Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Přednosta poručenského soudu (v tomto zákoně
dále "soud") může pověřiti
hromadným poručenstvím:
1. okresní péči o mládež pro
obvod, na který se vztahuje její působnost,
nebo
2. okres pro obvod soudu, nebyla-li úkoly hromadného
poručenství pověřena okresní
péče o mládež, nebo
3. obec pro obvod obce, nebyly-li úkoly hromadného
poručenství pověřeny ani okresní
péče o mládež ani okres.
(1) Návrh okresní péče
o mládež nebo okresu nebo obce, aby byly pověřeny
hromadným poručenstvím, předloží
soud se svým návrhem presidentu krajského
soudu k předběžnému schválení;
jde-li o pověření obce, dotáže
se president krajského soudu před rozhodnutím
o schválení i na mínění okresního
národního výboru.
(2) Schválení budiž odepřeno;
nelze-li s jistotou očekávati, že navržená
korporace bude plniti úspěšné úkoly
hromadného poručenství.
Obce a okresy lze pověřiti hromadným poručenstvím
jen, mají-li řádně vybavenou správu
péče o mládež.
(1) Korporace (§ 1), která byla pověřena
hromadným poručenstvím, je nositelem hromadného
poručenství.
(2) Nositel hromadného poručenství
vykonává je veřejnými poručníky.
Přednosta soudu může po schválení
presidenta krajského soudu odníti nositeli hromadného
poručenství pověření, vyžaduje-li
to zájem poručenců; jde-li o obec; dotáže
se president krajského soudu před schválením
tohoto opatření na mínění okresního
národního výboru.
Soud ustanoví nositele hromadného poručenství
poručníkem v těch případech,
kdy není vhodné osoby, která by byla ochotna
přijmouti poručenství, nebo je-li nutné,
aby se hájila účinně práva
a zájmy poručencovy.
(1) K návrhu nositele hromadného poručenství
může president krajského soudu, vyslechna přednostu
soudu, naříditi, aby byl nositel pověřen
poručenstvím nad všemi nemanželskými
dětmi, které se v jeho obvodu narodí, dokud
nebudou míti řádného zákonného
zástupce.
(2) President krajského soudu dá takové
pověření vyhlásiti v obvodu nositele
hromadného poručenství způsobem v
místě obvyklým, oznámí je zemskému
národnímu výboru a ten zařídí,
aby o něm byly vyrozuměny osoby a ústavy
uvedené v odstavci 3.
(3) Porodní asistentky, porodní ústavy,
nemocnice a podobné ústavy jsou povinny oznamovati
nositelům hromadného poručenství narození
nemanželských dětí do 24 hodin.
(1) Soud může nositele hromadného
poručenství ustanoviti též jen spoluporučníkem.
(2) Jsou-li pro to zvláštní důvody,
zvláště že poručník nemůže
řádně obstarati jednotlivé úkony,
může soud přenésti na nositele hromadného
poručenství i jen jednotlivá práva
a povinnosti poručníkovy, zejména dozor,
vymáhání výživného nebo
podpor, zjištění bydliště nebo
pobytu nemanželského otce, vyhledávání
příbuzných a vyšetřování
státní nebo domovské příslušnosti.
(3) Nositel hromadného poručenství
může býti podle potřeby ustanovován
i opatrovníkem nezletilého pro úkon.
Nositel hromadného poručenství musí
dbáti, aby každý nezletilec měl zákonného
zástupce. K příkazu soudu je povinen konati
vyhledávání, jehož je třeba ke
zřízení poručenství a k ustanovení
způsobilého poručníka, a předložiti
návrhy soudu co nejdříve. Náleží
mu vykonávati i neodkladné úkony poručníkovy,
dokud poručník nemůže začíti
svou činnost.
(1) Nositel hromadného poručenství
dohlíží na činnost poručníků
a opatrovníků nezletilých svého obvodu;
dohlíží i na to, aby nezletilci pod otcovskou
mocí nebyli zanedbáváni ve výživě
a výchově a aby jejich jmění nebylo
ohroženo nepořádnou správou.
(2) Nositel hromadného poručenství
si vyžádá pomoc orgánů veřejné
správy, jde-li o důležitý zájem
soudního chráněnce, zejména o jeho
výživu, výchovu a zdravotní stav.
(1) Nositel hromadného poručenství
ustanoví veřejnými poručníky
osoby, které jsou plně způsobilé k
poručenství a o kterých možno podle
jejich vzdělání, zaměstnání
a životních zkušeností očekávati,
že budou úkoly veřejného poručníka
úspěšně plniti. Přijetí
funkce veřejného poručníka je dobrovolné.
(2) K ustanovení veřejného poručníka
je třeba souhlasu soudu, v jehož obvodu nositel hromadného
poručenství působí.
(3) Proti rozhodnutí, kterým byl souhlas
odepřen, může podati nositel hromadného
poručenství ve lhůtě 15 dnů
od doručení stížnost k presidentu krajského
soudu; ten rozhodne s konečnou platností.
(4) Je-li veřejných poručníků
několik, budiž působnost mezi ně rozdělena
způsobem, který určí nositel hromadného
poručenství v dohodě se soudem.
(5) Ustanovení veřejného poručníka
bude uveřejněno nositelem hromadného poručenství
v Úředním listě a podle potřeby
i v jiných listech a k jeho návrhu vyhlášeno
soudem na soudní desce.
(1) Veřejný poručník vykoná
u soudu slib, že bude řádně plniti úkoly
uložené mu právními předpisy.
Slib tento platí i jako slib podle § 205 občanského
zákoníka.
(2) Vykonání slibu budiž soudem
potvrzeno na legitimaci (§ 13).
(1) Při svém ustanovení obdrží
veřejný poručník od nositele hromadného
poručenství legitimaci, kterou se podle potřeby
prokáže při výkonu své funkce,
poučení o právech a povinnostech poručníkových
a poučení pro výkon úkolů veřejného
poručníka, uvedených v §§ 15 až
22. Legitimaci je povinen při zániku své
funkce nositeli vrátiti.
(2) Vykonávaje své povinnosti je veřejný
poručník chráněn podle ustanovení
trestního zákona, daných k ochraně
orgánů veřejné moci.
Při výkonu poručenství a spoluporučenství,
jednotlivých úkonů poručenských
a opatrovnictví nezletilého pro úkon, které
byly svěřeny , nositeli hromadného poručenství
(§§ 6 až 8), řídí se veřejný
poručník předpisy platnými pro poručníky
a opatrovníky.
Veřejnému poručníku náleží
spolupůsobiti při uplatňování
nároků matčiných podle §§
167 a 168 občanského zákoníka.
(1) Veřejný poručník je
povinen poručence svého obvodu občas navštěvovati
a přesvědčiti se při tom o jejich
osobních a majetkových poměrech. Dbá,
aby poručníci plnili své povinnosti a aby
nepřekročovali svá oprávnění,
nýbrž se v případech zákonem
určených dožadovali souhlasu soudu.
(2) Shledá-li veřejný poručník,
že poručníci zanedbávají své
povinnosti, oznámí to soudu, je-li třeba,
aby soud ihned zakročil; jinak upozorní zákonného
zástupce na závady a dohlédne, aby došlo
včas k nápravě.
(1) Veřejný poručník je
poradcem poručníků pro výkon jejich
úřadu a pro styk se soudy nebo úřady.
(2) Nemajetným nezletilcům a jejich zákonným
zástupcům pomáhá při sepisování
podání, jich předkládání
soudům nebo úřadům, při opatřování
dokladů a pod.; za tuto činnost nesmí ani
žádati ani přijmouti odměnu. Prostředkuje
peněžní a jiné věcné výpomoci
pro nemajetné nezletilce a umisťování
nezletilců do cizí péče nebo do léčebných
a jiných ústavů.
Veřejný poručník je povinen zjišťovati
případy, kdy jsou nezletilci vydáni mravní
zkáze, kdy se rodiče nebo zákonní
zástupci nestarají o jich výživu nebo
výchovu, kdy je jmění nezletilců ohroženo
nepořádnou správou nebo kdy se rodiče,
zákonní zástupci nebo jiné osoby žijící
s nezletilcem ve společné domácnosti dopouštějí
činů, které mohou míti naň
nepříznivý vliv, a dávají tím
důvod k zakročení; zjištěné
závady buďtež oznámeny soudu.
(1) Veřejný poručník je
povinen dbáti toho, aby se nezletilcům svěřeným
jeho péči nebo dozoru dostalo potřebné
sociální a zdravotní péče.
(2) Dohlédne zvláště, zda
mají zapotřebí lékařského
ošetření, po případě pravidelného
lékařského dozoru, a učiní
potřebné opatření.
(3) Je-li toho třeba, zvláště
ke zjišťování příčin
nedostatečných výsledků výchovy
a nepříznivého zdravotního stavu a
k vyšetřování prostředí,
v kterém dítě žije, použije veřejný
poručník pomoci poraden pro matky a děti,
škol, zdravotních, výzkumných a podobných
ústavů a jiných zařízení
péče o mládež.
Veřejní poručníci nejsou oprávněni
přijímati při výkonu své funkce
peníze ani cenné papíry pro své svěřence,
jejich rodiče nebo pěstouny. K tomu je oprávněn
jedině nositel hromadného poručenství
a ten hodnoty vyúčtuje.
Styk veřejného poručníka se soudem
je přímý a podle povahy věci ústní
nebo písemný. Veřejný poručník
je oprávněn nahlížeti do poručenských
a opatrovnických spisů a činiti z nich opisy
nebo výpisy.
K příkazu soudu podává veřejný
poručník o osobních a majetkových
poměrech nezletilců svěřených
jeho dozoru jednotlivé nebo pravidelné písemné
zprávy; jinak je povinen zachovati o nich naprostou mlčenlivost.
Ten, u koho jsou umístěni nezletilci svěření
péči nebo dozoru veřejného poručníka,
je povinen dáti mu žádaná vysvětlení,
dovoliti přístup k těmto nezletilcům
a prohlídku místností pro ně určených
a je na jeho vybídnutí předvésti k
soudu, k úřadu nebo k lékaři.
Tam, kde je podle povahy případu toho potřebí,
dohodnou se veřejní poručníci o postupu
s dozorčími důvěrníky vykonávajícími
dozor podle předpisů o ochraně dětí
v cizí péči a dětí nemanželských.
Také nositel hromadného poručenství
dohlíží, aby opatření veřejných
poručníků byla v souladu s opatřeními
dozorčích důvěrníků.
Je-li nositel hromadného poručenství zároveň
pomocným zařízením pro soudní
péči o mládež, možno veřejných
poručníků užíti i k předepsanému
spolupůsobení v trestním soudnictví
nad mládeží.
(1) Neodstraní-li nositel hromadného
poručenství závady, jichž nápravy
se domáhá ten, kdo se pokládá za stižena
postupem veřejného poručníka, lze
podati stížnost k soudu.
(2) Soud může, nevyčkávaje
stížnosti, k návrhu nebo z moci úřední
změniti opatření veřejného
poručníka nebo nositele hromadného poručenství
nebo až do svého rozhodnutí výkon opatření
zastaviti.
Soud je povinen odstraňovati závady v činnosti
veřejných poručníků jich vhodným
poučováním a přesvědčovati
se, zda svědomitě plní své povinnosti.
Shledá-li závady, upozorní na ně nositele
hromadného poručenství, a není-li
zjednána náprava, zemské ústředí
péče o mládež, jde-li o okresní
péči o mládež, anebo nadřízený
dozorčí orgán, jde-li o svazek územní
správy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 8. listopadu 1945 a platí v zemích České
a Moravskoslezské; provede jej ministr spravedlnosti v
dohodě se zúčastněnými ministry.
Vládním nařízením ze dne 16.
prosince 1938, č. 334 Sb., byly vydány podrobné
předpisy o hromadném poručenství.
Úkoly nositelů hromadného poručenství,
totiž okresních péčí o mládež,
okresů a obcí, byly tu účelně
rozvinuty, bylo zejména umožněno všeobecné
pověření nositelů poručenstvím
nad nemanželskými dětmi a byl upraven podrobně
výkon hromadného poručenství t. zv.
veřejnými poručníky a poměr
nositele hromadného poručenství a veřejných
poručníků k poručenskému soudu.
Touto úpravou byl vykonán značný krok
ke zdokonalení péče o mládež
a k úlevě a k podpoře poručenského
soudu při výkonu jeho úkolu. Úprava
navázala na ustanovení § 208 obč. zákona
ve znění I. dílčí novely a
na nařízení z 24. června 1916, č.
195 ř. z.
Podle čl. 2 ústavního dekretu presidenta
republiky ze dne 3. srpna 1944 (č. 30/1945 Sb.) jsou z
dalšího užívání vyloučeny
předpisy práva rodinného, vydané v
době nesvobody; ustanovení to nabylo účinnosti
dnem 8. listopadu 1945. To platí i o vládním
nařízeni č. 334/1938 Sb., ježto ustanovení
o hromadném poručenství náleží
nepochybně do oboru práva rodinného.
Ustanoveni uvedeného nařízení se ovšem
nepříčí nikterak znění
nebo demokratickým zásadám československé
ústavy a hlavní příprava jeho spadá
zpět do doby přede dnem 29. září
1938. Ježto se tento právní institut v praxi
osvědčil a je v zájmu soudnictví i
v zájmu sociální péče o mládež,
aby byl nadále zachován, je potřebí,
vzhledem ke slavnému znění čl. 2 cit.
ústavního dekretu, aby vyplněna byla mezera,
která by vznikla tím, že by se vládního
nařízení nemohlo dále užívati,
a to se může nejsnáze státi tím,
že se obsah cit. vládního nařízení
vyhlásí jako nová norma.
Této příležitosti možno ovšem
užíti k tomu, aby bylo nařízení
systematicky uspořádáno, provedeny některé
drobnější změny a doplňky a úprava
textová. Vládní návrh se vědomě
vyvaroval jakékoli vážnější
reformy, o které by se dalo uvažovat teprve po zásadním
vyřešení všech otázek sociální
a zdravotní péče, a zejména organisačních
otázek péče o mládež. Vyčkávati
však vyřešení těchto problémů
není možno, ježto by došlo k závadám
a poruchám ve výkonu poručenského
soudnictví na škodu poručenců, jestliže
by se měl výkon hromadných poručenství
na neurčitou dobu zastaviti.
V příčině změn a doplňků,
vesměs menšího významu a dosahu, poukazuje
se na vysvětlivky k jednotlivým ustanovením.
Místní působnost nařízení
č. 384/1938 Sb. se vztahovala na oblast zemí České
a Moravskoslezské, je proto i působnost tohoto zákona
takto obmezena, ovšem bude nová úprava platit
i v pohraničním území obou zemí.
Provedení zákona si nevyžádá
žádných zvýšených nákladů.
K jednotlivým ustanovením:
V bodě č. 1 byl odkaz na stanovy vypuštěn,
ježto dostačí podmínka, že jde
o obvod, na který se vztahuje působnost okresní
péče o mládež. K podmínce, aby
stanovy vyhovovaly platným směrnicím, se
přihlíží při jich schvalování
a není proto třeba zvláštního
poukazu na směrnice.
Zmínka o poručencích mohla býti v
bodě 1 vypuštěna, ježto přestává
rozlišování mezi českými a německými
okresními péčemi o mládež a jejich
působností jednak pro české, jednak
pro německé poručence, které měla
původní úprava na mysli.
Z téhož důvodu byla vypuštěna podobná
zmínka v bodě č. 3.
V odstavci 1 byla provedena malá změna potud, že
se vyjádření okresního úřadu
(okresního národního výboru) vyžaduje
jen, má-li býti hromadným poručenstvím
pověřena obec. Při pověřování
okresních péčí o mládež,
které má zákon na mysli jako případ
pravidelný, není takové potřeby, nebot'
tu nejde o svazek územní správy.
Doporučuje se, aby bylo na tomto vhodném místě
výslovně vyjádřeno, že okresní
péče o mládež nebo okres nebo obec,
pověřené hromadným poručenstvím,
jsou nositeli hromadného poručenství. Věta
prvá dosavadního § 4 se tím stává
postradatelnou. Také věta druhá dosavadního
§ 4 nebyla převzata, ježto ustanovení
správně náleží do souvislosti
ustanovení § 7 o všeobecném pověření
nositele poručenstvím nad nemanželskými
dětmi jeho obvodu, vzhledem k potřebě, aby
osoby a ústavy uvedené v odstavci 3 § 7 byly
o tomto všeobecném pověření neprodleně
vyrozuměny.
V novém odstavci 2 dochází výrazu
zásadní ustanovení uvedené v úvodu
dosavadního § 13.
Změna je důsledkem změny provedené
v § 2.
Dosavadní §§ 6 a 8 byly sloučeny v jediné
ustanovení.
V odstavci 1 bylo k zamezení pochybností výslovně
vyjádřeno, že jde o poručenství
nad nemanželskými dětmi, které se v
obvodu nositele hromadného poručenství narodí.
Pokud jde o změnu v odstavci 2, poukazuje se na důvody
k § 4.
Ustanovení bylo vypuštěno. Sloučení
obou činností dotčených v odstavci
1 se ukázalo v praxi neproveditelným a naráží
na organisační obtíže. Na soulad při
postupu veřejného poručníka při
výkonu hromadného poručenství a dozorčího
důvěrníka při výkonu dozoru,
jde-li o poručence, kteří jsou zároveň
dětmi v cizí péči nebo dětmi
nemanželskými, je pamatováno při vymezení
úkolů veřejného poručníka
(§ 24).
Ustanovení odstavce 2 bylo ve vhodné úpravě
přesunuto do části třetí jako
samostatný § 25.
Bylo převzato ustanovení dosavadního §
11; v odstavci 2 bylo jako činnost, kterou možno přenésti,
připojeno i vyšetření státní
příslušnosti poručence. Předpis
o možnosti ustanovit nositele hromadného poručenství
opatrovníkem nezletilého pro úkon byl zařaděn
jako samostatný odstavec 3.
Znění dosavadního § 12 bylo účelně
zkráceno; podrobnosti náleží k ustanovením
o úkolech veřejných poručníků.
Bude často potřebí, aby se nositelé
hromadného poručenství, má-li se dohled
na zákonné chráněnce a zákonné
zástupce a vůbec provádění
úkolů hromadného poručenství
setkati se žádoucím úspěchem,
mohli obraceti na orgány veřejné správy
(na př. národní výbory, školskou
správu, bezpečnostní orgány, orgány
tělovýchovné) se žádostí
o pomoc, ať je potřebí informací či
naléhavých opatření. Podkladem pro
to bude nové ustanovení odstavce 2. Možno poukázati
na to, že již dosavadní § 20 odst. 3 umožňoval,
aby si veřejný poručník v zájmu
poručence vyžádal spoluúčast
správ škol nebo orgánů samosprávných.
Podobné oprávnění bylo vyjádřeno
ostatně i v dosavadním § 27, větě
2.
Byl tu převzat v podstatě dosavadní §
14. V úvodu došlo výrazu, že veřejné
poručníky ustanovuje nositel hromadného poručenství.
Do této souvislosti náleží i prvé
dva odstavce dosavadního § 15. Způsob rozdělení
působnosti několika veřejných poručníků
byl ponechán dohodě nositele hromadného poručenství
se soudem.
Ustanovení věty 2 dosavadního § 14 nebylo
převzato, ježto při okresních péčích
o mládež je snaha ustanovovati veřejnými
poručníky stálé zaměstnance
u jiných nositelů hromadného poručenství
pak možno ponechati výběr veřejných
poručníků plně úvaze nositele,
neboť tu jde o okresy nebo o větší obce
a možno předpokládati (srv. též
§ 3), že i tu budou veřejnými poručníky
ustanovováni stálí zaměstnanci těchto
veřejných korporací.
Přejímají se odstavce 3 a 4 dosavadního
§ 13.
Znění dosavadního § 16 bylo v podstatě
převzato; zařaděno sem bylo i ustanovení
dosavadního § 29, odst. 4. Bylo připojeno nové
ustanovení, které propůjčuje veřejnému
poručníku trestněprávní ochranu
při výkonu jeho funkce. Ježto jsou veřejní
poručníci v případech, kdy je nositelem
hromadného poručenství svazek územní
správy, chráněni jako orgány veřejné
moci již jako orgány těchto svazků,
propůjčuje se tu trestněprávní
ochrana nově toliko veřejným poručníkům
okresních péčí o mládež.
Ochrana je odůvodněna; jde o úkony, jichž
provádění jinak - jako hlavně dozor
nad poručníky - náleží poručenskému
soudu.
Jiným orgánům okresních péči
o mládež, totiž dozorčím důvěrníkům
podle vl. nařízení č. 29/1930 Sb.,
byla ustanovením § 13, odst. 3 cit. nařízení
tato trestně-právní ochrana přiznána
již dříve. Ochranu tuto propůjčuje
pomocným zařízením pro soudní
péči o mládež i § 58, odst. 2 zákona
č. 48/1931 Sb.
V dosavadní části čtvrté je
upraven převážně výkon dohlédacího
oprávnění nositele hromadného poručenství.
Ježto veřejný poručník vykonává
mimoto i jednotlivá poručenství, spoluporučenství,
provádí jednotlivé úkony poručníka
nebo opatrovníka a konečně i opatrovnictví
nezletilého pro úkon, byly-li tyto úkoly
nositeli svěřeny, je vhodné vysloviti v úvodu
těchto ustanovení, že je veřejný
poručník povinen říditi se tu předpisy
platnými pro poručníky a opatrovníky.
Ježto dosavadní část třetí
(§§ 13 až 16) a čtvrtá (§§
17 až 30) obsahují jen podrobnější
ustanovení k části druhé, doporučuje
se, aby tyto předpisy byly sloučeny v jedinou část
třetí.
Ustanovení toto mělo na mysli zájem, aby
veřejný poručník, který jednak
dohlíží na poručníky, jednak
vykonává jednotlivá poručenství,
která byla nositeli hromadného poručenství
podle potřeby svěřena, měl evidenční
podklad pro svou činnost. Ježto se však u nositelů
hromadného poručenství jejich sociální
úkoly prostupují a jsou u okresních péčí
o mládež vedle hromadného poručenství
předmětem jejich působnosti i dozor na děti
v cizí péči, výkon úkolů
uložených okresním péčím
o mládež jako pomocným zařízením
soudní péče o mládež v trestním
soudnictví nad mládeží a konečně
i sociální případy z jejich ostatní
statutární činnosti, a podobně je
i u veřejných svazků u téhož
subjektu pravidelně soustředěno více
různých oborů péče o mládež,
je nasnadě zájem, aby evidence všech těchto
případů byla společná.
Je účelné, aby zásadní uspořádání
evidence bylo ponecháno nositelům hromadného
poručenství a bylo prováděno podle
získaných praktických zkušeností,
po případě i podle pokynů činitelů,
kteří jsou nositelům hromadného poručenství
organisačně nadřazeni. Proto se doporučuje,
aby bylo ve vládním nařízení
upuštěno od podrobnějších pokynů
pro vedení evidence a aby byl dosavadní § 18
vynechán.
V odstavci 1 byla převzata v podstatě ustanovení
dosavadního § 20, odst. 1 a § 12, odst. 1, věty
druhé; od specifikace povinností poručníků,
na jichž zachovávání má veřejný
poručník dohlížeti, tu bylo upuštěno,
ježto o závadách ve výživě,
výchově a správě jmění
má ustanovení další § 18. V odstavci
2 byl převzat dosavadní § 22.
Zde byl převzat s malými změnami dosavadní
§ 23.
Jako další paragraf bylo připojeno ustanovení
dosavadního § 24, odst. 2, které bylo vhodně
doplněno podrobnějšími ustanoveními
dosavadního § 12, odst. 2.
Zde byla jednak zásadně vyjádřena
povinnost veřejných poručníků
dbáti o sociální a zdravotní péči
pro své svěřence, jednak byly připojeny
podrobnější předpisy z dosavadního
§ 20, odst. 2 a § 21, odst. 2.
Byl převzat dosavadní § 25, odst. 2. Ustanovení
odstavce 1 bylo vynecháno, ježto vedle poučení
veřejného poručníka, které
obdrží s legitimací podle § 13, není
vydávání směrnic potřebí.
Přejímá se s malou změnou ustanovení
dosavadního § 27 a připojuje se nově
oprávnění veřejného poručníka
nahlížeti do spisů soudních a činiti
si opisy nebo výpisy.
Přejímá se pozměněné
ustanovení dosavadního § `28. Není totiž
třeba, aby byly požadovány každoroční
písemné zprávy, ježto se tyto stávají
po případě příliš schematickými
a negativních zpráv není potřebí;
dostačí, jestliže bude dáno soudu oprávnění,
aby si vyžádal zprávy podle potřeby.
Veřejný poručník má požívati
důvěry a tuto si ovšem musí zasloužiti
svědomitým výkonem své funkce; je
důsledné, že má zachovati o soukromých
poměrech, které zjistí, přísnou
mlčenlivost. Ustanovení § 22 bylo v tom směru
doplněno.
Podstatný obsah dosavadního § 9, odst. 1 a
§ 19 byly tu shrnuty v jediné ustanovení.
Ustanovení odstavce 1 dosavadního § 29 bylo
vynecháno vzhledem k vypuštění dosavadního
§ 18. Předpisy o dohledu soudu na činnost veřejného
poručníka byly v podstatě převzaty.
K ustanovením části čtvrté:
Není třeba přejímati dosavadní
§§ 31 a 32, ježto tu jde o právní
skutečnosti, které nastaly a nijak se nemění.