Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé se usneslo na tomto zákoně:
(1) Drahotní přídavek stanovený v
§ 4, odst. 2 vládního nařízení
ze dne 1. dubna 1941, č. 126 Sb., o nové úpravě
předpisů o drahotních přídavcích
a o doplňkovém přídavku protektorátních
a některých jiných veřejných
zaměstnanců, činí:
(2) Jednotný drahotní přídavek stanovený
v § 4, odst. 5 vládního nařízení
č. 126/1941 Sb. činí 1.500 Kčs ročně.
Hranice příjmů stanovené vládním
nařízením ze dne 18. února 1941, č.
136 Sb., jímž se mění některá
ustanovení vládního nařízení
ze dne 21. prosince 1938, č. 379 Sb., o úpravě
některých personálních poměrů
ve veřejné správě, a vládní
nařízení ze dne 21. prosince 1938, č.
380 Sb., o úsporných opatřeních personálních,
se zvyšují takto:
V čl. I, § 24, odst. 1 zvyšuje se částka
6.000 Kčs na 13.800 Kčs a částka 12.000
Kčs na 27.600 Kčs ročně,
v čl. I, § 23, odst. 3, § 26, odst. 1 a §
27, odst. 2 zvyšuje se částka 15:600 Kčs
na 36.000 Kčs ročně,
v čl. I, § 22, odst. 1 zvyšuje se částka
21.000 Kčs na 48.000 Kčs ročně a
v čl. I, § 28, odst. 1 zvyšuje se částka
36.000 Kčs na 84.000 Kčs ročně.
Použivatelnost ustanovení § 27, odst. 1, č.
1 a ustanovení §§ 30 a 31 vládního
nařízení ze dne 21. prosince 1938, č.
380 Sb., o úsporných opatřeních personálních,
ve znění vládního nařízení
č. 136/1941 Sb., se zrušuje.
Jakýmikoli odpočivnými (zaopatřovacími)
platy ve smyslu § 34 vl. nař. č. 380/1938 Sb.,
pokud se týče ve znění vládního
nařízení č. 136/1941 Sb., se rozumějí
jak základní odpočivné (zaopatřovací)
platy - ať zákonné nebo podle volné
úvahy - tak i jejich veškeré příslušenství
(výchovné, doplňovací přídavek
ženatých, vyrovnávací přídavky,
drahotní přídavky a pod.), vyjímajíc
dávky jednorázové a přídavky
z ustanovení § 34 uvedeného vládního
nařízení výslovně vyňaté.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. srpna 1945 a platí v zemích České
a Moravskoslezské; provedou jej ministr financí,
ministr národní obrany, ministr dopravy a ministr
pošt.
Poživatelům státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů, u nichž nastal
případ zaopatření před 1. lednem
1944 (před účinností platových
novel č. 15-19/1944 Sb.) dostalo se zvýšení
jejich platů posledně od 1. dubna 1941, a to ve
formě drahotního přídavku podle §
4 vl. nař. č. 126/1941 Sb. (4.200 Kčs, resp.
3.300 Kčs ročně u platů zákonných,
900 Kčs ročně u dávek dobrovolných).
Od uvedené doby nebyly odpočivné (zaopatřovací)
platy jmenovaných osob zvýšeny, a to ani cestou
úpravy drahotních přídavků,
ani úpravou jinakou, jež by odpovídala platovým
novelám č. 15-19/1944 Sb.
Oprava posléze zmíněná nepřinesla
by však pensistům náležejícím
k některým, zejména však k nižším
platovým stupnicím (stupňům) žádného
zlepšení proti dosavadnímu stavu, naopak bylo
by třeba zaručiti jim přídavkem normovaným
již v čl. IV, § 2 vl. nař. č. 15/1944
Sb. alespoň dosavadní výši jejich platů
nynějších: Zjev tento je i pak u některých
kategorií notorický, a to tam, kde zvýšení
pensijní základny vyplývající
z platové úpravy z roku 1944 se jen rovná
drahotnímu přídavku roč. 4.200 Kčs
nebo kde zvýšení pensijní základny
této částky vůbec ani nedosahuje.
Jinde je opět, pokud jde a nároky zaopatřovací,
zisk vyplývající z platových novel
zcela mizivý.
Úpravu tohoto druhu nelze tudíž vzíti
v úvahu, nehledě ovšem ani k tomu, že
platová úprava podle vl. nař. č. 15-19/1944
Sb. je jen přechodného rázu a nebylo by tedy
účelným, aby byla rozšiřována
i na pensisty z doby před prvním lednem 1944, u
nichž by si taková úprava vyžádala
poměrně značně dlouhé doby
a byla by spojená s administrativním zatížením
neúměrným jejímu výsledku.
V podstatě z těchže důvodů nelze
voliti ani způsob současné prozatímní
úpravy platů aktivních zaměstnanců
normované ve formě platového příplatku.
Příplatek musel by tu býti v každém
jednotlivém případě individuelně
vyměřován kvotou, jež by příslušela,
kdyby tento příplatek byl součástí
pensijní základny a bylo by proto třeba každý
jednotlivý případ projednati administrativně,
poněvadž potřebná data nejsou zpravidla
z pomůcek likvidačních patrna.
Aby se tedy poživatelům odpočivných
(zaopatřovacích) platů dostalo zamýšleného
nadlepšení jejich nynějších platů
co nejdříve, navrhuje osnova zvýšení
nynějších drahotních přídavků,
a to z dosavadních 4.200 Kčs na 7.800 Kčs
ročně a z dosavadních 3.300 Kčs na
6.000 Kčs ročně (u pensí vdovských),
resp. na 4.200 Kčs ročně (u pensí
sirotčích). Provedení takovéto úpravy
lze uskutečniti v brzké době a bez administrativních
obtíží. V důsledku ustanovení
čl. 4, § 2 vl. nař. č. 15/1944 Sb. přinese
uvedená úprava užitek i těm pensistům,
kteří sice na drahotní přídavek
již nároku nemají, u nichž však platy
vyměřené na základě platových
novel z r. 1944 jsou nebo byly nižší, než-li
platy vyměřené bez ohledu na tyto novely
avšak s připočtením drahotního
přídavku nově zvyšovaného. Poněvadž
tu jde vesměs o platy v poměrně nižších
částkách, jsou tím zřetele
sociální plně respektovány. Zároveň
se navrhuje zvýšiti také drahotní přídavek
u dávek dobrovolných, a to z dosavadních
900 Kčs na 1.500 Kčs ročně.
Celkový náklad na navrhované zvýšení
drahotních přídavků činí
okrouhle 600,000.000 Kčs očně.
Nejvyšší správní soud ve svých
nálezech z 20. 8. 1942, č. 2.179/40-2 (Boh. 906/19-12)
a z 2. 12. 1943, č. 1686/41 (Boh. 1154/1943) vyslovil právní
názor, že odpočivným (zaopatřovacím)
platem ve smyslu § 34 vl. nař. č. 380/1938
Sb., pokud se týče ve znění vl. nař.
č. 136/1941 Sb. lze rozuměti jen vlastní
výslužné získané výpočtem
na podkladě pensijní základny v § 154
P. Z. určené, takže pod tento pojem nelze podřaditi
ostatní náležitosti poživateli příslušející,
zejména přídavky drahotní. Uvedené
nálezy týkají se konkrétně
ustanovení § 31 vl. nař. č. 380/1938
Sb. v jeho původním znění a §
28 téhož nařízení ve znění
vl. nař. č. 136/1941 Sb.; svým významem
postihují však uvedené nálezy veškerá
ustanovení dílu II, části druhé
cit. vládního nařízení, jimž
je ustanovení § 34 téhož nařízení
společné, ba přesahují i tento rámec,
zasahujíce do celého oboru pensijního práva
státních zaměstnanců, neboť se
zabývají výkladem všeobecného
pojmu odpočivných (zaopatřovacích)
platů.
Uvedeného právního názoru nejvyššího
správního soudu nelze však použíti
jako všeobecně platné právní
zásady z několika důvodů.
Především je zmíněný právní
názor nejvyššího správního
soudu v rozporu s jeho vlastní prejudikaturou obsaženou
v nálezech z 10. 9. 1934, č. 17.255/19 32 (Boh.
11.409/1934) a z 19. 9. 1935, č. 17.930/35 (Boh. 12.036/1935),
ve kterých nejvyšší správní
soud dovolil, že k odpočivným (zaopatřovacím)
požitkům ve smyslu dříve platného
a nynějšímu § 34 vl. nař. č.
380/1938 Sb. ve znění vl. nař. č.
136/1941 Sb. analogicky odpovídajícího ustanovení
§ 21 zák. č. 286/1924 jest počítati
také výchovné a drahotní přídavky
podle tehdy platných norem. Se zřetelem k takto
formulovanému právnímu názoru nejvyššího
správního soudu bylo ve vládním nařízení
č. 380/1938 Sb., pokud se týče ve vládním
nařízení č. 1936/1941 Sb. použito
v § 34 oproti § 21 zák. č. 286/1924 Sb.
stručnějšího výrazu "jakékoli
odpočivné (zaopatřovací) platy,"
jako výrazu pojmově nejširšího,
který by zahrnul veškeré příjmy
z pensijního poměru vyplývající;
na témže základě byly pak i kalkulovány
jednotlivé příjmové hranice v cit.
nařízení stanovené, a to jak hranice
původní, tak i hranice později zvyšované
s ohledem na zavedení a zvyšování drahotních
přídavků. Toto pojetí věci
opírá se o judikaturu nejvyššího
správního soudu z doby svobodné československé
republiky, kdežto nálezy vyslovující
nezapočitatelnost drahotních přídavků
do odpočivných (zaopatřovacích) platů
pocházejí z doby nesvobody; sluší tedy
pojetí zprvu uvedenému dáti přednost.
Proti vyloučení drahotních přídavků
z pojmu "jakékoli odpočivné (zaopatřovací)
platy" mluví však i důvody hmotně-právní.
Nehledě k zmíněné již okolnosti,
že k drahotním přídavkům bylo
přihlédnuto při kalkulování
jednotlivých příjmových hranic dotčenými
ustanoveními stanovených, třeba uvésti,
že ustanovení o drahotních přídavcích
připouštějí při střetnutí
státních odpočivných (zaopatřovacích)
platů s jinými platy veřejnými
(§ 27 vl. nař. č. 380/1938 Sb. ve znění
vl. nař. č. 136/1941 Sb. samostatný drahotní
přídavek ke každému z uvedených
platů, avšak za předpokladu příslušného
jejich snížení spolu s ostatními částmi
celkových platů. Jestliže by pak ve smyslu
vpředu uvedeného právního názoru
nejvyššího správního soudu neměly
býti drahotní přídavky při
snížení odpočivných (zaopatřovacích)
platů brány vůbec v počet, pak by
ale bylo nutno vyloučiti zároveň v uvedených
případech kumulativní nárok na drahotní
přídavky, poněvadž nezkrácené
požívání drahotních dvojích
přídavků jednou a toutéž osobou
by neodpovídalo účelu drahotními přídavky
sledovanému (srov. na př. § 4, odst. 4 vl.
nař. č. 126/1941 Sb., § 6, č. I, odst.
4 dříve platného zákona č.
394/1922 Sb., nebo v oboru pensijního pojištění
ustanovení čl. III, odst. 5 vl. nař. č.
316/1941 Sb.). Při takové úpravě by
však celkový příjem dotčeného
příjemce klesl pod nynější výši,
jak to osvědčuje příklad níže
uvedený.
Učitelka národních škol ve výslužbě
má:
výslužné | 12.312 Kčs roč. |
S připočtením drahotního přídavku | 4.200 Kčs roč. |
činí celkové odpočivné platy | 16.512 Kčs roč. |
Jako vdova po státním zaměstnanci má kromě toho vdovskou pensi | 10.800 Kčs roč. |
S připočtením drahotního přídavku | 300 Kčs roč. |
činí celkové zaopatřovací platy | 14.100 Kčs roč. |
Podle dosavadního stavu snižují se státní zaopatřovací platy včetně drahotního přídavku, t. j. 14.100 Kčs roč. na 1/2 t. j. na | 7.050 Kčs roč. |
S připočtením odpočivných platů učitelských | 16.512 Kčs roč. |
činí úhrn obojích platů | 23.562 Kčs roč. |
Při vyloučení drahotních přídavků ze snížení odpočivných (zaopatřovacích) platů a při současném s tím souvisícím vyloučení kumulativního nároku na drahotní přídavek jevila by se situace takto: | |
Státní vdovská pense 10.800 Kčs roč. snížila by se na 1/2, t. j. na | 5.400 Kčs roč. |
S připočtením odpočivných platů učitelských bez drahotního přídavku | 12.312 Kčs roč. |
činil by úhrn obojích platů bez drahotních přídavků | 17.712 Kčs roč. |
K tomuto úhrnu příslušel by pak z obojích drahotních přídavků nezkrácený drahotní vyšší t. j. | 4.200 Kčs roč. |
takže úhrn obojích platů by činil pouze | 2.912 Kčs roč. |
t. j. méně nežli dosud.
Způsobem ještě závažnějším
působí okolnost, že v případě
vyloučení drahotních přídavků
z pojmu odpočivných (zaopatřovacích)
platů by byli poživatelé účastní
platové úpravy z roku 1944 posuzováni při
snížení odpočivných (zaopatřovacích)
platů podle vl. nař. č. 380/1938 Sb., ve
znění vl. nař. č. 136/1941 Sb. nevýhodněji,
nežli poživatelé platů vyplývajících
z platové úpravy dřívější.
Neboť u prvních z nich, u nichž jsou dřívější
drahotní přídavky v zásadě
vpočteny již do pensijní základny a
tím i do výslužného a ostatních
z pensijní základny vyměřených
odpočivných (zaopatřovacích) platů,
by pro snížení přicházel v úvahu
úhrnný plat, kdežto u osob na druhém
místě jmenovaných jen jeho určitá
část, zbývající po odečtení
drahotních přídavků. Že by tu
nedocházelo za jinak stejných předpokladů
jen k poškození relativnímu, je patrno z tohoto
příkladu:
Při výslužném vyměřeném
z pensijní základny odpovídající
služnému 6. platové stupnice, stupeň
c. (služ. tř. II) a na základě 21 započitatelných
služebních let a při výdělečném
příjmu 39.000 Kčs ročně projevilo
by se při respektování právní
zásady vyslovené nejvyšším správním
soudem snížení odpočivných platů
podle § 28 vl. nař. č. 380/1938 Sb., ve znění
vl. nař. č. 136/1941 Sb. takto:
A. U poživatele platů vyplývajících
z platové úpravy platné před 1. 1.
1944:
Výslužné činí 66.4% z pens. základny 18.000 Kčs, t. j. | 11.952 Kčs. |
Podle § 28 cit. nař. snižuje se výslužné o 1/3 výdělečného příjmu, t. j. o 13.000 Kčs, nejvýše však na 1/2, t. j. na | 5.976 Kčs. |
K tomu nesnížený drahotní přídavek | 4.200 Kčs |
a výdělečný příjem | 39.000 Kčs |
Celkový příjem činí | 49.176 Kčs |
B. U poživatele platů vyplývajících
z platové úpravy platné od 1. 1. 1944:
Výslužné činí 66.4% z pens. základny 27.600 Kčs, t. j. | 18.326.40 Kčs. |
Snížení podle § 28 cit. nař. činí nejvýše 1/2 výslužného, t. j., výslužné se snižuje na | 9.163.20 Kčs. |
Výdělečný příjem | 39.000.-- Kčs. |
Celkový příjem činí | 48.163.20 Kčs. |
Z předeslaného jde najevo, že všeobecné
aplikování vpředu uvedeného právního
názoru nejvyššího správního
soudu vedlo by k určitým závažným
nesrovnalostem a rozrušilo by dosavadní systém
spočívající na zásadě
včítání drahotních přídavků
při provádění ustanovení dílu
II části druhé vl. nař. č.
380/19 8 Sb. ve znění vl. nař: č.
136/1941 Sb.
Výhod, jichž by se v úvahu přicházejícím
osobám dostalo při uplatnění právní
zásady nejvyšším správním
soudem vyslovené, hledí proto osnova dosíci
formou jinou, která by nepůsobila naznačených
obtíží a která v určitém
směru poskytuje i úpravu výhodnější.
Sledujíc uvedený účel, ruší
osnované opatření (čl. III, §
1) především vůbec ustanovení
§§ 30 a 31 vl. nař. č. 80/1938 Sb. ve
znění vl. nař. č. 136/1941 Sb., která
pro danou otázku nejvíce přicházejí
v úvahu. Zrušením těchto ustanovení
dostane se provdaným nebo v poměru družky žijícím
poživatelkám odpočivných platů
plné výplaty jejich platů, a tedy
odstranění nejen dosavadního polovičního
snížení drahotního přídavku,
jak by to odpovídalo uplatnění vpředu
uvedeného právního názoru nejvyššího
správního soudu, nýbrž odstranění
polovičního snížení veškerých
jejich odpočivných platů vůbec. Uspořádání
takové odpovídá také nynějšímu
požadavku úplného zrovnoprávnění
žen.
V ostatních v úvahu přicházejících
případech zvyšuje osnova (čl. II) na
místo uplatnění právního názoru
nejvyššího správního soudu dosavadní
příjmové hranice stanovené vládním
nařízením č. 1 6/1941 Sb., a to nikoli
jen o částky drahotních přídavků
stanovených v § 4 vl. nař. č. 126/1941
Sb., a částky o něž se tyto drahotní
přídavky osnovaným dekretem (čl. I)
zároveň zvyšují, nýbrž o
částky podstatně vyšší,
a dociluje tak v podstatě téhož účelu,
k němuž míří vpředu uvedené
nálezy nejvyššího správního
soudu. Oboje uvedená opatření projeví
se pak stejnou měrou, jak u pensistů, kteří
nebyli účastni platové úpravy z r.
1944, tak u pensistů této úpravy účastných.
Při této příležitosti zrušuje
také osnované opatření dosavadní
rozdíl v posuzování vedlejšího
výdělečného příjmu poživatele
odpočivných (zaopatřovacích) platů
podle toho, zda příjem ten plyne z prostředků
veřejných či soukromých. Až dosud
bylo snížení uvedených platů
při příjmu z prostředků veřejných
pronikavější. (srov. § 27, odst. 1, č.
1 vl. nař. č. 136/1941 Sb.), než šlo-li
o příjem z výdělečné
činnosti soukromé (Srov. § 28 cit. nařízení).
Zrušením ustanovení § 27, odst. 1, č.
1 vl. nař. č. 380/38 Sb. ve znění
vl. nař. č. 136/1941 Sb., jak je navrhováno
v čl. III., § 1 osnovy, budou se veškery případy
výdělečné činnosti poživatele
odpočivných (zaopatřovacích) platů
ať veřejné nebo soukromé, spravovati
ustanovením § 28 cit. nařízení;
t. j. odpočivný (zaopatřovací) plat
se bude snižovati o 1/3 výdělečného
příjmu, ne však více nežli o 1/2
odpočivného (zaopatřovacího) platu,
a vzhledem k současnému zvýšení
příjmové hranice v čl. II osnovy navrhovanému
jen potud, pokud úhrn odpočivných (zaopatřovacích)
platů a výdělečného příjmu
podrobeného dani důchodové přesáhne
částku 84.000 Kčs ročně. Ustanovení
o snížení odpočivných, (zaopatřovacích)
platů z důvodu výdělečného
příjmu dozná tak dalšího podstatného
zmírnění. Úplné zrušení
tohoto ustanovení nebylo by odůvodněno, poněvadž
je v podstatě výrazem myšlenky, že odpočivné
(zaopatřovací) platy, jsouce v zásadě
určeny pro případ nezpůsobilosti ke
službě nebo pro případ stáří,
nemají vésti k obohacení v tom smyslu, že
by jejich poživatel výdělečně
činný byl z titulu svého pensijního
zaopatření a výdělečného
zaměstnání lépe situován, než
kdyby byl zaměstnancem v činné službě.
Z důvodu zjednodušení nestanoví pak
míra snížení odpočivných
(zaopatřovacích) platů přesným
srovnáním v úvahu přicházejících
příjmů, nýbrž určitým
pevným poměrem za současné minimalisace
celkových příjmů. Vedle naznačeného
hlavního účelu sledovala dotčená
ustanovení v době hospodářské
tísně i účely podružné,
dnes arci již opuštěné, totiž znesnadniti
poživatelům odpočivných (zaopatřovacích)
platů výdělečné zaměstnání
vůbec, po případě docíliti
v případech, ve kterých by tohoto účelu
nebylo dosaženo, alespoň určitých úspor
pro pensijní etát ze snížení
odpočivných (zaopatřovacích) platů
vyplývajících. Tyto vedlejší
účely byly pak vyjádřeny značně
pronikavější mírou snížení
zmíněných platů oproti dnešnímu
stavu (odpočivné, resp. zaopatřovací
platy se snižovaly o 1/2 částky
výdělečného příjmu,
a to až do úplného zastavení výplaty
těchto platů, při čemž nejnižší
příjmová hranice činila 24.000 Kčs
ročně - srov. čl. I, § 2 vl. nař.
č. 65/1939 Sb.).
Se zřetelem k úpravě navrhované v
čl. II a čl. III, § 1 osnovy stanoví
se v čl. III, § 2, že k odpočivným
(zaopatřovacím) platům ve smyslu § 4
vl. nař. č. 380/1938 Sb., pokud se týče
ve znění vl. nař. č. 136/1941 Sb.
se počítá i veškeré příslušenství
těchto platů, vyjímajíc dávky
jednorázové a přídavky z ustanovení
§ 4 cit. nařízení výslovně
vyňaté (přídavky za zranění
a přídavek válečný). Ustanovení
toto třeba vztáhnouti i na případy
dosud nerozhodnuté, poněvadž jinak by tu vznikla
oproti osobám, u nichž,již došlo k pravoplatnému
rozhodnutí, nesrovnalost, jež by vyvolala oprávněnou
nespokojenost mezi interesenty. Proto se ustanovení čl.
III, § 2 osnovy formuluje jako zákonný výklad,
aby toto ustanovení mělo účinky v
§ 8 o. z. o. naznačené.
Účinnost osnovaného zákona stanoví
se shodně s osnovou o platovém příplatku
státních a jiných veřejných
zaměstnanců. Provedením se pověřují
ministři, do jejichž resortů náležejí
úřady, jejichž likvidující orgán
zařizuje výplatu odpočivných (zaopatřovacích)
platů, poněvadž k opatřením v
osnově navrhovaným jsou příslušny
tyto úřady (srov. § 45 vl. nař. č.
380/1938 Sb.).