111.

Odpověď vlády

na interpelaci pp. poslanců Fr. Křepely a druhů (parl. tisk č.

57/1945) ve věci

hospodářského plánu reformy hospodářských organisací.

Na interpelaci pp. poslanců Fr. Křepely a druhů ze dne 12, prosince 1945, ve věci hospodářského plánu a reformy hospodářských organisací, odpovídá vláda takto:

Vláda plně sdílí názory, vyslovené v úvodu interpelace, že při projednávání návrhů zákonů, které normují pouze dílčí opatření pro jednotlivé hospodářské sektory, je nutno pamatovati na jejich souvislost s ostatními zákony, které budou ještě následovati a že je naléhavě třeba ústředního hospodářského plánu pro celé území československé republiky.

Vycházejíc z rozlišení programu legislativních prací a administrativních opatření zásadního rázu, jimiž zasahuje stát do hospodářského života od vlastního hospodářského plánu, který bude závazným pracovním plánem pro podniky a jiné hospodářské útvary, zastává vláda stanovisko, že jak zásahy státu do hospodářského života právními normami, tak činnost podniků a jiných hospodářských útvarů samých, nemohou býti nadále založeny na liberalistickém principu nezasahování do hospodářství, nýbrž že jest nutno, aby obojí tato činnost byla plánovitá.

Vláda proto připravila dekret presidenta republiky ze dne 26. srpna 1945, č. 63 Sb., o Hospodářské radě, a vydala k jeho provedení vládní nařízení ze dne 23. listopadu 1946, č. 144 Sb., o složení, organisaci a způsobu činnosti generálního sekretariátu Hospodářské rady a č. 145 Sb. o složení, organisaci a působnosti Státního úřadu plánovacího. K tomu přistupují již platné předpisy o Státním úřadu statistickém a Nejvyšším úřadu cenovém. Tyto právní předpisy tvoří právní předpoklady jak pro plánovitý postup při legislativních a administrativních opatřeních hospodářské povahy, tak pro vypracování hospodářského plánu, ježto Hospodářské radě byla uložena jednak příprava a koordinace opatření a rozhodnutí vlády v hospodářských věcech, jednak úkol vypracovávati hospodářský plán ve všech oborech hospodářského života a běžně jej doplňovati a navrhovati také konkretní opatření a konkretní úkoly za účelem provedení hospodářského plánu.

Vypracování celostátního hospodářského plánu je úkol veliký, složitý a odpovědný. I nejjednodušší plány na stavbu větší budovy vyžadují určité doby. Tím spíše je zapotřebí důkladných příprav k sestavení dokonalého plánu pro hospodářský život celého státu. Úkoly spojené s plánovaným hospodářstvím lze proto rozvrhnouti ve dvě stadia, a to stadium přípravné a stadium běžné, a to jak pokud jde o plánování legislativních prací, tak pokud jde o vlastní hospodářský plán. Ve stadiu běžném, kdy bude vlastní hospodářský plán ji vypracován a po př. uzákoněn, bude nutno legislativní a administrativní práce podříditi potřebám tohoto plánu tak, aby jeho provádění nestály v cestě neodůvodněné právní překážky, nýbrž aby činnost podniků v rámci hospodářského plánu bylá usnadňována a podporována i účelnými úpravami a přizpůsobováním celého právního řádu. V období přípravném, pokud není ještě vlastního hospodářského plánu, jest nutno upraviti program legislativních a administrativních prací tak, aby odpovídal potřebám doby a situace, kdy převažují práce rekonstrukční, spojené s vystěhováním nepřátelského obyvatelstva a osídlením pohraničí a napravováním škod, způsobených v našem hospodářství nepřátelskou okupací a válkou.

Takováto příprava legislativních a administrativních prací je vlastním úkolem koordinační činnosti Hospodářské řady, která má zabezpečiti, aby dílčí legislativní opatření pro jednotlivé sektory hospodářského života nebyla vypracovávána isolovaně bez zřetele na sektory ostatní tak, aby byly vždy uváženy důsledky každého, dílčího opatření na celkové hospodářství a aby se nepřehlédla žádná souvislost opatření učiněného v jednom sektoru se sektory ostatními.

Potřebami této koordinace je diktováno i složení Hospodářské rady, jejímiž členy jsou ministři financí, průmyslu, vnitřního obchodu, zahraničního obchodu, zemědělství, výživy, dopravy, pošt, ochrany práce a sociální péče, guvernér Národní banky a zástupcové Slovenské národní rady, Ústřední řady odborů, Ústřední rady družstev a Jednotného svazu zemědělců. Jedná-li se o věcech státního hospodářství, jmění nebo dluhu, musí býti přizván s poradním hlasem též předseda Nejvyššího účetního kontrolního úřadu.

Koordinace legislativních a administrativních úprav je připravována tím způsobem, že úřady a hospodářské organisace zasílají Hospodářské radě svůj program zákonodárných prací a všeobecných i konkretních opatření zásadního rázu, pokud mohou míti vliv na hospodářský život. Hospodářská rada bude sestavovati, používajíc zaslaných dílčích programů, celkový program úkolů. Celkový program úkolů jest po schválení vládou pro příslušné úřady a hospodářské organisace závazný.

Práce podle tohoto plánu budou vypracovávány jednotlivými úřady a hospodářskými organisacemi, při čemž péče o součinnost úřadů je uložena generálnímu sekretariátu Hospodářské rady, takže bude dosti příležitosti, aby každý návrh, vztahující se na kteroukoli otázku, byl posouzen s hlediska celého hospodářství.

Pokud jde o vlastní hospodářský plán, jsou v přípravném období tvořeny všechny nutné předpoklady pro zahájení vlastních plánovacích prací.

Ani hospodářský plán, ani legislativní opatření nelze především vypracovávati bez znalosti skutečného stavu. Proto bylo Hospodářské radě zejména také uloženo, aby sjednávala a udržovala přehled o celkovém, hospodářském stavu ve státě.

Plánované hospodářství se musí především opírati o znárodněné podniky, ježto bude nutno, aby ústřední hospodářský plán vycházel především od klíčových průmyslů. Legislativní i administrativní práce, týkající se znárodněných podniků, jsou sice v proudu a podstatně pokročily, ale konečně uspořádání tohoto sektoru podnikání nedospělo ještě takového stupně, aby bylo možno začíti s konkretním, plánem jeho činnosti.

Přechod od neorganisovaného liberalistického pořádku k plánovanému hospodářství povede ovšem k přebudování celé hospodářské soustavy. Je to otázka přímo osudové důležitosti a zároveň odpovědnosti, takže vyžaduje nejdůkladnější přípravy Dekretem o Hospodářské radě byl proto zřízen Státní úřad plánovací, jehož úkolem jest vypracovávati na podkladě soustavného studia stavu a vývoje hospodářství pro Hospodářskou radu návrh hospodářského plánu a technické podklady pro opatření veřejné správy zásadního rázu, která mají ovlivniti hospodářský život.

Poněvadž stát nepřejímá a nemůže přejímati odpovědnost za hospodářské výsledky činnosti podniků a hospodářských útvarů v rámci plánovaného hospodaření, nemůže jim ani hospodářským plánem ukládati úkoly, které by nemohly splniti a nebo které by byly spojeny s risikem, převyšujícím normální podnikatelské risiko. Hospodářský plán nemůže býti oktrojován, nýbrž musí růsti od hospodářských útvarů. Bude v podstatě soustavným souborem jednotlivých dílčích plánů podnikových a tyto dílčí plány podnikové musí býti vytvořeny podniky samými, ovšem za vedení Státního úřadu plánovacího.

Hospodářské plánování jest vcelku agendou úplně novou, postrádající domácích vzorů, tradice a pracovních metod. Plánovací úřad bude nucen nejprve tyto metody vypracovati a také vycvičiti odborné pracovníky v jednotlivých podnicích v plánovací činnosti, poněvadž bude nezbytně nutno, aby se plánovací práce v podnicích dály jednotně, aby byly typisovány a standartisovány, což není možné bez odborně zapracovaných sil.

Plánované hospodářství předpokládá zejména také jednotné podnikové početnictví (účetnictví, kalkulace, statistiku), poněvadž je nutno, aby se docházelo jak při sestavování hospodářského plánu, tak při jeho provádění a kontrole k výsledkům srovnatelným, což by nebylo možné bez jednotného početnictví. Také tato práce sama si vyžádá samozřejmě delší doby.

Vypracovati a prováděti hospodářský plán ve všech oborech hospodářského života nebylo by ovšem možno bez uvědomělé a ochotné součinnosti nejširší veřejnosti. Poněvadž se dosud vyskytují pochybnosti o účelnosti a přednostech plánovaného hospodaření, bude třeba, aby Státní úřad plánovací uspořádal propagační akci, která by nejširší veřejnosti vysvětlila nezbytnost hospodářského plánování a rozptýlila ještě zbývající obavy některých, zejména podnikatelských kruhů.

Státní úřad plánovací připravil zatím již návrh směrnic pro sestavení programu nejnaléhavějších investic pro plánování, hospodaření se surovinami, pro plánování v oboru výzkumnictví, dále plán pro zalesňování, plán osevní, plán pro koordinaci dopravy, plán pro rozmístění průmyslové výroby, pro dílčí výrobní programy jednotlivých odvětví průmyslu a počíná s přípravou zatímních plánů pro jednotlivé úseky hospodářského života.

Hospodářské plánování nelze ovšem úspěšně prováděti bez účasti všech zájmových organisací všech hospodářských složek, tedy i zájmových organisací středních a malých podnikatelů, živnostníků a obchodníků. Jejich účast na pracích Hospodářské rady, zejména tedy i na pracích, spojených s hospodářským plánováním, je zabezpečena zřízením komise odborníků u generálního sekretariátu. Všechny zájmové organisace budou se ovšem účastniti také na vypracovávání hospodářského plánu již v pracích Státního úřadu plánovacího, který s jejich součinností počítá.

Také reorganisace ústředního hospodářských svazů a obchodních a živnostenských komor je předmětem studia s hlediska potřeb plánovaného hospodářství. Definitivní uspořádání těchto útvarů nebude ovšem možno normovati dříve, než bude v hlavních rysech dobudováno znárodněné podnikání a ujasněn poměr tohoto podnikatelského sektoru k poměru neznárodněného podnikání v rámci ústředního hospodářského plánu. Nelze při tom přehlížeti zřetele na zjednodušení celé organisační stavby, snížení nákladů a zdokonalení služby těchto organisací. S pracemi bylo již započato, avšak vyžádají si ještě mnohého jednání, protože je velmi nesnadno uvésti v soulad namnoze protichůdné zájmy nejen různých sektorů, nýbrž i jednotlivých jejich složek navzájem.

Je zřejmo, že se vláda rozhodla zavésti plánované hospodaření, že připravila pro to zákonné podklady a zahájila i potřebné administrativní práce, v nichž všechny složky administrativy intensivně pokračují. Neméně jisto jest však, že hospodářský plán ve vlastním smyslu, jako pracovní plán pro podniky a jiné hospodářské útvary ve všech oborech hospodářského života, nemůže býti hotov v nejbližší době, poněvadž jde o dílo rozsáhlé, složité a odpovědné, pro jehož úspěch nutno v nynějším přípravném období vybudovati všechny nutné předpoklady.

V Praze dne 14. ledna 1946.

Předseda vlády:

Zd. Fierlinger v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP