Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení čl. 6, odst. 1, písm. a) a b)
ústavního dekretu presidenta republiky ze dne 3.
srpna 1944, č. 11 Úř. věst. čsl.
(příloha k vyhlášce č. 30/1945
Sb.), o obnovení právního pořádku,
se nevztahují na rozhodnutí, která se týkají
veřejných dávek, veřejného
úvěru a organisačních opatření
v oboru peněžnictví.
Z důvodu uvedeného v čl. 6, odst. 1, písm.
b) ústavního dekretu o obnovení právního
pořádku lze zrušiti nebo změniti rozhodnutí,
vydaná v době nesvobody, též v případech,
kdy rozhodnutí bylo vydáno bez právního
předpisu.
Z důvodu, že na osoby v řízení
zúčastněné byl učiněn
nátlak, lze podle čl. 6, odst. 1, písm. c)
ústavního dekretu o obnovení právního
pořádku zrušiti nebo změniti rozhodnutí,
vydaná v době nesvobody, v případech,
kdy nebylo rozhodnuto po právu nebo tak, jak by bylo bývalo
rozhodnuto v době svobody podle ustálené
prakse,
a) protože se stranou nebo osobou jí blízkou
bylo zle nakládáno nebo že jim byla způsobena
újma na těle, svobodě, cti, majetku nebo
výdělku nebo že jim bylo takovou újmou
pohroženo a strana z tohoto důvodu a s ohledem na
poměry doby nesvobody nemohla řádně
hájiti své zájmy, nebo
b) protože svědek nebo znalec, na něhož
nebo na jehož osoby blízké byl v řízení
činěn takový nátlak, nepodal z toho
důvodu a s ohledem na poměry doby nesvobody správné
nebo úplné svědectví nebo posudek,
nebo
c) protože soudce nebo úředník, který
prováděl řízení nebo vydal
rozhodnutí, jednal pod takovým nátlakem anebo
jednal podle služebního pokynu nebo podle pokynu okupačního
orgánu.
(1) Ustanovení čl. 9, odst. 2 ústavního
dekretu o obnovení právního pořádku
platí, pokud jde o trestní nálezy správní,
toliko v případech, kdy je nepochybné, že
trestný čin byl spáchán pouze z toho
důvodu, aby jím pachatel přispěl k
osvobození československé republiky, nebo
aby jím pomohl osobám, které samy nebo jejichž
osoby blízké byly persekvovány z důvodů
národních, rasových nebo politických,
nebo kterým taková persekuce hrozila.
(2) Ustanovení čl. 9, odst. 3 téhož
ústavního dekretu neplatí pro trestní
nálezy správní.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a platí zatím
jen v zemích České a Moravskoslezské;
týmž dnem nabývají v plném rozsahu
účinnosti i čl. 6 a čl. 9, odst. 2
a 3 ústavního dekretu o obnovení právního
pořádku, a to v úpravě vyplývající
z tohoto zákona.
(2) Tento zákon provedou všichni členové
vlády.
Při projednávání republikace ústavního
dekretu o obnovení právního pořádku
podle ústavního dekretu č. 22/1945 Sb. se
ukázalo, že důsledné provedení
čl. 6 a 9 ústavního dekretu, jmenovaného
na prvém místě, by zatížilo neúnosnými
břemeny státní pokladnu tam, kde z rozhodnutí
správních úřadů, která
byla vydána v době nesvobody, vyplynuly pro stranu
finanční povinnosti vůči fisku, a
dále že by neúměrně zatížilo
administrativu, která by byla zavalena návrhy na
zrušení nebo změnu rozhodnutí z doby
nesvobody a odváděna tak od úkolů
uložených jí při budování
osvobozeného státu. Z těchto důvodů
vláda v usnesení o republikaci ústavního
dekretu o obnovení právního pořádku,
které učinila ve své schůzi dne 27.
července, resp. dne 7. srpna 1945, odložila prozatím
účinnost ustanovení čl. 6 a čl.
9, odst. 2 a 3 pro jiná rozhodnutí než rozhodnutí
ve věcech trestních (srov. čl. I, písm.
c) vyhl. č. 30/1945 Sb.) a odůvodnila tento odklad
účinnosti tím, že bude nutno uvedená
ustanovení novelovati.
Návrhem této novely je předpokládaná
osnova, která v této souvislosti zároveň
blíže vymezuje ustanovení čl. 6, odst.
1, písm. b) a c) novelovaného ústavního
dekretu.
K jednotlivým ustanovením osnovy se poznamenává:
Podle čl. 6; odst. 1, písm. a) a b) novelovaného
ústavního dekretu se zruší nebo změní
rozhodnutí, byla-li vydána podle předpisů,
které se svým obsahem příčí
znění nebo demokratickým zásadám
československé ústavy, nebo směřují-li
k cíli československým právem zakázanému.
Za takové předpisy dlužno v oboru finančním
považovati na př. vládní nařízení
č: 119/1943 Sb. o sociální vyrovnací
dávce, ustanovení §§ 32 až 36 vládního
nařízení č. 105/1943 Sb. o dani ze
mzdy, ustanovení § 6, odst. 3 a § 18, odst. 1,
bodu I, č. 3 vládního nařízení
č. 410/1942 Sb. o dani z majetku, ustanovení čl.
19, odst. 2 a čl. 23 prováděcího nařízení
k dani z majetku, č. 144/1943 Sb., říšskoněmecký
zákon o daňovém přizpůsobení
ze dne 16. října 1934, říš. zák.
I, str. 925, dohody o rozdělení československého
státního dluhu a majetku, předpisy o zařazování
československých dluhopisů do t. zv. protektorátního
bloku a j.
Z důvodů uvedených již ve všeobecné
části důvodové zprávy, a také
proto, že rozhodnutí a opatření, vydaná
podle uvedených předpisů v oboru berním,
postihla tak široké kruhy poplatnictva, že lze
újmy jím způsobené právem považovati
za jednu, ze všeobecných obětí uložených
obyvatelstvu válkou, které nebude dobře možno
nahraditi z veřejných prostředků,
vyjímají se rozhodnutí v oboru daní,
dávek a poplatků z platnosti čl. 6, odst.
1, písm. a) a b) novelovaného ústavního
dekretu.
V rámci předpisů o náhradě
válečných škod a jiných škod
způsobených za okupace, po případě
při jiné vhodné příležitosti
bude pamatováno na osoby, které ze sociálního
hlediska zasluhují, aby se jim dostalo určité
náhrady za zaplacené daně, dávky a
poplatky, které byly vyměřeny podle neústavních
nebo nedemokratických předpisů.
Pokud jde o věci úvěrové, mohlo by
provedení uvedených ustanovení vésti
k četným návrhům na revokaci nebo
změnu rozhodnutí, učiněných
podle výše zmíněných dohod, resp.
podle předpisů je provádějících,
což by bylo - nehledíc i k určitému
zatížení pokladnímu - spojeno s neúměrným
zatížením administrativy. To by bylo tím
méně žádoucí, že ona rozhodnutí
byla sama o sobě účelná a přispěla
podstatně k zjednodušení a racionalisaci československého
vnitřního dluhu.
Zachování rozhodnutí o organisačních
(zejména slučovacích a zrušovacích)
opatřeních v oboru peněžnictví,
vydaných jmenovitě podle vládního
nařízení č. 113/1941 Sb. ve znění
vládního nařízení č.
207/1944 Sb., je v zájmu veřejném a proto
se vylučuje také přezkoumání
těchto rozhodnutí. Sanace těchto rozhodnutí
má obdobu v ustanovení § 1, odst. 2 dekretu
č. 81/1945 Sb., jímž byla ponechána
v platnosti zrušení spolků, která byla
provedena v době nesvobody v důsledku slučovacích
a jednotících akcí v odborovém hnutí
zaměstnaneckém a při organické výstavbě
hospodářství.
Naproti tomu není překážek, aby i ve
finančním oboru bylo aplikováno ustanovení
čl. 6, odst. 1, písm. c) ústavního
dekretu, ovšem v rámci čl. II osnovy.
Mezi formy teroru nejhoršího druhu náležejí
z doby nesvobody případy, kdy rozhodnutí
byla vydávána bez jakéhokoli právního
podkladu. Rozhodnutí taková dlužno počítati
k rozhodnutím, která směřují
k cíli zakázanému československým
právem, které je vybudováno na principu zákonitosti.
Aby nebylo pochybností; že přezkoumání
podle čl. 6 podléhají i taková rozhodnutí,
bylo do osnovy pojato ustanovení čl. II.
Z důvodů, pro které lze podle čl.
6, odst. 1 ústavního dekretu o obnovení právního
pořádku, zrušiti nebo změniti rozhodnutí,
vydaná v době nesvobody, je dále příliš
všeobecně formulován onen důvod, který
dovoluje zrušení nebo změnu takového
rozhodnutí pro nátlak učiněný
na osoby v řízení zúčastněné
[písm. c)]. Je nebezpečí, že by při
extensivním výkladu, který by tomuto ustanovení
dávala široká veřejnost, byly soudy
i úřady příliš zahrnovány
návrhy na zrušení nebo změnu rozhodnutí,
které by se opíraly o uvedený důvod.
Kromě toho je žádoucí, aby zejména
úřadům správním dostalo se
bližších předpisů pro provádění
uvedeného ustanovení.
V duchu a v intencích ústavního dekretu 0
obnovení právního pořádku se
proto v čl. III osnovy omezuje pojem "nátlaku
na osoby v řízení zúčastněné"
na případy, v nichž nátlak souvisí
do jisté míry s poměry doby nesvobody a jen
s ohledem na tyto poměry vedl k vydání protiprávního
rozhodnutí. Naproti tomu by byly - jak též
nepochybně bylo intendováno - vyňaty z dosahu
ustanovení čl. 6, odst. 1, písm. c) ústavního
dekretu o obnovení právního pořádku
případy nátlaku, které nemají
s poměry doby nesvobody nic společného a
u nichž by nebylo vhodné, aby bylo umožněno
jejich přezkoumávání jen proto, že
byly vydány v době nesvobody.
Zároveň se v čl. III vymezuje blíže
způsob nátlaku, pro který lze rozhodnutí
přezkoumávati.
Z důvodů, uvedených již ve všeobecné
části důvodové zprávy, jakož
i proto, že pro zrušování nebo změnu
trestních nálezů správních
platí také ustanovení čl. 6 novelovaného
ústavního dekretu, omezuje se platnost jeho čl.
9, odst. 2 na případy deliktů rázu
politického.
Naproti tomu se vůbec vylučuje platnost ustanovení
čl. 9, odst. 3 pro delikty správní, neboť
téměř všechny sazby pokut správních
byly za okupace bud' ve specielních předpisech (zejména
v oborech hospodářských) nebo všeobecně
vládním nařízením č.
57/1943 Sb. zvýšeny. Na zrušování
trestních nálezů správních
uvedených v čl. 9, odst. 3 vztahuje se ovšem
též ustanovení čl. 10.
Osnovanému zákonu se dává účinnost
ke dni vyhlášení. Týmž dnem se
stanoví plná účinnost pro ustanovení
čl. 6 a čl. 9, odst. 2 a 3. Předloha nemá
přímého finančního dosahu.