Podepsaní navrhují: Prozatímní Národní
shromáždění rač se usnésti:
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
1 mění se takty: Písmeno e) na f) a jako
písmeno e) se vsunuje toto ustanovení:
e) Jejichž služby záleží v přikazování
práce dělníkům nebo odborným
dozorem nad nimi, aniž by se jejich práce sami účastnili,
leč pokud toho vyžaduje jejich přikazovací
nebo dozorčí činnost, tedy také zástupci
dílovedoucích, kontroloři, rysovači,
zástupci úkolářů a zástupci
postupářů, pokud podléhají
zákonu o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách ze dne 21. února 1929, č. 26
Sb. z. a n.
Úkolem a úmyslem tohoto návrhu jest odstraniti
jednou pro vždy příkoří a následky
vzniklé neodůvodněným vytvořením
mezikategorie zaměstnanectva, jejíž vývoj
spadá do doby, kdy situace na trhu práce a doba
světové hospodářské krise na
straně jedné, sociální tlak zaměstnavatelů
na straně druhé, si vynutil její vznik.
Jest všeobecně známo, že zejména
zástupci dílovedoucích, kontroloři,
rysovači, zástupci úkolářů
a zástupci postupářů, kteří
konají vzhledem k povaze jejich práce, práci
vysoce kvalitní, nejsou uznáváni za zaměstnance
ve smyslu zákona č. 154/34 Sb. z, a n. o soukromých
zaměstnancích - ač podléhají
zákonu o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách č. 26/29 Sb. z. a n. a že i také
příslušná judikatura i výklad
citovaného zákona byl jim za prvé republiky
a pochopitelně v době okupace nepříznivý.
Zaměstnavatelé využívající
sociální tíseň v době světové
hospodářské krise, kdy část
dělnictva i úřednictva byla hromadně
propuštěna, a to dělnictva v míře
procentuelně vyšší a jejich práva
zkracována, vyřadili umělým způsobem
určité skupiny zaměstnanců ve vyšších
službách, na které se vztahoval zákon
o obchodních pomocnících č. 20/10
ř. z. a později zákon o soukromých
zaměstnancích č. 154/34 Sb. z. a n. z výhod
a práv poskytovaných jim těmito zákony.
Tato mezikategorie, na kterou se zákon o obchodních
pomocnících resp. zákon o soukromých
zaměstnancích vztahovati neměl, byla takto
nuceně a uměle utvořena, a to tím,
že řada zaměstnanců ve vyšších
službách byla nuceně přeřazena
do této mezikategorie a opačně bylo zabráněno
dělníkům, aby z řad dělnictva
postupovali pro svou zdatnost, kvalifikaci, odborné znalosti
a povahu (kvalitu) práce, k níž podle skutečného
výkonu, i podle smlouvy byli určeni ti dělníci,
na které se za daných okolností měl
již vztahovati zákon o soukromých zaměstnancích.
Tato mezikategorie byla právě utvořena ze
zástupců dílovedoucích, i kontrolorů,
rýsovačů, ze zástupů úkolářů
a zástupců postupářů. Utvořeni
této mezikategorie se stalo via facti, ač se na
skutečném výkonu a způsobu a na dosavadní
povaze práce ničeho nezměnilo.
Tento výplod tehdejší doby, utvoření
kategorie zaměstnanectva konající sice služby
vyšší nekupecké, na které však
zákon č. 154/ 34 Sb. z. a n. se de facto nevztahoval,
zůstal trvalým zařízením přes
odpor z řad zaměstnanectva, ačkoliv zde nebyl
zákonný předpoklad. Nelze si zastříti
fakt, že nejen finanční náklad, ale
i sociální břemena, která byla by
bývala uložena zaměstnavatelům při
liberálnějším výkladu a rozboru
práce této kategorie zaměstnanců,
byla příčinou tendenčního výkladu
proti této zaměstnanecké složce v dobách
minulých.
Vytvoření takovéto mezikategorie jest ojedinělý
m zjevem právy u nás a lest proto žádoucí,
aby této složce zaměstnanců se dostalo
týchž práv, která měla a která
odpovídají její kvalifikaci zaměstnanců
ve vyšších službách ve smyslu zákona.
Považujeme tento zákon za nanejvýš spravedlivý
a vyjadřujeme své plné přesvědčení,
že tento návrh bude náležitě podporován
a že neblahé dědictví jednostranného
kapitalistického rozhodování bude tím
částečně likvidováno.
Rozpočet o finančním dosahu osnovy ve smyslu
§ 41, odst. 2 úst. 1. netřeba přikládati,
ježto návrh si nevyžaduje nákladu.