Posl. Kaplan: Slavná sněmovno!
Podrobuji-li rozpočet ministerstva ochrany práce
a sociální péče rozboru, pak zdůrazňuji,
že tak činím převážně
se stanoviska zástupce průmyslového Ostravska.
Předně bych chtěl - zdůraznit, že
částka 2.868,157.000 Kčs řádného
rozpočtu a 1.341,270.000 Kčs mimořádného
rozpočtu je příliš malá, aby
mohla vyhověti všem požadavkům, které
doba ukládá tomuto resortu. Mám za to, že
jde o zjev přechodný, diktovaný úměrnou
naléhavostí ostatních potřeb. Proti
jedné příliš malé dotaci jsem
však nucen protestovati hned na počátku: Jde
o položku 13 mimořádného rozpočtu,
dotaci na zřízení ústředí
pro výcvik a přeškolení invalidních
dělníků. O nějaké přímé
podpoře tohoto invalidního dělnictva po dobu
přeškolování a pro první dobu
po přeškolení není ani zmínka.
A přece nutno uvážit, že v ostravsko-karvinském
revíru povážlivě stoupá počet
nemocných pneumosilikosou, zaprášením
plic prachem křemičitým, a byl-li před
okupací věk 55 let průměrem pro vyvrcholení
této choroby, je jím dnes již věk 35
let. Ale naši horníci nechtějí býti
v 35 letech nečinní. Chtějí pracovat,
vždyť republika práci potřebuje, chtějí
však pracovat ve zdravém a snesitelném prostředí
a nechtějí býti pouze důchodci pro
zbývající věk. Kritickou se stává
situace při náboru hornického dorostu. Strach
z úrazu, strach ze silikosy, to jsou podstatné důvody,
které zarážejí hornické rodiče,
že nedávají své syny do hornictví.
Jsem však přesvědčen, že bude-li
možné, aby horník byl vhodně přeškolen
a stal se opět platnou silou v národě, bude
se mládež ráda učit i nejtěžšímu
řemeslu hornickému a hutnickému. Pro katastrofální
nedostatek mladých horníků žádám,
aby horníci ročníků 1916-1924 byli
zcela zproštěni vojenské presenční
služby. Tu je velká úloha úřadu
ochrany práce. Doposud žijí tyto úřady
v setrvačných představách policejního
režimu okupantů, anebo se bojí rozhodovat tam,
kde by měly ukázat rozhodný postoj. Obojí
je naprosto nepřijatelné. Tyto úřady
musí spojovati v sobě obě složky tohoto
resortu, jak ochranu práce, tak i sociální
péči. Musí věnovat pozornost účelnému
využití každé uvolněné síly,
ale zejména účelně podchycovat výchovu
mládeže, jak toho žádá zájem
státu.
Nejsme státem bohatým od přírody,
naopak, ta se při vší kráse naší
vlasti zachovala k nám macešsky. Jsme bohatí
jen svou prací. Čím kvalitnější
budou naše výrobky, tím budeme bohatší,
ale tím kvalitnější musí být
i naše práce. Úřady ochrany práce
musí říditi náležitě školení
pracujících, poněvadž si nemůžeme
dovolit v budoucnu přepych, míti nekvalifikované
pomocné dělníky; proto je nezbytné,
abychom zcela odstranili všechny druhy mladistvých
pomocných dělníků. Česká
a slovenská mládež musí býti
kvalifikovanou mládeží řemeslnou nebo
odborně vyškolenou, nádeničinu převezmou
stroje nebo dělníci, které si vypůjčíme
k tomu i z ciziny. To budiž zejména tendencí
úřadů ochrany práce až do doby,
kdy stav ten bude uzákoněn. V oboru sociální
péče nás čeká obrovská
práce. Odstranit křivdy okupantské, to již
je v rozpočtovém programu, ale zdaleka ne uspokojivě.
Kvituji všechny další pokusy o odstranění
křivd s povděkem.
Pracovní a preventivní lékařství
stává se dnes programem tohoto resortu. Chci v této
souvislosti upozornit sněmovnu na to, že Ostravsko
se marně domáhá university. Marně
volá po lékařské fakultě, aby
si mohla vychovávat lékaře, kteří
by byli odborníky v chorobách z povolání
a odborníky v pracovním preventivním lékařství.
Nikde jinde v republice není k tomu tak vhodného
místa jako na Ostravsku. Pan ministr Nejedlý
doporučil již lékařskou fakultu pro
Moravskou Ostravu. Obávám se jen, aby nezůstalo
při doporučení.
Chci v této souvislosti upozornit na ty statečné
na Těšínsku, kteří odolali pronásledování
a nepřijali t. zv. Volkslistu. Těm okupanti vzali
všechny sociální důchody, důchody
úrazové, pokud nepřesahovaly 331/3
% a nahradily je paušální sociální
podporou 15 ŘM měsíčně. Úrazové
pojišťovny, opírajíce se o příliš
úzký výklad výnosu tohoto ministerstva
z 15. května 1945, odmítají pokračovati
ve výplatě důchodu úrazového
s poukazem na to, že ani okupanti důchod nevypláceli.
Jsou tedy tito stateční na tom hůře
nežli ti, kteří zradili. Mám za to,
že bude jen dějinnou spravedlností, bude-li
těmto chudákům nahrazen dle možnosti
rozdíl mezi žebráckou almužnou 15 ŘM
měsíčně a jejich dřívějším
důchodem a bude-li jim plně nahrazeno všechno,
oč byli zkráceni.
Je nutno novelisovat zákon o chorobách z povolání.
Silikosa, šeroslepost a hluchota v kovozávodě
buďtež jako jiné úrazy z povolání
odhalovány již v začátku choroby, kdy
je léčení ještě možné,
a ne teprve tehdy, kdy již nezbývá než
provise. Kýla z povolání, choroby kloubů
při používání pneumatických
kladiv a sbíječek, otlak kolenních městek,
ploskonohost u číšníků a všechny
jiné pravidelné chorobné změny, vyplývající
z povolání, buďtež pojaty do novelisovaného
zákona.
Budiž bez podmínky zrušeno ihned ustanovení
zákona čís. 160 o bratrském pojištění
podle novely z r. 1943 a 1944, podle nichž se odškodňují
úrazy teprve při 20 % invaliditě! Toto okupantské
vyděračství musí zmizeti především.
Se zřízením národního pojištění
mají zmizeti ustanovení o zkrácení
důchodu při důchodu úrazovém;
není již nutno, aby tímto způsobem bylo
sanováno bratrské pojištění na
úkor invalidů z úrazu.
V této souvislosti chci poděkovati za to, že
byl dán výraz výjimečnému postavení
horníků a hutníků ve zvláštní
úpravě bratrského pojištění
v rámci pojištění národního.
Hornictví a hutnictví jsou tak vyčerpávající
a nebezpečná zaměstnání, že
je nutno při provisním pojištění
stanovit nižší počet let potřebných
k plnému důchodu a vyšší sazby
pro skutečně odpracovaná léta.
Tento oddíl svého projevu bych chtěl ukončiti
poukazem na to, že je nesociální, aby se dělník
ve sporech s pojišťovnami musil domáhat práva
chudých.
Dále bych chtěl doporučit, aby z ústředních
úřadů byly dány k disposici zdatné
síly úřadům nositelů veřejného
pojištění.
K sociálním úkonům patří
nesporně i péče o slušné bydlení
dělnictva. Nuže, jděte do našeho revíru
se podívat na kolonie, z nichž nejedna má již
století za sebou. Jen škola dokázala zázrakem,
že z těchto bytů dnes již nemožných
nevzešla nám i bída mravní. Kolonie
na Ostravsku musí zmizet a musí býti nahrazeny
zahradními městy. Zde považuji za nutno, aby
za účinné intervence příslušného
resortu bylo bez odkladu přikročeno k nápravě,
aby konečně ti, kdož tvoří bohatství
našeho státu, mohli bydleti jako lidé.
Ještě naléhavější je otázka
bydlení u pensistů, důchodců starobních
a invalidů. Závody potřebují byty
pro aktivní zaměstnance, veteráni či
oběti práce jsou v důsledku katastrofálního
nedostatku bytů zoufalí. Zde nutno pomoci dříve
ještě, než budou závodní rady moci
stavěti z účasti na čistých
ziscích závodů.
V této souvislosti se přimlouvám za ponechání
přirážky na uhlí, resp. srážek
z mezd ve prospěch zrušených revírních
rad, aby sloužily jako účelové jmění
na stavbu domů pro provisionisty do té doby, až
začnou závody vykazovat předválečné
zisky.
Pokud jde o příspěvky na závodní
kuchyně a kantiny, prohlašuji za čs. sociální
demokracii, že je také nanejvýš nutno,
aby hospodaření v nich bylo konečně
jak po stránce osobní, tak po stránce hospodaření
materiálem podrobeno přísné, odpovědné
revisi. Případy, kde pro celých 500 stravovaných
je jenom kuchařek více než 20, nejsou vzácností
a kuchyně takto neslouží výhodně
osazenstvu podniku, nýbrž osazenstvu kuchyně.
Protože v revíru ostravsko-karvinském je v
podnicích více než 50 % dělnictva z
venkova, apeluji na pana ministra, aby změnil mzdovou vyhlášku
v oddílu deputátu uhelného v ten smysl, že
správa závodu je do okruhu 30 km od závodu
povinna uskladniti uhlí do vhodné skládky
nejblíže bydliště oprávněných
zaměstnanců. Dopravou podle sazeb se uhlí
tak zdraží, že je téměř
výhodnější zakoupiti si uhlí
v drobném jako ostatní spotřebitelé.
Potřeby Ostravska, Slezska a Valašska jsou nesmírné.
Petr Bezruč napsal: Nad Dunajem strmí paláce
z práce a potu dělnictva, horníků
z revíru. Doplňuji, že i jinde, nad Vltavou,
Moravou. i nad Svratkou stojí tyto paláce. Jděte,
páni ministři a poslancové, jděte
se podívat na nezměrnou bídu Ostravska a
Slezska, které přece tvoří blahobyt
tohoto státu. Vím, že nelze odčinit
křivdy staletí najednou. Ale my z Ostravy, Slezska
a Valašska chceme, aby bylo ukázáno z Prahy
alespoň to, že křivdy jsou chápány
a že se začíná s plněním
potřeb a odstraňováním křivd.
Prohlašuji za čs. sociální demokracii,
že budeme hlasovati pro rozpočet kapitoly ministerstva
ochrany práce a sociální péče.
(Souhlas.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Štětka, jemuž dávám slovo.
Posl. Štětka (uvítán potleskem):
Paní a pánové!
Končíme rozpravu o prvním státním
rozpočtu v osvobozené republice. Tento státní
rozpočet by měl znamenat započetí
nové cesty státní finanční
a daňové politiky, cesty, o které se zde
hodně mluvilo při projednávání
rozpočtu. Chci se jen velmi stručně dotknout
některých problémů a také některých
nesrovnalostí, které se tu projevily.
Státní rozpočet bude třeba přizpůsobit
novým poměrům v lidově-demokratickém
státě - v tom jsme všichni jednotni. Budeme
usilovat o to, aby stát v zásadě žil
z přebytků hospodářství jak
zestátněného, tak soukromého, aby
pak to, co nebude kryto z těchto pramenů, bylo doplňováno
z příjmů a důchodů obyvatel,
a to především z bezpracných důchodů.
Takovýto státní rozpočet nebude potom
sestavou nahodilých čísel v příjmech
a vydáních, nýbrž stane se finančním
plánem regulovaného národního života
ve všech jeho sektorech, stane se finančním
plánem státního rozpočtu s přísně
určujícím zaměřením
- to je to důležité. Bude však třeba,
a to v prvé řadě, abychom skoncovali s daňovou
a finanční politikou z předmnichovské
doby.
V čem spočívaly chyby a nedostatky finanční
a daňové soustavy v předmnichovské
republice?
1. V tom, že finanční politika byla řízena
zájmy finančního, průmyslového
a velkozemanského kapitálu na úkor pracujícího
lidu, při čemž kapitalisté rostli jako
houby po dešti, národ chudl a stát se zadlužoval.
2. V tom, že daňový systém byl zaměřen
jen na vyssávání pracujícího
lidu. Milionáři unikali zdanění, a
byli jsme přitom jedním z prvních států
na světě, který měl pro pracující
lid nejtíživější daňové
břemeno. Přitom však byl náš finanční
aparát několikanásobně dražší
než v jiných státech.
3. V tom, že jsme měli nejsložitější
daňový systém jako málokterý
stát na světě. Máme ještě
dnes asi 27 druhů přímých a nepřímých
daní, asi 35 druhů poplatků, a k tomu ke
všemu přibylo v době nesvobody asi 75 vládních
nařízení, která daňovou soustavu
tak zkomplikovala, že dnes možno právem říci,
že nikdo z nás neví, co ještě platí
a co platnosti pozbývá.
4. Konečně: můžeme se ne chlubit - o
tom páni z ministerstva financí neradi slyší
- ale stydět, že máme nejstarší
daňové právo a nejzaostalejší
jeho organisaci, jež bude za krátko slavit stoleté
výročí svého zrození. Toto
daňové právo, jak říkají
mnozí páni, přežilo v bázni boží
čtyři vládní režimy.
Paní a pánové, nastoupili jsme nové
cesty ve všech odvětvích našeho státního
života. Ovšemže rozpočet na r. 1946, který
tu v závěru dokončujeme, nás nemůže
uspokojit, zejména v tom směru, že se v něm
neprojevují důsledky zestátňovacích
dekretů v takové míře, jak by se dalo
očekávati.
Není přece možné, aby za 5 měsíců
od vydaní znárodňovacích dekretů
v oboru zestátněného peněžnictví
zůstalo prakticky vše při starém, tím
pak aby bylo sabotováno naše nové hospodářství
a jeho výstavba, do níž pracující
lid ve své ohromné většině vložil
všechno své úsilí za cenu, jak jsem
již řekl v rozpočtovém výboru,
utahování pásku.
Ze všech těchto důvodů, které
jsem zde uvedl, žádáme ministerstvo financí,
1. aby zestátnění bank a pojišťoven
bylo podle znění zákona s urychlením
dokončeno, uvedeno v plném rozsahu v život;
2. aby v duchu košického programu byla ústřední
správa bank skutečným orgánem všeobecného
státního vedení a organisace bank. V lidové
republice nejsou a nesmí být banky a peněžní
ústavy, které by sloužily kapitálu,
nýbrž lidu. Proto musí sloužit bez výhrad
výrobě a potřebám pracujícího
lidu a ne naopak; 3. aby státní banky byly vybudovány
jako kontrolní aparát hospodářský;
4. aby organisace bank byla zjednodušena, aby každý
podnik měl jedno spojení. 5. Konečně
bude třeba znárodněnému a zestátněnému
peněžnictví v zájmu koordinace a plánování,
které bude muset zapadat do celkového plánovaného
hospodářství, postavit v čelo národní
radu peněžnictví jakožto vrcholný
orgán lidově-demokratický pro řízení
všeho peněžnictví.
Očekáváme od ministerstva financí
a od pana ministra, že se od slibu přejde k činům,
a to urychleně, jak toho vyžaduje zvýšené
tempo při výstavbě nového československého
státu. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Ke slovu se přihlásil
pan ministr financí dr Šrobár. Uděluji
mu slovo.
Minister dr Šrobár (uvítaný
potleskom): Vážená snemovňa!
Prípad daňovej správy v Prahe II je prísne
vyšetrovaný komisiou Ústredného výboru
finančných zamestnancov pri ÚRO. Výsledok
nebol dosiaľ Ministerstvu financií oznámený.
Zatiaľ, aby sa nepredbiehalo výsledku vyšetrovania,
možno len konštatovať, že zakročenie
hlavného finančného radcu dr Janovského
proti hlavnému finančnému radcovi Chvojkovi
žiadala sama závodná rada daňovej správy
v Prahe II. Zemské finančné riaditeľstvo
v Prahe potom po prevedení vyšetrovania zrušilo
opatrenie, učinené dr Janovským, hneď
druhý deň. Je zrejmé, že finančný
komisár (nie hlavný oficiál) Běhavka,
keď dňa 14. marca t. r. informoval ÚRO o prípade,
o zrušení opatrení už vedel, alebo vedieť
mohol.
Nie je možno teda hovoriť v tomto prípade ani
o dajakom husárskom kúsku byrokrata, keď bolo
len vyhovené požiadavke zamestnancov tlmočenej
zástupcami závodnej rady, ani o reakčnej
byrokracii, keď zrušenie určitého opatrenia
pri nutnom prevedení vyšetrovania trvalo iba 24 hodín.
Tieto skutočnosti boly asi známe pánu posl.
Zápotockému, pokiaľ je správne
informovaný, už niekoľko dní. Nie je pochyby
o tom, že k prípadu nemalo dôjsť. Nemožno
však zvalovať vinu len na vedúcich zamestnancov,
keď v dobe, kedy nie je ešte celkom vžitá
inštitúcia závodných rád, povolí
požiadavkom zamestnancov, event. na ujme platných
predpisov. Nemožno zatiaľ tiež presne povedať,
ako by bol tento vedúci úradník posudzovaný,
keby bol požiadavku závodnej rady (t. j. zástupcov
zamestnanectva) odmietol.
Ministerstvo financií sa postará, aby - až
mu bude výsledok vyšetrujúcej komisie Ústredného
výboru finančných zamestnancov oznámený
- bolo bezodkladne zariadené potrebné a zjednaná
náprava, pokiaľ jej bude treba.
Osobné útoky proti zástupcovi prezidenta
zemskej finančnej správy českej dr Haškovi
čo najrozhodnejšie odmietam ako neodôvodnené
a nedôstojné. Útoky takého druhu sú
iba na úkor kľudu a konštruktívnej práce
finančnej správy, v dnešnej dobe tak žiadúcej
a potrebnej.
Daňový systém - dôchodková daň.
S výtkou, že daňový systém zaťažujúci
mzdy a platy je v budúcnosti neudržateľný,
pretože je na prekážku organizácie výroby,
snižuje výkony, ubíja chuť k práci
a znemožňuje súťaž, nie je možno
súhlasiť. Pri dosiahnutí vyššieho
príjmu zvýšených výkonov nie
je vyšší príjem daňou konfiškovaný,
lebo sadzby dane sú stanovené vždy len percentom
čistého dôchodku. Pri služobnom príjme
60.000 Kčs ročne činí napr. daň
u slobodného asi 17 % a u ženatého s dvoma
deťmi len asi 8 % príjmu. Pri týchto sadzbách
išlo by len o nedostatok pochopenia pre potreby štátu,
keby povinnosť platiť dane republike mala byť chápaná
ako niečo, čo by bralo chuť k práci
a snižovalo výkon. Daň dôchodkovú
treba chápať ako daň s hľadiska sociálneho
najspravodlivejšiu, lebo jej sadzby sú prestupňované
tak, že občania s nižšími príjmami
platia podstatne nižšie sadzby dane, oproti tomu pri
vyšších príjmoch je z dôvodov sociálnych
a s hľadiska únosnosti vybieraná percentom
podstatne vyšším. Pritom sa pozerá tiež
k pomerom rodinným (sľava na deti) i k osobným
pomerom sociálny.
Daneprosté minimum bolo zvýšené u slobodných
poplatníkov na 15.000 Kčs, u poplatníkov
ženatých s početnejšími rodinami
až na 40.000 Kčs. Žeby sa zaťaženie
daňou dôchodkovou prejavovalo dajako mimoriadne vo
výrobe, nie je možno pripustiť, pretože
nejde o daň, ktorá zaťažuje výrobu
ako jej režia, ale o daň čiste osobnú,
postihujúcu len čistý dôchodok každého
príjemcu resp. poplatníka.