V důsledku řízeného hospodářství
připadl obcím úkol obstarávati zásobovací
a vyživovací agendu tedy úkol, který
přísluší obcím plniti v působnosti
přenesené ve smyslu ustanovení § 29
českého obecního zřízení
ze dne 14. dubna 1864; č. 7 z. z.
Avšak rozsah této přenesené působnosti,
pokud jde o zásobovací a vyživovací
agendu - nehledě k jiným tíživým
úkolům, jež obcím v důsledku
válečných poměrů byly uloženy
- vymyká se z rámce, který měl na
mysli zákonodárce při stanovení §
29 obec. zřízení, neboť za normálních
poměrů mírových působnost přenesená
pro obce byla vždy tíživou, avšak nebyla
takového rozsahu, aby jejím výkonem finanční
stav obce vážně byl ohrožen.
Zákon sice mluví o přenesené působnosti
obce avšak z ustanovení §§ 61 a 105 čes.
obec. zříz. vyplývá, že zpravidla
toliko představený obce, t. j. nyní předseda
místního národního výboru-dotčené
práce má obstarávati a že ostatním
orgánům obce těmito záležitostmi
jest se za bývati jen potud, pokud jde o uhrazeni potřebného
nákladu neb o usnesení zastupitelstva, nyní
míst. nár. výboru výminečně
dle § 61 ob. zř. vyhrazené.
Práce tyto - jak výše zmíněno
- v době normální mohl představený
obce provésti, avšak při značném
vzrůstu agendy spadající do přenesené
působnosti, jest tam, kde obec nemá školený
a zapracovaný úřednický personál,
vyloučeno, aby předseda místního národního
výboru zásobovací agendu mohl sám
zastati.
Při přenesení zásobovací a
vyživovací agendy na obce byli obcím původně
vládou přiděleni k výkonu prací
s touto agendou spojených, orgánové finanční
stráže, kteří v obcích práce
ty výlučně obstarávali a placeni byli
z prostředků státních, takže
na obce připadlá úhrada nákladu na
odměny výpomocných sil, kde tyto ve větších
obcích bylo nutno přibrati, jakož i úhrada
nákladu věcného.
Pokud se týče nákladu, který působí
vykonávání přenesené působnosti,
jest míti na zřeteli, že zákonem jest
obci resp. jejím orgánům uložena povinnost;
spolupůsobiti při vykonávání
agendy státní správou na obce přenesené,
avšak obci nelze vymáhati náklad s obstaráváním
této agendy spojený na státu, naopak stát
by byl dle § 105 ob. zř. oprávněn při
liknavosti orgánů obecních zříditi
k obstarávání agendy přenesené
působnosti na útraty obce orgán jiný.
Tudíž úhradu celkového nákladu
na obstarávání zásobovací a
vyživovací agendy musí nésti obec sama
ze svých prostředků. Tato úhrada byla
původně pro obce únosná, ježto
obce měly k disposici přidělené orgány
finanční stráže, které většinu
prací vykonávaly a mimo to jim byly vypláceny
ze státní pokladny příspěvky
k tomuto účelu a pokud tyto nestačily, měly
obce k disposici nevyčerpané rozpočtové
úvěry následkem toho, že v době
válečné určité práce,
na něž v rozpočtu obecním byly preliminovány
přiměřené částky, nemohly
býti provedeny (oprava obecních budov, oprava obecních
cest, atd.).
Po 5. květnu 1945 však byli orgánové
finanční stráže, kteří
byli k výkonu zásobovací a vyživovací
agendy obcím přiděleni, postupně od
obcí odvoláváni a ministerstvem financí
opětně přiděleni k výkonu jich
vlastní služby.
To se stalo právě v době, kdy správu
obcí přebíraly nové místní
národní výbory, jichž předsedové
vzhledem k značnému vzrůstu nových
úkolů jednak nemohli sami celou agendu zmoci, jednak
i sami jakož i ostatní členové nebylí
v zásobovací a vyživovací agendě
sdostatek zapracováni, takž obce byly nuceny pro výkon
této agendy přibrati potřebné pomocné
síly, jež dlužno řádně dle
platných předpisů honorovati.
Tím rozpočtová potřeba obcí
se značně zvýšila, avšak příjmy
obce zůstaly na původní výši,
ba někde dokonce se podstatně snížily.
K částečné úhradě výloh
spojených se zásobovací a vyživovací
agendou vyplácelo ministerstvo vnitra spolu s ministerstvem
financí prostřednictvím býv. zemského
úřadu obcím určité příspěvky,
které i když nebyly dostatečné, přece
alespoň s použitím nevyčerpaných
rozpočtových úvěrů stačily
k úhradě výše uvedených nákladů.
Příspěvky ty byly vypláceny pouze
do konce roku 1944, pro rok 1945 již vyplaceny nebyly a jak
již bylo sděleno, obce v roce 1946 příspěvků
těch rovněž již neobdrží.
Tím se obce ocitají v situaci velice prekerní.
Rozpočtová potřeba obcí v důsledku
plnění úkolů v samostatné působnosti
obce zákonem jí uložených se zvýšila
a rozpočtová úhrada po této stránce
vůbec nestačí k úhradě této
potřeby. - Náklad na přenesenou působnost
jmenovitě na obstarávání zásobovací
a vyživovací agendy, pro kterou - jak výše
uvedeno bylo nutno přijmouti u obcí nové
síly, není vůbec finančně zajištěn.
Kdyby obec musila tento náklad sama ze svého nésti
resp. kdyby k tomuto účelu musela použíti
rozpočtových příjmů určených
k úhradě nákladů v samo,statné
působnosti (ústř. správa, obecní
jmění, bezpečnost, zdravotnictví,
školství, úrokování a úmor
dluhů atd.), pak by nastal úplný rozvrat
obecního hospodářství, kterého
však státní správa ve svém vlastním
zájmu nemůže připustiti a proto jeví
se bezpodmínečně nutným, aby vláda
buď ve smyslu ustanovení § 61, odst. 4, čes.
ob. zř. věci zásobovací a vyživovací
agendy zcela svými orgány a na své útraty
dala spravovati nebo obcím k úhradě výloh
s obstaráváním této agendy spojených
poskytla příspěvky v přiměřené
výši, aby tak obstarávání této
agendy nebylo na úkor plnění ostatních
úkolů v samostatné působnosti obcím
zákony uložených.
Podepsaní táží se proto pana ministra,
zda je ochoten navrhnouti vládě zákonnou
úpravu úhrady výloh spojených s vedením
vyživovací agendy a přenesených úkolů
vložených obcím. Jde tu zároveň
0 otázku úhrady nákladů na vedení
místních správních komisí v
pohraničí a úkoly spojené s odsunem
a osídlováním.