Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Vláda se zmocňuje, aby po dobu od 1. ledna 1946
do vyhlášení ústavně schváleného
státního rozpočtu na rok 1946, nejdéle
do konce března 1946, vedla státní hospodářství,
při čemž buďtež opatřovány
jen neodkladné potřeby státní, kterých
vyžaduje plnění právních závazků
nebo nezbytně nutný chod státní správy
a státního hospodářství vůbec.
Ústřední úřady hospodařící
výdaji a příjmy, jakož i státní
podniky a fondy, jsou povinny zaslati ministerstvu financí
vždy do 20. dne běžného měsíce
výkazy peněžních výdajů
a příjmů, očekávaných
v příštím kalendářním
měsíci. O těchto výdajích rozhoduje
vláda. Za úřady a podniky na Slovensku zasílá
tyto měsíční výkazy peněžních
výdajů a příjmů pověřenec
pro finance.
Ministr financí se zmocňuje,
a) aby úvěrovými operacemi opatřoval
úhradu pro státní výdaje, neuhrazené
státními příjmy,
b) aby k hrazení přechodných schodků,
vyplývajících z časové neshody
mezi příjmy a výdaji, opatřoval peněžité
prostředky přechodnými úvěry,
c) aby provedl úvěrové operace, potřebné
k prolongaci, konversi nebo zaplacení státních
dluhů splatných v roce 1946, čítajíc
v to i výdaje spojené s těmito úvěrovými
operacemi.
1. Ujednání o úvěrech, učiněná
vládou od 5. května do 31. prosince 1945 v cizině
na nákup potravin, zboží a surovin se dodatečně
schvalují.
2. Vláda se zmocňuje,
a) aby na nákupy potravin, zboží a surovin
v cizině opatřila další úvěry
nebo převzala státní záruky za cizozemské
úvěry, a to do celkové výše 400,000.000
amerických dolarů nebo do výše částky
odpovídající tomuto obnosu v jiných
cizích měnách,
b) aby úvěrovými operacemi v cizině
opatřila prostředky na úhradu nezbytných
administrativních platů v cizině,
c) aby provedla úvěrové operace potřebné
ke konversi státních zahraničních
dluhů, čítajíc v to i výdaje
spojené s těmito úvěrovými
operacemi.
1. Ministr financí se zmocňuje, aby přejímal
státní záruky za úvěry poskytnuté
ke splnění nevyhnutelných důležitých
veřejných úkolů. Záruky za
dlužníky na Slovensku přejímá
pověřenec pro finance podle jednotných celostátních
podmínek.
2. Záruční listiny a záruční
doložky, vydané podle zmocnění v předchozím
odstavci uvedených, jsou osvobozeny od poplatků.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
upravila úrokování a umořování
československého vnitřního státního
dluhu, po případě též dluhů,
sjednaných držiteli výkonné moci v době
nesvobody na území Československé
republiky. Dokud nedojde k této úpravě, úrokování
a umořování se zastavuje, po případě
odkládá.
Výdaje a příjmy za dobu zatímního
vedení státního hospodářství
jest po vyhlášení ústavně schváleného
státního rozpočtu na rok 1946 zúčtovati
podle něho.
Dekret presidenta republiky ze dne 14. srpna 1945, č. 52
Sb., o zatímním vedení státního
hospodářství, pozbývá účinnosti
- s výjimkou ustanovení § 5, odst. 2 tohoto
dekretu - dnem 31. prosince 1945.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1946; provedou jej všichni členové
vlády.
Uplynutím roku 1945 skončí doba, na kterou
bylo dekretem presidenta republiky ze dne 14. srpna 1945, č.
52 Sb., o zatímním vedení státního
hospodářství povoleno rozpočtové
provisorium, kterým byla vláda republiky zmocněna
k hospodaření bez řádného rozpočtu.
Podkladem pro hospodaření byly výkazy peněžních
výdajů a příjmů, očekávaných
v příštím kalendářním
měsíci, o nichž rozhodovala vláda. Ačkoli
státní správě přibyla řada
nových úkolů, jimiž jest státní
pokladna zatížena, podařilo se udržeti
státní hospodářství v mezích
pro poválečnou dobu únosných. Značnou
měrou k tomu přispělo hospodaření
podle zásad, které stanovila vláda při
rozhodování o výši měsíčně
povolovaných výdajů k zajištění
hospodárnosti a úspornosti.
Ministerstvo financí ve snaze, aby bylo možno již
od počátku roku 1946 hospodařiti podle ústavně
schváleného státního rozpočtu,
učinilo pro vypracování dílčích
rozpočtových návrhů včas potřebná
opatření. Stalo se tak jednak vydáním
zásad pro sestavení státního rozpočtu
na rok 1946, podle nichž měly mu býti zaslány
dílčí rozpočtové návrhy
jednotlivých resortů do konce října
t. r., jednak projednáním řady specielních
otázek s resorty v krátké cestě. Ohlášení
úprav cen, mezd a platů a v souvislosti s nimi i
ostatních hospodářských čísel,
kteréžto úpravy budou míti na výši
státního rozpočtu velmi značný
vliv, způsobilo důvodné oddálení
rozpočtových prací. Za tohoto stavu nebylo
možno vypracovati ani návrhy dílčích
rozpočtů tak, aby byly reelním podkladem
pro hospodaření v příštím
roce a tím méně bylo možno přistoupiti
k dalšímu jednání o těchto návrzích.
Jest proto nutno pro začátek roku 1946 do doby,
než nabude účinnosti finanční
zákon, kterým bude stanoven státní
rozpočet na rok 1946, dáti vládě zmocnění
k zatímnímu vedení státního
hospodářství. Poněvadž vypracování
dílčích rozpočtových návrhů
v resortech, dále projednání jich v ministerstvu
financí, pak tisk všech dílčích
rozpočtů a konečně ústavní
projednání finančního zákona
vyžádá si nutně přiměřeného
času, navrhuje se stanoviti dobu provisoria nejdéle
do konce března 1946.
K ustanovením jednotlivých paragrafů se poznamenává:
Navrženým zmocněním má býti
zajištěn nezbytně nutný chod státního
hospodářství do doby než nabude účinnosti
finanční zákon, jímž bude stanoven
státní rozpočet na rok 1946.
Ustanovení toto bylo převzato z dekretu presidenta
republiky č. 52/1945 Sb. Úkolem jeho jest stanoviti
meze pro hospodaření státní správy
a státních podniků v jednotlivých
měsících.
Úvěrová zmocnění se zařazují
do všech finančních zákonů. Zmocnění
sub b) je nutné, nemá-li býti ohrožen
plynulý chod platební služby státní,
jelikož sjednání potřebné přechodné
operace jest namnoze věcí okamžité potřeby
podle vývoje platební situace státní,
odvislé od denně docházejících
požadavků na státní pokladnu.
Odstavec 1 má za účel dodatečné
schválení nákupních úvěrových
operací uzavřených v cizině po 5.
květnu 1945, které dosud nebyli ústavně
schváleny. Jde jmenovitě o úvěry povolené
kanadskou vládou ve výši 19 milionu kanadských
dolarů, britskou vládou ve výši 5 milionů
anglických liber a švédskou vládou při
sjednávání dohody, upravující
platební otázky švédsko-československé
do výše 24 milionů švédských
korun.
Počátkem roku 1946 dojde k jednáním
o další zahraniční nákupní
úvěry. Zmocnění vlády podle
odst. 2 dává zákonný podklad pro sjednání
takových úvěrů. Mimo to jest zapotřebí
zvláštního zmocnění pro úvěrové
operace v cizině jednak na úhradu nutných
administrativních platů v cizině, jednak
pro případ, že by se stala aktuelní
otázka konverse některého zahraničního
dluhu. Výši úvěrů, jež by
mohly býti v prvních třech měsících
roku 1946 sjednány, lze jen přibližně
odhadnouti. Proto jest úvěrové zmocnění
omezeno v odst. 2 a) na částku 400 milionů
amerických dolarů nebo jejich protihodnotu v jiných
cizích měnách. Vláda má tedy
možnost do této výše úvěry
sjednati, celá částka nemusí však
býti vyčerpána.
Zmocnění je obdobné jako zmocnění
tohoto druhu v letech dřívějších
(v roce 1945 v dekretu presidenta republiky ze dne 14. srpna 1945,
č. 52 Sb.). Jest odůvodněno mimořádnými
hospodářskými poměry. Nevyhnutelnost
ke splnění důležitých veřejných
úkolů jest dána tehdy, když odepřením
záruky hrozila by národnímu hospodářství
škoda nepoměrně větší než
je odhadované risiko z převzaté záruky.
Podle § 6 dekretu presidenta republiky ze dne 14. srpna 1945,
č. 52 Sb., o zatímním vedení státního
hospodářství, obstarává se
úroková služba československého
státního dluhu, počítajíc v
to i dluh t. zv. Protektorátu Čech a Moravy a dluh
t. zv. Slovenské republiky, podle dosavadních předpisů;
umořování těchto dluhů je naproti
tomu odloženo, pokud ministr financí nestanoví
jinak. Navrhované zmocnění má dáti
vládě možnost, přizpůsobiti vládním
nařízením dluhovou službu úpravě
vkladů u peněžních ústavů,
které, pokud nebyly učiněny v nových
platidlech, se podle § 7, odst. 1 dekretu presidenta republiky
ze dne 19. října 1945, č. 91 Sb., o obnovení
československé měny, prozatím neúrokují.
Úprava nemusí zde býti ovšem totožná
s úpravou u vkladů, již proto ne, že okruh
věřitelů je zde podstatně jiný;
také bude možno přihlédnouti k době,
kdy ty které státní dluhy byly kontrahovány.
Ustanovení tohoto jest třeba v zájmu rozpočtového
a účetního pořádku.
Ustanovení § 8 osnovy jest nutné, aby se v
zájmu zamezení pochybností vyslovilo, že
koncem roku 1945 nepozbývá účinnosti
ustanovení odstavce 2, § 5 dekretu č. 52/1945
Sb., že však zaniká účinnost ustanovení
odstavce 1, § 5 stejně jako účinnost
ostatních paragrafů tohoto dekretu. Otázka
použivatelnosti předpisů vydaných v
době nesvobody byla uspokojivě vyřešena
ustanovením čl. 1 a 2 ústavního dekretu
presidenta republiky ze dne 3. srpna 1944, č. 11 úř.
věst. čsl., o obnovení právního
pořádku (příloha k vyhlášce
č. 30/1945 Sb.). V přechodné době
podle tohoto ústavního dekretu budou předpisy
z doby nesvobody, kterými byly z velké části
zvýšeny daňové sazby oproti československým
právním předpisům, platným
dne 29. září 1938, nahrazeny novými
československými zákony.