Třetí etapou národního pojištění
má býti t. zv. pojištění dlouhodobé,
které bude soustřeďovati veškeré
důchodové pojištění a zaopatření
všech zaměstnanců. To bude jistě etapa
nejdůležitější a její vypracování
bude vyžadovati mimořádné péče.
Je zajisté správnou devisou, sledovanou všemi
veřejnými a směrodatnými činiteli
a také politickými stranami, že dosavadní
roztříštěnost v pojištění,
způsobená a také odůvodněná
právním a dobovým vývojem, musí
ustoupit naprostému organisačnímu sjednocení
jakožto prvému předpokladu jednotné
obsahové náplně.
Je zapotřebí ale také zdůraznit, že
máme-li zejména v otázce důchodového
pojištění plniti a splniti všechny od
něho očekávané výsledky, musíme
si na všechny ty ohromné náklady a výdaje
s tím spojené nejdříve opatřiti
dostatečné prostředky, t. j. musíme
si je vydělati. Národní pojištění
samo o sobě, a to jak v části nemocenského
pojištění, tak také v části
pojištění důchodového musí
a bude míti tendenci vzestupnou, čili bude jeho
snahou zunifikovati všechny náležitosti a důchody
z něho plynoucí na nejvyšší úroveň.
Říkám to proto, aby bylo jasno a aby byla
předem vyvrácena námitka, že vlastně
mohlo dojíti pro určité kategorie pojištěnců
ke zhoršení dosavadního stavu.
Zde si však dovolím upozorniti ještě také
na jednu křivdu, která jest páchána
na několika stovkách anebo snad tisících
našich občanů, a jistě najdeme, jak
o tom nechci pochybovati, i zde možnost zjednání
nápravy. Dosavadní naše sociální
zákonodárství včetně zákona
o podporách o přestárlé, přece
jen nepostihlo všechny potřebné. Objevuje se
nám v praktickém životě následující
zjev: Ačkoliv sociální pojištění
vešlo v platnost 1. července 1926 a postihlo všechny
námezdně pracující dělníky
a dělnice, kteří nedosáhli tímže
dnem 60. roku věku, přece jen celá řada
těchto pracujících a zejména z nejnižších
vrstev, nedosáhla v důsledku nestálého
pracovního poměru anebo také vinou zaměstnavatele
toho, aby měla dnes nárok na starobní důchod.
Jsou to lidé hodně přes 65 roků staří,
práce a výdělku neschopní, odkázaní
na veřejnou dobročinnost. A poněvadž
nechceme míti a také nemůžeme a nebudeme
míti mezi sebou žebráků, musíme
i pro ně nalézti vhodnou formu nějakého
starobního zaopatření.
Domnívám se, že ministerstvo ochrany práce
v čele s panem ministrem dr Šoltészem,
najde snad v rámci svého rozpočtu možnosti,
aby administrativním zásahem tuto otázku
vyřešilo, alespoň do té doby, než
bude možno toto řešiti jiným vhodným
a možným způsobem. Zde snad bude možno
použít prostředků z výtěžků
UNRRY, určených k sociálním zařízením
a podporám.
Konečně bych se chtěl zmíniti ještě
o těch 17 ohlašovaných zákonných
předlohách, resp. osnovách, o kterých
pan ministr ochrany práce a sociální péče
mluví ve svém výkladu o státním
rozpočtu na r. 1946. Jsou jistě všechny tyto
ohlašované osnovy důležité, ale
za nejdůležitější z nich pokládám
osnovu zákona o obnovení soukromoprávních
pracovních poměrů, které byly rozvázány
z důvodů politické, národnostní
nebo rasové persekuce, kterýžto zákon
bude obnovou zákona platného už dnes podle
dekretu pro zaměstnance veřejné, dále
zákona o dovolených, zákona o zajištění
zemědělských prací, zákona
o státním řízení mzdové
politiky, zákona o zřízení ústavu
pro pracovní normy a krom toho zákona o kodexu práce
a národním pojištění. Jsou to
jistě úkoly nemalé, úkoly, které
budou namnoze vyžadovat i do jisté míry určitého
finančního nákladu, ale nebude možno
v žádném případě se jich
řešení vyhnouti.
Musím konstatovati, že naše sociální
politika se stává skutečně velkorysou
sociální politikou, tak jak toho dnešní
doba a poměry vyžadují. Převádíme
naši dosavadní, řekl bych pouhou pasivní
sociální péči, na skutečnou
moderní sociální politiku. A tato politika
studuje také do značné míry i náš
stranický program, náš program křesťanské
solidarity, náš program křesťansko-sociální.
O tom nás přesvědčuje nejen samo nové
označení tohoto ministerstva, ale hlavně
jeho dosavadní činnost a práce a její
zdárné a dobré výsledky. Naše
veřejnost vidí, že zejména v tomto oboru
veřejné správy vláda plní a
splní důsledně svůj košický
program, a to do důsledků.
Z těchto důvodů čs. strana lidová,
kterou mám čest v tomto slavném Prozatímním
Národním shromáždění zastupovati,
bude pro celý rozpočet ministerstva ochrany práce
a sociální péče, jakož i pro
celý náš státní rozpočet
hlasovati. Jsme přesvědčeni, že schválením
státního rozpočtu budujeme pevný základ
naší nově osvobozené vlasti a že
budujeme také lepší budoucnost našeho
drahého národa. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Slovo teraz má paní
posl. Uhlířová.
Posl. Uhlířová: Paní a pánové!
Při probírání rozpočtu ministerstva
školství a osvěty zaujme nás vysoká
položka vydání tohoto ministerstva, která
činí 5 a půl miliardy Kčs, tedy nejvíc
vedle rozpočtu ministerstva národní obrany.
Je nutno říci, že přes toto vysoké
číslo není náklad na potřeby
ministerstva školství předimensován,
protože právě školství bylo po
šest let protektorátu nejvíc ničeno
a deptáno. Nacisté zahrotili svoji ďábelskou
činnost na vyhlazení českého a slovenského
národa nejdříve náporem na naše
školství. Škody, jež byly takto napáchány,
jsou nejenom rázu věcného, který se
jeví v tom, že byly naše školy všech
druhů vypleněny, pomůcky zničeny,
učebnice odevzdány do starého papíru,
zeměpisné i historické mapy odstraněny,
žákovské i učitelské knihovny
poslány do stoupy, školní budovy byly zabrány
pro účely lazaretní a noclehárny.
Mnohem horší jsou však škody duchovní,
zdržení ve studiu, zničení tisíců
existencí našich mladých lidí, což
nemůže nahradit žádný rozpočet,
byť byl i sebe vyšší. Nelze dosti dobře
srovnávat letošní rozpočet ministerstva
školství s naším předválečným
rozpočtem, protože byly do něho zařazeny
úplně nové položky, které v něm
dříve nebyly, tak na příklad zemědělské
školství, celá tělovýchova a
branná výchova, která byla převedena
z rozpočtu ministerstva zdravotnictví.
Podobně je zvýšena položka na studentskou
sociální péči. Kromě toho jsou
v letošním rozpočtu zahrnuty položky na
učitelské platy, což dříve nebylo.
V celku jsou jednotlivé položky ministerstva školství
proti roku 1938 zvýšeny třikrát, což
plně odpovídá dnešním poměrům.
Úkoly školské správy v osvobozené
republice jsou nesmírné. Před 11 měsíci
jsme začali budovati svoje školství z úplných
trosek. Základem této obnovy byl košický
vládní program, který v kapitole 15 praví
doslovně: "Obnoveny budou české i slovenské
školy všech kategorií okupanty a háchovským
režimem zavřené. Znovu budou otevřeny
i knihovny i divadla, uzavřené v době okupace".
A dále se v tomto programu praví: "Vysokoškolské
a středoškolské mládeži, která
byla postižena uzavřením škol, bude umožněno
urychlené absolvování příslušných
učilišť, budou vydány mimořádné
předpisy umožňující nadanému
dorostu vstup do takových škol a kulturních
institucí na podkladě prokázané schopnosti
bez ohledu na formálnosti, platící pro dobu
normální".
Minulý týden jsem právě o tomto bodě
jednala s panem ministrem školství a žádala
jsem ho, aby vydal výnos na všechny střední
školy v republice, jímž by byl vymezen rozsah
látky k maturitní zkoušce našich studentů
a studentek, kteří letos maturují a patří
mezi ty nešťastníky, kteří byli
ze střední školy vyloučeni, zavřeni
anebo posláni do říše či do továren.
Podotýkám, že je mezi nimi veliké procento
takových, kteří jsou dnes v životě
úplně osamoceni, protože jejich rodiče
zahynuli v koncentrácích nebo byli popraveni. Jako
doklad odevzdala jsem panu ministru školství seznam
takto postižených žáků oktávy
jedné střední školy v Brně. Veřejně
zde konstatuji, že mi pan ministr školství slíbil
vyřídit tento oprávněný požadavek
kladně.
Zmínila jsem se před chvílí, že
mezi položkami rozpočtu ministerstva školství
je zvýšena částka na středoškolskou
a zejména vysokoškolskou sociální péči.
Není potřebí jakkoli o tom diskutovat. Pro
čs. stranu národně socialistickou je tato
položka samozřejmá. Měli jsme již
dříve příležitost projeviti své
stanovisko vůči našemu studentstvu. Nikdy jsme
nezapomněli, že to byli vysokoškolští
studenti, kteří se stali první obětí
řádění K. H. Franka, že
byli první, do nichž se střílelo, že
to byly první oběti z řad našeho domácího
odboje. (Potlesk.) Mnozí z nich, kteří
tyto hrůzy přežili, měli těsně
před posledními zkouškami nebo před
promocí. Během těchto strašných
dlouhých šesti let si někteří
studenti založili rodinu, dnes mají děti a
dokončují svá studia.
Studenti středních i vysokých škol jsou
spolehlivou oporou republiky. (Potlesk.) Není mezi
nimi reakčních živlů, to jsou jen strašáky
v mnohých hlavách těch, kteří
označují za reakční živly všechny,
kdož chtějí jít svou samostatnou cestou.
(Potlesk.) Většina našich studentů
prošla peklem koncentráků, kriminálů,
nasazení, luftschutzů, a jak se všechny ty
nacistické vymoženosti jmenovaly; a to naše studenty
zocelilo. My, pedagogové a učitelé z povolání,
můžeme o tom nejlépe mluvit, a to skutečně
pravdivě a objektivně. Naše studující
mládež obstála v těžké zkoušce
národa skvěle. Společné nebezpečí
a utrpení za války vychovalo z našich studentů
jednolitý, národně uvědomělý
celek a dnes jsou z nich ve zdrcující většině
socialističtí studenti. To nejlépe dokumentují
volby jednotlivých fakultních spolků i vysokoškolského
svazu, které nad slunce jasněji dokazují,
jakého smýšlení je naše mladá
inteligence. Je hluboce národně uvědomělá
a je socialistická. (Potlesk.) Přispějeme
proto bez debaty na dobudování jejich existencí,
abychom aspoň tímto způsobem, pokud je to
možno, zmírnili škody a bezpráví,
jež byly na nich napáchány.
K sociální otázce studentů připojuje
se stejně ožehavá otázka asistentů
a docentů vysokých škol, jejíž
řešení je nezbytné. Všichni víme,
že asistenty a docenty na vysokých školách
představují převážně mladší
síly s velikým životním a pracovním
elánem, které touží po vědeckém
bádání a bez jejichž pomoci a spolupráce
by v mnohých případech nebyla činnost
na vysokých školách vůbec myslitelná.
Pokud však jde o jejich existenční zajištění
a platové poměry, ty nejsou takové, aby odpovídaly
důležitosti jejich práce.
Za nacistické okupace nebyli vysokoškolští
učitelé a asistenti záměrně
pojati do platové novely č. 15 z r. 1944, platné
od 1. ledna r. 1944 pro všecky ostatní veřejné
zaměstnance. Teprve dekret presidenta republiky č.
73 vyrovnal tuto zjevnou křivdu. Zůstalo však
při dřívějším, zcela nesprávném
zařazení asistentů vysokých škol
v platovém systému.
Částečné nápravy těchto
neudržitelných poměrů bylo dosaženo
výnosem ministerstva školství a osvěty
z 8. září 1945 a později vládním
usnesením z 8. února 1946. Bohužel, obě
tyto úpravy zůstávají pro většinu
asistentů jen na papíře, neboť vyřizování
všech těchto záležitostí, zvláště
ustanovování asistentů, trvá u ústředních
úřadů neobyčejně a nepochopitelně
dlouho. Konkrétně uvádím, že
řada návrhů, podaných na př.
brněnskými akademickými úřady
v červnu, červenci a srpnu loňského
roku, není dodnes vyřízena. Jde přitom
o případy naprosto jasné, kde ministerstvo
školství a národní osvěty dává
jen formální souhlas k rozhodnutí akademických
úřadů. Důsledkem těchto průtahů
pak je, že značná část brněnských
vysokoškolských asistentů nedostává
za svou odpovědnou a tak důležitou práci
plat, nýbrž je vyplácena naprosto nedostatečně
zálohami ve výši 1.500 nebo 2.000 Kčs
měsíčně, ač jde o síly
většinou plně kvalifikované, ženaté
a také s dětmi.
Asistenti uvítali zmíněnou platovou úpravu
svých poměrů, jak jsem se o ní nahoře
zmínila. Jsou s ní prozatím spokojeni, neboť
mají plné pochopení pro hospodářské
obtíže státu, ale žádají,
aby obě tato opatření byla co nejdříve
také provedena. (Potlesk.)
Dále je nutno uvésti, že některá
systemizovaná místa asistentská jsou po dobu
více než 20 let obsazena docenty. Již v r. 1938
podány návrhy na jmenování těchto
docentů mimořádnými profesory a návrhy
tyto byly opakovány příslušnými
profesorskými sbory v letních měsících
r.1945. Nejsou však doposud vyřízeny, ač
pan ministr školství dal do novin prohlášení,
že podepsal 153 návrhů na jmenování
vysokoškolských profesorů. Pokud je nám
známo, bylo jmenováno jenom několik málo
profesorů na filosofické fakultě Karlovy
university v Praze, pak jmenování docenta dr. Ericha
Olšara z právnické fakulty Masarykovy university
v Brně přímo řádným
profesorem vysoké školy politické a sociální
a jmenování několika málo profesorů
právnické fakulty Masarykovy university v Brně,
o němž se praví, že bylo provedeno jaksi
bez přímé ingerence ministerstva školství.
Za těchto poměrů musí být ovšem
řada stolic suplována docenty, kteří
za to nejsou náležitě honorováni, ba
často nejsou honorováni vůbec. Nejmenování
vysokoškolských profesorů má však
také ten následek, že docenti, navržení
k jmenování, váží dosud systemizovaná
místa asistentská, a tak je zabráněno
vysokým školám přijímati na tato
místa nové kvalifikované uchazeče,
z nichž se má vychovati nový učitelský
vysokoškolský dorost. V některých případech
přesluhují vysokoškolští profesoři
přes zákonem stanovený věk 70 let,
ač je za ně náhrada, a tím je také
brzděno jmenování docentů profesory.
Obracím se dnes s tohoto místa proto na pana ministra
školství, aby provedl jmenování vysokoškolských
profesorů a docentů co nejdříve, aby
všichni zúčastnění měli
potřebný klid, který potřebují
ke své vědecké práci. (Potlesk.)
Je také nezbytně nutno, aby chystané školské
reformy byly co nejdříve provedeny, aby po projednání
státního rozpočtu přišel do sněmovny
zákon o pedagogických fakultách, na jehož
uskutečnění čeká 60titisícová
armáda učitelstva národních škol.
Je nezbytně nutné, aby se při zakládání
nových škol, zejména odborných, postupovalo
podle určitého plánu. Mám konkretně
na mysli požadavek města Znojma na zřízení
obchodní akademie. Znojmo, pohraniční a největší
město jihozápadní Moravy, dožaduje se
zřízení tohoto učiliště
- a doposud marně. Vezmeme-li si diagram obchodních
učilišť v republice, přesvědčíme
se, že jsou mnohé kraje u nás po této
stránce přímo předimensovány,
zatím co jihozápadní Morava nemá obchodní
akademie. Město Znojmo bylo válkou těžce
postiženo, utrpělo nesmírné hospodářské
ztráty, a je proto bezpodmínečně nutno,
abychom pomáhali jeho budování nejen po stránce
hospodářské, ale i kulturní.
Nová struktura hospodářského života
republiky si vyžádá zvýšenou potřebu
odborně školených sil. Projevuje se to už
dnes. Nejlépe to vynikne srovnáním s rokem
1937 až 1938, kdy bylo na odborných školách
republiky 158.050 žáků, dnes, počítáno
k 1. březnu t. r., je na těchže školách
234.700 žáků. Vzrostl také počet
učňů na odborných školách,
a to ze 120.000 v. r. 1937/38 na 160.000 v letošním
roce.
Úkolů ministerstva školství a osvěty
je dnes velký počet nejen po stránce školské,
ale i lidovýchovné. Českoslovenští
národní socialisté hájili vždy
zásadu, že se na kultuře nesmí šetřit.
Měli jsme vždy na mysli Havlíčkovo,
že jen vzdělaný národ si udrží
svobodu a s ní spojenou dobrou vládu. Proto prohlašuji
jménem poslaneckého klubu národně
socialistického, že hlasujeme pro rozpočet
ministerstva školství. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Ďalším rečníkom
je pán posl. Šenšel. Udeľujem mu
slovo.
Posl. Šenšel: Vysokovážená
snemovňa, pardon, pomýlil som sa, vysokovážené
prázdne poslanecké lavice!
Na jednom debatnom večierku predložil som účastníkom
otázku, čo je hlavnejšie, žalúdok
a či srdce. Že vraj žalúdok, lebo my Slováci
tak hovorievame, že sila z brucha pochodí. Lenže
žalúdok ti môže rakovina zožierať,
ale srdce ti je zdravé a žiješ ďalej. Poraň
však srdce najmenším pichnutím, žalúdok
ti život nezachová. Hľa, obraz pomerov hospodárskeho
a duchovného života vo štáte. Môžeme
mať najvzornejšie hospodárske zriadenie, môžu
byť najdokonalejšie zákony o poštátnení
a môžeme ich trebárs najpresnejšie uskutočňovať,
ak sa spreneveríme ideám, ktoré vytvorily
našu republiku, hospodársky, politický, štátny
bankrot, nedaj Bože, príde skôr-neskôr.
Duchovný život sa v nie poslednom rade odzrkadľuje
v kultúre. Nositeľom kultúry je škola,
výchova. Týchto vecí sa chcem hlavne dotknúť.
My slovenskí demokrati sme za jednotne školstvo v
republike. Aj školstvom chceme dokumentovať nedeliteľnosť,
jednotnosť štátu Čechov a Slovákov.
(Potlesk.) Jednotné majú byť učebné
osnovy v rovnakých typoch škôl za Moravou i
pred Moravou. Odchýlnosť v osnovách môže
byť prípustná iba regionálnymi požiadavkami
našich zemí. Českí žiaci majú
sa prirodzene viac učiť o svojej reči, o svojej
literatúre, o svojej histórii, o svojom zemepise,
a to isté zabezpečujeme aj pre svoje slovenské
deti. Ale nevôľa nás chytala, keď sme sa
dovedeli, že českí žiaci sa učia
o slovenskej literatúre dosť veľa, ale slovenskí
žiaci o českej iba nedostatočne málo.
(Potlesk.) Takéto neodôvodnené odchýlky
v učebnej osnove nášmu povereníctvu
musíme iba zazlievať.
Jednotnosť školstva chceme mať aj v jednotnej organizácii.
Schvrchovanosť nad školstvom musí byť rovnaká.
A toto je veľmi odlišné. V Čechách
je takzvané verejné školstvo. Rozpočítané
je na ne: na materské školstvo 92 miliónov
a na národné 1,878 miliónov Kčs. Štátne
školstvo je v Čechách v nepatrnej menšine,
rozpočítané sú 3 milióny na
materské školy a 30 miliónov na národné.
Na Slovensku je tomu celkom inak. My máme len a jedine
a výlučne štátne školstvo. Zriaďovanie,
organizovanie školstva je v štátnych rukách.
Vecný náklad hradí štát, osobný
náklad platí štát, dozor nad školami
je štátny. Sme teda pred českými zemami
ďaleko, hodne ďaleko vopred.