Podle ústavního dekretu presidenta republiky ze
dne 27. října 1945 čís. 187 Sb. o
zajištění osob, které byly považovány
za státně nespolehlivé, v době revoluční,
prohlašuje se rozhodnutí úřadů
nebo orgánů republiky o uvalení zajišťovací
vazby na osoby považované za státně
nespolehlivé, za zákonné, i když nebylo
tu jakýchkoliv zákonných předpokladů
pro vazbu a když vazba trvala nebo dosud trvá déle
než dosavadní zákony to připouští.
Osoby takto, případně bezdůvodně
a přes zákonně přípustnou dobu
zajištěné, nemají míti zákonného
nároku na náhradu škody. Dekret má platiti
jen v těch případech uvalení vazby
přes dobu přípustnou podle zákona,
ku kterým došlo před nabytím účinnosti
citovaného dekretu. Dekret neplatí pro zajištění
osob cizí státní příslušnosti
určených k odsunu a pro zajištěné
Němce a Maďary. Dekret nabude účinnosti
30. dnem po vyhlášení a poněvadž
byl publikován 26. listopadu 1945, tedy dnem 26. prosince
1945.
Smyslem a účelem tohoto ústavního
dekretu má býti, aby bylo skončeno revoluční
trestní řízení s osobami české
národnosti zajištěnými ve vazbě
vyšetřujících komisí a lidových
soudů a aby další řízení
bylo urychleně prováděno na zákonném
podkladě.
Při poradě s předsedy lidových soudů
a s přednosty úřadů veřejné
žaloby na ministerstvu spravedlnosti zdůraznil ministr
spravedlnosti, že mu velmi záleží na tom,
aby řízení vyšetřovací,
případně žalobní bylo s osobami,
jichž se týká ústavní dekret
čís. 137 Sb., co nejrychleji skončeno. Zástupci
ministerstva spravedlnosti žádali pak, aby lidové
soudy - řídily se nadále předpisy
Trestního řádu a to zejména, pokud
se týká vazby, zachovávání
možnosti všech zákonných stížností
a stanovených k tomu lhůt.
Je jistě v zájmu upevnění vnitřního
klidu, aby trestní řízení s osobami
české národnosti obviněnými
pro trestné činy podle retribučního
dekretu bylo co nejrychleji provedeno a skončeno. Tím
také upevní se v lidu důvěra ve spravedlivý
postup našich trestajících lidových
orgánů.
Správné stanovisko ministerstva spravedlnosti však
prakticky nebude míti žádného výsledku,
když nebudou upraveny personální poměry
u lidových soudů a u úřadů
veřejné žaloby. Již nyní na př.
u jednoho lidového soudu na Moravě je v běhu
2900 spisů a dalších asi 5000 se očekává
po 26. prosinci 1945. Vazebních věcí z toho
je asi 300 a očekává se dalších
590 od vyšetřujících komisí okresních
národních výborů z obvodu tohoto lidového
soudu. Lidové soudy i úřady veřejné
žaloby jsou touto agendou tak přetíženy,
zejména když úřady veřejné
žaloby mají mnoho práce s výpisy z rejstříků
trestů pro řízení o amnestii, že
všechny případy a zejména pak vazby
u těchto soudů a úřadů veřejné
žaloby uváznou a řízení se bude
dále do nekonečna protahovat a náš veřejný
a politický život tímto problémem zatěžovat.
Jsme toho názoru, že vhodnými personálními
úpravami u lidových soudů a u úřadů
veřejné žaloby dají se tyto nesnáze
odstraniti a účelu Tohoto může býti
dosaženo, když
a) presidentům krajských soudíc bude dána
možnost k žádosti předsedy lidového
soudu nebo přednosty úřadu veřejné
žaloby, aby mohli od okresních soudů v obvodu
krajského soudu přiděliti k lidovým
soudům a úřadům veřejné
žaloby postradatelné kancelářské
síly (zejména mladší a dobře
ovládající psaní na stroji) a to v
zájmu urychlení řízení, bez
nutnosti vyžadovati si vyjádření presidentů
zemských soudů anebo s jejich dodatečným
schválením,
b) presidentům krajských soudů bude dána
možnost, aby s dodatečným schválením
presidentů zemských soudů a podle potřeby
mohli pro účely lidových soudů a veřejné
žaloby přijímati smluvní kancelářské
síly,
c) předsedové senátů lidových
soudů jmenovaní z venkovských soudů
budou moci bráti sebou k hlavnímu přelíčení
zapisovatele od svého soudu,
d) pokud to k splnění účelu urychleného
řízení bude nezbytně nutno, bude po
čas trvání lidových soudů omezeno
řízeni ve věcech nesporných civilních
a exekučních.
Ptáme se proto a žádáme pana ministra,
zda jest ochoten zaříditi, aby
1. úřady veřejné žaloby u lidových
soudů byly dostatečně dotovány konceptními
silami, zejména pak kancelářskými
silami,
2. lidové soudy byly dostatečně dotovány
soudními kancelářskými silami, aby
tak řízení přísl. lid. soudů
s osobami české příp. slovenské
národnosti bylo v nejkratší době skončeno.