Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Druhým řečníkem
je pí posl. dr Horáková. Prosím,
aby se ujala slova.
Posl. dr Horáková: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Budiž mi dovoleno, abych připojila také několik
slov k té stati výkladu pana ministra spravedlnosti,
která se týká provádění
národní očisty. Pan posl. Zápotocký
správně ukázal, že nejlépe je,
když vycházíme ze svých zkušeností.
Já jsem, bohužel, nedosáhla tak vysoké
kriminální a všestranné průpravy,
ale přece jen mám určité zkušenosti
z období posledního, kdy jsem se dostala do odporu
s režimem, který se nemohl srovnávat s mou
ctí a s mým názorem, když jsem se postavila
do boje na život a na smrt proti německým okupantům.
Je přirozené, že v předchozím
období jsem neměla tyto zkušenosti jako p.
posl. Zápotocký, poněvadž on
stál v oposiční straně, která
v tehdejší době mohla také načerpat
tyto zkušenosti, a já jsem byla v táboře,
který se domníval, že je správné,
cestou demokratické nápravy usilovat o to, aby náš
republikánský život a naše národní
pospolitost docházely konstruktivní prací
k určitým svým cílům a k jasnému
a prospěšnému výhledu pro všechny
naše obyvatele. A tak z té poslední zkušenosti
mohu říci, že každý, kdo procházel
zkouškou v rukou gestapa a hrůzou jeho výslechů,
musil si uvědomit jedno: gestapo, německé
soudnictví a německé soudy nebyly ani svou
organisací, ani svým uzpůsobením a
tím méně kvalifikací vyslýchajících
a vykonávajících orgánů aparátem,
který by si mohl osobovat v dějinách kriminalistiky
po stránce odborného hodnocení místo
nějak významné, ba právě naopak.
Ti, kdož měli příležitost nahlédnouti
blíže do toho systému, do té organisace,
do té metodiky, do všech těch zákulisí
výslechů a pod., došli nakonec k přesvědčení,
že pokud tyto orgány gestapa a soudců dosahovaly
nějakých úspěchů, bývaly
jejich podkladem a příčinou pouze tři
skutečnosti: bylo to násilí, které
dovedlo při výsleších gestapo vystupňovat
do zběsilosti a forem, hodných středověké
inkvisice, byla to zrada a lidská hloupost. A mezi těmito
prostředky nejúčinnějším
pomocníkem gestapa byla zrada, zejména byla-li prováděna
z vlastních českých řad. Všemu
lze odolat, i kruté, nemyslitelné násilí
vydrželi tito lidé a snesli je, ale zrada, ta zaskočila
i toho nejstatečnějšího. A proto je
samozřejmostí - a řekla bych - podmínkou
důsledné mravní zásady a jejím
kategorickým imperativem, že tato zrada musí
být potrestána, že musí vzít
odplatu za svůj čin každý Čech
a Slovák, který tak hluboko klesl ve své
lidské i národní důstojnosti, že
zradil anebo jakkoliv Němcům napomáhal -
s nimi kolaboroval.
Nebylo by myslitelné. že by se nalezl někdo
- a chci tím také odpovědět i na výkřiky,
které v této sněmovně někdy
padají - kdo by se chtěl nazývat poctivým
a upřímným členem naší
národní pospolitosti, kdo by se odvážil
krýt zrady spáchané a kdo by jakkoliv těm
napomahačům a kolaborantům pomáhal,
aby unikli spravedlivé odplatě. (Výkřiky
posl. Haruse.)
A proto také nepovažuji, slavné Národní
shromáždění, paní a pánové,
za zvláště nutné i přes ty výkřiky,
které se zde ozývají, abych zdůrazňovala,
že strana národně socialistická stojí
za provedením národní očisty cele
a nesmlouvavě a že její snahy a cíle
v tomto směru jsou co nejupřímnější
a jistě stejně tak kategorické jako stran
ostatních. (Potlesk.) Je sice dobře známo
vám i nám, že odplatný trest není
ještě sám sobě účelem
a také se jím nedosahuje vždy žádaného
výsledku: vyrvat, vyhubit a utlumit zlo v jeho kořeni.
To jsme také viděli i z výkladu pana posl.
Zápotockého.
Je potřeba změniti něco více, je potřeba
změniti také ten základ, to mravní,
z čeho vyrůstá to špatné a zlé.
Ale vždycky i při tom je nutno připustit, že
odplatný trest má své mravní a zejména
odstrašující hodnoty. Kdyby se nám nepodařilo
- a v tom úplně souhlasím se všemi,
kdož zde vytýkali určité chyby a nedostatky
ještě dnes patrné - již tady na světě
udržovat většinu lidí v přesvědčení,
že zlo má dojíti odplaty právě
tak, jako dobro má dojíti uznání,
pak, prosím, bychom mohli jenom spoléhati na ty,
kteří mravní vývojovou linii opírají
o to, že se dostane té odplaty někde na nebesích,
mimo tento svět. A pak by bylo přirozeně
také těžko udržet zásadu povinnosti
jednotlivce k osobnímu hrdinství a odhodlanosti
k národní oběti do budoucna, kdybychom teď
v této době, kdy se na nás celý svět,
celý národ a každý jednotlivec dívá,
neprovedli zasloužené a spravedlivé potrestání
zrady a poskvrnění národní cti. (Potlesk.)
Proto chceme a musíme vždy a všude podporovat
všechno, co k výkonu této spravedlivé
a důsledné očisty vede. Ale musíme
si, paní a pánové, uvědomit, že
při jejím provádění je nutno
se dívat na řadu okolností, na to, co podporuje
a zesiluje hodnotu této očisty. Hodnotu očisty
by zeslabilo, kdyby se vykonávala pouze jako akt revoluční
a neměla formu ani povahu řízení,
ať už je toto podloženo předpisy mimořádnými,
uzpůsobeno potřebě co nejpružněji
a přeneseno na orgány nejenom soudní, ale
soudnictví lidového a konečně i na
lidové orgány správní.
Je pravda a pan posl. Zápotocký zde uvedl,
že závodní rady a všechny ty nové
orgány v závodech vykonaly a vykonávají
velmi důkladnou a rozhodnou očistu. Je přirozené,
že tyto orgány ji právě vykonávají
na podkladě revolučních zásad, na
podkladě revolučního ovzduší,
je pravda, že mohou v tom případě také
udělat více než méně, jak řekl
pan posl. Zápotocký. Ale něco jiného
je soud, soudce a státní zástupce, který
je opravdu představitelem právních norem
obvyklých, upevněných a revolucí ještě
nikterak nevyformovaných. Ten nemůže jíti
přes zákon, přes předpis, přes
normu a přes formu řízení, která
je mu předepsána. (Posl. Harus: Paní doktorko,
pročpak by se ten soudce neměl řídit
normami, které mu zde revoluce dala, proč se má
řídit normami, které mu dala kontrarevoluce?)
Já vám to pane poslanče, hned řeknu.
Víme to z historie. Víme, že revoluční
výkon, pokud šel také s výkonem odplaty
a výkonem trestu, dal již také mnohdy vyrůstat
tzv. pseudomučedníkům a pseudotrpitelům,
kteří se pak stali nástrojem zaslepení
pro ty, kteří chtěli právě
revolucí stát podlamovat (Potlesk.), kteří
chtěli právě z toho, že řekli:
"Podívejte se, jak mu bylo ukřivděno",
vytěžit pro budoucnost. Tak se z těch revolučních
odplat stali mučedníci, kteří potom
byli předmětem zaslepování nejenom
hlav jednotlivců, nýbrž celých národů.
vždyť jsme to viděli v Německu. A tak
doufám, že v případě našich
zrádců a kolaborantů ani vy, pane poslanče,
ani já si nepřejeme, aby se jakýmkoli způsobem
mohli stát nějakými mučedníky
pro budoucnost, kteří by pak z toho pro sebe těžili.
A stejně tak nebezpečné je - a to se může
při revolučních zásadách stát,
to připustíte - že se může i jiný
motiv do toho zamotat. Můžeme také vidět,
že ještě jiné věci ovlivňují
výkon i uložení trestu. Bývá
to také někdy motiv msty, osobní, stranické
nebo jiné nenávisti. Jen opravdu, paní a
pánové, objektivně provedené zjištění
skutkové podstaty trestního činu a nestranné
vyslovení trestu při zachování předepsaného
řízení nám dává provždy
záruku, že uložené potrestání
bude také všeobecně uznáváno.
A o to nám jde, aby bylo všeobecně uznáváno
a všeobecně závazným a bylo také
prohlášeno za nepochybné a spravedlivě,
a to nejenom dnes a u nás, ale i v budoucí historii
a v celém světě.
Slyšeli jste ve výkladu ministra spravedlnosti o lidových
a národních soudech, jak si vedou a jaké
jsou jejich rozsudky. Je pravda, že tady byly uváděny
číslice, jež potom také opakoval pan
posl. Zápotocký. Je nám také
hned patrno, že z těch 14.000 vyřízených
případů došlo odsouzení 3.000
a že se něco s těmi ostatními muselo
stát, ale z toho nelze dedukovat, dokud nemáme přesnou
odpověď pana ministra spravedlnosti, že by všechny
tyto ostatní případy byly vyřízeny
jen přímo státním prokurátorem.
Tyto případy, jak víte jistě sami,
paní a pánové, a také jistě
pan posl. Zápotocký, byly velikou většinou
vráceny okresním národním výborům,
jejich vyšetřujícím komisím,
protože mezitím vyšel nový dekret presidenta
republiky o ochraně cti, který dovoluje, aby byla
doplněna mezera, před kterou se státní
zástupce mnohdy ocitá a kterou může
právě suplovat tím, že tento delikt,
který by neodpovídal plně velkému
retribučnímu dekretu, přenese na rozhodování
podle dekretu o národní cti a přikáže
jej vyšetřujícím komisím při
okresních národních výborech, které
o něm budou ještě rozhodovat. To je jistě
také velmi značný počet případů
mezi těmi nevyřízenými, resp. rozsudkem
nevyřízenými případy. A pak
jsou ovšem ještě jiné možnosti. Také
je zde nepříslušnost soudu. Jednotlivé
případy se musí přemísťovat
z jednoho soudu k druhým, takže nelze říci,
že by těch 11.000 zbývajících
případů byly všechny případy,
které vyřídil a rozsoudil státní
zástupce.
Slyšeli jsme ovšem také z těch číslic,
které zde byly předneseny, že bylo více
než 50% trestů smrti uloženo českým
lidem a že také z rozsudků doživotního
žaláře převážné procento
postihuje české lidi. Jsou to jistě smutné
číslice, ale tyto číslice nám
tvrdě říkají, že nelze bráti
v pochybnost nesmlouvavost, rozhodnost a přímočarost
soudních orgánů, pokud již rozsudky
byly vyneseny.
Je pravda - a pan ministr spravedlnosti ve svém projevu
také na to upozornil - že jsou případy,
které unikly a unikají spravedlnosti a které
jsou pak příčinou nespokojenosti občanstva
s prováděním očisty národa.
Je potřebí, abychom si také řekli
upřímně toto: Revoluční zákonodárství,
vyjádřené dekrety presidenta republiky, dalo
výkon justice pro případy národní
očisty lidovým soudům a očistným
komisím při okresních národních
výborech. Tyto dekrety jistě vyvěrají
z nitra nejširších zásad lidové
demokracie, ale ve své činnosti se musí tyto
orgány opírati o zákony a předpisy,
které jsou podkladem jejich řízení.
A správně řekl pan posl. Zápotocký,
že jsou to v mnohých případech ještě
předpisy z doby Rakouska a z doby značně
minulé, plné ducha jiného, plné ducha,
který se jistě také velmi liší
od toho, jak si dnes přejeme míti justici a soudnictví
řízené a naplňované. Ale to
není - a jistě to také ví pan posl.
Zápotocký - možno překonat přes
noc a také se nemůžeme i při největší
pilnosti, kterou tady budeme vyvíjet, nadít, že
bychom do několika týdnů nebo měsíců
tuto velkou a obtížnou a jistě velmi závažnou
materii zdolali.
Představitelé justiční správy
- právníci jsou v tomto lidovém soudnictví
celkem malou kapkou v moři. Nemají rozhodného
vlivu na konečné výsledky a výroky,
to si musíme také uvědomit. Povaha lidových
soudů je potom taková, že předpokládá
stejnou materii jako soudy stanné, to znamená, že
případ musí přijít k lidovému
soudu zcela jasný, a že se nemůže očekávati
nějaké složité a zdlouhavé procesní
řízení. A tak státní zástupce
- nemám jistě příčiny, abych
jediným slovem obhajovalo toho, kdo si nezaslouží
naší důvěry - jako úředník
a jako vykonavatel, když je si vědom toho, že
může pustit k projednávání u
lidového soudu jenom kausu naprosto jasnou, musí
přirozeně také vzíti v úvahu,
zda si případ nevyžádá delšího
řízení, delšího důkazního
projednávání než právě
3 dny, které jsou připuštěny při
lidových soudech. A protože nejsou všechny tyto
případy takto jasné a nejsou schopné
být vyřízeny ve lhůtě předepsané,
jsou také postupovány řádným
soudům k projednávání, a to jsou také
ty, které jsou v tom počtu 11.000 vyřízených,
ale nerozsouzených.
Je však ještě třeba míti v patrnosti,
že každé soudní řízení
a rozhodování předpokládá osvědčení
skutkové podstaty činu, které musí
být provedeno důkazním řízením
a spisovým materiálem. Nemůžeme žádati
- a jistě také nikdo nechce, ať už jde
o právníky nebo soudce z lidu - aby rozhodli případ,
který není takto podložen.
Tu přichází ovšem povinnost nejenom
na soudce, ale i na nás na všechny, na všechno
občanstvo, kterému očista národa opravdu
leží na srdci. Snadno je učiniti oznámení
nebo udání, ale s lítostí často
vidíme - a to mi připustíte - že se
u mnohých, kdož toto udání nebo oznámení
udělali, pak často nedostává vůle,
aby nesli důsledky, to znamená, aby byli ochotni
svědčit, aby byli ochotni správně
opatřit písemný důkazní materiál
atd. Často je slyšet výtky - i na veřejných
schůzích se s tím setkáváme
- na rozhodnutí lidových soudů, na státní
zástupce, na očistné komise při okresních
národních výborech, ale musíme velmi
často, když se přesvědčíme,
doznat, že řízení u těchto orgánů
a jejich rozhodování často ztroskotává
o to, že občané sami nejsou dostatečně
nápomocni. Důkazní materiál - také
se to, paní a pánové, stává
- se někdy ztratil anebo je velmi nedostatečně
vybaven. Zejména - a to si, prosím, musíme
připustit - v prvních dnech po osvobození
byl sestaven a podán největší počet
udání a oznámení, často velmi
nedostatečně vybavených důkazním
a průvodním materiálem, ať už se
to stalo nekvalifikovaností orgánů, které
jej opatřovaly, ať už se to stalo obmyslně.
Prostě tady ty nejdůležitější
počátky velmi často chybějí,
a tak se také mohlo mnoho z těch stop a těch
důležitých a velmi cenných důkazních
prostředků zahladit nebo ztratit.
Je také velmi závažné - a to si musíme
každý sám u sebe říci - že
očistné řízení je často
znemožňováno a že je mu překáženo,
ježto se vyskytují mezi námi občané,
kteří nerozvážně a někdy
docela vědomě ztěžují dílo
národní očisty tím, že osobám
německé nebo maďarské národnosti,
ale nejenom těm, také zrádcům a kolaborantům
potvrzují a osvědčují bez svědomitého
zkoumání loyalitu, protinacistické smýšlení,
činnost odbojovou nebo její podporování
atd. (Potlesk.) Takové jednání by
mělo být stíháno samo o sobě
také jako trestný čin a dotčený
by měl býti volán k odpovědnosti.
Řádný soudce a státní zástupce
nemůže přece - to sami všichni doznáváme
- svůj rozsudek nebo obžalobu postavit pouze na veřejném
mínění nebo na nějakém nedoloženém
udání, i kdyby sám měl osobně
nejlepší vůli mu uvěřit. Nechtěli
bychom jistě - a to se mnou všichni souhlasíte
- aby naše justice v lidových a národních
soudech mohla býti jen zdaleka přirovnávána
k podobným zjevům, jaké jsme na vlastní
kůži prožili, když jsme stáli před
známými německými volksgerichty, kde
celé soudní řízení bylo pouhou
sehranou komedií a vynášené rozsudky
byly předem určeny rozhodnutími gestapa.
Já vím, že mi řeknete, to my nechceme,
protože to je právě to zdemoralisování
a ničení soudcovské nezávislosti.
Ale oni také byli nezávislí a prohlašovali
se nezávislými, byli však prostě ovlivňováni
určitou ideologií, která o sobě říkala,
že je nutná v zájmu národa. A my se
v žádném případě nemůžeme
postaviti do podobné situace a nemůžeme soud
ovlivňovat, není-li tu opravdu k řádnému
řízení zákonný podklad, odpovídající
materiál, průkazní řízení
a důkazní prostředky. Relativnost soudních
výroků německých, která se
řídila nejen podle toho, co se dělo ve světě,
ale také podle toho, jak prohrávali na frontách,
a která byla jeden den taková a po porážce
a prohře opět jinaká, vedla k ohromné
anarchii a musí vésti vždycky k naprosté
derutě soudní spravedlnosti a nezávislosti.
Na soudy nesmí míti vliv ani politický diktát,
ani noviny, ani ulice. (Potlesk.) Správná
justice nesmí míti přirozeně ani jediného
soudce. který by ustoupil takovým zjevům,
stejně tak - a s tím souhlasím s panem posl.
Zápotockým - nesmí míti a nesmí
strpěti žádného soudce, který
by své právo volného rozhodování,
kdy není vázán zákonem, neuvedl v
soulad s duchem a náplní dnešní doby.
(Hlas: A to nedělají!)
Kdybychom měli v našem soudnictví jedině
správné a poctivé hledisko, mohli bychom
říci se starým římským
pořekadlem: lex civium dux. Ano, zákon vůdcem
občanů, to platí pro nás, ve státě
vlády lidu, na prvém místě.
V otázce právní jistoty a konsolidace poměrů
v přítomné době se ovšem jeví
velmi naléhavá potřeba - to zde ještě
nebylo zdůrazněno a chtěla bych to zvláště
podtrhnout - aby také správní řízení
trestní, které provádějí okresní
národní výbory a jejich nalézací
komise podle dekretu č. 138, bylo prováděno
přesně podle vydaných a dosud platných
norem, aby také u něho byly dodržovány
předepsané zásady řízení,
a jmenovitě by bylo třeba - a po tom volají
hlavně členové těchto nalézacích
komisí - aby byl vydán podrobnější
oběžník, ve kterém by byly vytčeny
stěžejní zásady pro orgány řízení
provádějící, a aby dosud vydaná
poučení byla nějak sumárně
shrnuta v jeden prováděcí výnos, protože
si musíme uvědomit, že v těchto nalézacích
komisích zasedají naši občané,
kteří nejsou práva znalí a kteří
také mají míti řádnou pomůcku,
aby opravdu poctivě a řádně podle
svého nejlepšího svědomí velmi
vážný úkol na ně vznesený
mohli splniti.
Zvláště je také třeba poučit
tyto orgány, že je nutno dodržovati přesně
zásadu - a to se vždy neděje - že skutková
podstata deliktu, jakož i všechny okolnosti, směřující
proti obviněnému, musí mu býti dány
řádným způsobem na vědomí,
aby k nim mohl zaujmouti své stanovisko a aby také
jemu - protože jsme v právním státě
- bylo ponecháno provésti důkazy na svou
obranu.
Uzavírám-li svou úvahu, musím po právu
konstatovat, že na orgány justiční správy
- poněvadž se zde mluví teď k výkladu
ministra spravedlnosti - spadá přímá
odpovědnost za naplnění retribučních
dekretů poměrně jen malou částí
anebo jen nepřímo. Je pravda - a to zde bylo zejména
v řeči pana posl. Zápotockého
zdůrazněno - že úřad veřejného
žalobce je jedním z orgánů, které
stojí mezi lidovým soudem, mezi lidovým soudnictvím
a vyšetřovacími komisemi, a že jemu přísluší
významná úloha v řešení
národní očisty. Bylo tu řečeno,
že by měl státní zástupce v takovémto
případě sám sbírat důkazný
materiál pro obžalobu. Je pravda, že horlivý
úředník by z daného materiálu
mohl jistě ještě mnoho vytěžit,
ale nestávalo se to ani u tzv. Ermittlungsreichsgerichtů
při soudnictví nacistického Německa,
aby používali příležitosti, znovu
ještě a více potopit obžalovaného.
Musím zde říci, ačkoliv to nerada
prohlašuji, že i mně se stalo, že mně
mohl při výslechu zprostředkující
soudce, který mne odevzdával do obžaloby před
říšským soudem lidovým, mnoho
přitížit a mohl ještě také
vyhledávat dále, ale neudělal to, protože
si byl vědom, že se sice má a musí snažit
jako státní zástupce o co nejpřísnější
mé potrestání, ale že jde také
o to, aby byla zjištěna pravda a nebyl zbytečně
překračován zákon.
Tato ostražitost musí být v případě
lidového soudu ještě zvýšena, protože
jde o jedinou instanci, proti jejímuž rozhodnutí
není opravného prostředku a každé
porušení zákona, kterého by se státní
zástupce ve své snad jistě pochopitelné
horlivosti dopustil, by mohlo mnohdy způsobit nedozírné
škody, protože právě tak jako neodsouzení
opravdu křiklavého a zaslouženého případu,
tak také někdy nespravedlivé odsouzení
způsobí velké mravní škody nejenom
v národě, ale i mezinárodně.
Velmi důležité a pro vlastní soudní
řízení mnohdy zásadní je také
období, v němž se děje vyšetřování
při ponechání obviněného ve
vazbě. Nejen soudní vazba, ale zejména také
vazba v předběžném vyšetřování
policejním je nesmírně závažná,
a zde je nutno upozornit na to, aby všechna opatření
isolační a zejména způsobilost a vhodnost
vězeňského personálu zaručovala
a také bezpečně nám dávala
jistotu, že nebude porušeno a zanedbáno nic z
toho, co by zabezpečilo zdárný vývoj
procesu. Každému z nás, kdo prošel vyšetřovací
vazbou gestapa a vazbou německých soudů,
je známo, že i přes mimořádnou
a zvýšenou a všemi prostředky, násilím,
mučením a vysokými tresty atd. podporovanou
ostražitost dozorců podařilo se nám
mnohým proniknout hradbou toho uzavření a
podat zprávy, které byly často velmi důležité
pro další vývoj řízení.
Je proto nezbytně nutno, aby nejenom vězeňská
správa při soudní vazbě, ale zejména
také správa dozorčí při vazbě
policejní, resp. při vazbě předběžného
vyšetřování měla výkon
dozorčí služby všemi kautelami tak zabezpečen,
aby byl opravdu na dostatečné výši.
Je nutno proto také důsledně a se vší
rozhodností postupovat proti všem orgánům
vězeňské dozorčí služby
a policejní předběžné vyšetřovací
služby, které jsou zde zúčastněny,
kdyby se jakkoli zpronevěřili své povinnosti
nebo ji nedostatečně plnily.