Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Aby bylo na celém území republiky Československé
po dobu mimořádných hospodářských
poměrů jednotně řízeno hospodaření
minerálními oleji a pohonnými látkami,
na tomto území vytěženými nebo
vyrobenými nebo sem dovezenými, zřizuje se
ústřední rozdělovna minerálních
olejů a pohonných látek (v dalším
Rozdělovna) se sídlem v Praze.
(2) Minerálními oleji a pohonnými látkami
se rozumějí výrobky ze zemního oleje
a látky příbuzné, jakož i všechny
ostatní pohonné látky pevné, tekuté
a plynné, které určí Rozdělovna
vyhláškou v úředním listě
republiky Československé.
() Rozdělovně přísluší
zejména, aby zjistila každoroční tuzemskou
potřebu minerálních olejů a pohonných
látek a aby v rámci směrnic, vydaných
podle § 3, zajistila k zabezpečení krytí
této potřeby veškeré látky, uvedené
v odstavci 2, a to suroviny, polotovary i hotové výrobky,
aby v dohadě s příslušnými ministerstvy
(§ 3) stanovila rozdělení měsíční
potřeby minerálních olejů a pohonných
látek na jednotlivá spotřební odvětví,
aby spolupůsobila při řízení
výroby minerálních olejů a pohonných
látek a jejich dovozu z ciziny a aby disponovala prostředky
a zařízeními, která slouží
k uskladnění, dopravě a distribuci těchto
látek.
(1) Rozdělovna je právnickou osobou veřejného
práva. Podléhá přímo předsednictvu
vlády.
(2) V čele Rozdělovny je přednosta, který
ji zastupuje před soudem i mimo soud. Přednostu
Rozdělovny a jeho náměstka jmenuje vláda.
(3) Přednosta spravuje běžná záležitosti
Rozdělovny a ustanovuje její zaměstnance.
Služební poměry zaměstnanců Rozdělovny
se upravují soukromoprávními smlouvami.
(4) Rozdělovna podléhá kontrole nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
podle ustanovení zákona ze dne 20. března
1919, č. 175 Sb., o zřízení a působnosti
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu.
(1) Při předsednictvu vlády se zřizuje
komise, složená ze zástupců generálního
sekretariátu Hospodářské rady a ministerstev
průmyslu, vnitřního obchodu, zahraničního
obchodu, národní obrany, dopravy, zemědělství,
financí, výživy a zdravotnictví, která
stanoví zásadní směrnice pro hospodaření
minerálními oleji a pohonnými látkami.
Jednání komise se zúčastňuje
přednosta Rozdělovny nebo jeho náměstek
s hlasem poradním.
(2) Generální sekretariát Hospodářské
rady a každé z ministerstev uvedených v odstavci
1, jmenují do komise po jednom členu a po jednom
náhradníku.
(3) Komise se usnese na jednacím řádě,
který podléhá schválení předsednictva
vlády.
Rozdělovna vydává se schválením
předsednictva vlády v rámci směrnic,
stanovených komisí podle § 3, předpisy
o úpravě hospodaření minerálními
oleji a pohonnými látkami a o dozoru na ně.
Tyto předpisy, pokud jsou všeobecné povahy,
se uveřejňují v úředním
listě republiky Československé.
Úřady, jiné veřejné orgány
a zájmové organisace hospodářské
jsou povinny, žádá-li o to Rozdělovna,
spolupůsobiti při provádění
tohoto zákona.
Rozdělovna jest oprávněna ke splnění
úkolů podle tohoto zákona požadovati
od zúčastněných osob potřebné
písemné nebo ústní zprávy.
Dále může požadovati, aby jí bylo
zasláno nebo předloženo zboží a
jiné předměty, zejména vzorky a zkoušky
zboží, jakož i příslušné
doklady. Jest oprávněna v rozsahu nezbytně
nutném dáti provésti kontrolu u osob, které
jsou povinny podati zprávy, a to zejména nahlížením
do příslušných obchodních knih,
zápisů a korespondence a zjišťováním
jejich výrobních, obchodních a dopravních
poměrů. Při tom je třeba dbáti
ustanovení §§ 8 až 10 ústavního
zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 93 Sb., o ochraně
svobody osobní, domovní a tajemství listovního,
po případě §§ 6 až 9 zákona
ze dne 11. května 1944, č. 50 Sl. z., o ochraně
osobní svobody, domovního klidu, jich dočasném
omezení, jakož i omezení jiných práv
a svobod. Výsledku šetření nesmí
býti použito pro jiné účely než
pro účely tohoto zákona.
(1) Všechny orgány pověřené prováděním
úkolů podle tohoto zákona nebo na nich zúčastněné,
zejména také dozorčí orgány,
znalci a všechny pomocné síly, jsou povinni
zachovávati mlčenlivost o všech skutečnostech,
o kterých se dověděli při své
činnosti, zejména o obchodním a výrobním
tajemství.
(2) Povinnost mlčenlivosti nezaniká skončením
činnosti nebo služebního poměru.
(1) Rozdělovna sestaví do 1. prosince každého
roku rozpočet pro následující kalendářní
rok a předloží jej předsednictvu vlády
ke schválení.
(2) Do 1. března každého roku sestaví
Rozdělovna účetní závěrku
za uplynulý rozpočtový rok a předloží
ji ke schválení předsednictvu vlády,
které ji projedná v dohodě s nejvyšším
účetním kontrolním úřadem.
(1) Náklad na vydržování Rozdělovny
se opatří příspěvky.
(2) Příspěvky jsou povinni odváděti:
a) za minerální oleje a pohonné látky
v tuzemsku vyráběné výrobci;
b) za minerální oleje a pohonné látky
dovezené dovozci;
c) za odběrní poukazy na minerální
oleje a pohonné látky jejich spotřebitelé.
(3) Výši příspěvků a podrobnosti
o jejich ukládání a vybírání
stanoví a vyhlásí v úředním
listě republiky Československé ministr financí
po slyšení předsedy nejvyššího
úřadu cenového. Z příspěvků
včas nezaplacených jest platiti 4% úrok z
prodlení.
(4) Platební rozkazy na příspěvky,
vydané Rozdělovnou, jsou exekučním
titulem; jejich splnění se vymáhá
politickou exekucí.
(5) Případné přebytky hospodaření
Rozdělovny jest odvésti každoročně
státní pokladně.
Všechna právní jednání, podání,
listiny a všechny úkony, jimiž se plní
úkoly tímto zákonem Rozdělovně
uložené, jsou prosty poplatků, kolků
a dávek.
Jednání a opomenutí, příčící
se předpisům tohoto zákona, nebo předpisům
a pokynům, které vydá Rozdělovna v
rámci svého oboru působnosti, trestá
na návrh Rozdělovny, pokud nejde o čin trestný
soudem, okresní národní výbor pokutou
do 1,000.000 Kčs nebo vězením do 6 měsíců
nebo oběma těmito tresty. Byla-li uložena pokuta,
budiž pro případ nedobytnosti vyměřen
zároveň náhradní trest vězení,
a to podle míry zavinění do 6 měsíců.
Použivatelnost předpisů z doby nesvobody, kterými
bylo dosud upraveno hospodaření minerálními
oleji a pohonnými látkami, se zrušuje.
Tento zákon nabývá účinnosti
15. dnem po vyhlášení; provede jej předseda
vlády v dohodě se zúčastněnými
členy vlády.
Hospodaření minerálními oleji a vůbec
pohonnými látkami se děje dosud podle administrativních
opatření z doby nesvobody, určených
pouze pro území bývalého t. zv. protektorátu.
Fakticky obhospodařuje se však podle nich spotřeba
minerálních olejů a pohonných látek
i v pohraničí a většinou i na Slovensku.
Mazací a jiné oleje jsou však na Slovensku
"volné". Již z těchto důvodů
je třeba zákonné úpravy, aby na celém
území státu bylo hospodaření
zmíněnými látkami jednotné.
Obhospodařování zmíněných
látek se děje rovněž institucemi z doby
nesvobody a je roztříštěno do více
míst. Tak minerální oleje obhospodařuje
t. zv. úřad pro hospodaření minerálními
oleji, jak se fakticky přejmenoval bývalý
úřad pověřence pro minerální
oleje. Do působnosti ministerstva zemědělství
spadá dosud výroba palivového dříví
pro účely generátorového pohonu a
zřizování výroben tankového
dříví (špalíčků),
obhospodařování samo přísluší
však komisi pro pevné pohonné látky
v rámci působnosti ministerstva průmyslu.
Pohonné látky plynné obhospodařuje
ministerstvo dopravy. Touto věcnou roztříštěností
trpí distribuce a je to proto další důvod
pro vydání zákona, podle něhož
by hospodaření minerálními oleji a
pohonnými látkami bylo řízeno z jediného
místa.
Účelem navrženého zákona je odstraniti
dosavadní, dále neúnosný stav a zabezpečiti
jednotné hospodaření minerálními
oleji a pohonnými látkami v celém státě.
Je zcela nezbytné, aby na dobu mimořádných
hospodářských poměrů byla vytvořena
ústřední instituce, která by měla
přesnou evidenci spotřeby pohonných hmot
v celém státě a byla vybavena takovou pravomocí,
aby mohla činiti všechna opatření; která
jsou nutná pro krytí této spotřeby.
Kompetence Ústřední rozdělovny minerálních
olejů a pohonných látek, tak jak je vymezena
blíže v odstavci 3, odpovídá tomuto
účelu. Spotřebními odvětvími
podle tohoto odstavce se rozumějí: vojenská
správa, průmyslová výroba, doprava
a zemědělství.
Jde o instituci přechodného rázu na dobu
mimořádných hospodářských
poměrů. Proto se nevytváří
úřad, nýbrž jenom právnická
osoba veřejného práva. Aby bylo možno
sjednati kompetenci, podřizuje se Rozdělovna přímo
předsednictvu vlády, jako se stalo obdobně
v § 3 dekretu presidenta republiky ze dne 27. října
1945, č. 115 Sb., o hospodaření uhlím
a palivovým dřívím, s Ústřední
rozdělovnou uhlí.
Zásadní směrnice pro hospodaření
minerálními oleji a pohonnými látkami
musejí býti stanoveny v dohodě se všemi
zúčastněnými resorty. Pro urychlení
jednání zřizuje se při předsednictvu
vlády ze zástupců zúčastněných
ministerstev a generálního sekretariátu Hospodářské
rady zvláštní komise. Důvodem pro účast
v komisi může býti ovšem jenom kompetence
k hospodaření zmíněnými látkami,
nikoliv však okolnost, že instituce v určitém
resortu jsou větším spotřebitelem pohonných
látek než v resortech jiných, po případě
že jsou spotřebitelem přednostním. Dělnosti
komise by byl příliš velký počet
členů na závadu. Zájmy resortů
v komisi nezastoupených bude hájiti zástupce
generálního sekretariátu Hospodářské
rady.
Předpisy o tom, jak má býti především
prováděna distribuce pohonných látek,
vydá v rámci směrnic, stanovených
komisí, Rozdělovna se schválením předsednictva
vlády vyhláškami v Úředním
listě.
Aby mohla Rozdělovna plniti řádně
své úkoly, bude nutná její úzká
spolupráce se zájmovými hospodářskými
skupinami, t. j. především s příslušnými
svazy t. zv. živnostenského hospodářství.
Ustanovení § 5 má umožniti tuto spolupráci.
Jde o nezbytná oprávnění, která
v podstatě odpovídají ustanovením
§§ 6 a 7 vládního nařízení
ze dne 26. června 1943, č. 175 Sb., o oběhu
zboží, po případě ustanovením
§§ 6 a 7 dekretu presidenta republiky ze dne 27. října
1945, č. 109 Sb., o řízení výroby.
Vzorem záruky řádného hospodaření
bylo ustanovení § 9 dekretu presidenta republiky č.
115/1945 Sb.
Účelem ustanovení je zabezpečiti,
aby Rozdělovna kryla sama své výdaje a nezatěžovala
státní pokladnu, na druhé straně pak,
aby hospodaření bylo co nejúspornější
a aby eventuelní přebytky plynuly do státní
pokladny.
Osvobození od poplatků, kolků a dávek
jest odůvodněno veřejnými úkoly,
které Rozdělovna plní.
Sazba trestů se stanoví úměrně
významu, který má hospodaření
látkami tak důležitými také pro
obranu státu.
Jde vesměs o předpisy, vydané okupantskými
orgány, z nichž převážná
část nebyla ani uveřejněna. Nebylo
proto možno je v zákoně vyjmenovati.
Počátek účinnosti zákona se
stanoví na 15. den po vyhlášení, aby
bylo možno připraviti předem jeho provádění.