Konstatujeme rádi, že mezi soudci je značná
část těch, kteří pochopili
úkol soudu v lidové demokracii. Největší
podporu musíme dát těmto průkopníkům.
Podporu morální i hmotnou. Užasla jsem, že
plat zkušeného soudce v Praze po dvanáctileté
službě je dnes 3.775 Kčs měsíčně,
plat kvalifikovaného úředníka, otce
dvou děti, po mnohaleté zkušenosti 2.500 Kčs.
Z nového přídavku po srážkách
zvýší se plat soudce o 125 Kčs měsíčně.
Za hodinu přes čas dostane úředník
5 Kčs. Naproti tomu policejní inspektor, který
je služebně soudci v mnohém podřízen,
bude míti měsíčně 7.000 Kčs.
Jsme pro správný plat za správnou práci.
A proč právě soudci jsou tak neúměrně
málo placeni? Necítíte právě
zde veliké nebezpečí ovlivnění
lidmi, kteří vnucují dary? Necítíte
to všichni, jak takový soudce, povolí-li jen
jednou ve slabé chvíli a přijme od strany
nebo od advokáta jen 100 cigaret, je provždy stahován
níž a níž do džungle darů
a vlivů? Kde je potom soudcovská nezávislost?
Poctiví soudci jsou znechuceni a odcházejí
anebo chtějí odejit do soukromých a národních
podniků. Příliv nové generace je kvalitativně
špatný. Obraťte pozornost na poměry u
soudů! Svobodná republika pracujícího
lidu musí se postarat o řádný životní
standard svých soudců. (Potlesk.) Vždyť
jsou to obhájci našich zákonů a právě
zde mají být nejlepší z nejlepších.
Soudnictví prodělává přerod
ve smyslu vnitřním i formálním. Kdo
dřív slyšel, že by se líčení
konalo v závodě? Inženýr Horák
u nás v Kladně na přání dělnictva
byl propuštěn z huti Pražské železářské
společnosti. Byl dotčen a žaloval závodní
radu a dělníky. Bylo voláno v jeho věci
na 200 svědků a dělníci si řekli:
"My k soudu nepůjdeme, ať přijde soudce
sem." A přišel. Přímo do železáren.
Soudce-žena. Svým jednáním získala
si úctu. Lid při vší své důslednosti
byl a je vždy velkomyslný. Dělníci se
spokojili, že dr Horák byl vyřazen ze závodu.
Ale takoví lidé, místo aby šli do sebe
a dali svoje schopnosti národu, vezmou si advokáty
a honí dělníky po soudech. A výsledek?
Materiál proti inž. Horákovi se rozšířil
tou měrou, že přijde pravděpodobně
před lidový soud, anebo bude určitě
stíhán podle dekretu o národní cti.
(Potlesk.)
Tento případ je opět dokladem, že byl
nejvyšší čas, aby ministerstvo spravedlnosti
splnilo požadavek odborů a sankcionovalo opatření
závodních rad učiněné v době
revoluce. Je nutno tato opatření rozšířiti
i na jednotlivce, kteří pracovali k očistě
i po 5. květnu, a to po stránce osobní i
finanční, resp. civilní i trestní.
Na př. ochrana před žalobami pro urážku
na cti, pro propuštění kolaborantů,
obvinění ze zločinu útisku, případné
nedodržení lhůty výpovědní
i jiných vzhledem k revoluci a k neznalosti přesných
ustanovení zákonů. Stane se, že obviněný,
jehož spisy jsou postoupeny lidovému soudu, podá
žalobu na ochranu cti proti svědkovi, který
vypovídal před úředními orgány
a své tvrzení opakoval notáři Perkovi
z Unhoště do očí. Žaluje notář
a jeho žena dělníka, který pracuje na
severu. Za nynějšího právního
stavu může vyložený zrádce zterorisovat
svědky tak, že nakonec je mnohý svědek
přestrašen a raději řekne, že nic
neví, než aby chodil jako obžalovaný po
soudech.
Na Kladensku máme velké pobouření
pro tento případ; ozývá se volání
zavřít Perka i jeho advokáta dr Srbu z Prahy
III., Malostranské nám. č. 10, (Potlesk.)
protože ovlivňují a zastrašují
svědky, ruší vyšetřování,
rozvracejí autoritu vyšetřujících
lidových orgánů národních výborů.
Musíme říci otevřeně slovo
na adresu početné skupiny advokátů.
Obhajují kde koho, jen když má peníze
a zaplatí. Máme případy, kdy do trestních
komisí k provádění dekretu o národní
cti nechtěli jíti advokáti jen proto, že
se zařizují už na spoustu odvolání.
Peníze jsou mnohým milejší než-li
důvěra lidu. Zatím co jedni advokáti
řeší s námi obětavě právní
i hospodářské problémy poválečné
doby, honí se druzí za bohatstvím. Jaký
to kontrast se zaměstnanci Mariánských Hor,
o nichž zde mluvil ministr Laušman! Co dělá
advokátní komora, aby zarazila jedovatou hlízu,
která tímto stavem začíná prolézat?
Jak jinak jedná ku příkladu komora notářů,
která ihned po zveřejnění případu
notáře Perka vyslala svého předsedu
k prozkoumání věci a k jednání.
Bylo by správné, k lidovým a národním
soudům připustit jenom advokáty ex offo,
to jest advokáty, kteří hájí
zadarmo. Je třeba uložiti advokátům
bezpodmínečný požadavek, že advokát
musí před soudem hájit pravdu, jak mu také
advokátní řád předpisuje. Porušuje-li
advokát tuto svou povinnost a ospravedlňuje-li zločin,
místo aby napomáhal k vítězství
pravdy, musí býti co nejpřísněji
trestně stíhán jako zločinec. Advokát
nemá u vyšetřujících a trestních
komisí okresních národních výborů
co hledat. Každá intervence u okresního národního
výboru a jeho komisí budiž okamžitě
odmítnuta a intervenuje-li advokát za protizákonným
účelem, budiž trestně stíhán.
Ostatně nemá advokát ani podle zákona
právo intervenovat u okresního národního
výboru.
Přichází doba, aby byla uplatněna
svobodná volba soudců, jak ji má Sovětský
svaz i jiné státy již dávno. Jen tehdy
budou soudci nezávislí, budou-li svobodně
voleni a budou-li se opírat o demokratickou vůli
lidu. Poměry v našem soudnictví dokazují,
že dosavadní stav je neudržitelný. Máme
již zdemokratisovanou veřejnou správu, t. j.
národní výbory, ale je zachován dále
byrokratický aparát soudcovský. Lid a zástupci
lidu nejsou souzeni opět zástupci lidu, nýbrž
shora jmenovanými úředníky. Tento
stav zahrnuje v sobě krajní nebezpečí
pro demokracii, totiž, že jmenovaní úředníci
budou rozhodovat a zavírat do kriminálu volené
zástupce lidu. A nepřáli bychom si, abychom
po nějakých 20 letech znovu museli konstatovat,
že jsme před 20 lety, bohužel, zachovali starý
byrokratický aparát soudcovský, místo
abychom byli ihned zřídili opravdový demokratický
soudcovský aparát.
Jsme tedy pro to, aby soudcové byli co nejlépe materiálně
zabezpečeni, ale zároveň s veškerou
rozhodností žádáme, aby soudcovská
místa mohli zastávati jen ti soudci, kteří
mají důvěru a plně si jí také
zaslouží.
Množí se urážky na cti. Žaloby zrádců
a kolaborantů pro urážky na cti nemají
býti vůbec připuštěny. Byl-li
očerněn skutečně nevinný člověk,
je to jistě jen výjimka, a nevinně očerněný
občan dostane úplnou satisfakci tím, že
trestní komise okresního národního
výboru ve svém nálezu výslovně
uvede, že byla nad veškerou pochybnost prokázána
úplná nevina stíhaného občana,
a zároveň bude pranýřovat toho, u
koho by se prokázalo, že ze zlého úmyslu
učinil falešné udání. V krajním
případě bylo by možno věc upravit
tak, aby o těchto urážkách na cti rozhodovaly
vyšetřující trestní komise okresních
národních výborů, vždyť
konečně tyto komise nejlépe mohou věc
posoudit a touto věcí se zabývají
stejně již od jejího vzniku. Vyšetřující
komise u okresního národního výboru
by ihned odmítla žalobu pro urážku na
cti, když došla k závěru, že stihaný
je podezřelý z činu. V ostatních případech
by rozhodovala komise trestní. Obdobně by ve věcech
projednávaných před lidovými soudy
rozhodovaly lidové soudy samy.
Lidové vyšetřující a bezpečnostní
komise vyžadují účinné pomoci
při své velké a obětavé práci.
Jsou to čestné a nehonorované funkce. Práce
je ohromná. Kdo chcete kritisovat, přijďte
jim jen pomoci. Jsme povinni učiniti vše, aby lidová
správa národních výborů a lidové
soudnictví pracovalo v nejtěsnějším
souladu. Dostávám návrhy z řad občanů,
aby se zřídila ústřední kontrola
veřejné správy a soudnictví. Jestliže
jsou však případy, a ty jsou, že si soudce
ve sporu se zástupci lidu, kteří usilují
o spravedlnost, uleví výrokem, že lid, když
má moc v rukou, tak blbne, pak není to jen osobní
povzdech nad trampotami s prostými lidmi, ale je to současně
odpor proti lidové moci. Na schůzích dr Stieber
otevřeně chválí a děkuje za
zachování i sebe starších zákonů
z dob absolutismu.
My však máme zkušenosti, že u pracujícího
lidu, to jest u ohromné většiny národa,
je nanejvýš vyvinut smysl pro spravedlnost. Lid to
také byl, který proti národnímu útlaku
okupantů nejhrdinněji bojoval a proto přinesl
také největší oběti. Z toho důvodu
za žádných okolností nestrpí
fašistické zbytky a jejich ochraňovatele, kteří
jsou ještě zahnízděni i v naší
zemi. Pryč se semeništěm nového Michova!
To je smysl nutné a důsledné očisty
národa. V tomto směru musí býti uzpůsobena
úprava zákonů a jejich orgánů
v novém právním řádu. Tento
řád musí býti naplněn duchem
naší národní demokratické revoluce.
Prostí lidé podléhají někdy
dojmu, že advokáti a soudci, opírajíce
se o starý právní řád, mohou
potírat řád nový, t. j. soustavu dekretů
a vymožeností revoluce, tím, že zabraňují
očistě národa a brzdí práci
a výstavbu a znemožňují výstavbu
nového řádu lidové demokracie. Nebezpečí,
že by lid prováděl anarchii, u nás není.
To ukazuje úspěšná činnost národních
výborů, závodních rad a jiných
orgánů. Veliký státník Stalin
řekl: Vůdcové přicházejí
a odcházejí, ale lid je věčný.
To můžeme říci i o soudcích.
Soudci přicházejí a odcházejí,
ale majestát lidu je věčný.
Náš pan president ocenil na Štědrý
den v rozhovoru s horníky vysokou politickou úroveň
našeho národa a kladenského lidu zvlášť.
Proto není třeba míti obavy, že by lid
využil své moci k nějakým zákrokům,
má-li v čele pevně stmelenou vládu
národní fronty. Vláda a parlament musí
učiniti vše, aby právní jistota nového
řádu byla zabezpečena. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji posl. dr Šípovi.
Zpravodaj posl. dr Šíp: Vážená
sněmovno!
Kolegyně Škrlantová přednesla
tu několik pozměňujících návrhů
k projednávanému dekretu. Poukazuji na to, co jsem
řekl již úvodem, že ústavně-právní
výbor je si sám dobře vědom, že
by bylo možno i záhodno v některých
směrech provésti korektury, ale že tyto korektury
nejsou naléhavě nutné a že si praxe
dovedla účinně vypomoci normálním
soudcovským výkladem. Ústavně-právnímu
výboru běželo především
o to, aby návrh ministerstva spravedlnosti, který
je velmi naléhavý a pilný, mohl býti
co nejrychleji projednán. Proto opakuji doporučení
ústavně-právního výboru, aby
s těmi změnami a doplňky, jak jsem je přednesl,
Národní shromáždění návrh
přijalo. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 4 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 4 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž se mění a doplňuje dekret
presidenta republiky ze dne 19. června 1945, čís.
16 Sb., o potrestání nacistických zločinců,
zrádců a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech (tisk 115).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Šíp: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Není jich.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji Prozatímní Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je
4. Zpráva výborů branného a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 65)
o zatímní úpravě vojenské služby
žen v československé branné moci (tisk
116).
Zpravodajem za výbor branný je pan posl. dr Loubal.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Loubal: Vážená sněmovno!
Projednávaná vládní osnova upravuje
právní poměry žen, které sloužily,
resp. ještě slouží v naší
armádě. Nejde tedy o úpravu branné
povinnosti žen pro budoucnost, kteroužto otázku
bude řešit připravovaný branný
zákon, nýbrž jde o petrifikování
stavu, který vznikl via facti tím, že za poslední
války ženy vstupovaly do naší zahraniční
armády, aby tam bok po boku s našimi vojáky
bojovaly za osvobození naší vlasti. Poslední
válka jasně ukázala, že moderní
válka není jen věcí armády
operující v poli, nýbrž že je to
záležitost celého národa a jeho členů
obojího pohlaví od nejmladších let až
do pozdního stáří. V takto pojaté
a vedené válce nemohly ženy zůstat stranou
a vstupovaly do naší zahraniční armády.
Tak prvně vidíme naše ženy, jak záhy
po napadení Sovětského svazu nacistickým
Německem vstupují do naší tvořící
se armády. Tyto ženy nevstupují do naší
armády, aby konaly nějaké nebojové
služby, tyto první naše hrdinky jdou s puškou
v ruce do první linie a tam skutečně bojují.
Tak v první době četné z nich bojovaly
jako t. zv. šnajperky, t. j. byly vyzbrojeny puškami
opatřenými optikou, a ukryty na místě
s dobrým výhledem a výstřelem, ostřelovaly
jednotlivé cíle na větší vzdálenost.
K této bojové činnosti bylo potřebí
zvláštní statečnosti a ženy se
zde plně osvědčily. Teprve později
jich bylo používáno také k jiným
úkolům jako ve zdravotní službě,
kde se výborně osvědčily jako lékařky,
ošetřovatelky, lékárnice, dále
v hospodářské službě, byly dále
činny v telefonních ústřednách,
obstarávaly kancelářské práce,
konaly služby u zbraní, protiletadlového dělostřelectva
i jinde. Také ženy-důstojníci zastávaly
funkci mladších důstojníků a
část žen funkci poddůstojníků
u vojenských těles. K tomu chci podotknout, že
v moderní válce to neznamená, že by
zmíněné služby byly vykonávány
někde za frontou, naopak, ženy při těchto
službách a úkonech byly v bojovém pásmu
a vydány tak ztrátám na životě
a zraněním. Tím více vyniká
jejich schopnost, která je všeobecně uznávána,
že ženy všechny tyto úkony vykonávaly
naprosto spolehlivě a k plné spokojenosti nadřazených
velitelství.
Také na Západě, Středním Východě
a jinde vstupovaly ženy do naší zahraniční
armády.
Fakt vstupu žen do naší armády vyvolal
otázku jejich postavení v naší armádě,
zvláště pokud se týče podřízení
jich služebním, kárným a jiným
předpisům, a vyvolal otázku zaopatřovacích
platů pro ty, které utrpěly újmu na
zdraví, nebo zaopatření pozůstalých
po těch, které položily svůj život
za vlast.
Právní stav se vyvíjel takto: Ústavní
§ 106 vyslovuje zásadu právní rovnosti
pohlaví, přesto však žena nebyla branným
zákonem uznána za způsobilou k branné
povinnosti. Ve válečných letech se však
ukázalo jak v zahraničním boji, tak i v domácím
odboji a v květnovém povstání, že
zásada zastávaná branným zákonem
je neudržitelná a také nespravedlivá,
poněvadž právě život ukázal,
že ženám nelze upírati způsobilost
sdíleti s muži boj za svobodu svého národa.
Bylo by to snižování zásluh, které
ženy mají na aktivním a pasivním boji
s okupanty. Zavazuje nás k tomu také památka
četných padlých a popravených žen.
Ale to je otázka, kterou definitivně bude řešit
připravovaný branný zákon. V této
osnově jde o úpravu vojenské služby
žen v československé branné moci, jak
vznikla za války, především však,
jak jsem řekl, o úpravu jejich právních
poměrů a s tím souvisících
zaopatřovacích platů.
Prvé řešení této otázky
bylo provedeno dekretem presidenta republiky ze dne 15. května
1944, čís. 5 Úředního věstníku
československého, vyhlášeným
znovu ve Sbírce z. a n. pod čís. 136/1945.
Tento dekret prohlásil ženy československé
státní příslušnosti, zařazené
do vojenských jednotek k výkonu vojenské
služby po dobu války, za příslušnice
československé branné moci v zahraničí.
Jejich aktivní náležitosti, resp. zaopatřovací
platy pro ně a jejich rodinné příslušníky
byly dekretem upraveny podle dohody s vládou státu,
na jehož území vojenské jednotky byly
postaveny. Po návratu do republiky se jim mělo dostati
zaopatřovacích platů podle předpisů
platných pro vojenské osoby v záloze, povolané
za války do činné služby vojenské.
Stran jejich povinnosti a podřízenosti je dekret
postavil na roveň osobám povolaným k osobním
úkonům podle §u 73, odst. 1 a 2, a §u
130 zákona čís. 131/36 Sb. o obraně
státu. Dekret měl působnost od 27. 9. 1941.
Citovaný odst. 3, § 73, jmenovaného zákona
stanoví: "K vykonávání vlastní
vojenské služby nelze osoby povolané k osobním
úkonům přidržovati, nebyly-li podle
platných předpisů do vojenské služby
povolány." Z této citace je zřejmé,
že tu není místa pro analogické použití
předpisů zákona o obraně státu
pro úpravu poměrů žen sloužících
za války v naší zahraniční armádě,
poněvadž tyto předpisy nejsou v souladu se
smyslem a určením jich ve srovnání
se skutečně vykonávanou vojenskou službou.
I když tu jakási obdobnost je, jsou přece jen
značné rozdíly mezi osobními úkony
a činnou vojenskou službou, při čemž
nelze srovnávat povahu a obsah a eventuální
nebezpečnost služeb. Rozdíl vystupuje tu markantně
zejména ve zmíněném již §u
73 zákona o obraně státu, který podřizuje
vojenským velitelům, resp. vojenským úřadům
osoby povolané k osobním úkonům při
armádě v poli po každé stránce
jako ostatní příslušníky branné
moci.