Podepsaní navrhují:
Prozatímní Národní shromáždění
rač se usnésti:
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 50 č. 1 a 6 se zrušují. Č. 2
až č. 5 a 7 se přečíslují
na č. 1 až č. 5.
§ 54 se zrušuje.
§ 57 odst. 1 zní: Sazba všeobecné daně
výdělkové činí 2.5% dani podrobeného
výtěžku s tou odchylkou, že z prvních
60.000.- Kčs daňového základu se sazba
daně snižuje na 1%, z daňového základu
převyšujícího částku 170.000.-
Kčs se sazba daně zvyšuje na 4%. Jsou-li v
kalendářním roce ve společenském
podniku, zapsaném do osobního rejstříku
vedle jednoho veřejného společníka
ještě další veřejní společníci
nebo ve společenském podniku do obchodního
rejstříku nezapsaném vedle jednoho společníka
ještě další společníci činní
prokazatelně takovým způsobem, že tato
činnost jest jejich hlavním povoláním
a jest taková, že by jí jinak byly trvale a
plně zaměstnány placené sily zaměstnanecké,
zvyšují se na berní rok částky
daňového základu, pro něž platí
sazba snížená a u nichž nastává
sazba zvýšená o 60.000.- Kčs za druhého
každého dalšího v podniku zaměstnaného
takového společníka.
§ 57 odst. 2 zní: Jde-li o poplatníka, jehož
celoroční důchod v kalendářním
roce ani sám o sobě s důchodem hlavy rodiny,
s níž by případně měl
býti společně zdaňován důchodovou
daní (§ 5), nepřevyšuje částky
60.000 Kčs, činí na berní rok sazbu
daně 0.5% dani podrobeného výtěžku.
§ 57 odst. 3 zní: Nepřevyšuje-li za podmínek
odst. 2 daňový základ podniku 30.000 Kčs,
daň se nepředepíše.
§ 57 odst. 4 zní: Daň se nepředepíše
i bez splnění podmínek odst. 2, nepřevyšuje-li
daňový základ podniku 5.000 Kčs.
57 odst. 7 zní: Daň na berní rok uložená
nesmí býti menší než 1% veškerého
kapitálu, který byl v kalendářním
roce v podniku trvale na zisk uložen, přesahuje-li
tento kapitál 500.000.- Kčs.
Tento zákon nabývá účinnosti
počínajíc berním rokem 1946 a provede
jej ministr financí.
Zvýšení hranice pro osvobození od placení
všeobecné daně výdělkové
je nutné v důsledku obecného zvýšení
cen. Čistý výtěžek poplatníka
činného osobně v podniku, jehož celkový
výnos nepřesahuje ročně 30.000.- Kčs,
není ve své podstatě podnikatelským
ziskem, nýbrž příjmem získaným
vlastní prací v podniku. Hodinová mzda řemeslného
dělníka pohybuje se po nové úpravě
přibližně okolo 12.- Kčs, což odpovídá
při 2.400 hodinách ročně výdělku
28.800.- Kčs. Navrhovaná hranice pro osvobození
navazuje na tento pracovní důchod řemeslného
dělníka. Poněvadž zatím není
možno provésti úplnou formu celé naší
soustavy přímých daní, je zapotřebí
alespoň tímto dílčím opatřením
zmírnit největší tvrdosti dosud platných
daňových předpisů.
Je nutno vzít zřetel k tomu, že vzestupem cen
byly všechny výdělky posunuty do vyšších
stupňů daňových základů
s progresivními sazbami daně důchodové
a tedy již těmito nepřímými důsledky
obecného zvýšení cen jsou tyto výdělky
při dani důchodové zdaňovány
mnohem pronikavěji než tomu bylo v normálních
dobách mírových. Vybírání
všeobecné daně výdělkové
z těchto pouze číselně zvýšených
podnikových výtěžků bylo by dalším
zvýšením zatížení drobných
podnikatelů, jejichž ochranu a podporu slíbil
vládní program košický.
Navrhovanými změnami sleduje se vedle daňové
spravedlnosti a únosnosti daňového zatížení
u drobných poplatníků také zjednodušení
agendy berních správ a berních úřadů,
které se dosud utápěly v bagatelních
případech a ztrácely mnoho času potřebného
ke zpracování větších případů,
u nichž pak právě pro nedostatek času,
nutného pro řádné uložení
daně, docházelo k velkému daňovému
úniku.
Vzhledem ke změnám navrhovaným v čl.
3 pozbývají dosavadní ustanovení §
50 č. 1 a 6 praktického významu.
Totéž platí i o § 54, který se
kromě toho prakticky dosud buď vůbec neprováděl,
nebo jen v případech zcela vzácných.
Pracovní důchod má býti zásadně
postižen jen daní důchodovou. Již dosavadní
zákon o přímých daních vycházel
z předpokladu, že prvních 30.000 Kčs
ryzího výtěžku podniku je nutno považovat
za pracovní důchod podnikatelův. V důsledku
zvýšení hospodářských
čísel bude jen spravedlivé, zvýší-li
se tato částka na 60.000 Kčs.
Drobní podnikatelé s ryzím výtěžkem
z podniku do 30.000 Kčs budou od výdělkové
daně prakticky osvobozeni, nepřevýší-li
jejich celkový důchod 60.000 Kčs.
Podnikatelé s ryzím výtěžkem
z podniku do 60.000 Kčs budou platiti sníženou
sazbu 0.5%, nebudou-li míti vedle toho ještě
jiný důchod.
Ryzí výtěžek drobných podniků
do 15.000 Kčs bude postižen za všech okolností
jen daní důchodovou.
Pouze pro podniky větších poplatníků
bude platit z prvních 60.000 Kčs daňového
základu sazba 1%.
Dosavadní sazby podle § 57 odst. 2, 3 a 4 (1) 4%,
1/8% a předpis t. zv. ideální
daně se tímto zrušují. Tyto sazby byly
pro vyměřující úřady
velkým zatížením a jsou z hlediska nynějších
hospodářských čísel zcela bezvýznamné.
Z těchto důvodů se upravuje sazba i tak zv.
daně minimální.
Úhradu nákladů poskytne zvýšený
výnos daňový umožněný
dokonalejším daňovým zachycením
vydatnějších zdrojů, jímž
bude moci finanční správa věnovat
více pozornosti, jestliže jí bude ušetřena
práce s vyměřováním daní
drobným poplatníkům.