Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Prozatímní Národní
shromáždění nemůže býti
odročeno.
(2) Může býti presidentem republiky
rozpuštěno, jakmile budou vypsány volby do
ústavodárného Národního shromáždění.
Nestane-li se tak, potrvá jeho činnost až do
doby, kdy bude zvoleno ústavodárné Národní
shromáždění.
(3) Předsednictvo Národního shromáždění
a Stálý výbor Prozatímního
Národního shromáždění
(čl. 2.) zůstanou v působnosti až do
dne, kdy se sejde ústavodárné Národní
shromáždění.
(1) V době, kdy Prozatímní Národní
shromáždění bude rozpuštěno,
anebo v době od skončení jeho činnosti
(čl. 1.) až do dne, kdy se sejde ústavodárné
Národní shromáždění, činí
neodkladná opatření, i když by k nim
bylo třeba zákona a koná dozor na moc vládní
a výkonnou čtyřiadvacetičlenný
Stálý výbor, volený Prozatímním
Národním shromážděním
z jeho členů.
(2) O jeho volbě, působnosti, včetně
ustanovení o jejím omezení a dále
o opatřeních jím usnášených
platí obdobně příslušná
ustanovení ústavní listiny a jiných
zákonů.
(3) Stálý výbor Prozatímního
Národního shromáždění
volí předsedu a pět místopředsedů
ze svých členů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provede jej předsednictvo
Prozatímního Národního shromáždění
a všichni členové vlády.
Ústavním dekretem presidenta republiky ze dna 25.
srpna 1945, č. 47 Sb. o Prozatímním Národním
shromáždění nebyly řešeny
všechny otázky, spojené s působností
tohoto sboru. Zejména jest třeba upraviti otázku
rozpuštění tohoto sboru, neboť není
podle dosud platných předpisů v této
otázce dosud jasno. Poněvadž tento sbor bude
pracovati po dobu celkem krátkou a jest značně
zatížen úkoly zákonodárnými
i jinými, jest třeba vyjádřiti jeho
vůli k intensivní práci tím, že
bude vyloučeno jeho odročení.
Zároveň jest třeba upraviti volbu Stálého
výboru. Dosud jej nebylo možno zvoliti, poněvadž
podle předpisů ústavní listiny třetina
členů byla volena senátem. Za dnešních
poměrů jest však třeba dbáti,
aby náš stát nezůstal vůbec ani
sebe kratší dobu bez orgánů, příslušných
vykonávati ve smyslu ústavy moc zákonodárnou.
Působnost tohoto sboru by zůstala omezena dosavadními
předpisy, zejména tedy by nemohl měniti zákonů
ústavních, voliti presidenta republiky atd. (Viz
§ 54 úst. list.). Vzhledem ke změněným
poměrům jest třeba taky upraviti nově
otázku místopředsedů tohoto výboru;
dosud bylo jedno místo místopředsednické
vyhrazeno senátorům.