Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Vojenské osoby, které byly dne 29. září
1938 v činné službě v česko-slovenské
armádě jako vojenští gážisté
z povolání, nastoupí činnou službu
v čs. branné moci, jestliže budou povoláni
podle stanovení tohoto zákona.
(2) Pokud se v tomto zákoně mluví o povolání
do činné služby, rozumí se tím
povolání do činné služby podle
ustanovení tohoto zákona.
(3) Pokud se v tomto zákoně mluví o vojenských
osobách, rozumí se tím vojenské osoby
podle odstavce 1.
(1) Vojenská osoba, která bude do činné
služby povolána, je povinna, činnou službu
nastoupiti.
(2) Ministr národní obrany uvolní v dohodě
s příslušným ústředním
úřadem vojenského gážistu z povolání,
který by měl býti povolán do činné
služby, dočasně nebo trvale z činné
služby, vyžaduje-li toho naléhavý veřejný
zájem.
(3) Osobám, které byly uvolněny dočasně,
bude udělena bezplatná dovolená. Při
pozdějším nastoupení do činné
služby budou posuzovány, jako by činnou službu
vojenskou nepřerušily. Ti, kdož byli uvolněni
trvale, se přeloží do zálohy.
Vojenské osoby, které nebudou povolány do
činné služby, jsou v poměru mimo činnou
službu, pokud není dále jinak stanoveno.
Do činné služby nebude povolán, kdo
1. se od roku 1929 při kterémkoli sčítání
lidu přihlásil k německé nebo maďarské
národnosti nebo stal členem národních
skupin nebo útvarů nebo politických stran
sdružujících osoby německé nebo
maďarské národnosti,
2. byl na vedoucích místech Národního
souručenství, Národní odborové
ústředny zaměstnanecké, Hlinkovy strany
Svazu zemědělství a lesnictví, pokud
tam nebyl vyslán nebo určen činiteli domácího
nebo zahraničního odboje, nebo kdo byl dobrovolně
členem Kuratoria pro výchovu mládeže,
Svazu pro spolupráci s Němci, Českého
svazu válečníků, Vlajky, Rodobrany,
České ligy proti bolševismu, Německo-české
společnosti, Hlinkovy gardy, Německo-slovenské
společnosti a jiných fašistických organisací
podobné povahy (§ 4 dekretu presidenta republiky ze
dne 19. května 1945, č. 5 Sb., o neplatnosti některých
majetkově-právních jednání
z doby nesvobody a o národní správě
majetkových hodnot Němců, Maďarů,
zrádců a kolaborantů a některých
organisací a ústavů),
3. nezapojil se činně do domácího
odboje a nezúčastnil se povstání v
květnu 1945, ač měl k tomu možnost,
4. v době okupace zastával vedoucí funkci
ve veřejných službách nebo ve vládním
vojsku a nebyl tam vyslán činiteli domácího
nebo zahraničního odboje,
5. zúčastnil se válečného podnikání,
zaujímal vedoucí místo ve válečném
průmyslu, pracujícím pro německou
a maďarskou armádu, prováděl opevňovací
práce pro Němce a Maďary, aniž k uvedeným
činnostem byl donucen úřadem, nebo se obohatil
z důvodů okupace nebo v souvislosti s ní,
6. přímo nebo nepřímo, i když
nebyl členem organisací pod č. 2 uvedených,
činy nebo slovy podporoval nebo obhajoval režim nacistů,
fašistu, zrádců a kolaborantů nebo se
ukázal živlem protidemokratickým nebo protilidovým
nebo státně nebo národně nespolehlivým,
7. byv vyzván činiteli domácího nebo
zahraničního odboje, aby odjel za hranice k účasti
na zahraničním odboji, této výzvy
neuposlechl, ač měl k tomu možnost,
8. po 15. březnu 1939 byl za hranicemi Československé
republiky a vrátil se v době okupace ciziny na
území Československé republiky bez
zvláštního úkolu uloženého
mu činiteli domácího nebo zahraničního
odboje nebo představiteli států, jež
byly spojenci Československé republiky ve válce,
9. službu v československé armádě
v zahraničí odepřel nastoupiti nebo nenastoupil,
ač k tomu měl možnost,
10. odešel před postupující československou
armádou nebo armádami spojeneckými, ač
tak nemusil učiniti,
11. jehož manželka od roku 1929 při kterémkoliv
sčítání lidu se přihlásila
k národnosti německé nebo maďarské
nebo se stala členem skupin nebo útvarů nebo
politických stran sdružujících osoby
německé nebo maďarské národnosti.
Ministr národní obrany může povoliti
úchylku od tohoto ustanovení, přihlásila-li
se manželka v době zvýšeného ohrožení
republiky (§ 18 dekretu presidenta republiky ze dne 19. června
1945, č. 16 Sb., o potrestání nacistických
zločinců, zrádců a jejich pomahačů
a o mimořádných lidových soudech)
v úředním hlášení za Češku
nebo Slovenku nebo prokáže-li, že zůstala
věrna československé republice, nikdy se
neprovinila proti národu českému nebo slovenskému
a buď se zúčastnila boje za osvobození
československé republiky nebo trpěla pod
nacistickým nebo fašistickým terorem,
12. jehož děti navštěvovaly německé
nebo maďarské školy, ač měly možnost
návštěvy škol s vyučovacím
jazykem slovanským, nebo jejichž děti žádaly
za přijetí na německé vysoké
školy.
(1) Do činné služby nebudou rovněž
povoláni ti, kteří dosáhli do dne
5. května 1945 věku 55ti let.
(2) Toto ustanovení se nevztahuje na ty, kteří
se činně zúčastnili domácího
odboje, a pokud měli možnost, i povstání
k květnu 1945.
Vojenské osoby v hodnosti do podplukovníka, které
se činně zúčastnily povstání
v květnu 1945, i když jinak neměly účast
na domácím odboji, budou povolány do činné
služby v případě potřeby vzniklé
pro nedostatek vojenských gážistů z
povolání.
O povolání do činně služby (§
1, § 6) rozhoduje ministr národní obrany.
(1) U osob, které byly povolány do činné
služby, upraví se dnem nastoupení do činné
služby jejich služební a platové poměry
tak, jako kdyby od 30. páří 1938 nepřerušily
činnou službu vojenskou. Doba od 30. září
1938 se jim započítává do doby rozhodné
pro zvýšení služného a do doby
pro nárok na výslužné a jeho výměru,
pokud započtení není vyloučeno podle
předpisů dosud platných. V těchto
případech neplatí ustanovení vlád.
noř. ze dne 1. prosince 1921, č. 440 Sb. (k §
5 č. 4 písm. a), jímž se provádějí
některá ustanovení zákona ze dne 19.
března 1920, č. 195 Sb., o úpravě
služebních požitků československého
vojska.
(2) U těch, kteří byli povoláni podle
§ 6, může býti ministrem národní
obrany vyloučena z doby započítatelné
pro zvýšení služného doba až
do 6ti let ode dne povolání do činné
služby.
(3) Vojenské osoby, které do dne 5. května
1945 nepřekročily 60. rok věku, jsou povinny
do 30ti dnů ode dne vyhlášení zákona
padati přihlášky, v nichž uvedou všechna
data osobní a služební i jiná potřebná
data, pokud tak už neučinily.
(2) Přihláška je podána včas,
prokáže-li osoba, která přihlášku
nepodala ve lhůtě podle odstavce 1, že přihlášku
v této lhůtě nemohla podati pro nepřekonatelnou
překážku, a podá ji do 14 dnů
po odpadnutí překážky.
(3) Podrobnosti určí ministr národní
obrany vyhláškou v Úředním listě
republiky Československé a ve Věcním
věstníku ministerstva národní obrany.
Osobám, které nepodají přihlášky
(§ 9.), bude odňata vojenská rodnost správním
opatřením ministra národní obrany
podle § 33 zákona ze dne 4. července 1923,
č. 154 Sb., o vojenském kázeňském
a kárném právu, jakož i o odnětí
vojenské hodnosti a přeloženi do výslužby
řízením správním ve znění
vyhlášky ministra národní obrany ze
dne 8. dubna 1935, č. 65 Sb., o novém znění
vojenského kárného zákona.
(1) Přihlášky přezkoumá přijímací
komise pro přijímání vojenských
gážistů z povolání u ministerstva
národní obrany.
(2) Složení a členy komise určí
vláda na návrh ministra národní obrany.
(3) Komise se řídí jednacím řádem,
který vydá ministr národní obrany.
(4) Komise jednajíc o přihlášce, se
usnese, že navrhuje ministru národní obrany,
aby vojenská osoba byla podle ustanovení tohoto
zákona do činné služby povolána
nebo aby povolána nebyla.
(5) Návrh, aby vojenská osoba byla povolena do činné
služby, předloží komise ministru národní
obrany, který rozhodne o povolání do činné
služby s konečnou platností.
(6) O návrhu, aby vojenská osoba do činné
služby povolána nebyla, vyrozumí komise tuto
osobu písemně s uvedením důvodů
a s poučením o právu odvolacím (§
12).
(7) Nebude-li proti usnesení přijímací
komise, aby vojenská osoba nebyla do činné
služby povolána, podáno včas odvolání,
předloží komise své usnesení
ministru národní obrany, který o povolání
do činné služby rozhodne s konečnou
platností.
(1) Proti usnesení přijímací komise,
aby vojenská osoba do činné služby povolána
nebyla, je přípustno odvolání k odvolací
komisi. Odvolací lhůta činí 15 dnů
od doručení vyrozumění přijímací
komise. Dny poštovní dopravy se nezapočítávají
do odvolací lhůty. Odvolání se podává
u přijímací komise.
(2) Složení a členy odvolací komise
určí vláda na návrh ministra národní
obrany.
(3) Odvolací komise řídí se jednacím
řádem, který vydá ministr národní
obrany.
(1) Odvolací komise projedná odvolání
a potvrdí usnesení přijímací
komise nebo odvolání vyhoví a navrhne, aby
vojenská osoba byla povolána do činné
služby.
(2) Odvolací komise předloží své
usnesení ministru národní obrany, který
rozhodne o povolání do činné služby
s konečnou platností.
(3) Odvolací komise může šetření
provedené přijímací komisí
doplniti buďto sama nebo uložiti doplnění
přijímací komisi.
(1) Přijímací i odvolací komise může
učiniti ministru národní obrany návrh,
aby vojenská osoba byla zbavena správním
opatřením vojenské hodnosti podle §
33 zák. č. 154/1923 Sb. ve znění vyhlášky
ministra národní obrany č. 65/1935 Sb., jestliže
jsou pro takové opatření zvláštní
důvody, zejména porušila-li vojenská
osoba v době okupace hrubě své povinnosti
národní a občanské (§ 17, odst.
5).
Přijímací i odvolací komise mohou
se obraceti ve věcech šetření se žádostí
o provedení jednotlivých vyšetřovacích
úkonů na vojenská velitelství, úřady,
ústavy a soudy, jakož i na občanské
soudy a orgány veřejné správy.
(1) o návrzích komisí rozhoduje ministr národní
obrany.
(2) Rozhodnutí ministra národní obrany se
vojenské osobě doručí.
(1) Proti těm, kteří nebudou povoláni
do činné služby z důvodů uvedených
v § 4 č. 1, 2, 4 až 12, budiž zavedeno řízení
před kárnými výbory podle zákona
č. 154/1923 Sb. ve znění vyhlášky
ministra národní obrany č. 65/1935 Sb.
(2) Bude-li uložen kárným výborem trest
podle § 23 odst. 1 písm. f, g, odst. 2, písm.
d, e, odst. 3, písm. d, zák. č.154/1923 Sb.
ve znění vyhlášky ministra národní
obrany č. 65/1935 Sb., může býti u osob,
které nejsou v civilní státní nebo
jiné veřejné službě, v nálezu
vysloveno, že potrestaná osoba nesmí býti
po domu v něm uvedenou ustanovena ve služebním
(pracovním) poměru u státu, zemí,
okresů a obcí, jejich nebo jimi spravovaných
ústavů, podniků, fondů a zařízení,
a že nesmí býti učitelem nebo profesorem
veřejných škol.
(3) Pokud bude vysloven u těchto osob trest snížení
nebo ztráta služebních nebo zaopatřovacích
platů, rozumí se tím snížení
a nebo ztráta vojenských služebních
nebo zaopatřovacích plátů.
(4) U osob, které jsou ve státní nebo jiné
veřejné službě, zašle kárný
výbor opis právoplatného nálezu příslušnému
úřadu (orgánu) k opatření podle
předpisů o kárném a očistném
řízení, platných pro tento úřad
(orgán).
(5) Ministr národní obrany může zbaviti
vojenskou osobu vojenské hodnosti podle § 33 zák.
č. 154/1923 Sb. ve znění vyhlášky
ministra národní obrany č. 65/1935 Sb., jsou-li
pro takové opatření zvláštní
důvody, zejména porušila-li vojenská
osoba v době okupace hrubě své povinnosti
národní a občanské.
(6) Ministr národní obrany může učiniti
opatření uvedené v předchozím
odstavci na návrh přijímací nebo odvolací
komise nebo i bez takového návrhu. V tomto případě
vyžádá si vyjádření odvolací
komise, jímž však vázán není.
(7) Ustanovení odstavce 5 pozbývá účinnosti
dne 31. prosince 1946.
Služební poměr vojenských osob vzniklý
jejich převedením do jiné veřejné
služby, ze jména podle vlád. noř. ze
dne 6. června 1939, č. 139 Sb., o umísťování
a jiném zaopatření zaměstnanců
vojenské správy a déle sloužících,
a vlád. nař. ze dne 23. června 1939, č.
145 Sb., o převádění důstojníků
justiční služby z povolání do
občanské soudní služby, zrušuje
se u těch, kteří byli povoláni do
činné služby, dnem nastoupení do činné
služby.
(1) Ministr národní obrany může vojenské
osoby povolati do činné služby zatímně,
dokud nerozhodne o jejich povolání do činné
služby podle tohoto zákona.
(2) Služební poměr osob, které byly
povolány k zatímnímu výkonu služby
padle odst. 1 a o nichž ministr národní obrany
rozhodl, že podle ustanovení tohoto zákona
do činné služby povolány nebudou, nezaniká
zatímním povoláním do činné
služby.
(3) Osoby zatímně povolané, o nichž
ministr národní obrany rozhodl, že do činné
služby podle tohoto zákona povolány nebudou,
budou propuštěny do poměru mimo činnou
službu dnem rozhodnutí ministra národní
obrany, že se do činné služby nepovolávají.
(4) Platí o nich, že v době od nastoupení
činné služby podle zatímního
povolání (odst. 1) až do svého propuštění
do poměru mimo činnou službu konaly činnou
službu vojenskou.
Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na
příslušníky čs. armády
v zahraničí.
Do doby, po kterou jsou vojenští gážisté
z povolání zavázáni k další
činné službě podle § 17 zákona
ze dne 19. března 1920, č. 193 Sb., (branný
zákon), nezapočítává se Baba
ad 15. března 1939 do 4. května 1945, pokud nejde
o dobu ztrávenou ve veřejných službách.
(1) V platnosti zůstávají ustanovení
nařízení předsednictva Slovenské
národní rady ze dne 3. března 1945, č.
8/1945 Sb. n. SNR, o přijímání důstojníků
do československé branné moci, pokud jde
o osoby uvedené v § 1 odstavec 1 uvedeného
nařízení s tou změnou, že na
místo přijímací komise II. instance
(§ 2 odst. 1, 3, § 7 odst. 3, druhá věta
uvedeného nařízení) vstupuje odvolací
komise podle tohoto zákona (§ 12, odst. 2).
(2) Odvolací komise řídí se při
rozhodování o odvolání proti rozhodnutí
komise I. instance (§ 2 odst. 1, 2 nařízení
předsednictva Slovenské národní rady
ze dne 6. března 1945 č. 8/1945 Sb. n. SNR) ustanoveními
nařízení předsednictva Slovenské
národní rady ze dne 6. března 1945 č.
8/1945 Sb. n. SNR.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 5. května 1945.
(2) Provedou jej všichni členové vlády.
I. Všeobecně.
Československá branná moc v době okupace
fakticky neexistovala, její trvání bylo znemožněno
okupanty. Formálně byla provedeno zrušení
branné moci vládním nařízením
ze dne 21. prosince 1939 č. 317 Sb. vládním
nařízením ze dne 6. června 1939 č.
139 Sb. bylo upraveno umísťování zaměstnanců
vojenské správy zejména vojenských
gážistů z povolání v jiných
oborech veřejné správy. Podle tohoto nařízení
byla valná část vojenských gážistů
z povolání převedena ze služeb vojenských
do jiných služeb nebo jinak zaopatřena, někteří
přeloženi do výslužby nebo propuštěni
s odbytným.
V důsledku těchto poměrů nutno při
řešení otázek velitelského sboru
čs. branné moci, pokud jde o vojenské gážisty
z povolání, vzíti za základ stav ze
dne 29. září 1938 a pokládati za vojenského
gážistu z povolání každého,
kdo vojenským gážistou z povolání
byl dne 29. září 1938. S tohoto hlediska
nelze vzíti zřetel ani na změny nastalé
snad v době od 3. září 1938 do 14.
března 1939.
Navrhovaná osnova vychází tedy ze zásady,
že vojenským gážistou z povolání
je vojenská osoba, která byla dne 29. září
1938 podle předpisů tohoto dne platných vojenským
gážistou 7 povolání.
Připomenouti nutno, že ve velitelském sboru
čs. branné moci z doby před, okupací
nastaly neúměrné ztráty na životech
zásahy okupační moci, na bojištích
v zahraničí i doma. V důsledku těchto
ztrát jakož i proto, že velitelský sbor
v době okupace nebyl vůbec doplňován,
jeví se v zájmu vybudování branné,
moci nutným, aby vojenská správa měla.
k disposici veškeré vojenské gážisty
z povolání podle stavu, který byl dne 29.
září 1938, pokud naléhavý veřejný
zájem nevyžaduje vyjímek z této zásady.
K tomu sluší uvážiti, že očista
velitelského sboru branné moci liší
se podstatně od očisty v řadách ostatních
veřejných zaměstnanců. Je charakterisována
zvláštností vyplývající
z povinnosti účasti na boji, kterou ukládá
důstojníkovi nebo rotmistrovi z povolání
v době válečné jeho povolání.
U vojenských gážistů z povolání
povinnost bojovati není jen závazek morální,
jaký měl každý občan Československé
republiky v době, kdy šlo o bytí a nebytí
národa i státu, je však také závazek
právní.
Povinnost zařaditi se do boje proti okupantům byla
služební povinnost vojenských gážistů
z povolání. Doba okupace byla doba války.
Československá republika byla ve válečném
stavu s Německem a jeho spojenci. To byl nejen stav skutečný,
vzniklý okupací, nýbrž i stav právní.
President republiky jako činitel podle ústavy k
tomu oprávněný vyhlásil dne 16. prosince
1941 válečný stav mezi Československou
republikou a státy, jež jsou ve válce s SSSR,
USA a Velkou Britannií. Z uvedené povinnosti vyplývá
u příslušníků velitelského
sboru kromě důvodů, které jako překážka
zaměstnání ve veřejné službě
platí pro všechny veřejné zaměstnance,
ještě důvod, který může
býti dán pouze u vojenských gážistů
z povolání. Z veřejné služby
civilní (tím je míněna veřejná
služba kromě vojenské) jsou zásadně
vyloučeni kolaboranti a osoby, které se provinily
ve směru státní a národní spolehlivosti.
Není jim na závadu, že se nezúčastnily
v době okupace činným způsobem boje
proti okupantům. Tito zaměstnanci vůbec neměli
takové povinnosti. U vojenských gážistů
z povolání nestačí však, že
nejsou kolaboranti nebo že se neprovinili ve směru
státní a národní spolehlivosti. Důstojníkem
nebo rotmistrem z povolání nové republiky
Československé může býti pouze
ten, kdo se činně zúčastnil boje proti
nepříteli, ať už na frontě domácí
nebo zahraniční. Jen ten splnil svoji povinnost,
jež je povinností služební, jak už
bylo uvedeno. Od této zásady nemůže
vojenská správa upustiti, neboť jinak by byla
ohrožena jednotnost, kázeň a morálka
čs. armády. Jestliže účast na
boji byla pro vojenské gážisty z povolání
služební povinností, musilo by působiti
demoralisujícím způsobem na gážisty,
kteří tuto povinnost splnili, jestliže by bylo
nakládáno s nimi stejně jako s těmi,
kteří v době okupace činnosti vůbec
neprojevili.
Z uvedených okolností plynou důsledky vyžadující
zákonné úpravy v různých směrech,
při čemž nutně tato úprava bude
se lišiti od úpravy v ostatních oborech veřejné
správy v zásadních věcech.
Osnova upravuje některé právní poměry
vojenských gážistů z povolání.
Podle zásad uvedených v důvodové zprávě
ad I. považuje za vojenské gážisty ty,
kteří dne 29. září 1938 podle
předpisů toho dne platných byli vojenskými
gážisty z povolání. Vycházejíc
z tohoto základu nezabývá se právními
poměry vojenských gážistů ve
výslužbě, jež budou upraveny ve směrech,
které jsou předmětem této osnovy,
zvláště.
Osnova nenechává bez povšimnutí, že
činná služba vojenská v době
okupace nebyla fakticky vykonávána, a má
za to, že vojenští gážisté
z povolání v době, kdy činnou službu
fakticky nekonali, byli v poměru mimo činnou službu.
Osnova ustanovuje, že v tomto poměru jsou, pokud podle
ustanovení tohoto zákona do činné
služby povoláni nebudou. § 3 upravuje pouze branný
poměr těchto osob.
Pro osoby, které do činné služby jsou
povolány, stanoví se povinnost skutečně
nastoupiti. V době okupace byli vojenští gážisté
z povolání převedeni do státní
a jiné veřejné služby, zejména
podle vládních nařízení č.
139/1939 Sb. a č. 145/1939 Sb. V některých
případech je ve veřejném zájmu,
aby na svých místech ve státní nebo
jiné veřejné službě setrvali
a to buď dočasně nebo trvale. V případě
naléhavého veřejného zájmu
ministr národní obrany uvolní takovou osobu
v dohodě s příslušným ústředním
úřadem.
Jednotlivé body nepotřebují vysvětlení.
Do bodu č. 4 bylo pojato kromě ustanovení
o vedoucích funkcích veřejné správy
ještě zvláště ustanovení
o takových funkcích ve vládním vojsku.
I když snad by bylo možno zastávati názor,
že pojem vedoucí funkce ve vládním vojsku
je obsažen v pojmu vedoucí místo ve veřejné
správě, bylo ustanovení o vládním
vojsku zvláště pojato do osnovy k zamezení
pochybnosti a proto, že osnova upravuje právní
poměry vojenských gážistů z povolání.
Pojem vedoucí funkce nebyl blíže označen,
ponecháno praxi.
V bodě č. 3 vyžaduje se účast
na domácím odboji i na povstání v
květnu 1945. Osnova vychází se stanoviska
blíže odůvodněného v důvodové
zprávě ad L, že vojenští gážisté
z povolání byli k účasti na domácím
odboji povinni a že šlo o povinnost služební.
Účastí na povstání v květnu
1945, i když toto povstání je nutno vysoko
hodnotiti pro jeho vynikající politický a
vojenský význam, byla zmíněná
služební povinnost splněna jen z menší
části. Povinnost vojenských gážistů
z povolání zařaditi se do boje proti okupantům
nastala mnohem dříve než v květnu 1945.
Ke splnění této povinnosti nestačí
pouhá účast na květnovém povstání,
kterou z téhož důvodu nelze klásti na
roveň účastí na podzemním vlasteneckém
hnutí. Takovéto chápání věci
vedlo by k nebezpečným důsledkům pro
jednotu, kázeň a morálku branné moci.
Do činné služby nebudou povoláni vojenští
gážisté z povolání, kteří
překročili 55. rok věku do dne 5. května
1945, kteréhožto dne nabývá účinnosti
tento zákon. Toto ustanovení je ve shodě
s ustanovením § 5, odst. 2, č. 3 zák.
76/1922 Sb. Omezení věkové hranice na uvedenou
výši je odůvodněno zvláštní
povahou vojenské služby vůbec, jakož i
velikými změnami, které nastaly ve vojenské
vědě za 6 let války. Osvojení zkušeností
válečných vyžaduje delší
doby, takže není vhodné ani v zájmu
služby povolávati do činné služby
osoby starší 55 let.
Výjimka stanovena pro ty, kteří měli
účast na domácím odboji, a povstání
v květnu 1945, pokud měli možnost povstání
se zúčastniti.
Není vyloučeno, že se objeví nedostatek
vojenských gážistů z povolání
zejména z důvodů reorganisace armády,
dále pro ztráty nastalé ve velitelském
sboru, persekucemi za domácího odboje, ztrátami
na bojištích, jakož i proto, že u některých
gážistů bude dán důvod tvořící
překážku povolání do činné
služby podle ustanovení tohoto zákona. V případě
potřeby vzniklé pro nedostatek gážistů
budou povoláni do činné služby také
ti, kteří se nezúčastnili podzemního
hnutí vlasteneckého, ale vykazují aspoň
účast na povstání v květnu
1945. Pro osoby takto povolané platí zvláštní
ustanovení daná v § 8. Podle § 6 nemohou
býti povoláni generálové a plukovníci.
U nich vyžaduje se v každém případě
účast na podzemním vlasteneckém hnutí
a nestačí pouhá účast na květ
novém povstání. Požadavek tento je odůvodněn
vysokou hodností a vedoucí funkcí, kterou
generálové a plukovníci ve vojsku zaujímají.
Nepotřebuje vysvětlení.
U osob povolaných do čině služby budou
jejich služební a platové poměry upraveny
tak, jako kdyby od 30. září 1938 činnou
službu vojenskou nepřerušily. Bylo nutno pojmouti
do osnovy ustanovení o započtení doby od
30. září 1938 pro zvýšení
služného a do doby rozhodné pro výměru
výslužného se zřetelem na ustanovení
§ 108 zákona 103/1926 Sb., vládní nařízení
č. 440/1921 Sb. k § 5, č. 4, písm. a)
a § 3 tohoto zákona.
V odst. 2 se dává ministru národní
obrany oprávnění, aby u osob povolaných
podle § 6 vyloučil z doby započitatelné
pro zvýšení služného dobu až
do 6 let. Jde o soby, které se nezúčastnily
podzemního vlasteneckého hnutí, nýbrž
pouze květnového povstání. V důvodové
zprávě ad I. i v odůvodnění
k § 4 č. 3 bylo šíře vysvětleno,
že je nutno rozlišovati mezi vojenskými gážisty
z povolání, kteří účastí
na podzemním vlasteneckém hnutí a na povstání
v květnu 1945 svoji služební povinnost zcela
splnili, a mezí těmi, kteří svou účastí
pouze na povstání květnovém svoji
služební povinnost splnili pouze z části.
To je důvod ustanovení odst. 2.
Stanoví se povinnost těch, kteří byli
vojenskými gážisty z povolání
v činné službě dne 29. září
1938 a do 5. května 1945 nepřekročili GO
let svého věku, podati přihlášku
a určují se následky, které stihnou
toho, kdo přihlášku nepodá. Osoby starší
než 55 let nebudou podle § 5, odst. 1 do činné
služby povolány, není však vyloučeno
jejich povolání podle § 5, odst. 2 a proto
povinnost podati přihlášku je stanovena pro
všechny osoby do 60 let.
Paragrafy tyto upravují složení komise přijímací
a odvolací a řízení před nimi
a stanoví zásadu, že ministr národní
obrany není usnesením komisí vázán.
Stíhání osob, které se provinily jednáním
nebo opominutím podle § 4, č. 1, 2, 4 až
12, bude provedeno kárnými výbory podle zákona
č. 154/1923 Sb.
Podle odstavce 2 je kárný výbor oprávněn,
aby vyslovil v případech tam uvedených nález,
že potrestaná osoba nemůže býti
ustanovena ve služebním nebo pracovním poměru
ve veřejné správě. Ustanovení
je obdobné jako v § 2, odst. 4 zák. č.
147/1933 Sb. Kárný výbor není
oprávněn vysloviti v nálezu takovouto výluku,
pokud jde o osoby, které byly převedeny do státní
nebo veřejné služby civilní. Jinak by
došlo ke kolisi při stíhání podle
tohoto zákona a podle příslušných
ustanovení o provádění očisty
v civilních státních nebo jiných veřejných
úřadech. Ze stejného důvodu vyslovuje
odst. 3, že trest týkající se snížení
nebo odnětí služebních nebo zaopatřovacích
platů vztahuje se pouze na takové platy vojenské.
V odstavci 5 poskytuje se ministru národní obrany
oprávnění, aby zbavil vojenského gážistu
z povolání vojenské hodnosti a vojenských
zaopatřovacích platů podle § 33 zák.
č. 154,/192 Sb., ve znění vyhlášky
č. 65/1935 Sb., tedy způsobem, který je v
tomto paragrafu upraven. Ustanovení toto sleduje účel,
aby bylo umožněno ministru národní obrany
rychlé zakročení bez zachování
složitého řízení v kárném
výboru, jestliže půjde o hrubé porušení
povinností po stránce národní a státní
spolehlivosti. Takovéto rychlé opatření
je nutné v zájmu služby a dobrého jména
čs. branné moci.
Upravuje služební poměr vojenských gážistů
z povolání, který vznikl jejich převedením
do státní nebo jiné veřejné
služby, zejména podle vl. n. č. 139/1939 Sb.
a vl. n. č. 145/1939 Sb. Jestliže gážista
byl povolán podle ustanovení tohoto zákona
do činné služby, zrušuje se jeho poměr
služební, založený převedením,
dnem nastoupení činné Tužby. U těch,
kteří povoláni nebudou, se tímto zákonem
na jejich dosavadním služebním poměru
ve státní nebo jiné veřejné
správě nic nemění. Případná
nutná úprava tohoto poměru spadá do
pravomoci příslušného úřadu.
Nedotčen zůstává také poměr
u těch vojenských gážistů, kteří
nebyli převedeni do státní nebo jiné
veřejné služby, na př. přeloženi
do výslužby nebo propuštěni s odbytným
a nebudou povoláni do činné služby podle
tohoto zákona, s výhradou, že podle jiných
předpisů nedojde ke změně tohoto služebního
poměru.
Likvidace vládního vojska a úprava poměrů
gážistů tohoto vojska bude provedena zvláště.
Ministerstvo národní obrany povolalo do činné
služby jednak vyhláškou 27. května 1945,
jednak jednotlivě do činné služby vojenské
gážisty z povolání ještě
před tím, než bylo rozhodnuto o jejich povolání
do činné služby podle tohoto zákona.
Tímto povoláním nezaniká služební
poměr, ve kterém byli před zatímním
povoláním. Po rozhodnutí ministra národní
obrany, že osoby nastoupivší do činné
služby podle zatímního povolání,
právě zmíněného, nebudou povolány
do činné služby podle ustanovení tohoto
zákona, budou propuštěny do poměru mimo
činnou službu.
V odst. 4 se vyslovuje, že konaly činnou službu
od nastoupení činné služby potilo zatímního
povolání až do svého propuštění.
Nepotřebuje vysvětlení.
Podle § 17 branného zákona mají některé
osoby závazek k další činné službě
na dobu předem stanovenou, která přesahuje
dogu zákonité presenční služby.
Jsou to zejména ti, kteří obdrželi stipendium
vojenské správy a z tohoto důvodu se zavázali
k další činné službě. Po
dobu okupace vojenskou službu nekonaly a nemůže
jim proto býti tato doba započtena do doly, k níž
se zavázaly. Výjimku tvoří služba
ve veřejné správě. Důvod závazku
je náklad státem vynaložený na tyto
osoby a je proto opodstatněno, aby závazek vůči
státu z tohoto důvodu převzatý byl
také splněn.
Na Slovensku byla, otázka upravená navrhovanou osnovou
řešena nařízením citovaným
v odstavci 1 tohoto paragrafu. Řešení spočívá
na jiných zásadách. Vojenští
gážisté jsou přijímáni,
nepřijatí ztrácejí vojenskou hodnost
i vojenské zaopatřovací požitky.
I když v zájmu jednotnosti by bylo vhodné,
aby normy na celém území státním
v otázkách týkajících se branné
moci, jež je věcí celostátní,
byly stejné, v tomto případě není
této možnosti. Přijímací komise
I. stolice na Slovensku rozhodla už řady případů
právoplatným způsobem a to ještě
v době před osvobozením republiky. Je proto
už technicky neproveditelné a s právní
jistotou neslučitelné, aby na případy
právoplatně rozhodnuté byla vztažena
ustanovení tohoto zákona. Proto podle osnovy zůstávají
ustanovení citovaného nařízení
Slovenské národní rady v platnosti, pokud
jde o osoby příslušné na Slovensko.
Přijímací komise druhé instance zřízená
na Slovensku podle § 2, odst. 1 nařízení
citovaného v § 22, odst. 1 se zrušuje a na její
místo nastupuje odvolací komise podle tohoto zákona.
Pokud jde o odvolání do rozhodnutí přijímací
komise první stolice slovenské, řídila
se tato komise při rozhodování předpisy
nařízeni předsednictva Slovenské národní
rady ze dne 6. března 1945, č. 8 Sb. n. SNR a je
proto užíti téhož materielního
práva v řízení před stolicí
odvolací.
Doba účinnosti zákona stanovena dnem 5. května
1945. Tohoto dne nastoupilo mnoho vojenských gážistů
z povolání činnou službu. Kromě
toho dne 4. května 1945 končí doba nesvobody
ve smyslu ústavního dekretu ze dne 3. srpna 1944,
č. 11, Úř. věst. čs. podle
vl. n, ze dno 27. července 1945, č. 31 Sb., jímž
se stanoví konec doby nesvobody pro obor předpisů
o obnovení právního pořádku.