Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé se usneslo na tomto zákoně:
Osobám povinně pojištěným pro
případ nemoci
podle zákona ze dne 9. října 1924, č.
221 Sb., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
ve znění předpisů jej měnících
a doplňujících,
podle vládního nařízení ze
dne 9. července 1941, č. 365 Sb., o nemocenském
pojištění soukromých zaměstnanců
ve vyšších službách,
podle vládního nařízení ze
dne 15. března 1943, č. 70 Sb., o pojištění
u bratrských pokladen, ve znění předpisů
je měnících a doplňujících,
a
podle předpisů upravujících nemocenské
pojištění zaměstnanců na Slovensku
se poskytnou rodinné přídavky, pečují-li
o nezaopatřené děti (§ 2) a jsou-li
splněny ostatní podmínky tohoto zákona.
(1) Za nezaopatřené se považují děti
do osmnácti let, a to
a) manželské, nemanželské, nevlastní
a osvojené,
b) nemajetní schovanci, je-li péče poskytována
bezplatně,
nepřesahuje-li jejich vlastní důchod zvýšený
o přídavek podle tohoto zákona 7.200 Kčs
ročně.
(2) Za nezaopatřené se považují i děti
starší osmnácti let, nejvýše však
do dvacetičtyř let,
a) připravují-li se na budoucí povolání
jako učňové a nepřesahuje-li jejich
mzda včetně naturálního zaopatření
spolu s rodinným přídavkem 7200.- Kčs
ročně. Učňové v hornictví
se považují až do skončení učební
doby za nezaopatřené;
b) studují-li na řádném učilišti
a nemají-li příjmu, který by přesahoval
spolu s rodinným přídavkem 7200.- Kčs
ročně
c) jsou-li pro duševní nebo tělesnou chov obu
k výdělku nezpůsobilé.
(3) Sbíhá-li se nárok na přídavek
u více osob na totéž dítě, má
nárok na přídavek ta z nich, která
má dítě v přímém zaopatření.
(1) Zaměstnanci se poskytuje za každé nezaopatřené
dítě (§ 2) rodinný přídavek,
který činí 150.- Kčs za každý
kalendářní měsíc. v němž
byl povinně pojištěn pro případ
nemoci aspoň 25 dnů. Byl-li zaměstnanec v
kalendářním měsíci povinně
pouštěn méně než 25 dnů,
poskytuje se poměrná část rodinného
přídavku, která činí 6.- Kčs
za každý den povinného nemocenského
pouštění. Po doby povinného nemocenského
pojištění se nezapočítává
doba, nad pět dnů, po kterou zaměstnanec
nemá nároku na mzdu (služné). Přídavek
se neposkytne, nebyl-li zaměstnanec v kalendářním
měsíci povinně pojištěn aspoň
6 dnů pro případ nemoci.
(2) Nárok na rodinný přídavek přísluší
také za dobu, po kterou oprávněná
osoba má nárok na nemocenské podle předpisů
o veřejnoprávním nemocenském pojištění.
(1) Nárok na rodinný přídavek nepřísluší
osobám, které pozbyly československého
státního občanství podle ústavního
dekretu presidenta republiky ze dne 2. srpna 1945, č. 33
Sb., o úpravě československého státního
občanství osob národnosti německé
a maďarské, s výjimkou osob, které jest
podle § 2 a 4 dekretu považovati za československé
státní občany.
(2) Pokud zaměstnavatel poskytuje osobě uvedené
v 1 přídavek na dítě (výchovné,
vychovávací přídavek a. pod.), je
oprávněn až do výše uvedené
v § 3 si započísti na toto plnění
rodinný přídavek podle tohoto zákona.
(3) Osobám, kterým přísluší
rodinný přídavek podle tohoto zákona,
nelze poskytnouti zvláštní přídavek
podle vládního nařízení ze
dne 21. listopadu 1941, č. 441 Sb., o zvláštních
přídavcích početným rodinám.
Nárok na rodinný přídavek přísluší
za každý kalendářní měsíc,
v němž byly splněny podmínky pro jeho
poskytování; zaniká uplynutím měsíce,
ve kterém ty to podmínky odpadly.
Rodinný přídavek je splatný měsíčně
pozadu. Ministr ochrany práce a sociální
péče se zmocňuje, aby po slyšení
Ústřední rady odborů (ústředí
odborových svazu Slovenska) vyhláškou v Úředním
listě stanovil, že rodinné přídavky
se vyplácejí za delší časové
období, po případě i do předu,
a to podle rozhodných okolností předcházejícího
období.
(1) Nárok na rodinný přídavek musí
býti uplatněn u příslušného
nositele nemocenského pojištění na předepsaném
tiskopise.
(2) Není-li nárok uplatněn do 6 měsíců
od posledního dne měsíce, v němž
vznikl, zaniká nárok na jednotlivé splátky
starší 6 měsíců.
(3) Oprávněná osoba je povinna prokázati
příslušnému nositeli nemocenského
pojištění nárok na rodinný přídavek.
Dále je povinna do jednoho měsíce ohlásiti
mu veškeré změny rozhodné pro zánik
a výši nároku.
(4) Změní-li osoba požívající
rodinný přídavek nositele nemocenského
pojištění, je povinna oznámiti novému
nositeli nemocenského pojištění všechny
skutečnosti rozhodné pro posouzení nároku
na rodinný přídavek.
Přeplatky na rodinných přídavcích,
vzniklé nesplněním nebo opomenutím
povinností uvedených v předchozích
ustanoveních, jest oprávněná osoba
povinna vrátiti. O vrácení rozhodne nositel
nemocenského pojištění výměrem.
Pravoplatný výměr jest exekučním
titulem.
(1) O nároku na rodinný přídavek rozhoduje
příslušný nositel nemocenského
pojištění výměrem.
(2) Proti výměru, jímž nárok
na rodinný přídavek byl zcela nebo zčásti
zamítnut, nebo jímž byla vyslovena povinnost
vrátiti neprávem vyplacené rodinné
přídavky, může oprávněná
osoba do 60 dnů od doručení výměru
podati žalobu k rozhodčímu soudu příslušného
nositele nemocenského pojištění.
(3) Proti nálezu rozhodčího soudu lze se
odvolati k pojišťovacímu soudu, jenž rozhodne
s konečnou platností.
(4) Jinak platí o řízení před
rozhodčími a pojišťovacími soudy
příslušná ustanovení předpisů
o veřejnoprávním nemocenském pojištění.
(1) Náklady spojené s poskytováním
rodinných přídavků se uhradí
zvláštním příspěvkem,
který platí zaměstnavatel ze svého.
Příspěvek činí 4 o výdělku
(služného) rozhodného pro vyměření
pojistného nemocenského pojištění
podle předpisů uvedených v § 1.
(2) Příspěvek předepisuje a vybírá
příslušný nositel nemocenského
pojištění. Může ho předepisovati
také z úhrnného předpisu pojistného
nemocenského pojištění dotyčného
odvětví, a to procentem, které tvoří
sazba příspěvku podle odstavce 1 ze sazby
pojistného nemocenského pojištění
dotyčného odvětví, při čemž
zlomek procenta se zaokrouhluje na celé procento nahoru.
(3) Jinak platí pro předpisování,
vybírání a vymáhání
příspěvku ustanovení platná
pro pojistné nemocenské pojištění
dotyčného odvětví.
Pokud prostředky Fondu rodinných přídavků
(§ 12) nepostačí k úhradě nákladů
spojených s poskytováním rodinných
přídavků, uradí zbytek stát.
Stát poskytne Fondu v případě potřeby
přiměřené zálohy.
(1) Nositelem práv a závazků podle tohoto
zákona jest Fond rodinných přídavků,
který se zřizuje při ministerstvu ochrany
práce a sociální péče. Fond
jest účelovým jměním. Podrobnosti,
zvláště jeho organisaci, složení,
hospodaření a účtování
určí stanovy, které po slyšení
Ústřední rady odborů (ústředí
odborových svazů Slovenska) vydá ministr
ochrany práce a sociální péče
v dohodě s po: věřencem pro sociální
péči.
(2) Nositelé nemocenského pojištění
odvádějí vybrané příspěvky
(§ 10) Fondu.
(3) Nositelé nemocenského pojištění
vyplácejí rodinné přídavky
na účet Fondu, který jim je refunduje.
Úřady, soudy a veřejnoprávní
korporace jsou povinny spolupůsobiti při provádění
tohoto zákona.
Za náklady, které vzniknou nositelům nemocenského
pojištění při provádění
tohoto zákona, poskytne Fond přiměřenou
náhradu. Její výši stanoví ministr
ochrany práce a sociální péče
po slyšení nositelů nemocenského pojištění.
(1) Rodinné přídavky nejsou pracovním
výdělkem podle předpisů o veřejnoprávním
sociálním pojištění a jsou osvobozeny
od daní, poplatků a jiných veřejných
dávek.
(2) Podání a listiny, týkající
se rodinných přídavků, jakož
i jejich přílohy jsou osvobozeny od kolků
a poplatků.
Na porušení, opomenutí nebo nesplnění
povinností uložených tímto zákonem
se použije obdobně trestních ustanovení
předpisů uvedených v § 1.
Ministr ochrany práce a sociální péče
může učiniti opatření k odstranění
příkrostí, které se vyskytnou při
provádění tohoto zákona.
Ministr ochrany práce a sociální péče
se zmocňuje, aby v dohodě s ministrem financí
vydal podrobnější předpisy, pokud by
jich bylo třeba k provádění tohoto
zákona.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. prosince 1945.
(2) Zákon zo dňa 24. septembra 1941, č. 217
Sl. z., a prídavkoch na deti robotníkov, a předpisy
vydané k jeho provedení se s účinností
od 1. prosince 1945 zrušují. Jmění Fondu
rodinných přídavků podle tohoto zákona
přechází k tomuto dni na Fond rodinných
přídavků zřízený při
ministerstvu ochrany práce a sociální péče
(§ 12). Části jmění zrušeného
Fondu se použije k zřízení a podporování
sociálních zařízení pro děti
slovenských zaměstnanců majících
nároky na přídavky podle tohoto zákona.
Podrobnosti určí ministr ochrany práce a
sociální péče v dohodě s pověřencem
pro sociální péči.
(3) Nároky příslušející
oprávněným osobám podle zákoona
č. 217/1947. Sb. z. zanikají dnem 1. prosince 1915.
(4) Tento zákon provede ministr ochrany práce a
sociální péče v dohodě s ministrem
financí.
Ježto zvýšení mezd, které bude
provedeno v důsledku zvýšení cenové
hladiny dnem 1. prosince 1945, nezahrnuje v sobě náklady,
jež vzniknou početným rodinám, je nutné,
aby tato otázka byla řešena zavedením
rodinných přídavků na děti
pro početné rodiny. Přídavek bude
poskytován na každé nezaopatřené
dítě mladší 18 let, jež je v péči
osob nemocensky pojištěných a bude činiti
150 Kčs měsíčně při
nepřetržitém nemocenském pojištění
dotyčné osoby po dobu nejméně 25 dnů
v kalendářním měsíci. Při
kratší době pojištění poskytne
se alikvotní část přídavku
v poměru 6 Kčs za jeden pojištěný
den, při čemž při době pojištění
kratší 6 dnů nárok na přídavek
nepřísluší.
Bylo by vhodné uvážiti, zda věková
hranice 18 let by neměla býti všeobecně
snížena na 18 let, při čemž by
se tyto děti považovaly zásadně za nezaopatřené
a odpadla by současně v zákoně stanovená
podmínka zjišťování vlastního
příjmu těchto dětí přesahujícího
7200 Kčs. Toto opatření by přineslo
velké administrativní ulehčení nositelům
nemocenského pojištění, kterým
by odpadlo zjišťování vlastního
příjmu těchto dětí. Případy
nezaopatřenosti nad tuto věkovou hranici 16 let
byly by kryty ustanovením § 2, odst. 2 osnovy, kterým
by prakticky nezaopatřenost dětí starších
16 let byla respektována a přídavky na ně
přiznávány.
Nárok na rodinné přídavky není
omezen nějakou hranicí příjmovou oprávněné
osoby, ježto tato hranice by musila býti stanovena
poměrně vysoká, čímž by
došlo k nepřiznání z tohoto titulu jen
ve velmi řídkých případech.
Mimo to zjišťování příjmu
oprávněné osoby by vedlo k určitým
administrativním potížím, jež by
nevyrovnaly tímto opatřením ušetřený
náklad na rodinném přídavku.
Výplatu rodinných přídavků
obstarají nositelé nemocenského pojištění.
Za daného stavu věci možno jedině jim
tento úkol svěřiti, ježto poměrně
nejlépe budou moci zjistiti veškeré předpoklady
rozhodné pro nárok na rodinné přídavky.
Úhrada se obstará příspěvkem
ve výši 4 % započitatelného výdělku,
který bude vyměřovati a vybírati příslušný
nositel nemocenského pojištění spolu
s příspěvkem nemocenského pojištění.
Příspěvek bude platiti plně zaměstnavatel
a z jeho výnosu bude vytvořen zvláštní
fond, z něhož Etudou nositelům nemocenského
pojištění refundovány přídavky
jimi zálohově na účet fondu poskytované.
Jest účelno, aby hrazení schodků,
jež se při provádění zákona
vyskytnou, převzal stát. Zejména v prvých
měnících účinnosti tohoto zákona
bude stát povinen přiměřenými
prostředky finančními vybaviti fond, aby
mohl splniti úkoly jemu zákonem uložené.
Osnova tato má platiti celostátně, v důsledku
čehož je nutno, aby zákon ze dne 24. září
1941, č. 217 slov. zák., jímž byly na
Slovensku zavedeny přídavky na děti robotníků,
byl zrušen. Navrhovaná osnova vykazuje proti stavu
na Slovensku podstatná zlepšení a proto není
třeba zvláštního odůvodnění
tohoto opatření. Jmění fondu, zřízeného
u Ústřední sociální pojišťovny
v Bratislavě, se převádí dnem účinnosti
osnovy na fond zřízený při ministerstvu
ochrany práce a sociální péče,
což je pouhým důsledkem této celostátní
úpravy. Pamatuje se však na to, aby část
jmění tohoto fondu byla věnována pro
zvláštní sociální účely
dětí slovenských zaměstnanců,
čímž i po včlenění tohoto
fondu do nového celostátního fondu bude respektována
skutečnost, že jde o prostředky nashromážděné
na území Slovenska.
Dále se v této souvislosti podotýká:
Pro území býv. Protektorátu byly
zavedeny vládním nařízením
č. 441/1941 Sb. zvláštní přídavky
na třetí a každé další dítě
početným rodinám, jež se poskytují
zaměstnancům, jejichž hrubá mzda nepřevyšuje
měsíčně 200 Kčs, a sociálně
potřebným osobám, pokud pečují
o více než dvě děti mladší
16 let. Přídavek činí měsíčně
100 Kčs a náklad je hražen z prostředků
státních.
Vzhledem k tomu, že okruh percipientů podpor padle
tohoto nařízení je širší
než okruh příjemců rodinných
přídavků podle navrhované osnovy,
doporučuje se, aby toto nařízení bylo
ponecháno zatím v platnosti jen pro osoby, jimž
nárok na rodinné přídavky podle této
osnovy nepřísluší.
Osoby, jimž bude přiznán rodinný přídavek
padle osnovy, jsou z dobrodiní výše uvedeného
nařízení č. 441/1941 Sb. vyňaty.
Pokud jde o bližší podrobnosti, poukazuje se
na obsah přiložené osnovy zákona, jehož
účinnost se stanoví na den 1. prosince 1945
se zřetelem na mzdové a cenové úpravy
chystané k tomuto dni.
Ohledně nákladu a jeho úhrady se uvádí
toto:
Na podkladě dat o počtu živě narozených
českých dětí na území
Čech a Moravy bez pohraničí v létech
1927 až 1945 byl s použitím tabulky úmrtnosti
obyvatelstva pro Čechy a Moravu z roku 1930 vypočten
pravděpodobný počet českých
dětí do 18 let věku v Čechách
a na Moravě bez pohraničí k 31. prosinci
1945. Tento počet činí 1,992.441 (tabulka
č. 1).
Kolik z tohoto celkového počtu připadá
na děti zaměstnanců podléhajících
veřejnoprávnímu nemocenskému pojištění
u nositelů v osnově uvedených, bylo určeno
poměrem počtu dětí úředníků,
zřízenců a dělníků (bez
veřejné služby a vojska) k celkovému
počtu všech dětí z údaje o výsledcích
sčítání v Čechách a
na Moravě za rok 1940. Tento poměr činí:
2.012.905
3.968.685 = 0,51.
Hledaný počet dětí je tedy 1,992.441
X 0.51, t. j. 1,016.145.
Při částce 1800 Kčs ročně
za každé z těchto dětí by pravděpodobný
celkový náklad v Čechách a na Moravě
bez pohraničí v r. 1946 činil asi 1829 milionů
Kčs. Odhaduje-li se pak náklad připadající
na děti narozené v pohraničí asi 15%
této částky, dospíváme k pravděpodobnému
nákladu v celém území Čech
a Moravy v r. 1946 částkou 2103 milionů Kčs.
Pro odhad nákladů na Slovensku byla východiskem data ze statistiky rodinných přídavků za léta 1940 až 1942, obsažená v tabulce č. 2. Podle nich lze odhadovati počet dětí nemocensky pojištěných dělníků a horníků v r. 1946 do věkové hranice zásadně 14 let asi na 340.000. Počet dětí těchto osob do věkové hranice zásadně 18 let byl z nedostatku přímých dat určen z tohoto čísla poměrem počtu všech dětí do 18 let věku a do 14 let věku v Čechách a na Moravě bez pohraničí podle údajů tabulky čís. 1. Výsledek, který činí
340.000 X 1,992.441/1,452.549 - 436.000 dětí byl
redukován na 416.000 dětí se zřetelem
k tomu, že již východisková cifra obsahuje
určitý počet dětí ve věku
vyšším. Počet dětí soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
mohl býti toliko zhruba odhadnut na podkladě počtu
pojištěných soukromých zaměstnanců
k počtu pojištěných dělníků
na Slovensku v září 1945, který činí
21.5% a s přihlížením k menšímu
průměrnému počtu dětí
v úřednických rodinách. Tento odhad
vede k počtu asi 80.000 dětí soukromých
zaměstnanců. Celkem se tedy počet oprávněných
dětí na Slovensku odhaduje na 496.000 a náklad
na přídavky pak částkou 893 milionů
Kčs. Počítáme-li s 10% zvýšením
připadajícím na pohraničí,
dospíváme k celkovému nákladu na Slovensku
v částce 982 milionů Kčs. Náklad
na území celého státu by pak činil
asi 3.085 milionů Kčs. V této částce
není vzat zřetel na okolnost, že přídavek
nepřísluší na děti zaopatřené.
Tím vzniklé podcenění je však
nepatrné.
Správní náklady byly odhadnuty minimální
částkou 3% nákladů na přídavky.
Náklady s předpisováním, vybíráním
a vymáháním příspěvků,
jež bude těsně spjato s příspěvkovou
agendou pojištění nemocenského, budou
poměrně nepatrné. Hlavní složkou
správních nákladů budou náklady
spojené s uznáváním a vyměřováním
přídavků.
Roční úhrn započitatelných
mezd. po nové jejích úpravě se odhaduje
pro dechy a Moravu částkou 56.3 miliard Kčs,
pro Slovensko 8 miliard Kčs. Pro Čechy a Moravu
je třeba tento úhrn redukovati o mzdy osob pozbyvších
československého státního občanství,
které mají býti odsunuty. Počítáme-li
asi s 25% redukcí z tohoto titulu, dospíváme
pro Čechy a Moravu k ročnímu úhrnu
mezd 42 miliard Kčs. Očekávaný výnos
4% příspěvků by za těchto předpokladů
činil v Čechách a na Moravě 1680 milionů
Kčs, na Slovensku 320 milionů Kčs, v celém
státě 2 miliardy Kčs.
Odhad pravděpodobných nákladů a příjmů
v prvním roce jevil by se podle toho v milionech Kčs
takto:
| |||
náklad na přídavky | 2.103 | 982 | 3.085 |
správní náklady | 63 | 30 | 93 |
celkové náklady | 2.166 | 1.012 | 3.178 |
příjem na příspěvcích | 1.680 | 320 | 2.000 |
doplňující úhrada státu | 486 | 692 | 1.178 |
Hořejší odhad nákladů nepřihlíží
k okolnosti, že u osob, které získají
v nemocenském pojištění méně
než 25 dnů do měsíce, se přídavek
přiměřeně snižuje. Tím
vzniklé přecenění se ovšem zase
kompensuje nerespektovaným úbytkem příjmu
na příspěvcích v takových případech.
Lze dále očekávati, že stoupání
zatížení v dalších letech přírůstkem
počtu oprávněných dětí
bude na druhé straně vyvažováno zvyšováním
příjmů na příspěvcích
v důsledku stoupajícího úhrnu mezd
a vyšší zaměstnanosti.
Při navrhovaném způsobu úhrady bude
ovšem nutno učiniti zvláštní opatření
směřující k tomu, aby Fond rodinných
přídavků měl v každé době
dostatečné množství pohotových
úhradových prostředku. Bude proto třeba,
aby na doplňující úhradové
částky z prostředků státu byly
Fondu vypláceny předem přiměřené
zálohy.
V Praze dne 1. prosince 1945.
Tab. 1.
Čechy a Morava bez pohraničí.
|
| |||
1945 | 150.000*) | 0,8815 | 132.225 | |
1944 | 151.771 | 0,8815 | 0,8755 | 132.876 |
1943 | 150.414 | 0,8695 | 0,8669 | 130.394 |
1942 | 130.538 | 0,8644 | 0,8624 | 112.576 |
1941 | 122.606 | 0,8603 | 0,8586 | 105.270 |
1940 | 120.036 | 0,8569 | 0,8554 | 102.679 |
1939 | 107.122 | 0,8539 | 0,8526 | 91.332 |
1938 | 103.642 | 0,8513 | 0,8501 | 88.106 |
1937 | 100.761 | 0,8489 | 0,8478 | 85.425 |
1936 | 101.821 | 0,8468 | 0,8459 | 86.130 |
1935 | 104.600 | 0,8449 | 0,8441 | 88.293 |
1934 | 110.442 | 0,8433 | 0,8426 | 93.058 |
1933 | 114.249 | 0,8420 | 0,8414 | 96.129 |
1932 | 122.553 | 0,8407 | 0,8401 | 102.957 |
1931 | 125.327 | 0,8394 | 0,8386 | 105.099 |
1930 | 132.321 | 0,8379 | 0,8370 | 110.753 |
1929 | 129.576 | 0,8361 | 0,8350 | 108.196 |
1928 | 132.779 | 0,8339 | 0,8326 | 110.552 |
1927 | 133.001 | 0,8314 | 0,8300 | 110.391 |
1,992.441 |
*) Odhad.
Tab. 2.
| ||||||
45.915 | 45.915 | 45.970 | 45.970 | 49.920 | 49.920 | |
38.286 | 76.572 | 40.185 | 80.370 | 43.078 | 86.156 | |
21.164 | 63.492 | 22.339 | 67.017 | 24.282 | 72.846 | |
10.882 | 43.528 | 11419 | 45.676 | 12.319 | 49.276 | |
5.039 | 25.195 | 5.542 | 27.710 | 5.767 | 28.835 | |
1.875 | 11.250 | 2.125 | 12.750 | 2.400 | 14.400 | |
545 | 3.815 | 686 | 4.802 | 777 | 5.439 | |
148 | 1.184 | 166 | 1.328 | 218 | 1.744 | |
34 | 306 | 46 | 414 | 42 | 378 | |
2 | 20 | - | - | 5 | 50 | |
- | - | - | - | 1 | 11 | |
123.890 | 271.277 | 128.478 | 286.037 | 138.809 | 309.055 |