Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé se usneslo na tomto zákoně:
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby
k účelům evidence majetku činil vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení
podle obdoby dekretu presidenta republiky ze dne 20. října
1945, č. 95 Sb., o přihlašování
vkladů a jiných peněžních pohledávek
u peněžních ústavů, životních
pojištění a cenných papírů,
tato opatření:
a) aby uložil povinnost, že určité majetkové
hodnoty podle stavu ke dni, který bude stanoven, musejí
býti zjištěny, sepsány a přihlášeny
u finančních úřadů nebo u jiných
orgánů, jež ministr financí pověří
přijímáním přihlášek,
nebo že určité majetkové hodnoty nebo
právní jednání o nich nebo jiné
skutečnosti jich se týkající musejí
býti vedeny v patrnosti a finančním úřadům
oznamovány;
b) aby prohlásil, že majetkové hodnoty, u nichž
nebude splněna povinnost podle písmeny a), propadají
ve prospěch Československého státu;
c) aby v dohodě se zúčastněnými
ministry stanovil, že určitá právní
jednání o majetkových hodnotách, které
mají býti podle písmeny a) zjištěny,
sepsány a přihlášeny nebo vedeny v patrnosti,
jsou neplatná, není-li učiněno zadost
povinnostem uloženým podle písmeny a), a že
zápisy do veřejných knih a rejstříků,
týkající se takových majetkových
hodnot, mohou býti povoleny jen, když je náležitě
prokázáno, že povinnostem podle písmeny
a) bylo učiněno zadost.
(2) Opatření podle odstavce 1 nemohou
se vztahovati na majetkové hodnoty uvedené v dekretu
presidenta republiky č. 95/1945 Sb.
(1) Finančním úřadům
a jejich orgánům příslušejí
při provádění vyhlášek
vydaných podle tohoto zákona obdobně oprávnění
podle ustanovení § 23 dekretu presidenta republiky
č. 95/1945 Sb., a to vůči všem osobám
a orgánům, na něž se tyto vyhlášky
budou vztahovati; podrobnosti budou stanoveny v příslušných
vyhláškách.
(2) Všechny veřejné úřady,
orgány a soudy jsou povinny poskytnouti finančním
úřadům a jejich orgánům veškeru
pomoc při provádění vyhlášek
vydaných podle tohoto zákona.
(1) Kdo poruší nebo nesplní povinnosti,
které mu budou uloženy vyhláškami vydanými
podle tohoto zákona, dopouští se trestného
činu.
(2) Kdo se trestného činu podle odstavce
1 dopustí úmyslně, bude potrestán
peněžitou pokutou do 1,000.000.- Kčs a za okolností
zvláště přitěžujících
mimo to i trestem vězení do 6 měsíců.
(3) Kdo se trestného činu podle odstavce
1 dopustí zanedbáním povinné péče
nebo jinak z nedbalosti, bude potrestán peněžitou
pokutou do 200.000.- Kčs.
(4) Kdo návodem, radou, utvrzováním,
slíbením nebo poskytnutím pomoci nebo jinak
vědomě spolupůsobí k trestnému
činu podle odstavce 1 nebo při tomto trestném
činu, bude potrestán nezávisle na potrestání
osob podle odstavce 1 trestných peněžitou pokutou
do 500.000 Kčs a za okolností zvláště
přitěžujících mimo to i trestem
vězení do 3 měsíců.
(5) Také pokus trestného činu
podle odstavce 1 je trestný jako čin sám.
(6) Pro trestní řízení
o trestných činech podle tohoto paragrafu je příslušná
berní správa, v jejímž obvodu má
obviněný bydliště nebo místo
pobytu. Je-li navrhován trest vězení, vydá
trestní nález berní správa v nalézacím
senátu; v ostatních případech vydá
trestní nález berní správa sama. Jinak
platí pro trestní řízení obdobně
ustanovení hlavy VIII. zákona o přímých
daních.
(1) Kdo neoprávněně sdělí
údaje, o nichž nabyl vědomosti v řízení
podle vyhlášek vydaných na základě
tohoto zákona, nebo kdo maří výkon
oprávnění podle § 2, odst. 1 tohoto
zákona, bude potrestán soudem pro přestupek
vězením do 3 měsíců nebo peněžitým
trestem do 100.000.- Kčs.
(2) Pokus tohoto činu je trestný jako
čin sám.
(3) Trestní stíhání se
zavádí toliko na návrh ministerstva financí
nebo osoby, která se neoprávněným
sdělením cítí poškozena.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr financí
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Dekretem. presidenta republiky č. 91/1945 Sb. o obnovení
československé měny a v těsné
souvislosti s tím dalším dekretem presidenta
republiky č. 95/1945 Sb. o přihlášení
vkladů, životních pojištění
a cenných papírů byly k účelům
nápravy měny podchyceny peněžní
hotovosti a finanční kapitál, představovaný
cennými papíry, dále vklady a peněžními
pohledávkami u peněžních ústavů
a konečně nároky ze životního
pojištění u soukromých pojišťoven.
Zajištění těchto majetkových
složek, které jsou velmi pohyblivé a dají
se jen těžko postihnouti, bylo požadavkem nejnaléhavějším,
který musel býti splněn zároveň
s výměnou platidel.
Je však třeba, aby byly zachyceny i další
složky majetku, které bud' jsou svou povahou tomuto
finančnímu kapitálu příbuzné
(na př. losy, úsporné vklady u nepeněžních
družstev a pod.) nebo jsou sice odlišného charakteru,
ale byly způsobilé k tomu, aby se do nich nezdravý
finanční kapitál přelil, a konečně
aby bylo zaručeno, aby břemena, jež budou občanstvu
uložena, k účelům nápravy měny,
byla rozdělena spravedlivě na všechny složky
majetku a aby jimi nebyly snad ostřeji postiženy jen
ty osoby, jimž se přesun do věcných
majetkových složek nepodařil a jimž tedy
válečný finanční kapitál
zůstal v rukou ve formě hodnot, na něž
se vztahují dekrety č. 91 a č. 95/1945 Sb.
Navrhuje se proto, aby ministr financí byl rámcovým
zákonem zmocněn, že může zaříditi
potřebná opatření vyhláškou
ve Sbírce, tedy formou pružnou, rychlou a pohotovou,
jak toho povaha věci nesporně vyžaduje.
Opatření se budou řídit obdobou dekrety
č. 95/1945 Sb. o přihlášení vkladů
atd. - a pokud se budou dotýkati sféry ostatních
ústředních úřadů - budou
s příslušným úřadem vždy
předem projednána a vydána v dohodě
se zúčastněnými ministry.