Naše školství bylo okupací těžce
postiženo. Vysoké školy byly zavřeny a
zničeny, střední školy postupně
rušeny a národní školství úmyslnými
zásahy reorganisačními těžce
otřeseno.
Vyučování němčině nadměrně
vysokým počtem hodin dělo se na úkor
ostatních předmětů všeobecného
vzdělání; do výchovy byly násilně
zavedeny tendence nacistické.
Napraviti škody spáchané takto na vzdělání
a výchově naší mládeže jest
úkolem nové republikánské školy,
v prvé řadě učitelů a profesorů.
Úkol ten jest však o to těžší,
že školy nejsou řádně vybaveny
inventářem a učebními pomůckami.
To se týká hlavně škol v pohraničí.
K tomu přistupuje i částečný
nedostatek učitelských i profesorských sil,
kterému bylo správně čeleno reaktivací
učitelstva mimo službu a přijetím schopných
absolventů středních škol.
Má-li však tak důležitá a zodpovědná
práce učitelstva i profesorů býti
konána za dnešních ztížených
poměrů řádně a svědomitě,
jest nutno, aby byli všichni existenčně zajištěni.
Reaktivovaní a nově nastoupivší učitelé
namnoze neobdrželi od 1. září dosud
žádného platu. Někteří
vysokoškolští učitelé rovněž
nikoliv. Jsou odkázáni na své nepatrné
úspory nebo na pomoc z domova či od příbuzných
a marným čekáním od měsíce
k měsíci, stálým vyhledáváním
pomoci a starostmi o běžné denní potřeby
jsou ve své práci znechuceni.
Poukazujíce na tyto nedostatky, táží
se podepsaní:
1. Jest pan ministr ochoten přikázat, aby reaktivovaným
a nově nastoupivším učitelům
byla ihned vyplacena přiměřená záloha
na plat?
2. Jest pan ministr ochoten zařídit, aby těmto
učitelům byly urychleně vystaveny jmenovací
dekrety s určením platu?
3. Jest pan ministr ochoten zjistit, kteří vysokoškolští
učitelé neobdrželi dosud plat a zjednati nápravu?