Zákonem o hromadném poručenství, jehož
návrh vláda podává, má vlastně
býti sjednán právní základ
pro stav, který ve skutečnosti již jest.
Instituce hromadného poručenství jest důsledkem
vývoje, který se datuje od úpravy §
208 obč. zák., jak byla provedena I. dílčí
novelou k obč. zákonu.
Podle § 108 obč. zák. poskytuje zákon
všem osobám, jež nejsou pod otcovskou péčí,
zvláštní ochrany pomocí poručníka
nebo opatrovníka. Poručníky mají býti
v prvé řadě osoby s poručencem spřízněné.
Je patrno, že tato instituce poručenství nebyla
vyhovující právě v těch případech,
kdy jde o poručence bez příbuzenských
vztahů, zejména o děti nemanželské
nebo úplně opuštěné. Zde bylo
převzetí úřadu poručenského
přenecháno jen dobročinnosti obětavých
jednotlivců a je pochopitelno, že zde vznikaly nedostatky,
které nemohly býti lhostejné rostoucí
péči o dítě.
Proto prvá dílčí novela k obč.
zákonu upravila v § 208 obč. zák. instituci
t. zv. hromadného poručenství, které
mělo nastupovati tehdy, pokud by nebylo vhodných
poručníků. Na základě §
208 obč. zák. bylo pak vydáno nařízení
ze dne 4. června 1916, čís. 195 ř.
z., kterým byli zavedeni t. zv. generální
poručníci. Tato instituce se udržela řadu
let, avšak současně se vyvíjela organisovaná
péče o mládež, která zejména
v orgánech okresní péče o mládež
nalezla velmi účinný nástroj moderní
péče o mládež opuštěnou.
Dne 16. prosince 1938 bylo pod čís. 334 Sb. zák.
a nař. vydáno vládní nařízení
o hromadném poručenství, kterým na
základě zkušeností, jež byly mezitím
získány, byla upravena otázka hromadného
poručenství a úkoly nositelů hromadného
poručenství byly rozšířeny a
svěřeny okresním péčím
o mládež, okresům a obcím. Na základě
tohoto vládního nařízení byla
pak instituce hromadného poručenství skutečně
organisována a v praxi se dobře osvědčila.
Sluší zdůrazniti, že na vládním
nařízení ze dne 16. prosince 1938, čís.
334 Sb. z. a n. bylo pracováno již před 30.
zářím 1938, takže toto vládní
nařízení jest vlastně výsledkem
práce konané v duchu zásad československého
právního řádu.
Jde však o úpravu otázek, které spadají
pod pojem rodinného práva.
Podle ústavního dekretu presidenta republiky ze
dne 3. srpna 1944, čís. 11 úřed. věstníku
československého o obnovení právního
pořádku jsou (čl. 2) z používání
vyloučeny předpisy z doby nesvobody m. j. z oborů
soudního práva osobního a rodinného.
Doba nesvobody jest podle tohoto ústavního dekretu
počítána ode dne 30. září
1938, takže vládní nařízení
čís. 334/1938 spadá do doby nesvobody a proto
podle striktního předpisu cit. ústavního
dekretu pozbylo právní účinnosti,
i když se svým obsahem nikterak nepříčí
demokratickým zásadám právního
řádu československého a i věcně
vyhovuje svému účelu.
Jde však o to, aby nynější faktický
stav v oboru hromadné poručenské péče
měl základ zákonný, poněvadž
by mohlo dojíti k určitým nepříznivým
důsledkům pro poručence, kdyby právní
postavení veřejných poručníků
nemělo bezpečné základny. V tomto
smyslu jde o úpravu značně naléhavou.
Vládní návrh přejímá
vládní nařízení čís.
334/1938 Sb. z. a n. v jeho podstatě a pokud byla provedena
určitá úprava, jest to úprava spíše
textová a odpovídající přesnější
systematice jednotlivých ustanovení.
Ústavně-právní výbor připojil
k § 2, odst. 1 větu "pokud nejde o města
statutární" a v témže odstavci
za slova "mínění okresního národního
výboru", vsunul o závorky "(okresní
správní komise)". Rovněž k §
5 připojil větu "jde-li o město statutární,
zemského národního výboru".
Tím ústavně-právní výbor
chtěl upraviti zvláštní postavení
měst statutárních, u nichž odpadá
vyjádření okresního národního
výboru v § 2 a u nichž jako nadřízený
úřad v § 5 přichází v
úvahu zemský národní výbor
místo okresního národního výboru.
V § 6 vsunul ústavně-právní výbor
mezi slova "nebo je-li nutné, aby se hájila
účinně práva a zájmy poručencovy"
za slovo "je-li" slůvko "to", takže
§ 6 zní: "Soud ustanoví nositele hromadného
poručenství poručníkem v těch
případech, kdy není vhodné osoby,
která by byla ochotna přijmouti poručenství,
nebo je-li to nutné, aby se hájila účinně
práva a zájmy poručencovy."
Jinak ústavně-právní výbor
schválil vládní návrh beze změny.
Ústavně-právní výbor jest si
vědom, že návrhem zákona o hromadném
poručenství není řešen celý
problém péče o dítě v jeho
plném dosahu, neboť tu jde o problém značně
rozsáhlý a nebylo by možno instituci hromadného
poručenství ve skutečnosti již fungující
ponechati bez právní úpravy po dobu, než
bude možno upraviti zákonem celou otázku organisace
péče o mládež, při kteréžto
úpravě bude jistě vzat zvláštní
zřetel na péči o sirotky po obětech
nacistické persekuce a války.
Ústavně-právní výbor uvažoval
o tom, zda by působnost zákona o hromadném
poručenství neměla býti rozšířena
na území Slovenska, avšak přihlédnuv
k tomu, že ustanovení rodinného práva,
z nichž instituce hromadného poručenství
vlastně vyplývá, mají na Slovensku
jinou zákonnou úpravu, než na území
Čech a země Moravskoslezské a že i vývoj
organisace poručenské péče na Slovensku
byl jiný, došel k názoru, že rozšířiti
automaticky účinnost zákona i na Slovensko
by nebylo dobře možné. Vypracovati pak zákon,
který by vyřešil celou materii, by si vyžádalo
přece jen delší doby, takže by tím
byla prodlužována právní mezera pro
instituci hromadného poručenství, kterou
nelze připustiti.
Ústavně-právní výbor pozastavil
se nad tím, že zákon nabývá účinnosti
dnem 8. listopadu 1945, tedy že jím jest přímo
ze zákona vyslovena zpětná působnost.
Ústavně-právní výbor považuje
toto ustanovení za zcela výjimečné
a diktované tím, že jest nutno sanovati dobu,
kdy instituce hromadného poručenství byla
bez právního základu, avšak zdůrazňuje,
že zpětnost zákona považuje za výjimečnou,
jíž jest se vystříhati.
Vzhledem k tomu, co bylo uvedeno o důvodech tohoto zákona,
doporučuje ústavně-právní výbor,
aby vládní návrh zákona o hromadném
poručenství (tisk čís. 21) s textovými
doplňky v této zprávě uvedenými,
byl schválen.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Přednosta poručenského soudu (v tomto zákoně
dále "soud") může pověřiti
hromadným poručenstvím:
1. okresní péči o mládež pro
obvod, na který se vztahuje její působnost,
nebo
2. okres pro obvod soudu, nebyla-li úkoly hromadného
poručenství pověřena okresní
péče o mládež, nebo
3. obec pro obvod obce, nebyly-li úkoly hromadného
poručenství pověřeny ani okresní
péče o mládež ani okres.
(1) Návrh okresní péče o mládež
nebo okresu nebo obce, aby byly pověřeny hromadným
poručenstvím, předloží soud se
svým návrhem presidentu krajského soudu k
předběžnému schválení;
jde-li o pověření obce, dotáže
se president krajského soudu před rozhodnutím
o schválení i na mínění okresního
národního výboru (okresní správní
komise), pokud nejde o města statutární.
(2) Schválení budiž odepřeno, nelze-li
s jistotou očekávati, že navržená
korporace bude plniti úkoly hromadného poručenství
úspěšně.
Obce a okresy lze pověřiti hromadným poručenstvím
jen, mají-li řádně vybavenou správu
péče o mládež.
(1) Korporace (§ 1), která byla pověřena
hromadným poručenstvím, je nositelem hromadného
poručenství.
(2) Nositel hromadného poručenství vykonává
je veřejnými poručníky.
Přednosta soudu může po schválení
presidenta krajského soudu odníti nositeli hromadného
poručenství pověření, vyžaduje-li
to zájem poručenců; jde-li o obec, dotáže
se president krajského soudu před schválením
tohoto opatření na mínění okresního
národního výboru, jde-li o město statutární,
zemského národního výboru.
Soud ustanoví nositele hromadného poručenství
poručníkem v těch případech,
kdy není vhodné osoby, která by byla ochotna
přijmouti poručenství, nebo je-li to nutné,
aby se hájila účinně práva
a zájmy poručencovy.
(1) K návrhu nositele hromadného poručenství
může president krajského soudu, vyslechna přednostu
soudu, naříditi, aby byl nositel pověřen
poručenstvím nad všemi nemanželskými
dětmi, které se v jeho obvodu narodí, dokud
nebudou míti řádného zákonného
zástupce.
(2) President krajského soudu dá takové pověření
vyhlásiti v obvodu nositele hromadného poručenství
způsobem v místě obvyklým, oznámí
je zemskému národnímu výboru a ten
zařídí, aby o něm byly vyrozuměny
osoby a ústavy uvedené v odstavci 3.
(3) Porodní asistentky, porodní ústavy, nemocnice
a podobné ústavy jsou povinny oznamovati nositelům
hromadného poručenství narození nemanželských
dětí do 24 hodin.
(1) Soud může nositele hromadného poručenství
ustanoviti též jen spoluporučníkem.
(2) Jsou-li pro to zvláštní důvody,
zvláště že poručník nemůže
řádně obstarati jednotlivé úkony,
může soud přenésti na nositele hromadného
poručenství i jen jednotlivá práva
a povinnosti poručníkovy, zejména dozor,
vymáhání výživného nebo
podpor, zjištění bydliště nebo
pobytu nemanželského otce, vyhledávání
příbuzných a vyšetřování
státní nebo domovské příslušnosti.
(3) Nositel hromadného poručenství může
býti podle potřeby ustanovován i opatrovníkem
nezletilého pro úkon.
Nositel hromadného poručenství musí
dbáti, aby každý nezletilec měl zákonného
zástupce. K příkazu soudu je povinen konati
vyhledávání, jehož je třeba ke
zřízení poručenství a k ustanovení
způsobilého poručníka, a předložiti
návrhy soudu co nejdříve. Náleží
mu vykonávati i neodkladné úkony poručníkovy,
dokud poručník nemůže začíti
svou činnost.
(1) Nositel hromadného poručenství dohlíží
na činnost poručníků a opatrovníků
nezletilých svého obvodu; dohlíží
i na to, aby nezletilci pod otcovskou mocí nebyli zanedbáváni
ve výživě a výchově a aby jejich
jmění nebylo ohroženo nepořádnou
správou.
(2) Nositel hromadného poručenství si vyžádá
pomoc orgánů veřejné správy,
jde-li o důležitý zájem soudního
chráněnce, zejména o jeho výživu,
výchovu a zdravotní stav.
(1) Nositel hromadného poručenství ustanoví
veřejnými poručníky osoby, které
jsou plně způsobilé k poručenství
a o kterých možno podle jejich vzdělání,
zaměstnání a životních zkušeností
očekávati, že budou úkoly veřejného
poručníka úspěšně plniti.
Přijetí funkce veřejného poručníka
je dobrovolné.
(2) K ustanovení veřejného poručníka
je třeba souhlasu soudu, v jehož obvodu nositel hromadného
poručenství působí.
(3) Proti rozhodnutí, kterým byl souhlas odepřen,
může podati nositel hromadného poručenství
ve lhůtě 15 dnů od doručení
stížnost k presidentu krajského soudu; ten
rozhodne s konečnou platností.
(4) Je-li veřejných poručníků
několik, budiž působnost mezi ně rozdělena
způsobem, který určí nositel hromadného
poručenství v dohodě se soudem.
(5) Ustanovení veřejného poručníka
bude uveřejněno nositelem hromadného poručenství
v úředním listě a podle potřeby
i v jiných listech a k jeho návrhu vyhlášeno
soudem na soudní desce.
(1) Veřejný poručník vykoná
u soudu slib, že bude řádně plniti úkoly
uložené mu právními předpisy.
Slib tento platí i jako slib podle § 205 občanského
zákoníka.
(2) Vykonání slibu budiž soudem potvrzeno na
legitimaci (§ 13).
(1) Při svém ustanovení obdrží
veřejný poručník od nositele hromadného
poručenství legitimaci, kterou se podle potřeby
prokáže při výkonu své funkce,
poučení o právech a povinnostech poručníkových
a poučení pro výkon úkolů veřejného
poručníka, uvedených v §§ 15 až
22. Legitimaci je povinen při zániku své
funkce nositeli vrátiti.
(2) Vykonávaje své povinnosti je veřejný
poručník chráněn podle ustanovení
trestního zákona, daných k ochraně
orgánů veřejné moci.
Při výkonu poručenství a spoluporučenství,
jednotlivých úkonů poručenských
a opatrovnictví nezletilého pro úkon, které
byly svěřeny nositeli hromadného poručenství
(§§ 6 až 8), řídí se veřejný
poručník předpisy platnými pro poručníky
a opatrovníky.
Veřejnému poručníku náleží
spolupůsobiti při uplatňování
nároků matčiných podle §§
167 a 168 občanského zákoníka.
(1) Veřejný poručník je povinen poručence
svého obvodu občas navštěvovati a přesvědčiti
se při tom o jejich osobních a majetkových
poměrech. Dbá, aby poručníci plnili
své povinnosti a aby nepřekročovali svá
oprávnění, nýbrž se v případech
zákonem určených dožadovali souhlasu
soudu.
(2) Shledá-li veřejný poručník,
že poručníci zanedbávají své
povinnosti, oznámí to soudu, je-li třeba,
aby soud ihned zakročil; jinak upozorní zákonného
zástupce na závady a dohlédne, aby došlo
včas k nápravě.
(1) Veřejný poručník je poradcem poručníků
pro výkon jejich úřadu a pro styk se soudy
nebo úřady.
(2) Nemajetným nezletilcům a jejich zákonným
zástupcům pomáhá při sepisování
podání, jich předkládání
soudům nebo úřadům, při opatřování
dokladů a pod.; za tuto činnost nesmí ani
žádati ani přijmouti odměnu. Prostředkuje
peněžní a jiné věcné výpomoci
pro nemajetné nezletilce a umisťování
nezletilců do cizí péče nebo do léčebných
a jiných ústavů.
Veřejný poručník je povinen zjišťovati
případy, kdy jsou nezletilci vydáni mravní
zkáze, kdy se rodiče nebo zákonní
zástupci nestarají o jich výživu nebo
výchovu, kdy je jmění nezletilců ohroženo
nepořádnou správou nebo kdy se rodiče,
zákonní zástupci nebo jiné osoby žijící
s nezletilcem ve společné domácnosti dopouštějí
činů, které mohou míti naň
nepříznivý vliv, a dávají tím
důvod k zakročení; zjištěné
závady buďtež oznámeny soudu.
(1) Veřejný poručník je povinen dbáti
toho, aby se nezletilcům svěřeným
jeho péči nebo dozoru dostalo potřebné
sociální a zdravotní péče.
(2) Dohlédne zvláště, zda mají
zapotřebí lékařského ošetření,
po případě pravidelného lékařského
dozoru a učiní potřebné opatření.
(3) Je-li toho třeba, zvláště ke zjišťování
příčin nedostatečných výsledků
výchovy a nepříznivého zdravotního
stavu a k vyšetřovaní prostředí,
v kterém dítě žije, použije veřejný
poručník pomoci poraden pro matky a děti,
škol, zdravotních, výzkumných a podobných
ústavů a jiných zařízení
péče o mládež.
Veřejní poručníci nejsou oprávněni
přijímati při výkonu své funkce
peníze ani cenné papíry pro své svěřence,
jejich rodiče nebo pěstouny. K tomu je oprávněn
jedině nositel hromadného poručenství
a ten hodnoty vyúčtuje.
Styk veřejného poručníka se soudem
je přímý a podle povahy věci ústní
nebo písemný. Veřejný poručník
je oprávněn nahlížeti do poručenských
a opatrovnických spisů a činiti z nich opisy
nebo výpisy.
K příkazu soudu podává veřejný
poručník o osobních a majetkových
poměrech nezletilců svěřených
jeho dozoru jednotlivé nebo pravidelné písemné
zprávy; jinak je povinen zachovati o nich naprostou mlčenlivost.
Ten, u koho jsou umístěni nezletilci svěření
péči nebo dozoru veřejného poručníka,
je povinen dáti mu žádaná vysvětlení,
dovoliti přístup k těmto nezletilcům
a prohlídku místností pro ně určených
a je na jeho vybídnutí předvésti k
soudu, k úřadu nebo k lékaři.
Tam, kde je podle povahy případu toho potřebí,
dohodnou se veřejní poručníci o postupu
s dozorčími důvěrníky vykonávajícími
dozor podle předpisů o ochraně dětí
v cizí péči a dětí nemanželských.
Také nositel hromadného poručenství
dohlíží, aby opatření veřejných
poručníků byla v souladu s opatřeními
dozorčích důvěrníků.
Je-li nositel hromadného poručenství zároveň
pomocným zařízením pro soudní
péči o mládež, možno veřejných
poručníků užíti i k předepsanému
spolupůsobení v trestním soudnictví
nad mládeží.
(1) Neodstraní-li nositel hromadného poručenství
závady, jichž nápravy se domáhá
ten, kdo se pokládá za stižena postupem veřejného
poručníka, lze podati stížnost k soudu.
(2) Soud může, nevyčkávaje stížnosti,
k návrhu nebo z moci úřední změniti
opatření veřejného poručníka
nebo nositele hromadného poručenství nebo
až do svého rozhodnutí výkon opatření
zastaviti.
Soud je povinen odstraňovati závady v činnosti
veřejných poručníků jich vhodným
poučováním a přesvědčovati
se, zda svědomitě plní své povinnosti.
Shledá-li závady, upozorní na ně nositelé
hromadného poručenství, a není-li
zjednána náprava, zemské ústředí
péče o mládež, jde-li o okresní
péči o mládež, anebo nadřízený
dozorčí orgán, jde-li o svazek územní
správy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 8. listopadu 1945 a platí v zemích České
a Moravskoslezské; provede jej ministr spravedlnosti v
dohodě se zúčastněnými ministry.