Proto v osnově o odstranění křivd
a o některých ochranných opatřeních
v oboru veřejno-právního sociálního
pojištění, předložené slavné
sněmovně k projednání jako vládní
návrh zákona tisk č. 95, mají býti
dávky rodinného pojištění poskytovány
i rodinným příslušníkům
osob, které byly povolány k vojenské službě,
a to bez zřetele k tomu, zda byly či nebyly před
nastoupením vojenské služby pro případ
nemoci pojištěny.
3. Jak ukazuje prakse, je třeba i úpravy, po případě
změny dosavadního postupu při propouštění
branců, kteří ve vojenské službě
onemocněli a odcházejí do občanského
života, ač nejsou zcela vyléčeni.
Již jsem zdůraznil, že navrhovaná osnova
je předpisem, který zčásti jen prozatímně,
zčásti trvale, upravuje pracovní poměry
osob nastoupivších presenční službu
a že osnovu nelze považovati za konečné
a ve všem uspokojivé řešení souboru
tak důležitých otázek. Sociálně
politický výbor je si toho plně vědom
a proto vypracoval resoluci, v níž se vláda
vybízí, aby nejpozději do 6 měsíců
předložila novou osnovu zákona všeobecně
i v jednotlivostech upravující pracovní,
služební poměr osob po dobu vojenské
služby, započtení vojenské služby,
čímž je míněno zejména
i odstranění křivd na veřejných
i jiných zaměstnancích, kterým dosud
vojenská služba započítána nebyla
vůbec nebo jen z části, dále úpravu
nároků ze sociálního pojištění
osob vykonávajících vojenskou službu,
úhradu nákladů vzniklých poskytováním
nemocenských dávek rodinným příslušníkům
osob vykonávajících vojenskou službu
a konečně léčení osob vrátivších
se z výkonu vojenské služby.
V druhé resoluci je pamatováno na uvolnění
částek z vázaných vkladů, pokud
je zaměstnavatelé nutně potřebují
k úhradě nákladů vzniklých
podle této osnovy.
Slavná sněmovno, uzavírám: Schválením
předložené osnovy zákona o pracovním
poměru osob nastoupivších presenční
službu a dvou resolucí navržených sociálněpolitickým
výborem splníme zatím jen částečně
velkou povinnost, kterou má národ dnes i v budoucnu
k tisícům našich obětavých mladých
obránců vlasti a k jejich rodinám. Vstupuje-li
tato osnova v platnost jako zákon teprve v třetí
republice, je to jen důkaz, že konečně
v našem národě vítězí
Masarykova idea sociální spravedlnosti a rovnosti,
idea demokracie socialisující, a že nikoliv
pouhá slova, ale dobré skutky budou vyznačovat
naši cestu k lepšímu zítřku i v
oboru tak významném, jako je sociální
politika státu. Při tom neváhám připomenouti
tato slova pravdy: Nepůjde jen o vypracování
a schvalování dobrých sociálně-politických
zákonů. Sociální politika vyžaduje
především i dobrý finanční
základ a dostatek finančních zdrojů,
protože dobrá sociální politika znamená
soustavné zvyšování životní
úrovně národa. Proto se při tak krásném
nástupu sociálně-politických zákonů
v tomto údobí Prozatímního Národního
shromáždění vnucuje poučení,
důležité pro zdar naší sociální
politiky, poučení, které na všechny
strany a všem musí býti vysloveno otevřeně,
nebojácně a s vírou, že bude správně
pochopeno: dobrou sociální politiku můžeme
provádět jen tehdy, když si pevně všichni
a bez rozdílu uvědomíme, že je v přímé
souvislosti s co nejvyšší pracovní výkonností
národa jako celku, s vysokou kvalitou práce a se
stoupajícím vývozem našich kvalitních
výrobků. To vše nám může
podstatně zaručit finanční podklad
k vybudování skutečně dobré
sociální politiky, která by zajistila slušnou
životní úroveň celému národu.
Bez dobrého finančního základu, čili
bez produktivní práce není možno trvale
a se zdarem uskutečňovat sociální
politiku.
Sociálně-politický výbor s tímto
vědomím předkládá slavnému
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o pracovních poměrech osob
nastoupivších presenční službu
a k ní připojené dvě resoluce sociálně-politického
výboru a doporučuje osnovu zákona s oběma
resolucemi v navrhovaném znění ke schválení.
(Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem za branný výbor
je p. posl. Vičánek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno!
Dámy a pánové!
Jménem branného výboru mám podat zprávu
o vládním návrhu zákona o pracovních
poměrech osob nastoupivších presenční
službu vojenskou, tisk č. 49. Branný výbor
zabýval se touto vládní osnovou ve schůzi
dne 10. ledna 1946. O obsahu této osnovy se hodně
ze široka se stanoviska sociálního rozhovořil
zpravodaj výboru sociálně-politického.
Branný výbor posuzuje tuto osnovu jako částku,
jako jeden úsek plnění povinnosti vůči
nově budované demokratické československé
armádě.
Branný výbor konstatoval ve své schůzi
při projednávání tohoto vládního
návrhu, že je ještě řada na výsost
oprávněných požadavků, které
kladou na státní a na vojenskou správu všichni
ti, kteří byli při loňských
hromadných odvodech povoláni k postupnému
výcviku, po případě k plnění
své presenční služby vojenské.
Jde zde při nejmenším o půl milionu
mladých lidí, namnoze ženatých, do jistě
míry také otců rodin, kteří
povoláním k výkonu vojenské služby
ztrácejí možnost výdělečné
činnosti, opouštějí svá místa
a jsou plni starostí o osudy své rodiny. Tyto otázky
doposud řešeny nejsou, zejména není
doposud vyřešena ani otázka vyživovacích
podpor těch, kteří jsou v presenční
službě. Zákon o poskytování vyživovacích
příspěvků týká se doposud
stále ještě jedině a pouze těch,
kteří konají cvičení ve zbrani,
případně těch, kteří
byli povoláni k vojenské službě na základě
§u 27 branného zákona. Otázka presenčně
sloužících, po případě
sloužících v náhradní záloze,
otázka výživy jejich rodin a uspořádání
všech jejich ostatních otázek a požadavků
sociálních řešena není.
Branný výbor konstatoval také tento fakt,
vzal však na vědomí tvrzení zprávy
důvodové, že vláda připravuje
velký unifikační zákon, kterým
všechny tyto problémy, které se objevily přirozeně
až nyní při budování této
armády po několika letech nesvobody, budou hromadně
vyřešeny, a to v takovém smyslu, aby všecky
oprávněné sociální a jiné
požadavky branců přinášejících
nejvyšší oběť své vlasti,
republice, byly splněny.
Proto přišel výbor k názoru, že
i když tyto požadavky splněny nejsou, je možno
se spokojiti aspoň s tímto úsekem řešení
těchto požadavků, jak jej představuje
vládní návrh tisk 49, který jedná
o zabezpečení pracovních poměrů
osob nastoupivších presenční službu.
Otázka tato byla řešena již v dobách
první republiky zákonem ze dne 31. března
1925, č. 61 Sb. Tento zákon však se vztahoval
pouze na záložníky a nikoliv na ty, kteří
konají presenční službu. Jestliže
dnešní vládní návrh zákona
rozšiřuje všechna ta práva, jestliže
zabezpečuje každému, který nastupuje
výcvik v náhradní záloze, po případě
v presenční službě na dva roky, stejná
práva jako dříve u záložníků
povolaných pouze na krátké několikatýdenní
cvičení ve zbrani, je to určité a
velmi značné plus, které se zde presenčně
sloužícím dává, a já jsem
pevně přesvědčen, že všichni,
kteří doposud, abych tak řekl, viseli existenčně
ve vzduchu, uvítají toto opatření
a budou Prozatímnímu Národnímu shromáždění
aspoň za vyřešení tohoto úseku
svých požadavků vděčni.
Projednávaný zákon jeví se jako opatření
velmi významné, odstraňující
značné překážky v řádném
budování naší demokratické armády,
svými opatřeními zabezpečuje brance
po stránce jejich existence po návratu z vojenské
služby a upravuje nároky na dovolené a honorování
těchto nároků a některé jiné
otázky, podporující a upevňující
smysl pro brannost, který je důležitým
činitelem při výstavbě naší
armády.
Z těchto důvodů usnesl se branný výbor
přijmouti vládní návrh zákona
o pracovních poměrech osob, nastoupivších
presenční službu, ve znění navrhovaném
vládou a schváleném již výborem
sociálně-politickým. Výjimku tvoří
pouze § 1, kde ve druhém řádku se škrtají
slova "v r. 1945", aby dobrodiní tohoto zákona
v době, kdy nebude ještě snad vydán
zákon, upravující všecky ty poměry,
vztahovalo se i na brance loni odvedené a nastupující
presenční službu vojenskou již v jarním
termínu r. 1946 v dubnu, po případě
snad i při pozdějších termínech.
Branný výbor přišel k tomu názoru,
že příprava zákona, unifikujícího
a doplňujícího všechna zákonná
opatření o poměrech branců, nepokročila
ještě tak daleko, aby byla hotova do nástupního
termínu branců letos na jaře, a že je
nutno zajistiti dobrodiní plynoucí z tohoto zákona
i těm, kteří nastoupí službu
v jarním termínu.
Branný výbor doporučuje Prozatímnímu
Národnímu shromáždění,
aby přijal tento vládní návrh se změnou,
učiněnou v §u 1.
Stejně doporučuji jménem branného
výboru k přijetí připojenou resoluci,
jak je otištěna ve zprávě výborové.
Prosím slavnou sněmovnu, aby předložený
návrh zákona ve smyslu přednesených
zpráv schválila. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájíme proto rozpravu. Přihlášeni
jsou: p. posl. Karel Procházka a p. posl. dr inž.
Kácl. Uděluji slovo p. posl. Karlu Procházkovi.
Posl. Karel Procházka: Pane předsedo, slavná
sněmovno!
Ono veliké válečné střetnutí,
které bylo minulého roku vítězně
ukončeno a které se nám jeví nejen
jako boj hmotných sil, ale především
jako boj sil duchovních, bylo vedeno z veliké části
pro sociální otázky. Vítězství
pak znamená, že hlavní úlohou naší
práce je zajistit sociální štěstí
jednotlivce, rodiny a celého národa v novém
právním řádu, zajištění
spokojeného a dostatečného životního
standardu bez schematismu, zajištění spravedlivé
mzdy pro všechny, zejména ovšem mzdy rodinné,
vyřešení problému bydlení pro
každou kapsu, vyřešení problému
hospodářského, zajištění
všech v celém rozsahu starobního, úrazového,
nemocenského, pensijního a rentového pojištění,
vyřešení důležitého problému
prázdninového a problému dovolených,
pro zdraví tak důležitých, včetně
otázky dopravy a bydlení; to vše spolu s vyřešením
všech hygienických, kulturních a společenských
problémů tak, jak je přináší
tato doba, je postaveno jako úloha před toto slavné
shromáždění.
Jsem přesvědčen, že snahy nás
všech o nastolení nového řádu
budou úspěšné. Jsem přesvědčen,
že tyto sociální náměty doby
budou zde řádně vyřešeny. Nový
řád bude pak základnou, z níž
vyroste nový člověk.
Vládní návrh zákona o pracovních
poměrech osob nastoupivších presenční
službu, který dnes vláda předkládá,
je především novým vyjasněním
vztahů mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem,
je novou dílčí úpravou námezdního
poměru, t. j. opět jedním krokem k odstranění
stínů, které se v tomto poměru vyskytují.
Je to opět nový článek pro vytvoření
předpokladů takových hospodářských
poměrů, které budou moci uskutečniti
spravedlivou mzdu. A to nejen mzdu v onom užším
smyslu slova, to je mzdu dělníka, ale i plat úředníka
státního i soukromého, i honorář,
který je v podstatě vlastně smluvní
odplatou, mzdou za umělecké, vědecké
a spisovatelské práce.
Vždy stále víc a více věříme,
že spravedlivé vyřešení mzdy, t.
j. uznání práce v její plné
vnitřní hodnotě, není daleké,
protože také víme, že práce, kterou
dělník při výrobě koná,
není již a nikdy nebude pokládána za
pouhé zboží, za pouhou položku, která
se musí zakalkulovat do výrobních nákladů.
Víme, že nyní zaměstnavatel pamatuje
i na lidskou důstojnost dělníkovu, která
je s pracovním výkonem nerozlučně
spjata, víme, že přes to, že právě
pracovní smlouva vyžaduje nezbytně právě
podřízenosti zaměstnance k zaměstnavateli
v mezích práce, vzbuzuje tento postoj vzájemnou
důvěru a svědomitou spolupráci. Takovou
spolupráci, ve které se dělník stává
spolupracovníkem v pravém slova smyslu, takže
dovede při zaměstnavateli setrvat nejen při
prosperitě podniku, ale i v době, kdy podniku hrozí
nebezpečí případných ztrát.
Obráceně pak dává osnova zákona
podnikům a závodům jistotu, že při
dnešním nedostatku pracovních sil vrátí
se zaměstnanci po skončení presenční
služby na svá dosavadní pracovní místa.
Útěk kvalifikovaných sil z řemesel,
továrních podniků a zejména ze zemědělství,
stín dnešní doby, bude tím zatím
aspoň částečně usměrněn.
Doufáme ovšem také, že morálka
a vědomí odpovědnosti před národem
stoupne, že výplata malé mzdy ve stínu
pense ztratí konečně hodně na přitažlivosti
právě vybudováním národního
pojištění rolníků, řemeslníků
a dělníků i tím, že nemorální
a neodpovědné zkřivení námezdného
poměru ziskovými chutěmi některých
podnikatelů ve formě časových a úkolových
mezd, rafinovaných způsobů podílu
na zisku, ve formě vědeckého řízení
práce, taylorismu, fordismu a stlačování
mezd pod hodnotu pracovní síly - že to vše
je československou demokracií podrobeno kontrole
obzvláště svědomité a významné.
Vládní návrh zákona projevuje také
tendenci, aby všichni ti, kdo opožděně
přinášejí za nenormálních
poměrů daň krve, byli zbaveni svých
starostí o rodinu. Dnes nám nastoupili a nastupují
otcové rodin. Zdůrazněním zákonitého
zachování pracovního a služebního
poměru po dobu cvičení ve zbrani chceme zdůrazniti
mimořádný význam rodiny s populačního,
občanského, národohospodářského
a mravně-náboženského hlediska. (Potlesk.)
Chceme ukázati, že základem státu a
jeho všestranného vývoje je rodina (Potlesk.),
že požadavkem sebezáchovy státu i národa
je její hospodářské zabezpečení.
(Potlesk.) Je však skutečností, že
rodina je obvykle hospodářsky zabezpečena
jen důchodem mužovým. Je-li nyní zajištěno
zákonem zachování pracovního poměru
mužů, padá s beder ženatých branců
podstatný díl starostí. Dějiny vývinu
vojenských zákonů ukazují, co nemorálního,
co dramat bylo často skrýváno pod faktem,
že se nesměl mladý muž před vstoupením
do presenční služby ženit právě
z důvodu nejisté povojenské existence. Při
tom si dovoluji upozornit, že otázka vyživovacích
příspěvků byla již sice řešena,
ale zcela nedostatečně. Bezpodmínečné
a rychlé zvýšení příspěvků
je nutné s náležitým zřetelem
na cenovou hladinu. Netýká se veřejných
a státních zaměstnanců a proto doufáme,
že i zde bude dosaženo brzy nápravy, důstojné
demokratického pojetí rovnosti stavů.
Při projednávání nového zákona
dáváme si však otázky: Proč nezajišťujeme
projednávaným zákonem také plynulost
starobního pojištění a lékařského
ošetření v každém případě?
Kdo bude v mezidobí hradit pojištění?
Náklady jsou značné a nelze tento fakt přejíti
bez povšimnutí. Jsme si vědomi, že podmínkou
sociálního štěstí rodiny i národa
je zdraví? Pravidelné prohlídky, registrující
a pozorující zdraví příslušníků
národa, rozšíření sítě
nemocnic, rozšíření sítě
útulků pro rodičky, volání
po větším počtu lékařů-specialistů
na straně jedné a po hustém rayonování
obvodních praktických lékařů
na straně druhé, volání po větším
odborném školení nemocenského personálu,
zejména civilního, volání po rozřešení
otázky a rozporu mezi zubními lékaři
a zubními techniky, otázky důležité
zvláště v pohraničí, atd. atd.,
to vše chceme řešit bez odkladu a co nejrychleji.
Zvláště boji proti t. zv. civilisačním
nemocem chceme věnovati co největší
pozornost. Léčení plicních nemocí,
rakoviny, obrny zařadíme do zdravotního plánu
tak, aby výsledky byly odpovídající
významu výše naší lékařské
vědy. Vedle četných nemocí povolání
budou tu hráti jistě významnou úlohu
otázky požívání alkoholu a nikotinu,
zrovna tak jako otázky všeobecné výživy.
Také doprovodné zubní a oční
nemoci jako následky civilisace budou námi sledovány
a řešeny s nejostřejší pozorností.
Ptám se jen: máme vyřešen problém
ženské práce v celé jeho šíři
a hloubce?
Vládní návrh zákona o pracovním
poměru osob, které nastoupily presenční
službu, ukazuje, jak odlišně se dívá
národ nyní na osoby presenčně sloužící
než před 20 lety. Dal jim nejen plnoprávnost
občanskou tím, že jim vrací volební
právo a tím je vyvádí z kategorie
vyděděnců národa, ale rozšiřuje
zákon o záložnících, vydaný
v době nezaměstnanosti i na osoby presenčně
sloužící, u vědomí rovnoprávného
hodnocení všech. Zůstává však
zde stále otevřený problém: proč
občané tohoto státu, kteří
tělovýchovou, junáctvím, sportem a
řádnou životosprávou vyspěli
tělesně tak, že byli uznáni schopnými
vykonávati službu vojenskou, jsou existenčně
poškozováni tím, že nemají započítánu
vojenskou presenční službu do platového
postupu plně a nezkráceně? Jest známo
zákonodárcům, že ve státních
službách jest nejméně trojí hodnocení
vojenské presenční služby? Kdy dočkáme
se zrovnoprávnění všech odvodních
ročníků a kdy bude voják při
výkonu civilní služby platově roveň
osobám stejného fysického stáří,
které na vojně nebyly? Bude řešení
této otázky příkladem i pro soukromé
zaměstnavatele? Soukromý zaměstnanec byl
právě v tomto případě vědomě
a zákonně velmi citelně zkrácen, což
odporuje zásadám pracovní morálky.
Ve smyslu §u 8, odst. 1 zák. z 31. března 1925,
č. 61, byly osoby soukromozaměstnanecké postiženy
také tím, že po dobu vykonávání
výjimečné činné služby
vojenské podle §u 27 br. zák. byly zaměstnavateli
z pensijního pojištění odhlášeny.
Také ku př. dosud platná vyhláška
ze dne 6. března 1941 o úpravě pracovních
podmínek obchodníků, administrativních
a technických zaměstnanců v průmyslu
a maloživnostech k vojenské presenční
službě vůbec nepřihlíží.
Někteří zaměstnavatelé sice
vojenskou presenční službu do počtu
let v povolání započítávali,
jiní však ne a tato nejednotnost vede i nadále
k odůvodněné nespokojenosti z řad
postižených, kteří však nemají
opory v žádném zákonném ustanovení.
Obdobně pak došlo k podobným nespokojenostem
osob, povolaných k výkonu výjimečné
činné služby vojenské podle §u
27 br. zák., kdy někteří zaměstnavatelé
platili povolaným osobám plný plat i pensijní
pojištění, druzí pak v soukromých
službách dokonce i tyto osoby odhlásily z pensijního
pojištění, neboť dosavadní zákony
jim to umožňovaly a umožňují.