Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) K důchodům z invalidního a
starobního, pensijního a provisního pojištění
se poskytují od 1. ledna 1946 tyto měsíční
přídavky:
k důchodu invalidnímu a starobnímu | 500 Kčs, |
k důchodu vdovskému a vdoveckému | 300 Kčs, |
k důchodu sirotčímu, rodičů a jiných pozůstalých | 200 Kčs |
Přídavek se neposkytne k starobním odměnám
provisního pojištění.
(2) Přídavek přísluší,
jestliže a pokud úhrn ročního důchodu
- bez zvýšení pro bezmocnost, bez přídavků
na děti (vychovávacích příplatků)
- a roční částky přídavku
podle tohoto zákona nepřevyšuje:
u důchodu invalidního a starobního | 40.000 Kčs, |
u důchodu vdovského a vdoveckého | 24.000 Kčs, |
u důchodu sirotčího, rodičů a jiných pozůstalých | 15.000 Kčs. |
(3) Požívá-li důchodce několika
důchodů, je pro nárok na přídavek
rozhodný úhrn těchto důchodů.
Přídavek náleží k důchodu
nejvyššímu.
Nárok na přídavek nemají důchodci,
kteří pozbyli československého státního
občanství podle ústavního dekretu
presidenta republiky ze dne 2. srpna 1945, č. 33 Sb., o
úpravě československého státního
občanství osob národností německé
a maďarské, s výjimkou důchodců,
na něž se vztahuje § 1, odst. 3, dekretu, a důchodců,
které jest podle §§ 2 a 4 dekretu považovati
za československé státní občany.
Přídavky vyplácí příslušný
nositel důchodového pojištění
zálohově na účet státu. Podrobnosti
určí vláda nařízením.
Ministr ochrany práce a sociální péče
se zmocňuje, aby pro důchodce úrazového
pojištění, u nichž došlo k úrazu
před 1. prosincem 1945, a pro pozůstalé po
osobách, které utrpěly úraz před
tímto dnem, zavedl, a to na Slovensku v dohodě s
pověřencem pro sociální péči,
podle obdoby tohoto zákona vyhláškou v Úředním
listě měsíční přídavky,
pokud již nemají nároku na přídavky
z důchodového pojištění.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1946; provede jej ministr ochrany práce a
sociální péče v dohodě s ministrem
financí.
Právě prováděná úprava
cen činí nezbytně nutným upraviti
přiměřeně i výši důchodů
z veřejnoprávního sociálního
pojištění. Sociálně politická
naléhavost této úpravy je zřejmá
z těchto přehledů:
Tab. č. 1.
invalidní | 524*) | ||
692**) | |||
starobní | |||
vdovský | 362*) | ||
369**) | |||
sirotčí |
*) provise
**) plné provise, obojí jen důchody napadlé
po 31. III. 1943
Tab. č. 2.
250 | 31.941 | 22,6 | 6.043 | 17,7 | 25.249 | 60,7 | 42.743 | 99,2 | |
250 | 500 | 89.856 | 63,7 | 17.718 | 51,9 | 16.304 | 39,3 | 357 | 0,8 |
500 | 750 | 18.416 | 13,1 | 10.192 | 29,8 | 40 | 0,0 | 4 | 0,0 |
750 | 1000 | 723 | 0,5 | 187 | 0,6 | 5 | 0,0 | ||
1000 | 103 | 0,1 | 16 | 0,0 | |||||
141.039 | 100,- | 34.156 | 100,- | 41.598 | 100,- | 43.104 | 100,- |
Tab. č. 3.
měsíční výše | invalidní a starobní | vdovské | sirotčí | ostatních pozůstalých | |||||
nad | do | počet | % | počet | % | počet | % | počet | % |
250 | 4.428 | 21,91 | 5.119 | 86,50 | 513 | 89,91 | |||
250 | 500 | 5.813 | 20,30 | 12.550 | 62,08 | 770 | 13,02 | 56 | 9,84 |
500 | 750 | 8.997 | 31,42 | 3.149 | 15,58 | 26 | 0,46 | 1 | 0,25 |
750 | 1000 | 7.722 | 26,97 | 82 | 0,41 | 1 | 0,02 | ||
1000 | 1500 | 5.52 | 19,32 | 4 | 0,02 | ||||
1500 a více | 570 | 1,99 | |||||||
28.634 | 100,- | 20.213 | 100,- | 5.916 | 100,- | 570 | 100,- |
Z dat obsažených v těchto tabulkách
je zřejmo, že u převážné
části důchodců je nynější
výše důchodu tak nízká, že
by po zamýšleném zvýšení
cen nestačila ani k zaplacení potravinového
přídělu.
Navrhuje se proto zvýšiti důchody veřejnoprávního
sociálního pojištění o přídavky
v této měsíční výši
a) u důchodů invalidních a starobních | 500 Kčs, |
b) u důchodů vdovských a vdoveckých | 300 Kčs, |
c) u důchodů sirotčích | 200 Kčs. |
Částka 500 Kčs je odůvodněna
touto úvahou: Zvýšení ceny potravinového
přídělu se odhaduje na období pro
tři a půlčlennou rodinu částkou
800 Kčs. Podle statistik o rodinném stavu invalidních
a starobních důchodců činí
průměrný počet členů
rodiny invalidního a starobního důchodce
2,23. Snížíme-li částku 800 Kčs
v poměru 2,23 : 3,50, dospíváme k částce
510 Kčs. Přídavky k ostatním důchodům
se navrhují ve výši této částce
úměrné.
Přídavek se neposkytuje k starobní odměně
v pojištění u bratrských pokladen, protože
tu nejde vlastně o důchod, nýbrž o výkonnostní
"přídavek, poskytovaný vedle mzdy aktivnímu
horníku dosáhnuvšímu určitého
stáří jako uznání za nejméně
15letý výkon podstatně hornické práce.
Proto také, jakmile se horník stane nezpůsobilým
k povolání nebo invalidním a dostane provisi,
se zastaví výplata starobní odměny.
Kdyby přídavek byl poskytován i ke starobní
odměně, dostalo by se horníku dvojího
zlepšení jeho mzdy, což by nebylo odůvodněno.
Zavedením pravidelných měsíčních
přídavků zvyšuje se prakticky minimální
výměra důchodu, stanovená v jednotlivých
pojišťovacích zákonech, a sice o částku
rovnající se těmto přídavkům.
V jednotlivých zákonech nebylo třeba formálně
měniti předpisy o těchto minimech, ježto
je samozřejmé, že přídavky jest
připočísti i k těmto minimům.
Kromě toho taková formální úprava
by na Slovensku narážela na potíže technického
rázu. Přídavky tvoří ovšem
součást důchodu a jest na ně také
tak pohlížeti při budování národního
pojištění a stanovení nových
minimálních částek důchodů.
Celkový náklad na tyto přídavky v
roce 1946 by činil podle výpočtu obsaženého
v příloze částku 2.500 milionů
Kčs, z čehož připadá na Čechy
a Moravu 2.300 milionů Kčs, na Slovensko 200 milionů
Kčs. Tento náklad rovná se přibližně
dosavadní roční výplatě na
důchodech nositeli důchodového sociálního
pojištění.
Úhrada dávek poskytovaných nositeli pojištění
jest řešena platnými ustanoveními zákonnými.
§ 157 zákona o sociálním pojištění
dělnickém stanoví shodně s §
62 zákona pensijního, že úhrada dávek
se děje podle zásad pojistné matematiky průměrným
pojistným, které se vypočítá
pro celek pojištěnců, odstupňováno
pro jednotlivé třídy tak, aby hodnota všech
budoucích příjmů spolu s jměním
ústavu stačila podle zásad pojistné
matematiky k úhradě všech budoucích
výdajů na dávky podle zákona, na náklady
léčebné péče a na správní
a jiné výdaje přípustné podle
zákona. Úhradu zvýšením pojistného
doporučuje se oddáliti na dobu, až bude bezpečně
znám účinek zvýšení mzdové
a platové hladiny na příjmy nositelů
důchodového sociálního pojištění.
Do té doby se potřebný náklad bude
hraditi zálohově nositeli sociálního
pojištění na účet státu.
Přírůstek jmění hlavních
nositelů pojištění v Čechách
a na Moravě bez pohraničí bude činiti
v roce 1945 částku asi 1.260 milionů Kčs.
Zavedou-li se další mzdové třídy
v důsledku nové úpravy mezd a platů,
jak je navrhováno v současně projednávané
osnově zákona o nástavbě tříd,
možno celkový přírůstek jmění
v roce 1946 odhadnouti asi na 2.000 milionů Kčs.
Ježto potřebný náklad na přídavky
činí v Čechách a na Moravě
bez pohraničí 1.982 milionů Kčs, možno
očekávati, že nositelé pojištění
jako celek postačí zálohovati potřebu
celého roku 1946. Rozšířením
o pohraničí a Slovensko bude tento výsledek
spíše zlepšen. Likviditní obtíže,
jež by mohly nastati u jednotlivých ústavů,
na př. u Ústřední bratrské
pokladny, mohou býti bez obtíží překlenuty
peněžní zálohovou výpomocí
ústavů kapitálově silnějších.
Osnova pamatuje i na přídavky k důchodům
z úrazového pojištění. Vzhledem
k odchylné instrukci tohoto pojištění
stane se tak zvláštním opatřením.
Úhrada těchto přídavků bude
provedena v rámci běžného hospodaření
úrazových pojišťoven vzhledem k tomu,
že očekávaný náklad nebude patrně
vysoký.
Čechy a Morava bez pohraničí.
ústřední sociální pojišťovna | 187.000 | 47.000 | 46.500 | 1.403 | |
Ústřední bratrská pokladna | 24.000 | 18.500 | 4.500 | 221 | |
Všeobecný pensijní ústav | 30.000 | 21.000 | 6.500 | 600 | 273 |
Náhradní ústavy | 9.000 | 7.200 | 2.000 | 100 | 85 |
250.000 | 93.700 | 59.500 | 700 | 1.982 |
Slovensko bez pohraničí.
dělníků | 14.000 | 8.000 | 1.000 | 115 | |
horníků | 2.500 | 3.500 | 700 | 29 | |
soukromých zaměstnanců | 4.000 | 2.500 | 1.000 | 100 | 36 |
20.500 | 14.000 | 2.700 | 100 | 180 |
Čechy a Morava s pohraničím | 2.300 mil. Kčs |
Slovensko s pohraničím | 200 mil. Kčs |
Celkem | 2.500 mil. Kčs |