Na interpelaci pp. poslanců Fr. Křepely a druhů
ze dne 12, prosince 1945, ve věci hospodářského
plánu a reformy hospodářských organisací,
odpovídá vláda takto:
Vláda plně sdílí názory, vyslovené
v úvodu interpelace, že při projednávání
návrhů zákonů, které normují
pouze dílčí opatření pro jednotlivé
hospodářské sektory, je nutno pamatovati
na jejich souvislost s ostatními zákony, které
budou ještě následovati a že je naléhavě
třeba ústředního hospodářského
plánu pro celé území československé
republiky.
Vycházejíc z rozlišení programu legislativních
prací a administrativních opatření
zásadního rázu, jimiž zasahuje stát
do hospodářského života od vlastního
hospodářského plánu, který
bude závazným pracovním plánem pro
podniky a jiné hospodářské útvary,
zastává vláda stanovisko, že jak zásahy
státu do hospodářského života
právními normami, tak činnost podniků
a jiných hospodářských útvarů
samých, nemohou býti nadále založeny
na liberalistickém principu nezasahování
do hospodářství, nýbrž že
jest nutno, aby obojí tato činnost byla plánovitá.
Vláda proto připravila dekret presidenta republiky
ze dne 26. srpna 1945, č. 63 Sb., o Hospodářské
radě, a vydala k jeho provedení vládní
nařízení ze dne 23. listopadu 1946, č.
144 Sb., o složení, organisaci a způsobu činnosti
generálního sekretariátu Hospodářské
rady a č. 145 Sb. o složení, organisaci a působnosti
Státního úřadu plánovacího.
K tomu přistupují již platné předpisy
o Státním úřadu statistickém
a Nejvyšším úřadu cenovém.
Tyto právní předpisy tvoří
právní předpoklady jak pro plánovitý
postup při legislativních a administrativních
opatřeních hospodářské povahy,
tak pro vypracování hospodářského
plánu, ježto Hospodářské radě
byla uložena jednak příprava a koordinace opatření
a rozhodnutí vlády v hospodářských
věcech, jednak úkol vypracovávati hospodářský
plán ve všech oborech hospodářského
života a běžně jej doplňovati a
navrhovati také konkretní opatření
a konkretní úkoly za účelem provedení
hospodářského plánu.
Vypracování celostátního hospodářského
plánu je úkol veliký, složitý
a odpovědný. I nejjednodušší plány
na stavbu větší budovy vyžadují
určité doby. Tím spíše je zapotřebí
důkladných příprav k sestavení
dokonalého plánu pro hospodářský
život celého státu. Úkoly spojené
s plánovaným hospodářstvím
lze proto rozvrhnouti ve dvě stadia, a to stadium přípravné
a stadium běžné, a to jak pokud jde o plánování
legislativních prací, tak pokud jde o vlastní
hospodářský plán. Ve stadiu běžném,
kdy bude vlastní hospodářský plán
ji vypracován a po př. uzákoněn, bude
nutno legislativní a administrativní práce
podříditi potřebám tohoto plánu
tak, aby jeho provádění nestály v
cestě neodůvodněné právní
překážky, nýbrž aby činnost
podniků v rámci hospodářského
plánu bylá usnadňována a podporována
i účelnými úpravami a přizpůsobováním
celého právního řádu. V období
přípravném, pokud není ještě
vlastního hospodářského plánu,
jest nutno upraviti program legislativních a administrativních
prací tak, aby odpovídal potřebám
doby a situace, kdy převažují práce
rekonstrukční, spojené s vystěhováním
nepřátelského obyvatelstva a osídlením
pohraničí a napravováním škod,
způsobených v našem hospodářství
nepřátelskou okupací a válkou.
Takováto příprava legislativních a
administrativních prací je vlastním úkolem
koordinační činnosti Hospodářské
řady, která má zabezpečiti, aby dílčí
legislativní opatření pro jednotlivé
sektory hospodářského života nebyla
vypracovávána isolovaně bez zřetele
na sektory ostatní tak, aby byly vždy uváženy
důsledky každého, dílčího
opatření na celkové hospodářství
a aby se nepřehlédla žádná souvislost
opatření učiněného v jednom
sektoru se sektory ostatními.
Potřebami této koordinace je diktováno i
složení Hospodářské rady, jejímiž
členy jsou ministři financí, průmyslu,
vnitřního obchodu, zahraničního obchodu,
zemědělství, výživy, dopravy,
pošt, ochrany práce a sociální péče,
guvernér Národní banky a zástupcové
Slovenské národní rady, Ústřední
řady odborů, Ústřední rady
družstev a Jednotného svazu zemědělců.
Jedná-li se o věcech státního hospodářství,
jmění nebo dluhu, musí býti přizván
s poradním hlasem též předseda Nejvyššího
účetního kontrolního úřadu.
Koordinace legislativních a administrativních úprav
je připravována tím způsobem, že
úřady a hospodářské organisace
zasílají Hospodářské radě
svůj program zákonodárných prací
a všeobecných i konkretních opatření
zásadního rázu, pokud mohou míti vliv
na hospodářský život. Hospodářská
rada bude sestavovati, používajíc zaslaných
dílčích programů, celkový program
úkolů. Celkový program úkolů
jest po schválení vládou pro příslušné
úřady a hospodářské organisace
závazný.
Práce podle tohoto plánu budou vypracovávány
jednotlivými úřady a hospodářskými
organisacemi, při čemž péče o
součinnost úřadů je uložena generálnímu
sekretariátu Hospodářské rady, takže
bude dosti příležitosti, aby každý
návrh, vztahující se na kteroukoli otázku,
byl posouzen s hlediska celého hospodářství.
Pokud jde o vlastní hospodářský plán,
jsou v přípravném období tvořeny
všechny nutné předpoklady pro zahájení
vlastních plánovacích prací.
Ani hospodářský plán, ani legislativní
opatření nelze především vypracovávati
bez znalosti skutečného stavu. Proto bylo Hospodářské
radě zejména také uloženo, aby sjednávala
a udržovala přehled o celkovém, hospodářském
stavu ve státě.
Plánované hospodářství se musí
především opírati o znárodněné
podniky, ježto bude nutno, aby ústřední
hospodářský plán vycházel především
od klíčových průmyslů. Legislativní
i administrativní práce, týkající
se znárodněných podniků, jsou sice
v proudu a podstatně pokročily, ale konečně
uspořádání tohoto sektoru podnikání
nedospělo ještě takového stupně,
aby bylo možno začíti s konkretním,
plánem jeho činnosti.
Přechod od neorganisovaného liberalistického
pořádku k plánovanému hospodářství
povede ovšem k přebudování celé
hospodářské soustavy. Je to otázka
přímo osudové důležitosti a zároveň
odpovědnosti, takže vyžaduje nejdůkladnější
přípravy Dekretem o Hospodářské
radě byl proto zřízen Státní
úřad plánovací, jehož úkolem
jest vypracovávati na podkladě soustavného
studia stavu a vývoje hospodářství
pro Hospodářskou radu návrh hospodářského
plánu a technické podklady pro opatření
veřejné správy zásadního rázu,
která mají ovlivniti hospodářský
život.
Poněvadž stát nepřejímá
a nemůže přejímati odpovědnost
za hospodářské výsledky činnosti
podniků a hospodářských útvarů
v rámci plánovaného hospodaření,
nemůže jim ani hospodářským plánem
ukládati úkoly, které by nemohly splniti
a nebo které by byly spojeny s risikem, převyšujícím
normální podnikatelské risiko. Hospodářský
plán nemůže býti oktrojován,
nýbrž musí růsti od hospodářských
útvarů. Bude v podstatě soustavným
souborem jednotlivých dílčích plánů
podnikových a tyto dílčí plány
podnikové musí býti vytvořeny podniky
samými, ovšem za vedení Státního
úřadu plánovacího.
Hospodářské plánování
jest vcelku agendou úplně novou, postrádající
domácích vzorů, tradice a pracovních
metod. Plánovací úřad bude nucen nejprve
tyto metody vypracovati a také vycvičiti odborné
pracovníky v jednotlivých podnicích v plánovací
činnosti, poněvadž bude nezbytně nutno,
aby se plánovací práce v podnicích
dály jednotně, aby byly typisovány a standartisovány,
což není možné bez odborně zapracovaných
sil.
Plánované hospodářství předpokládá
zejména také jednotné podnikové početnictví
(účetnictví, kalkulace, statistiku), poněvadž
je nutno, aby se docházelo jak při sestavování
hospodářského plánu, tak při
jeho provádění a kontrole k výsledkům
srovnatelným, což by nebylo možné bez
jednotného početnictví. Také tato
práce sama si vyžádá samozřejmě
delší doby.
Vypracovati a prováděti hospodářský
plán ve všech oborech hospodářského
života nebylo by ovšem možno bez uvědomělé
a ochotné součinnosti nejširší
veřejnosti. Poněvadž se dosud vyskytují
pochybnosti o účelnosti a přednostech plánovaného
hospodaření, bude třeba, aby Státní
úřad plánovací uspořádal
propagační akci, která by nejširší
veřejnosti vysvětlila nezbytnost hospodářského
plánování a rozptýlila ještě
zbývající obavy některých,
zejména podnikatelských kruhů.
Státní úřad plánovací
připravil zatím již návrh směrnic
pro sestavení programu nejnaléhavějších
investic pro plánování, hospodaření
se surovinami, pro plánování v oboru výzkumnictví,
dále plán pro zalesňování,
plán osevní, plán pro koordinaci dopravy,
plán pro rozmístění průmyslové
výroby, pro dílčí výrobní
programy jednotlivých odvětví průmyslu
a počíná s přípravou zatímních
plánů pro jednotlivé úseky hospodářského
života.
Hospodářské plánování
nelze ovšem úspěšně prováděti
bez účasti všech zájmových organisací
všech hospodářských složek, tedy
i zájmových organisací středních
a malých podnikatelů, živnostníků
a obchodníků. Jejich účast na pracích
Hospodářské rady, zejména tedy i na
pracích, spojených s hospodářským
plánováním, je zabezpečena zřízením
komise odborníků u generálního sekretariátu.
Všechny zájmové organisace budou se ovšem
účastniti také na vypracovávání
hospodářského plánu již v pracích
Státního úřadu plánovacího,
který s jejich součinností počítá.
Také reorganisace ústředního hospodářských
svazů a obchodních a živnostenských
komor je předmětem studia s hlediska potřeb
plánovaného hospodářství. Definitivní
uspořádání těchto útvarů
nebude ovšem možno normovati dříve, než
bude v hlavních rysech dobudováno znárodněné
podnikání a ujasněn poměr tohoto podnikatelského
sektoru k poměru neznárodněného podnikání
v rámci ústředního hospodářského
plánu. Nelze při tom přehlížeti
zřetele na zjednodušení celé organisační
stavby, snížení nákladů a zdokonalení
služby těchto organisací. S pracemi bylo již
započato, avšak vyžádají si ještě
mnohého jednání, protože je velmi nesnadno
uvésti v soulad namnoze protichůdné zájmy
nejen různých sektorů, nýbrž
i jednotlivých jejich složek navzájem.
Je zřejmo, že se vláda rozhodla zavésti
plánované hospodaření, že připravila
pro to zákonné podklady a zahájila i potřebné
administrativní práce, v nichž všechny
složky administrativy intensivně pokračují.
Neméně jisto jest však, že hospodářský
plán ve vlastním smyslu, jako pracovní plán
pro podniky a jiné hospodářské útvary
ve všech oborech hospodářského života,
nemůže býti hotov v nejbližší
době, poněvadž jde o dílo rozsáhlé,
složité a odpovědné, pro jehož
úspěch nutno v nynějším přípravném
období vybudovati všechny nutné předpoklady.