Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ženy, jež dobrovolně vstoupily do československé
branné moci, byly do ní zařaděny k
vykonání vojenské služby a tuto službu
konaly a po případě konají, staly
se dnem svého dobrovolného vstupu příslušnicemi
československé branné moci.
(1) Po dobu vykonávání vojenské služby
v československé branné moci příslušejí
jim vojenské náležitosti a jiná práva
podle předpisů platných pro vojenské
osoby v činné vojenské službě.
(2) Až do svého propuštění z činné
vojenské služby podléhají veškerým
československým vojenským služebním,
kázeňským a kárným předpisům,
jakož i vojenské trestní soudní pravomoci.
(1) Jejich povinnosti podle §§ 1 a 2 končí
dnem propuštění z činné vojenské
služby. O propuštění rozhodne ministr
národní obrany na jejich žádost nebo
z úřední moci.
(2) Po propuštění přísluší
jim nárok na zaopatřovací platy podle předpisů
platných pro vojenské osoby v záloze, a to
ženám, které dosáhly hodnosti vojenského
gážisty, podle předpisů platných
pro vojenské gážisty v záloze, ostatním
ženám pak podle předpisů platných
pro válečné poškozence.
(3) Nárok na zaopatření přísluší
rovněž státně spolehlivým pozůstalým
po těch příslušnicích československé
branné moci, které pro poruchu svého zdraví
(těla), utrpěnou za činné vojenské
služby a z příčin souvisejících
s vykonáváním této služby, zemřely
anebo po svém propuštění zemrou, není-li
tu osoby, která má zákonnou povinnost pozůstalé
vyživovati a zaopatřiti, a jest s to tak učinit.
(4) ženy propuštěné z československé
branné moci jsou oprávněny používati
hodností nabytých v činné vojenské
službě jako čestných a nositi předepsaný
vojenský stejnokroj za podmínek platných
pro vojenské osoby mimo činnou službu. Ministr
národní obrany může z důležitých
příčin vysloviti ztrátu tohoto oprávnění.
Tímto zákonem nejsou dotčena práva,
jichž nabyla příslušnice československé
branné moci v zahraničí po svém propuštění
anebo pozůstalí po nich podle dekretu presidenta
republiky ze dne 10. května 1944, č. 5 Úř.
věst. čsl. č. 2/44 o postavení žen
v československých vojenských jednotkách.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 6. října 1944; provede jej ministr národní
obrany v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Ústavní listina vyslovuje v § 106 zásadu
právní rovnosti pohlaví, přesto však
žena nebyla branným zákonem (novela čís.
53/1327 Sb.) uznána za způsobilou k branné
povinnosti. Ve válečných letech 1939 až
1945 se v zahraničním boji i v domácím
odboji a v květnovém povstání ukázal
býti tento předpoklad neodůvodněným.
Bylo by tedy nespravedlivé upírati ženám
způsobilost sdíleti s muži boj za svobodu svého
státu a národa. Bylo by to snižováním
jejich skutečných zásluh a podílu
v aktivním i pasivním boji proti německým
okupantům. Památka přečetných
padlých, popravených a umučených žen
nás k tomu zavazuje. Tento zákon, jak již patrno
z jeho označení, nemá však řešiti
otázku branné povinnosti žen. To je přenecháno
nové koncepci branného zákona. V zákoně
jde toliko o prozatímní právní úpravu
vojenské služby žen, které vojenskou službu
konaly, po případě konají.
Právním předchůdcem tohoto zákona
jest dekret presidenta republiky ze dne 15. května 1944
o postavení žen v československých vojenských
jednotkách, který prorazil zásadu nezpůsobilosti
žen k vojenské službě. Dekret prohlásil
ženy československé státní příslušnosti
zařaděné do čs. vojenských
jednotek k výkonu vojenské služby po dobu
války, za příslušnice čs.
branné moci v zahraničí. Jejich aktivní
náležitosti resp. zaopatřovací platy
pro ně a jejich rodinné příslušníky
a pozůstalé byly dekretem upraveny podle dohody
s vládou státu, na jehož území
vojenské jednotky byly postaveny. Po návratu do
republiky mělo se jim dostati zaopatřovacích
platů podle předpisů platných pro
vojenské osoby v záloze, povolané za války
do činné služby vojenské. Ohledně
jejich povinností a podřízenosti je dekret
postavil na roveň osobám povolaným k osobním
úkonům podle § 73, odst. 1 a 2 a § 130
zákona č. 131/36 Sb. o obraně státu.
Dekret nabyl účinnosti dnem 27. září
1941.
Analogické použití citovaných ustanovení
zákona o obraně státu není
v souladu se smyslem a určením jich ve srovnání
se skutečně vykonávanou vojenskou službou
žen v čsl. branné moci v zahraničí.
I když tu jakási obdobnost jest, jsou přece
jen značné rozdíly mezi osobními
úkony a činnou vojenskou službou, při
čemž nelze srovnávat povahu, obsah a
event. nebezpečenost služeb. Rozdíl vystupuje
tu markantně zejména v § 73 zákona
o obraně státu, který podřizuje
vojenským velitelům (voj. úřadům)
osoby, povolané k osobním úkonům
při armádě v poli, po každé
stránce jako ostatní příslušníky
branné moci. Ženy byly však příslušnicemi
branné moci, i když nekonaly právě vojenskou
službu při armádě v poli. Z toho jest
usuzovati, že § 1 citovaného dekretu z 15. 5.
1944 změnil ustanovení § 73, odst. 1 a 2 zákona
o obraně státu v tom směru, že ženy
zařazené do čs. branné moci podléhají
po každé stránce vojenským velitelstvím
resp. úřadům jako ostatní příslušníci
branné moci, i když vojenskou službu nevykonávají
v poli. Důsledek toho se pak logicky a nezbytně
musí projevit v § 130 zákona o obraně
státu a ženy zařazené do čs.
branné moci podléhají kázeňské
i vojenské soudní pravomoci za všech okolností,
nejen za podmínek § 130 (1) zák. o obraně
státu.
Ze srovnání cit. ustanovení zákona
o obraně státu s faktem zařazení žen
do čs. branné moci a výkonu vojenské
služby na podkladě dekretu z 15. 5. 1944 vyplývá,
že zákonná ustanovení zákona
o obraně státu nemohou se stát právním
podkladem vojenské služby žen. Jest nesporné,
že zákon o obraně státu neměl
vůbec na mysli v ustanoveních o osobních
úkonech vojenskou službu žen. V § 73 (3)
cit. zák. naopak výslovně zdůrazňuje,
že osoby povolané k osobním úkonům
nelze přidržovati k vykonávání
vlastní služby vojenské. Použití
zákona per analogiam není za těchto okolností
přípustné.
Právní úprava vojenské služby
žen však ani nevyžaduje takového postupu.
Bylo již uvedeno, že dekret presidenta republiky z 15.
5. 1944 prorazil zásadu nezpůsobilosti žen
k vojenské službě, a tím dočasně
suspendoval zásadu uvedenou v § 2 (2) branného
zákona - ve znění vyhlášky ministra
NO čís. 30/1934 Sb. - že branná povinnost
se vztahuje na čs. státní příslušníky
mužského pohlaví. Na tuto dočasnou
suspensi navazuje nynější zákon, jehož
účelem jest dáti právní základ
jen faktickým důsledkům vzniklým dekretem
z 15. 5. 1944 až do doby definitivní legislativní
úpravy otázky branné povinnosti žen.
Za tohoto stavu, kdy ustanovení branného zákona
o omezení vykonávání vojenské
služby na muže pozbylo, resp. pozbude právní
účinnosti, stávají se příslušnice
branné moci vojenskými osobami a proto není
důvodu, aby se na takové ženy nevztahovala
všechna práva i povinnosti stejně jako na ostatní
vojenské osoby.
K jednotlivým ustanovením této osnovy se
poznamenává
Podle § 14 br. zák. se počíná
branná povinnost dnem zařadění do
branné moci. Tímto dnem se stává zařaděný
příslušníkem branné moci (vojenskou
osobou). Dnem dobrovolného vstupu nastává
rovněž branná povinnost, tedy den dobrovolného
vstupu jest totožný se dnem zařadění
- § 12 br. zák.
§ 2 (1) nepotřebuje bližšího vysvětlení.
Vojenská trestní soudní pravomoc zahrnuje
především v § 11 voj. tr. řádu
všechny vojenské osoby v činné vojenské
službě. Ježto ženy zařazené
do branné moci jsou eo ipso prohlášeny za vojenské
osoby v činné službě, není zákonné
překážky, aby byly podřízeny
také vojenské trestní soudní pravomoci,
aniž je třeba použíti analogických
ustanovení zákona o obraně státu.
Osnova nevymezuje trvání vojenské služby
žen, o které tu jde. To se ponechává
definitivnímu legislativnímu vyřešení
otázky branné povinnosti, event. dobrovolné
vojenské služby žen. V konkretních případech
přenechává zákon ministru národní
obrany rozhodnouti o propuštění. Důvodem
k propuštění bude především
žádost vojenské příslušnice,
může jím však býti též
superarbitrační anebo kárný nález
ev. odsuzující rozsudek vojenského soudu
anebo jiné důležité důvody, jako
ztráta čsl. státního občanství
vdáním za cizího státního
příslušníka, návrh příslušného
vojenského velitele a pod.
Zákonem jest přiznán vojenským příslušnicím
propuštěným z branné moci nárok
na zaopatřovací platy v případě
poruchy (poškození) zdraví, zjištěné
superarbitračním řízením, a
to podle předpisů platných pro vojenské
osoby v záloze. Tyto předpisy jsou shodné
s předpisy, jichž bylo použito k zaopatření
osob povolaných k osobním úkonům (důvodová
zpráva k § 73 zák. o obraně státu)
podle toho, mají-li ženy hodnost gážisty
nebo osoby mužstva.
Zaopatřovací platy příslušejí
i pozůstalým po té ženě, která
z příčin souvisejících s vykonáváním
vojenské služby zemřela, ať již ještě
za vojenské služby nebo po svém propuštění.
Nárok na zaopatřovací platy nemají
ovšem ti pozůstalí, kteří mají
nárok vůči jiné osobě na plnění
zákonné vyživovací nebo zaopatřovací
povinnosti (nedospělé děti) a je-li tato
osoba (otec a j.) schopna tuto-povinnost plnit. Nárok rovněž
nemají rodinní příslušníci
státně nespolehliví ve smyslu platných
ustanovení.
Na rozdíl od mužů přestávají
býti ženy, na něž se zákon vztahuje,
příslušnicemi branné moci dnem propuštění.
V ocenění jejich účasti na osvobozovacích
bojích ponechává se jim výjimečně
oprávnění používati hodností,
nabytých v činné službě, ale
jen jako čestných. Rovněž jsou oprávněny
nositi předepsaný vojenský stejnokroj. K
vyvarování zneužití toho jest nošení
stejnokroje vázáno podmínkami platnými
pro vojenské osoby mimo činnou službu, při
čemž se však nečiní rozdílu,
jde-li o gážistu či ženu bez hodnosti.
ev. s hodností osob mužstva.
Kdyby se stalo, že by žena přece zneužívala
své čestné hodnosti a práva nositi
stejnokroj způsobem, ohrožujícím dobrou
pověst čs. branné moci, může
ministr národní obrany vysloviti ztrátu těchto
oprávnění.
Na ženy, které byly propuštěny ještě
před účinností tohoto zákona,
nebo které před touto dobou zemřely, vztahuje
se dekret presidenta republiky ze dne 15. května 1944,
č. 5 úř. věst. čsl. č.
2/44, a to zejména § 2, odst. 2 obsahující
ustanovení o zaopatřovacích platech jim anebo
jejich pozůstalým. Republikace tohoto dekretu byla
zařízena.
Vojenské jednotky čs. branné moci v zahraničí
vstoupily na území ČSR již v říjnu
1944 a proto vzhledem k místně omezené platnosti
dekretu z 15. 5. 1944 - pro čs. armádu v zahraničí
- jest nutné, aby ustanovení tohoto zákona
nabyla zpětné účinnosti. Dekret z
15. 5. 1944 zůstává však v platnosti,
ježto podle jeho ustanovení v § 2, odst. 2 byla
upravena práva na zaopatřovací platy ženám
(ev. pozůstalým), které byly ještě
v zahraničí před navrhovanou účinností
tohoto zákona (6. 10. 1944) propuštěny nebo
zemřely (padly).