Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon ze dne 31. května 1932, č. 83 Sb.,
se mění a doplňuje takto:
1. § 2, odst. 1, 2 a 3 zní:
(1) Vojenským osobám z počtu mužstva
v činné službě (§ 1, odst. 1, písm.
a) náleží tento cenní žold:
vojínu..... | 10 Kčs, |
svobodníku.... | 11 Kčs, |
desátníku.... | 12 Kčs, |
četaři...... | 14 Kčs, |
rotnému..... | 16 Kčs. |
(2) Po dobu ošetřování ve vojenském
nebo občanském léčebném ústavě
(nemocnici) náleží jim denní žold
takto snížený:
vojínu...... | 2 Kčs, |
svobodníku a desátníku | 3 Kčs, |
četaři a rotnému.. | 4 Kčs. |
Podrží však denní žold v plné
výměře podle odst. 1 po dobu, kterou ztráví
v léčebném ústavě (nemocnici)
pro zranění nebo onemocnění činné
vojenské služby u útvarů armády
v poli.
(3) Odpykávají-li kázeňský
trest na svobodě a neúčastní-li se
proto po dobu jeho trvání vojenského výcviku,
náleží jim místo denního žoldu
stanoveného v odstavci 1 vězeňský
denní žold 1 Kčs. Odpykávají-li
soudní trest na svobodě, nenáleží
jim žádný žold, ani když jej odpykávají
částečně nebo úplně
ve vězeňské nebo jiné nemocnici; to
platí i o době ztrávené v soudní
vyšetřovací vazbě. Jestliže však
trestní řízení vedené proti
nim bylo zastaveno nebo skončilo osvobozujícím
rozsudkem, vyplatí se jim dodatečně denní
žold, na který by měli nárok, kdyby
na ně nebyla uvalena soudní vyšetřovací
vazba.
2. 4, odst. 1 zní:
(1) Vojenské osoby z počtu mužstva, které
se reversem zaváží, že setrvají
v dobrovolné další činné službě
jako déle sloužící po dobu nejméně
tří let, dostanou jednorázovou vstupní
prémii 2000 Kčs.
3. §5, odst. 1, 2, 3, 4 a 5 zní:
(1) Déle sloužícím náleží
za každý úplný kalendářní
měsíc dobrovolné další činné
služby měsíční prémie:
a) déle sloužícím až do hodnosti
četaře v prvém až třetím roce
dobrovolné další činné služby
1050 Kčs,
b) ostatním déle sloužícím...
1200 Kčs.
(2) Déle sloužícím náleží
za podmínek stanovených pro vojenské gážisty
z povolání měsíční příspěvek
na každé nezaopatřené dítě
v částce 150 Kčs.
(3) ženatým (ovdovělým, rozloučeným,
rozvedeným) déle sloužícím náleží,
svobodným pak může býti povolen, za
podmínek, za jakých mají vojenští
gážisté z povolání nárok
na činovné v plné výměře,
místo bezplatného ubytování podle
§ 6, písm. a) tento měsíční
příspěvek na byt:
ve skupině míst A... | 400 Kčs, |
ve skupině míst B... | 344 Kčs, |
ve skupině míst C... | 288 Kčs, |
ve skupině míst D... | 232 Kčs. |
(4) Déle sloužící mají nárok
na měsíční prémii, příspěvek
na děti a příspěvek na byt v plné
výměře i v případech uvedených
v § 2, odst. 2 a 3.
(5) Měsíční prémie, příspěvek
na děti a příspěvek na byt jsou splatné
pozadu. Vznikne-li (zanikne-li) nárok na náležitosti
podle odstavců 1, 2 a 3 jiného než prvního
(posledního) dne v měsíci, náleží
jejich poměrný díl vypočtený
tak, že se za každý den počítá
jedna třicetina stanovené částky.
Výpočet se zaokrouhlí na nejbližší
vyšší částku vyjádřenou
v celých Kčs.
4. § 8, odst. 5 zní:
(5) Déle sloužícím přísluší
k zaopatření příspěvek na děti
ve výměře a potud, pokud by jim příslušel
za činné služby podle § 5, odst. 2.
5. § 9, odst. 4 zní:
(4) Oprávněným vdovám a úplným
sirotkům po déle sloužících přísluší
příspěvek na děti ve výměře
a potud, pokud by příslušel manželovi
nebo otci za činné služby podle § 3, odst.
2.
6. § 18, odst. 2, písm. d) zní:
d) Příspěvek na byt podle § 5, odst.
3 může býti postižen exekucí nebo
zajišťovacím úkonem nebo zastaven anebo
postoupen jen k zajištění nebo k úhradě
nájemného, pohřebné (úmrtné)
jen k zajištění nebo k úhradě
nákladů pohřbu.
Zvláštní přídavek déle
sloužícím a poživatelům zaopatřovacích
náležitostí déle sloužících
a jejich pozůstalých.
(1) Déle sloužícím přísluší
počínaje od 1. prosince 1945 za každý
úplný kalendářní měsíc
dobrovolné další činné služby
zvláštní měsíční
přídavek ve výši
a) svobodným...... | 350 Kčs, |
b) ženatým........ | 600 Kčs, |
c) na každé dítě, na něž přísluší příspěvek na dítě.... | 150 Kčs. |
(2) Ustanovení § 5, odst. 5 zákona č.
83/1932 Sb. o poměrném dílu platí
obdobně:
Déle sloužící, jehož manželka
je výdělečně činná nebo
požívá odpočivného (zaopatřovacího)
platu ne o důchodu z veřejnoprávního
sociálního pojištění, posuzuje
se pokud jde o zvláštní přídavek
podle § 1 jako svobodný.
Zvláštní přídavek není
součástí pensijní základny
a je splatný zároveň s měsíční
prémií.
Tento zákon nabývá účinností,
pokud se v něm nestanoví jinak, dnem 1. ledna 1946;
provede jej ministr národní obrany v dohodě
se zúčastněnými ministry.
Předkládaný vládní návrh
zákona má za účel upravit sazby denního
žoldu vojenských osob z počtu mužstva
v činné službě a některých
jiných osob jim co do náležitosti na roveň
postavených, jakož i náležitosti déle
sloužících na výši odpovídající
dosavadním cenovým poměrům a přihlíží
již i k zvýšení cen životních
potřeb. Že dosavadní sazby denního žoldu
zákona č. 83/1932 Sb. nestačily, o tom svědčí
slovenská úprava, která byla vztažena
později na celé území osvobozeného
státu a která přiznala ke všem sazbám
žoldu jednotný drahotní přídavek
3 Kčs. denně. Vládní návrh
činí tak novelisací zákona č.
83/1932 Sb. o úpravě náležitostí
vojenských osob z počtu mužstva v činné
službě a některých jiných osob
jim co do náležitosti na roven postavených,
jakož i o náležitostech déle sloužících.
Poměrně obtížný je problém,
vyšetřit sociálně správné
a přiměřené honorování
déle sloužících poddůstojníků.
Po této stránce zasáhly již úpravy
provedené jednak v býv. slovenském státě,
jednak t. zv. vládním vojsku, jehož příslušníci
jsou do nově tvořené čs. armády
přejímáni a u nichž není možné
snižovat hmotnou úroveň, dříve
již dosaženou. Tu třeba poznamenat, že bude
nezbytně nutné hodnotit, plně službu
déle sloužících započtením
zákonité presenční služby a služby
strávené v poměru déle sloužících
pro zvýšení služného v každém
novém služebním poměru, v němž
bude déle sloužící podle zákona
č. 54/1927 Sb. ve znění zákona č.
118/1938 Sb. umístěn, má-li býti jejich
hmotné postavení po umístění
přibližně stejné jako v poměru
déle sloužících.
Dosavadní sazby denního žoldu činily
pro vojína bez hodnosti 1.50 Kčs, svobodníka
1.70 Kčs, desátníka 2.- Kčs, četaře
2.50 Kčs a rotného 4.- Kčs. Již na osvobozeném
území Slovenska byl všem osobám z počtu
mužstva přiznán drahotní přídavek
3.- Kčs denně. V nově navrhované sazbě
žoldu, která se opírá o usnesení
vlády ze dne 4. prosince 1945, je přihlíženo
nejen k cenovým poměrům, ale uznávají
se i větší potřeby vojáka lidové
armády, který má býti nejen vojensky
zdatným, ale i kulturně a zejména i politicky
vyspělým. Musí mu tedy být umožněna
účast na kulturním a politickém životě
i za vojenské služby, aby mohl navštěvovati
divadla, koncerty a jiné kulturní podniky a aby
si mohl denně koupiti aspoň vlastní noviny.
Účel, jemuž má žold sloužit,
totiž opatřování a udržování
denních potřeb t. zv. propriet se tedy značné
rozšiřuje. Snížení navrhované
o žoldu mohlo by vyvážit jedině poskytnutí
jednak jiných náležitostí, zejména
snad cigaret in natura (zde však je problém nekuřáků),
jednak stanovení režijních cen pro vojáky
při návštěvě divadel, koncertů,
kin a jiných kulturních podniků a hlavně
též i režijního vojenského jízdného
ve vlacích, státních autobusech a jiných
veřejných dopravních podnicích.
I nově navržené sazby nemocničního
denního žoldu jsou s hlediska tohoto účelu
žoldu přiměřené, a to celkem
i dosavadnímu poměru jeho výměry v
jednotlivých hodnostech (doposud vojín 25, svobodník
35, desátník 50, četař 75 a rotný
100 haléřů). Návrh na jednotné
sazby pro svobodníka a desátníka a dále
četaře a rotného je jen zjednodušením.
Výměra vězeňského žoldu
je stanovena 1.- Kčs, tedy v poněkud nižším
poměru k dnešním sazbám žoldu.
Přihlížíme-li však, že účel
žoldu v tomto případě je jen udržování
propriet, je jeho výměra postačující.
Nižší částka je odůvodněna
též tím, že je třeba odstupňovat
tento žold od žoldu nemocničního, kterýžto
žold podržuje všestrannější
povahu a určení. Nebylo by též spravedlivé,
aby voják nemocný, na př. ten, který
ve službě utrpěl úraz, měl stejný
žold s vojákem trestaným pro provinění
proti vojenské kázni.
Vstupní prémie byla stanovena jednotně částkou
2.000 Kčs s podmínkou závazku nejméně
na tři léta. Voj. správa nehodlá přijímati
déle sloužící na kratší
dobu. Částka vstupní prémie, která
je určena k pořízení vlastního
vycházkového stejnokroje a jeho udržování,
jakož i nutné výbavy, není tedy nijak
nepřiměřeně vysoká a celkem
odpovídá v poměru k staré výměře
i zvýšení cen životních potřeb.
Úprava pravidelných příjmů
déle sloužících naráží
na značné potíže. Nesporné je,
že úprava obsažená v dosavadním
§ 5 zákona je dnes naprosto nedostatečná.
Pro budoucí řešení těchto náležitostí
by mohlo být uvažováno buď o podržení
dosavadního systému v čs. armádě
doposud zavedeného (t. j. slovenského) nebo o převzetí
zásad vládního nařízení
č. 18/1944 Sb.
Dosavadní systém (slovenský), přiznává
déle sloužícím kromě stravného
tyto pravidelné příjmy (v Kčs) měsíčně:
Vládní nařízení č. 18/1944
Sb. o úpravě platových poměrů
osob z počtu býv. vládního vojska
přiznává tyto náležitosti v měsíčních
částkách:
1. v 1. a 2, služebním roce měsíční
prémii, od níž se odpočítávají
při kasernování v skupině míst
A 400 Kčs, v skupině míst B 344 Kčs,
v skupině míst C 288 Kčs a v skupině
D 232 Kčs; kromě toho se při bezplatném
stravování odpočítává
360 Kčs měsíčně, takže
příjem činí, bere-li se za základ
jen svobodný, 686 až 692 Kčs; tyto osoby nelze
dobře srovnávat s déle sloužícími,
poněvadž je lze postavit na roveň asi vojenským
osobám z počtu mužstva presenční
služby.
2. v dalších letech služby již služné,
činovné a výchovné, a to:
a) v 3. a 5. služebním roce:
služné..... | 930 Kčs, |
činovné... | 232 Kčs až 400 Kčs, |
výchovné.... | 150 Kčs, |
vojenský přídavek. | 250 Kčs, |
celkem tedy... | 1562 Kčs až 1730 Kčs; |
b) v 6. a dalších služebních letech:
služné.... | 1150 Kčs, |
činovné.... | 232 Kčs až 400 Kčs, |
výchovné.... | 150 Kčs, |
vojenský přídavek. | 250 Kčs, |
celkem tedy... | 1782 Kčs až 1950 Kčs; |
c) rotnému do 10 služebních let:
služné..... | 1 200 Kčs, |
činovné.... | 232 Kčs až 400 Kčs, |
výchovné..... | 150 Kčs, |
vojenský přídavek. | 250 Kčs, |
celkem tedy.. | 1932 Kčs až 2000 Kčs; |
d) rotnému po 10 služebních letech:
služné..... | 1310 Kčs, |
činovné... | 232 Kčs až 400 Kčs, |
výchovné... | 150 Kčs, |
vojenský přídavek. | 250 Kčs, |
celkem tedy... | 1942 Kčs až 2110 Kčs. |
U svobodných nenáleží při kasernování
činovné a při bezplatném stravování
se sráží 360 Kčs; dostane tedy svobodný
měsíčně hotově spolu s vojenským
přídavkem (180 Kčs měsíčně)
uvedený za a) 750 Kčs; za b) 970 Kčs, za,
c) 1020 Kčs a za d) 1130 Kčs.
Srovnáme-li oba systémy, je systém slovenský
pro svobodného déle sloužícího
vždy výhodnější; poskytuje mu čistý
příjem měsíčně 900 až
1150 Kčs při bezplatném stravování
a ubytování. Pro ženatého déle
sloužícího je rovněž systém
slovenský výhodnější, poněvadž
mu kromě úhrnu uvedeného v tabulce přiznává
ještě stravné. Proto nutno za základ
nové úpravy vzíti systém slovenský,
protože za nynějších poměrů
lze uvažovat jen o ponechání dosavadní
úrovně nebo jejím zlepšení, nikoli
však o zhoršení hmotné situace déle
sloužících.
Při zpracování příjmů
déle sloužících se vychází
ze zásady, aby nebyla vytvořena nová skupina
vojenských gážistů, což by se stalo,
kdyby měl být převzat systém vládního
nařízení č. 18/1944 Sb. o úpravě
platových poměrů osob z počtu mužstva
t. zv. vládního vojska. Mělo-li by k tomu
dojít, pak by bylo vhodnější přiznat
déle sloužícím čs. armády
vůbec služební plat vojenských gážistů
mimo služební třídy, což by činilo
ovšem instituci déle sloužících
zbytečnou. Proto se návrh osnovy vrací znovu
k systému měsíční prémie.
Měsíční prémie je tedy odstupňována
dvěma sazbami, a to pro déle sloužící
až do hodnosti četaře do tří
let další dobrovolné činné služby
a po třech letech služby je výměna jednotná
i pro rotné. Tím se jen dřívější
systém zjednodušuje a i spravedlivě hodnotí
výkon další dobrovolné služby k
poměru k její délce. Částky
prémie jsou pak stanoveny v poměru dosavadnímu
zvýšení platů státních
a jiných veřejných zaměstnanců,
jakož k zvýšení cen životních
potřeb, ovšem s připočtením zvláštního
přídavku stanoveného v článku
II.
Ustanovením příspěvku na děti
dostává se déle sloužícím
příspěvku na výchovu dětí
částkou 150 Kčs, tedy ve výši
výchovného stanoveného všeobecně
pro státní a jiné veřejné zaměstnance;
proto se též zdůrazňuje, že tento
příspěvek přísluší
za podmínek stanovených pro vojenské gážisty
z povolání, které jsou shodné s podmínkami
stanovenými vládním nařízením
č. 388/1941 Sb. o nové úpravě výchovného.
Příspěvek na byt je stanoven částkami
převzatými z vládního nařízení
č. 18/1944 Sb., o úpravě platových
poměrů osob z počtu mužstva býv.
vládního vojska, o kteréžto částky
se snižuje dosud měsíční plat
gážistů mimo služební třídy
četnictva a policie podle § 132, odst. 3 vládního
nařízení č. 15/1944 Sb. při
jejich kasernování částky příspěvku
na byt odpovídají celkem skutečným
poměrům nájemného na dnešním
bytovém trhu, k jehož zvýšení dosud
nedošlo. Odstupňování podle skupin míst
jest spravedlivější oproti dřívější
jednotné částce 125 Kčs.
Osnova přiznává oproti původnímu
znění zákona č. 83/1932 Sb. příspěvek
na byt nejen ženatým, ale i ovdovělým,
rozloučeným a rozvedeným v předpokladu,
že u těchto trvá potřeba vlastního
bytu; tak tomu je u všech státních a jiných
veřejných zaměstnanců pokud jde o
nárok na činovné v plné výměře.
Svobodným déle sloužícím bude
podle navrhovaného znění osnovy možno
přiznati příspěvek na byt jen za podmínek,
platných pro přiznání činovného
v plné výměře svobodným voj.
gážistům z povolání, t. j. v
případech, kdy svobodný má potřebu
vlastního bytu a udržuje domácnost.
Jsou tedy modality, za kterých se déle sloužícímu
poskytne příspěvek místo bezplatného
ubytování v kasárnách, shodné
s podmínkami nároku na plné činovné
všech státních a jiných veřejných
zaměstnanců podle § 2; čl. III vládního
nařízení č. 15/1944, které
budou podle navrhované úpravy platí též
pro vojenské gážisty z povolání.
Osnova zákona volí termíny "příspěvek
na děti" a "příspěvek na
byt", aby se vyhnula použití názvů
"výchovné" a "činovné",
kterážto, pojmenování jsou pojmovými
názvy složek platového systému státních
a jiných veřejných zaměstnanců;
činí tak proto, aby zachovala odlišnost služebního
poměru dél sloužících, třebaže
jde o poměr veřejnoprávnímu poměru
velmi příbuzný.
Ustanovení odstavců 4 a 5 doplňují
jen dosavadní znění zákona změnami,
které vyplývají z novelisace. Vysvětlivek
tu není třeba, ježto jsou jasná.
K § § 8, 9 a 18.
Tato ustanovení rovněž nepotřebují
vysvětlení, neboť změny v nich nutně
vyžaduje novelisace příslušných
citovaných ustanovení.
Ustanovení tohoto článku přejímá
ustanovení osnovy zákona o zvláštním
přídavku státním a některým
jiným veřejným zaměstnanců.
Pokud stanoví zvláštní přídavek
déle sloužícím svobodným částkou
350 Kčs a ženatým částkou 600
Kčs měsíčně, tedy částkami
vyššími než cit. osnova, přihlíží
se zde k platovému přídavku státním
a některým jiným veřejným zaměstnancům
podle dekretu presidenta republiky ze dne 20. srpna 1945, č.
58 Sb. Podle § 3, odst. 1 nebyl vztažen tento přídavek
na voj. gážisty z povolání a déle
sloužící, pro něž mají býti
vydány zvláštní předpisy. Vojenským
gážistům z povolání přiznává
tento přídavek osnova o prozatímní
jejich platové úpravě; déle sloužícím
činí tak osnova v navrhovaném zvláštním
přídavku. Úprava zvláštního
přídavku navrhovaná cit. osnovou nemůže
se totiž vztahovati na déle sloužící
ježto nejsou veřejnými zaměstnanci.
Stanovené částky jeví se dostatečnými,
aniž je třeba dosáhnout úhrnné
výše platového přídavku a zvláštního
přídavku pro státní a jiné
veřejné zaměstnance, neboť zvýšením
měsíční prémie přichází
se v celku k úpravě, která odpovídá
zvýšení cen a celkové stabilizaci mezd
a platů.
Činí-li nynější úhrn platů
pro ženatého déle sloužícího
(1 dítě) v hodnosti rotného po třech
letech 2.000 Kčs, činí tento úhrn
podle návrhu osnovy 1.200 Kčs na měsíční
prémii a 600 Kčs na zvláštním
přídavku, s příspěvkem na děti
a přídavkem k němu (1 dítě)
300 Kčs dohromady 2.100 Kčs; připočteme-li
k tomu příspěvek na opatření
bytu pro skupinu míst B 232 Kčs, činí
úhrn stálých (pravidelných) příjmů
déle sloužícího 2.332 Kčs, tedy
více o 332 Kčs než doposud. V skupinách
míst A až C se ovšem úhrn těchto
příjmů zvyšuje až nejvýše
na 2.500 Kčs.
K tomuto úhrnu náležitostí déle
sloužících je třeba zdůrazniti,
že náležitosti budou podrobeny od 1. ledna 1946
též dani důchodové, neboť tímto
dnem se zrušuje daňové osvobození vojenských
osob. Nebude tedy kromě získání vyšší
pensijní základny dosažené zvýšením
měsíční prémie úroveň
náležitostí oproti nynějšímu
stavu vlastně vyšší.
Ustanovení § 1 osnovy přiznává
déle sloužícím též zvláštní
přídavek na děti, na které přísluší
výchovné. _
Rovněž ostatní podmínky, zejména
i datum účinnosti, za nichž přísluší
tyto zvláštní přídavky, jsou
shodné s modalitami uvedené osnovy.
Splatnost přídavků se stanoví podle
splatnosti měsíční prémie.
Účinnost zákona se stanoví dnem 1.
ledna 1946 z důvodů, že dnem 31. prosince 1945
končí branná pohotovost státu; od
tohoto dne pak budou déle sloužící podrobeni
též důchodové dani tak jako vojenští
gážisté z povolání vůbec.
Účinnost ustanovení o zvláštních
přídavcích je však stanovena v článku
II shodně s osnovou o tomto přídavku státním
a jiným veřejným zaměstnancům
od 1. prosince 1945.
Pokud jde v náklad, který si úprava vyžádá,
třeba zdůraznit, že nebude oproti nynějšímu
stavu s výjimkou nákladu na žold mužstva,
který se proti nynějšímu stavu více
než zdvojnásobuje (nepřihlíží-li
se ovšem k pohotovostnímu nebo polnímu přídavku
za branné pohotovosti státu), nijak podstatně
vyšší, neboť náklad na náležitosti
déle sloužících zůstane po srážce
daně důchodové celkem na nynější
výši.
Náklad na novou úpravu náležitostí
vojenských osob z počtu mužstva v činné
službě a déle sloužících
podle předpokládaných počtů
oznámených 4. oddělením hl. štábu
pro rok 1946 činí:
pro vojína, svobodníky, desátníky, četaře a rotné v činné službě... | Kčs 598,016.000 |
pro mužstvo náhradní zálohy...... | Kč 15,200.000.- |
celkem.... | Kčs 613,216.000 |
pro déle sloužící rotné.. | Kčs 64,256.000.- |
pro déle sloužící četaře. | Kčs 67,200.000.- |
celkem... | Kčs 131,456.000.- |
Dohromady. | Kčs 744,672.000.- |