Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Dekret presidenta republiky ze dne 19. června 1945, č.
16 Sb., o potrestání nacistických zločinců,
zrádců a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech, se mění a doplňuje
takto:
§ 26, odst. 2 a 3 budou zníti:
"(2) Celé trestní řízení
se koná zpravidla od počátku do konce před
mimořádným lidovým soudem ve způsobu
hlavního přelíčení, pokud možno
bez přerušení a musí býti skončeno
do tří dnů od okamžiku, kdy byl obžalovaný
před něj postaven. Nedospěl-li mimořádný
lidový soud v této lhůtě k rozsudku,
postoupí věc příslušnému
soudu řádnému (§ 25, odst. 2). I po
uplynutí této lhůty budiž však
pokračováno v řízení před
mimořádným lidovým soudem, navrhne-li
to veřejný žalobce.
(3) V přípravném vyhledávání
nebo v přípravném vyšetřování,
které by předcházelo řízení
před mimořádným lidovým soudem,
má veřejný žalobce práva a povinnosti
státního zástupce."
§ 31, odst. 2 a 3 budou zníti:
"(2) Trest smrti se vykoná do dvou hodin po vyhlášení
rozsudku. Na výslovnou žádost odsouzeného
může býti lhůta prodloužena o další
hodinu. Konalo-li se řízení v nepřítomnosti
obžalovaného, vykoná se trest smrti do 24 hodin
po dopadení odsouzeného. Výkon trestu smrti
buď však na přiměřenou dobu odložen,
žádá-li to veřejný žalobce
z důležitého veřejného zájmu.
(3) Uzná-li mimořádný lidový
soud na trest smrti proti několika osobám, určí
zároveň v rozsudku, v jakém pořadí
mají býti odsouzení popraveni. Může
také rozhodnouti, že trest smrti se vykoná
veřejně. Učiní tak zejména,
když surový způsob, jímž byl zločin
spáchán nebo zvrhlá povaha pachatele, počet
jeho zločinů nebo jeho postavení mluví
pro veřejný výkon trestu. V tomto případě
může soud, aby se zajistila veřejnost výkonu
trestu, lhůtu dvou hodin (odstavec 2) prodloužiti,
ne však nad 24 hodiny."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
Úprava řízení před mimořádným
lidovým soudem byla vedena snahou, aby trestní řízení
bylo co nejvíce urychleno. Bylo proto navázáno
v tomto směru na úpravu řízení
před stanným soudem.
Protože však předpoklady pro užití
předpisů o právu stanném jsou zpravidla
jiné, bylo nezbytno v některých směrech
se od těchto předpisů odchýliti.
Osnova ve snaze, aby bylo umožněno řízení
provésti s největším urychlením
proti více osobám současně, vypouští
v § 26, odst. 2 slova "proti jednotlivému obžalovanému."
Důsledkem této změny je pak úprava
§ 31, odst. 3, podle které soud při současném
odsouzení několika osob k trestu smrti stanoví,
v jakém pořadí mají býti odsouzení
popraveni.
Bezpodmínečné zachování třídenní
lhůty, do které musí mimořádný
lidový soud dospěti k rozsudku, vedlo v některých
případech k tomu, že i ty případy,
u kterých vzhledem k jejich povaze je žádoucí,
aby byly rozsouzeny mimořádným lidovým
soudem, musily býti postupovány řádnému
soudu. V některých případech je pak
v důležitém veřejném zájmu,
aby vina pachatele byla veřejně probrána,
aniž by však pachatel byl odňat mimořádnému
lidovému soudu. Proto osnova připouští,
aby i po uplynutí třídenní lhůty
bylo pokračováno v řízení před
mimořádným lidovým soudem. To je však
možné jen tenkrát, učiní-li návrh
v tomto smyslu veřejný žalobce. Vzhledem k
podřízenosti veřejných žalobců
u mimořádných lidových soudů
ministru spravedlnosti (§ 24, odst. 2) není obava,
že by ustanovení tohoto bylo zneužíváno.
Nové znění § 26, odst. 3 jasným
způsobem má vyřešiti otázku,
kdo má činiti příslušné
návrhy v přípravném řízení,
které by předcházelo řízení
před mimořádným lidovým soudem.
Novým ustanovením § 31, odst. 2, poslední
věta má býti umožněno, aby, je-li
zde důležitý veřejný zájem,
který však zpravidla soudu nebude znám (což
bude na př. tenkrát, brání-li státem
převzatý mezinárodní závazek
nebo jednostranné ujištění okamžitému
výkonu trestu), bylo možno dosáhnouti odkladu
výkonu trestu.