Vnitřní politika musí pak býti vedena
tak, aby občan, který nakonec tvoří
armádu, byl v republice naprosto spokojen a aby také
tato spokojenost vedle jeho mravních principů byla
onou silou, která národu v době ohrožení
umožňuje nejvyšší vypětí
sil. Musí to tedy býti politika socialistická,
na kterou jsme se po poslední válce dali, a tato
také z důvodu obrany státu nesmí býti
nikdy opuštěna. Budujeme svoji armádu od začátku
a téměř z ničeho a proto by bylo příkazem
spravedlnosti, aby ti, kdož rozpoutali tuto válku
a po okupaci odvezli si od nás prvotřídní
výzbroj pro 40 divisí, přispívali
našemu národu na vybudování jeho armády.
Byl by to akt spravedlnosti nejenom za to, co nám uloupili
a zničili, ale právě tyto závazky,
které by měly být určeny na dlouhou
dobu, znemožňovaly by těmto věčným
ručitelům míru, aby našli potřebné
částky pro nové zbrojení doma a tím
by také především Německu byla
vzata možnost znovu ohrožovat mír. Proto by měla
naše vláda uplatňovat nejen náhrady
v reparacích, nýbrž i pravidelný příspěvek
poražených států také v budoucnu
a tento příspěvek by měl býti
celý věnován na výzbroj a výstroj
naší armády. Ministerstvo národní
obrany musí v rámci schváleného rozpočtu
hospodařit ekonomicky a účelně, t.
j. šetřiti jak časem, tak silami, tak i penězi.
Proto by měla býti délka presenční
služby odstupňována podle skutečných
potřeb jednotlivých zbraní a služeb.
Intensivní a řádný výcvik pak
vyžaduje, aby byly zřízeny velké výcvikové
tábory a střelnice. Jen tak možno vojáka
připravit co nejlépe na eventuelní válku.
Ve vojenských skladech nutno uložiti jen věci
a předměty, bez nichž se naše armáda
nemůže obejíti. Věci, které lze
obstarati z civilního života, nebuďtež zbytečně
ukládány, poněvadž by jinak representovaly
v době míru skutečně mrtvý
kapitál.
Zvýšenou pozornost nutno věnovati našemu
letectvu. Je samozřejmé, že národ malý,
jako jsme my, musí i zde postupovat nejvýše
ekonomicky a účelově. Vojenská správa
musí míti jasný plán, jaké
typy letadel a jakého druhu budeme u nás vyrábět,
poněvadž je to materiál neobyčejně
drahý, a je proto samozřejmé, že si
nemůžeme dovolit míti mnoho typů a mnoho
druhů letadel. Naše letectvo musí býti
zkoordinováno a vedeno k jednomu účelu, k
obraně státu. Tomuto účelu se musí
nezbytně podrobiti naše civilní dopravní
letectvo; i když mu přiznáváme značnou
volnost, která je podmíněna jeho funkcí
v době míru, přece jenom nakonec musí
býti v typech i jinak uzpůsobeno tak, aby takřka
přes noc mohlo sloužiti státu. Je proto nezbytně
nutno vytvořiti vrcholný orgán našeho
letectví jak civilního, tak i vojenského,
který by tento velký úkol prováděl.
Je celá řada zařízení, která
mohou býti pro oba druhy letectví společná,
ať jsou to výzkumné ústavy, továrny
na stavbu letadel, meteorologická, radarová nebo
hlásná služba a jiná a jiná zařízení.
Jen tak dosáhneme za minima nákladů maxima
a optima ve výkonu.
Vítáme zřízení úřadu
úsporného komisaře, který vzhledem
k poslání armády musí dbát
na to, aby se s penězi řádně hospodařilo.
Takovýto úsporný komisař musí
míti na zřeteli cíl, kterému má
armáda sloužit, ale nesmí býti byrokratem
a musí přesně dbát zásady hospodárnosti.
Ústřední problém armády je
důstojnický sbor. Měl jsem zde již příležitost
tlumočit názory mé strany na tento sbor.
Vzhledem k velikým požadavkům, které
se dnes i v budoucnosti budou klást na důstojnický
sbor, je nezbytně nutno, aby povyšování
v armádě, sjednocení důstojnických
sborů a jejich hospodářské zabezpečení
bylo provedeno co nejrychleji a definitivně. Při
této příležitosti znovu zdůrazňuji,
že by bylo neodpustitelnou chybou, kdybychom se nebránili
ze všech sil protekcionářství v armádě
a kdybychom se úzkostlivě nedrželi zásady,
že na odpovědná místa v armádě
patří nejschopnější lidé
bez ohledu na to, jaké jsou politické příslušnosti.
(Potlesk.)
Již v rozpočtovém výboru jsem upozornil
na nutnost úpravy platových poměrů
vojenských gážistů. Neprospívá
jistě naší armádě, když
v době její výstavby není její
důstojnický sbor tak honorován, jak si toho
po právu zaslouží. Dovedli-li jsme upraviti
žold mužstvu a poddůstojníkům,
musíme také urychleně provésti úpravu
gáží důstojnického sboru, protože
jen důstojník hmotně zabezpečený
může konati s radostí svoji odpovědnou
práci. Lituji, že odpovědní vládní
činitelé a ÚRO nedospěli ještě
k dohodě o této úpravě, protože
i zde platí zásada: kdo rychle dává,
dvakrát dává. (Potlesk.)
Vedle úpravy platů důstojnického sboru
máme v armádě na tomto sektoru ještě
jednu bolavou stránku. Jsou to záložní
důstojníci, sloužící ještě
dnes v armádě, jejichž platové podmínky
jsou přímo žalostné. Dovodím
to na jednom konkretním případě: podporučík
v záloze, který slouží věrně
v armádě od května minulého roku,
pobírá za 10 dní 822.20 Kčs, jeho
měsíční příjem činí
2466.60 Kčs. Tento muž, který je ženat,
má tato vydání: za nájem bytu v Praze
450 Kčs, životní pojistka 310 Kčs, otop
a osvětlení 400 Kčs, strava rodiny 1500 Kčs,
jeho strava v posádce 920 Kčs, návštěva
rodiny jedenkrát za měsíc 64 Kčs,
poplatek za radio 20 Kčs, předplatné novin
30 Kčs, celkem měsíční vydání
3694 Kčs. Vzniká mu tedy schodek ve výši
1227.40 Kčs. Tento muž, který plní svou
vlasteneckou povinnost, na ni nejenom tak značnou částkou
doplácí, ale tento muž je ještě
v další nevýhodě, že až bude
jednoho krásného dne propuštěn, bude
míti potíže také s tím, že
bude těžko hledati místo odpovídající
jeho vzdělání a potřebám. To
je věc, nad kterou se musí vojenská správa
zamyslit a musí najít řešení,
jak těmto lidem vyjíti vstříc, aby
nedopláceli na to, že konají svou vojenskou
povinnost v době, kdy armáda jejich služeb
nezbytně potřebuje, nemluvě o tom, že
to záložní důstojníky demoralisuje
a činí jim jejich službu nejenom těžkou,
ale také trpkou. Prosím pana ministra národní
obrany, aby poměrům těchto záložních
důstojníků věnoval zvýšenou
pozornost.
Chtěl bych říci několik slov také
o naší branné výchově. Zkušenosti
z této války ukazují, jak výborně
se osvědčila akce "Tisíc pilotů",
prováděná u nás před touto
válkou. Naši vynikající letci, kteří
se tolik vyznamenali v této válce, se rekrutovali
většinou právě z této akce. Při
velkém významu letectva v budoucí válce
musí proto býti založena výchova našeho
leteckého dorostu co možná na nejširší
základně. Mládež má touhu a chce
létat. Je pouze na odpovědných činitelích,
aby jí to umožnili. Proto bude potřeba, aby
se použilo všech daných prostředků,
abychom na tomto úseku dosáhli co největších
výsledků. Školy, aerokluby, ÚRO a vojenská
správa musí jednat zde nejen systematicky, nýbrž
také rychle. Ale ani ostatní branná výchova
nesmí býti zanedbávána. Tato bude
míti však jen tehdy dobré výsledky,
bude-li vedena odbornými a na výsost kvalifikovanými
lidmi.
Nepodceňujme brannou výchovu, ona je základem,
na němž chce armáda stavěti. Proto nerad
vidím, když v tak mnohých případech
je branná výchova svěřována
lidem, kteří snad mají dobrou vůli,
ale svými zkušenostmi a vědomostmi na tento
úkol nestačí. Branná výchova
není jenom otázkou propagace, ale především
účelného a záměrného
provádění. Proto je nutno, aby na vedoucí
místa branné výchovy na vysokých i
středních školách, jakož i v okrscích
branné výchovy a u vyšších celků
byli dáváni jen důstojníci zasloužilí
o tuto republiku tím, že buď byli za okupace
účastníky zahraničního odboje,
nebo se zúčastnili zvláštním
způsobem domácího odboje. Jen tak je možné,
aby předvojenská výchova mládeže,
která vyžaduje vedle předvojenské průpravy
tělesné také mravní výchovy
k obraně vlasti, byla prováděna tak, že
nám zaručí naprosto kladné a dobré
výsledky.
Rozpočtový výbor neprovedl v rozpočtu
ministerstva národní obrany žádný
škrt. Je to velký závazek pro vojenskou správu,
aby v rámci tohoto rozpočtu dosáhla co nejlepších
výsledků. Jestliže jsem se v úvodu zmínil
o tom, jak rozpočet ministerstva nár. obrany zatěžuje
každého poplatníka, řekl jsem to proto,
aby si byla vojenská správa vědoma, že
každá koruna, kterou vydává, je především
koruna našeho drobného poplatníka, který
je dnes daněmi neobyčejně zatížen,
že je to koruna, které se vzdává někdy
dosti těžce, a že proto musí býti
vojenskou správou dvakrát obrácena, než
bude vydána.
Věříme, že vojenská správa
naše očekávání nezklame, že
její výsledky budou skutečně takové,
že budeme moci býti na naši armádu hrdi
a že budeme moci býti přesvědčeni,
že v ní máme nástroj, který bude
střežit nedotknutelnost našich hranic. Jedině
tak bude pravdou zásada, že peníze vydané
na armádu nejsou mrtvou investicí, nýbrž
naopak investicí dobře zúročenou,
protože nám zaručuje svobodu a bezpečnost.
(Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): Ďalším
rečníkom je pán posl. Straňák.
Udeľujem mu slovo.
Posl. Straňák: Paní a pánové!
Při projednávání státního
rozpočtu stojíme před velmi vážnými
úkoly, a to do jaké míry zajistíme
naši lidovou samosprávu finančně, aby
zdolala s úspěchem všechny potřebné
úkoly, které jí doba a změna politických
a hospodářských událostí předkládají.
Chceme-li svou samosprávu postaviti na zdravé základy,
musíme ji finančně zabezpečit, aby
nehrála tak smutnou úlohu, jako v době první
republiky. Velký revoluční zlom, který
jsme prožili v květnu minulého roku, postavil
naši lidovou samosprávu do nového světla,
poněvadž prastarý spor mezi centrální
státní mocí a správou místního
laického živlu byl zde dokonale vyřešen.
Dvojí směr v naší veřejné
správě byl nahrazen směrem jedním,
směrem lidovým.
Všechna veřejná správa, jak v místních,
okresních, tak i v zemských národních
výborech byla svěřena lidovým zástupcům,
čímž zmizeli do propadliště okresní
hejtmani a zemští presidenti jako předsedové
okresních a zemských zastupitelstev. Veřejnou
správu v obcích, okresech a zemích obstarávají
národní výbory, které převzaly
na svá bedra příliš velká břemena,
hlavně v prvních převratových dnech
a měsících, kdy bylo nutno začít
hospodařit z ničeho. Vezmeme-li v úvahu povinnosti
prvních dnů života naší lidové
samosprávy, musíme přiznat, že se v
zásadě národní výbory osvědčily,
takže je nutno z míst nejvyšších
vzdáti jim dík a uznání.
Za nacistické okupace bylo na samosprávu uvaleno
velké břemeno ve formě praktického
provádění řízeného hospodářství.
Při každém obecním a městském
úřadě byl zřízen t. zv. hospodářský
úřad, který si vyžádal vzhledem
k povinnostem na něj kladeným velkých finančních
nákladů, které musela samospráva na
mnoha místech krýti ze svých hubených
příjmů a hotovostí, a kde jich nebylo,
musela sáhnout k výpůjčkám.
Národní výbory zdědily vydrancované
obecní pokladny a k tomu byly postaveny před rozhodující
úkol, který musel býti splněn stůj
co stůj. Opírajíce se pouze o košický
vládní program, musely národní výbory
finančně zvládnout všechny povinnosti,
které doba s sebou přinesla a které nebyly
malé. Bylo třeba v prvé řadě
finančně zajistit stráž národní
bezpečnosti, která měla za úkol učinit
první bezpečnostní opatření.
Na mnoha místech museli její členové
již sami provést vyčišťovací
akce od nacistů a zajistit všechny ty, kteří
se na národě a státě po dobu okupace
prohřešili.
Dále bylo nutno řešit otázku repatriantů
a pozůstalých po obětech nacistického
teroru, čímž se zase zvýšilo finanční
zatížení samosprávy. Národní
výbory byly si plně vědomy své historické
odpovědnosti v době prvních dnů a
měsíců nově se rodícího
lidově demokratického zřízení.
Členové jejich pracovali do úmoru a mohu
říci, že nepočítali hodiny, ba
dny či měsíce, a neptali se ani po odměně.
Chceme-li udržet naši samosprávu na skutečných,
lidově demokratických základech, budeme nuceni
řešit její finanční stav.
Dovolím si zde uvést příklad hospodaření
a skutečný finanční stav města
s 50.000 obyvateli, t. j. města Zlína, jako malou
ukázku potřeb naší semosprávy.
Vyhláškou ministerstva vnitra č. 45 z r. 1945
Sb. byla dána místním národním
výborům pravomoc, kterou dříve vykonávalo
obecní nebo městské zastupitelstvo, to znamená,
že na místní národní výbory
byla přenesena působnost obce jak samostatná,
tak přenesená ve smyslu ustanovení obecních
zřízení, rozšířená
pozdějšími zákony a nařízeními,
zejména z doby okupace - vládním nařízením
čís. 314/43, 100 a 219/ 44 Sb. o zjednodušení
veřejné správy atd. - a konečně
také vládním nařízením
č. 44 z r. 1945 Sb., stanovícím v §
2, že místní národní výbory
spravují v obvodu své působnosti všechny
veřejné záležitosti, pokud nejsou spravovány
jiným veřejným orgánem.
Na obecní samosprávu přenáší
se mimo to v důsledku interních nařízení
centrálních úřadů výkon
úřadů státních, takže
dnešní agenda úřadů místních
národních výborů je ze 70 % vykonávána
v zájmu státu. Na příklad záležitosti
zásobování a výživy, kontingenty
dodávkové a nákupní, plánování
rostlinné a živočišné produkce,
plánování výroby a obchodního
podnikání, potřeba pracovních sil
pro průmysl, řemesla, živnosti a zemědělství,
záležitosti zdravotní - jako je poradenství
pro děti a těhotné, pro tuberkulosní
a srdečně choré, pro nemoci z povolání
- věci národní cti a osvědčení,
záležitosti bezpečnostní, které
nespadají do kompetence Sboru národní bezpečnosti,
kulturní, informační služba a pod.
Finanční hospodářství obcí
bylo upraveno v zákoně č. 329 z r. 1921 Sb.
s prováděcím nařízením
čís. 143 z r. 1922 Sb., druhou až čtvrtou
finanční novelou o samosprávných financích
č. 77 z r. 1927, 169 z r. 1930 a 69 z r. 1935 Sb. a pozdějšími
právními předpisy a ustanoveními.
V rámci vykořisťování národa
byla za okupace provedena také úprava finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy řadou nařízení,
z nichž nejrušivěji do hospodářství
obecního zasáhlo vládní nařízení
č. 38 z roku 1944 Sb., kterým byly svazkům
územní samosprávy místo dosavadních
přirážek ke zvláštní dani
výdělkové, k dani rentové přímo
vybírané a k dani z vyššího služného
stanoveny příděly z protektorátní
- dnes státní - pokladny ve výši průměru
přirážek pravoplatně předepsaných
k těmto daním na berní léta 1940 a
1941. Tyto příděly byly zkracovány
ještě o 10 % ve prospěch zemí pro příspěvky
finančně slabým okresům a obcím.
Úkoly samosprávy jak v samostatné, tak i
v přenesené působnosti stále vzrůstají
a tím se zvyšují průměrně
také vydání, vynaložená na jejich
plánování, jakož i na řádný
chod agendy u úřadů místních
národních výborů.
Naproti tomu úhrada příjmů zdaleka
neodpovídá skutečnostem, takže tím
vznikají v rozpočtech na rok 1946 u obcí
velké schodky, které nemají krytí,
přestože veškeré možnosti, zejména
zavedení všech přípustných dávek
a poplatků v maximální výši,
byly u obcí vyčerpány.
Jako praktický příklad uvedu město
Zlín. Na základě vládního nařízení
č. 38/1944 Sb. byly vyplaceny městu Zlínu
náhradní příděly: za rok 1943
9,262.000 K, za rok 1944 9,262.000 K, za rok 1945 11,114.000 Kčs,
celkem 29,638.000 Kčs. Naproti tomu odvedla fa Baťa,
akc. společnost ve Zlíně, bez ostatních
společností, jako je Kotva, Dopravní, Stavební
a pod. na daních, uvedených v citovaném vládním
nařízení za stejnou dobu, tedy v době
průmyslové konjunktury, do státní
pokladny 240 mil. Kčs, takže propočtením
procentovým, které by činilo při 260
%ní přirážkové základně
pro město Zlín 18 % dostala by obec jen z uvedené
částky 75,600.000 Kčs.
Jeví se tudíž nedoplatek ve prospěch
obecní pokladny ve výši 55.961.000 Kčs,
při čemž musíme vzíti v úvahu,
že město Zlín má dnes 50.000 obyvatel
a mimo firmu Baťa veliký průmysl ostatní,
jakož i četné živnostenské a obchodní
podniky.
Snahy o postátnění obecní stráže
národní bezpečnosti jsou vlastně v
praxi uskutečněny, neboť Sbor národní
bezpečnosti personálně podléhá
a je také řízen centrálně ze
zemského velitelství. Právo obcí jeví
se dnes fakticky jen tím, že je obec povinna platiti
osobní i věcné náklady Sboru národní
bezpečnosti. Vydání jsou neúměrně
veliká. U města Zlína činí
za rok 1945: osobní náklady 3,484.000 Kčs,
věcné náklady 449.133 Kčs, celkem
3,833.150 Kčs.
Poněvadž zemské velitelství Sboru národní
bezpečnosti překládá příslušníky
Sboru národní bezpečnosti na různá
služební místa, stává se, že
nově přikázaný příslušník
musí pro nedostatek bytů bydlet odděleně
od své rodiny. Tím musí obec hradit odlučné,
které činí ročně 225.000 Kčs,
takže vydání za rok 1945 dosahují částky
4,058.150 Kčs. Naproti tomu zase ty obce, do nichž
jsou služebně přemisťováni příslušníci
Sboru národní bezpečnosti ze Zlína,
musí rovněž platiti odlučné u
své pokladny. Je proto třeba, aby byly obecní
Stráže národní bezpečnosti s
urychlením zestátněny.
Aby obec mohla řádně splniti úkoly
řízeného hospodářství,
musí udržovati rozsáhlý aparát
úřednický, hospodářský
úřad, zemědělské oddělení
atd. Za rok 1945 činí osobní náklady
1,914.160 Kčs, věcné 183.319 Kčs,
celkem 2,097.480 Kčs. Při tom byl za rok 1944 městu
Zlínu přiznán Zemským úřadem
v Brně příspěvek na úhradu
ve výši 370.000 K, kdežto za rok 1945 nebylo
přiznáno ničeho.
Vzhledem k nákladům bylo by vhodné, aby zemský
příspěvek pro r. 1945 byl proti r. 1944 zvýšen
alespoň na 50procentní úhradu skutečných
nákladů za r. 1945.
Náklady ve válečných letech byly pro
město Zlín neúměrně vysoké.
Jen na protileteckou obranu - při čemž se nezapočítávají
náklady na okamžitá opatření,
které následkem dvojího bombardování
města Zlína byly samy o sobě veliké
- činila za léta 1938-1945 vydání
osobní 5,071.000 K, věcná 3,827.000 K, celkem
8,898.000 K.
Je nutné, aby stát dodatečně subvencoval
tyto výlohy s určením na obnovovací
práce k odstranění škod způsobených
válkou.
Bytová otázka je ve městě velmi špatná.
Chybí 4.000 bytů. Situace není řešitelna
jiným způsobem než postavením nových
obytných domů.
Se zřetelem k vysokým cenám stavebního
materiálu, jakož i mezd se zvyšuje stavební
náklad šestkrát proti cenám z r. 1938.
Proto soukromnici se zřetelem na dnešní peněžní
politiku nejsou schopni účinně zasáhnout
a zbývá tudíž pro řešení
bytové krise jen obec, která má za úkol
postavit v nejkratší době bez ohledu na finanční
oběti činžovní domy. Náklad s
tím spojený však bude tak veliký, že
by průměrný zaměstnanec nemohl v těchto
domech platit činži, měla-li by obec v příslušné
době zúrokovat a umořit půjčky,
které za tím účelem musí uzavřít.
Bude nezbytné, aby stát přispěl příslušnou
kvotou na novostavby, jež budou obce podnikat.
Město Zlín jako sídlo státních
úřadů, na př. úřadu
okresního národního výboru, soudu
atd., je povinno opatřovat jim zdarma místnosti
pro kanceláře a poskytovat věcný náklad
na jejich udržování v řádném
stavu. Slabě vyjádřeno, jest kuriosní,
že město Zlín je smluvně povinno - má-li
být ve Zlíně soud vůbec zřízen
- na věčné časy ministerstvu spravedlnosti
poskytovat místnosti pro okresní soud zdarma, opatřovat
je potřebným zařízením a starat
se dokonce o jejich čištění. Bylo by
třeba, aby příslušná ministerstva
uzavřela řádné nájemní
smlouvy. Přispěje se tím k ozdravění
finančního hospodářství obce.