Předseda Josef David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Gottier, Tymeš, Petr, Cvinček.
Zapisovatelé dr Bureš, Sova.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády Klement Gottwald, dr Stránský,
dr Šrámek; ministři Hála, Masaryk.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
211 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře sněmovní: tajemník
PNS dr Madar; jeho zástupci dr Záděra,
dr Ramajzl.
Předseda Jos. David zahájil schůzi.
ve 14 hod. 22 min.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu udělil
předseda na dnešní schůzi posl. Peroutkovi,
Machátovi, Klimentovi, Fraštackému, dr Kvetkovi,
Huškovi, Jungmanovi, dodatečně na včerejší
schůzi posl. Ledlovi.
Na návrh předsedův udělila sněmovna
hlasováním posl. Sosnarovi-Honzákovi,
jenž předložil lékařské
vysvědčení, zdravotní dovolenou na
dobu 6 týdnů.
Zprávy:
výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 69) o zatímním
vedení státního hospodářství
Československé republiky v roce 1946 (tisk 76);
výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 8), jímž se mění
některá ustanovení o dani důchodové
(tisk 77).
Interpelace posl. Děda min. financí ve věci
přímých daní za berní rok 1945/46
(tisk 74).
Návrh posl. Sajala a soudr. na změnu některých
ustanovení o všeobecné dani výdělkové
(tisk 73).
Iniciativnímu výboru přikázán
návrh tisk 73.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž je:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 8), jímž
se mění některá ustanovení
o dani důchodové (tisk 77).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání
o této předloze sloučilo s jednáním
o předloze, která jest jako odst. 2 pořadu,
to je:
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 69) o
zatímním vedení státního hospodářství
Československé republiky v roce 1946 (tisk 76).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že při obou těchto předlohách
jde o osnovy rázu finančního. Jsou nějaké
námitky proti návrhu na sloučené projednávání
těchto dvou odstavců? (Námitky nebyly.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodajem o odst. 1 je p. posl. Vašek, o odst. 2
p. posl. Fürth.
Dávám slovo p. zpravodaji o odst. 1, p. posl. Vaškovi.
Zpravodaj posl. Vašek: Slavné Národní
shromáždění, dámy a pánové!
Vládní návrh zákona, jímž
se mění některá ustanovení
o dani důchodové, upravuje jeden z nejdůležitějších
úseků daňového hospodářství
našeho státu. Jak známo, tvoří
převážnou část státních
příjmů výnos daní, dávek
a poplatků, mezi nimiž právě přímé
daně jsou jednou z nejpodstatnějších
složek. Mezi těmito přímými daněmi
stojí jak co do výnosu, tak i co do významu
na prvém místě daň důchodová.
Výnos daně důchodové vždy daleko
přesahoval úhrn všech ostatních přímých
daní, t. zv. výnosových, což je zřejmé
z tohoto přehledu:
R. 1935 činil výnos daně důchodové
1.067 mil., ostatních přímých daní
696 mil., r. 1936 činil výnos daně důchodové
1.186 mil., ostatních přímých daní
682 mil., r. 1937 činil výnos daně důchodově
1.055 mil., ostatních přímých daní
924 mil., r. 1939 činil výnos daně důchodové
1.717 mil., ostatních přímých daní
893 mil. To se týkalo celého území
Československé republiky. Od r. 1940 pak máme
po ruce data pouze z t. zv. protektorátu: R. 1940 činil
výnos daně důchodové 2.577 mil., ostatních
přímých daní 987 mil., r. 1941 činil
výnos daně důchodové 3.540 mil., ostatních
přímých daní 1.219 mil., r. 1942 činil
výnos daně důchodové 4.041 mil., ostatních
přímých daní 2.072 mil., r. 1943 činil
výnos daně důchodově 4.109 mil., ostatních
přímých daní 2.257 mil. a r. 1944
činil výnos daně důchodové
4.801 mil., ostatních přímých daní
3.165 mil.
Význam daně důchodové záleží
v tom, že postihuje co nejširší okruh poplatníků
a dotýká se i subjektů zvláštní
daně výdělkové, které sice
samy této dani nepodléhají, ale jsou povinny
srážeti ji svým zaměstnancům.
Ze shora uvedených výnosů je zřejmo,
jak rozhodujícím činitelem je výnos
daně důchodové pro řádný
rozpočet státu, a to tím spíše
v dnešní době, kdy stát stojí
před nesmírnými úkoly, které
budou vyžadovat i nesmírných nákladů.
Množství poplatníků této daně
má za následek, že každé třeba
nepatrné snížení nebo zvýšení
sazeb se projevuje v celku značnými částkami.
Podle statistiky daně důchodové na berní
rok 1936 je to poslední statistika za celé
území předmnichovské republiky - činil
počet poplatníků daně důchodové
2,059.299, celkový zdaněný důchod
přes 25 miliard.
Od r. 1938 došlo jednak v zemi České a Moravskoslezské,
jednak na Slovensku k podstatným změnám v
ustanoveních pro daň důchodovou. Kdežto
na Slovensku v podstatě zůstal v platnosti československý
zákon o přímých daních, posledně
ve znění vládního nařízení
č. 393/1938 Sb., byla daň důchodová
v zemi České a Moravskoslezské - ovšem
jen na území t. zv. -protektorátu zprvu změněna
ještě vládním nařízením
č. 162/1940 Sb. a pak zcela zrušena a nahrazena novou
daní důchodovou podle vládního nařízení
č. 233/1943 Sb., přebírající
téměř doslova ustanovení říšskoněmecké
daně důchodové. Při tom nutno poukázat
i na to, že v pohraničním území
země České a Moravskoslezské, které
bylo r. 1938 odtrženo a připojeno k Německu,
platil plně říšskoněmecký
zákon o dani důchodové, tedy v některých
podrobnostech a zejména v administrativním jeho
výkladu poněkud se lišící od
vládního nařízení č.
233/1943 Sb., platícího na ostatním území
Čech a Moravy. Na územích pak, jež byla
od Slovenska odtržena k Maďarsku, platily maďarské
zákony a na územích připojených
k Polsku zákony polské.
V osnově jde především o to, aby místo
těchto pěti daňových systémů,
jež v době nesvobody na území republiky
platily, byl opět zaveden jednotný, a to spravedlivý
a sociálním požadavkům plně vyhovující
systém přímých daní. Tento
velký úkol řeší osnova jen částečně
t. j. zatím jen v tom oboru, kde je tato náprava
nejnaléhavější, totiž v oboru daně
důchodové, neboť tato daň se u velkého
počtu poplatníků vybírá srážkou
při výplatě služebních požitků,
takže je nanejvýše nutno, aby byla do 1. ledna
1946 zákonem upravena.
V podstatě vrací se osnova k ustanovením
o dani důchodové, obsaženým v zákoně
o přímých daních a jeho změnách
a doplňcích vydaných před dobou nesvobody.
Již vládní návrh sám však
provádí četné změny proti tomuto
stavu. Jako nejdůležitější je nutno
uvésti snížení daňových
sazeb v nejnižších stupních důchodu,
podstatné zvýšení slev pro vícečlenné
rodiny a ustanovení, že již při srážce
daně bude zaměstnavatel brát zřetel
na počet členů poplatníkovy rodiny.
Tím se vládní návrh snažil vyhovět
sociálním požadavkům dnešní
doby a převalit část daňového
břemene s vrstev sociálně slabších
na vrstvy lépe situované.
Rozpočtový výbor Prozatímního
Národního shromáždění
probral v několika schůzích vládní
návrh a usnesl se na těchto změnách
a doplňcích:
V čl. 1: Zde byl připojen nový odstavec
3, jímž se zrušuje branný příspěvek
také na Slovensku. Pro země Českou a Moravskoslezskou
byl zrušen už dekretem presidenta republiky č.
99/1945 Sb.
V čl. 2: v novém odstavci 1 se § 1 zákona
o přímých daních doplňuje ustanovením
ve věci nerozdělených pozůstalostí,
urbariátů a kompesesorátů, které
se přejímá z dosavadního slovenského
zákonodárství.
V čl. 3: Přihlížeje ke zvýšení
mzdové a cenové hladiny a sociálním
potřebám, upravil rozpočtový výbor
nově daněprostá minima a odstupňoval
je podle počtu příslušníků
rodiny. Dále znovu pojal do § 7 z. o př. d.
ustanovení o nezdanitelnosti výher na losy.
V oboru zdaňování darů poskytovaných
zaměstnavateli zaměstnancům zrušil dosavadní
ustanovení o nezdanitelnosti mimořádných
darů do 20.000 Kčs poskytovaných zaměstnancům,
ježto toto ustanovení vyvolávalo časté
spory o to, zda jde o dar mimořádný, a tím
značně komplikovalo řádné provádění
srážky daně důchodové. Místo
toho nastupuje ustanovení, podle něhož dary
zaměstnavatelů zaměstnancům podléhají
bez zřetele, zda jde o dar řádný nebo
mimořádný, dani důchodové,
ale jen pokud ročně převyšují
2.000 Kčs.
V čl. 4: Podle vládního návrhu
měly býti příspěvky poskytované
rodiči dětem a naopak odčitatelny, jen pokud
nepřesahují 12.000 Kčs. V zájmu jasnosti
se toto ustanovení doplnilo tak, že jsou tyto příspěvky
do 12.000 Kčs odčitatelny za každou podporovanou
osobu.
V čl. 5: Rozpočtový výbor pokládal
sazby daně důchodové v §u 18 zákona
o př. d. navržené ve středních
stupních, t. j. od 23.000 Kčs do 140.000 Kčs,
jednak za příliš vysoké, jednak za málo
odstupňované. Proto v těchto stupních
sazby nově upravil rozdělením dosavadních
stupňů důchodů a změnou navržených
sazeb.
V čl. 6: Z důvodů sociálních
a se zřetelem na zvýšenou cenovou a mzdovou
hladinu byla navržena nová hranice, od které
se vybírá přirážka. Podle §u
19 z. o př. d. pro rodiny s menšími břemeny
u svobodných poplatníků byla zvýšena
z 18.000 Kčs na 30.000 Kčs a u poplatníků
bezdětných z 18.000 Kčs na 36.000 Kčs.
Hranice, od které se vybírá u bezdětných
poplatníků 20 % přirážka, byla
zvýšena z týchž důvodů z
80.000 Kčs na 100.000 Kčs. Souhlasně s tím
byla i hranice 80.000 Kčs, uvedená v odstavci 3,
zvýšena na 100.000 Kčs. V §u 19, odst.
2, čís. 3 bylo dosavadní ustanovení
doplněno tím, že tato výhoda, t. j.
odpadnutí přirážky pro rodiny s menšími
břemeny, přísluší pouze poplatníkům
s důchodem nepřevyšujícím 300.000
Kčs.
V čl. 7: Sazby, navržené ve vládním
návrhu pro mnohočlenné rodiny (§ 2o
z. o př. d.), byly pozměněny tak, že
odpadla daň v nejnižších důchodových
stupních, jak to odpovídá novým daněprostým
minimům, stanoveným pro tyto poplatníky
§u 3 z. o př. d. (čl. 3 osnovy tohoto zákona).
Dále bylo stanoveno, že tyto zvýhodněné
daňové sazby neplatí pro poplatníky,
kteří mají sice příjem z pramenů
ležících na území republiky,
ale nebydlí na tomto území. Tito poplatníci
mají totiž značnou výhodu již tím,
že se jejich důchod zdaňuje zčásti
na našem území, zčásti ve státě
jejich bydliště, čímž unikají
daňové progresi.
V čl. 8: Ustanovení §u 21 z. o př.
d., podle něhož se bere na zvláštní
poměry, podstatně omezující poplatníkovu
platební schopnost, zřetel snížením
daně, bylo doplněno ustanovením, že
toto snížení přísluší
i pozůstalým osobám po padlých, popravených
a umučených v koncentračních táborech.
V čl. 9: V důsledku zvýšení
daněprostého minima (§ 3 z. o př. d.)
bylo nutno také v §u 30 vypustit nejnižší
stupně příjmů. Dále bylo nutno
vzhledem ke změnám, provedeným v sazbě
v §u 18 z. o př. d. (čl. 5 osnovy), upraviti
i v §u 30 základní sazby. Dále bylo
ustanovení §u 30 doplněno ustanovením
o poplatnících ovdovělých a rozloučených
(§ 30, odst 9 z. o př. d.).
V čl. 10: Také § 31 z. o př.
d. bylo nutno pozměniti v důsledku toho, že
bylo v §u 3 z. o př. d. zvýšeno daněprosté
minimum. Daněprostá minima hrubých služebních
požitků, uvedených v §u 31, odpovídají
daněprostým minimům čistého
důchodu, stanoveným v §u 3 z. o př.
d. Také ustanovení §u 31 bylo doplněno
ustanovením o poplatnících ovdovělých
a rozloučených (§ 31, odst. 2.).
Do čl. 18 byla pojata dvě důležitá
ustanovení. V odst. 3 tohoto článku se drahotní
přídavky, které pobírají státní
a veřejní zaměstnanci na Slovensku a které
byly dosud od daně důchodové osvobozeny,
osvobozují od daně důchodové, avšak
jen na přechodnou dobu, a to do provedení jednotné
zákonné úpravy platů státních
a veřejných zaměstnanců na celém
území Československé republiky. Bez
tohoto opatření by totiž nastalo u zmíněných
zaměstnanců na Slovensku podstatné snížení
jejích příjmů tím, že
by dosud osvobozené přídavky dani podléhaly.
Dále se osvobozují služební požitky
za práci přes čas z 50 % na přechodnou
dobu 3 let od daně důchodové v zájmu
zvýšení pracovních výkonů.
Za čl. 18 byly vsunuty dva nové články
19 a 20.
V čl. 19 se stanoví, že daň důchodovou
a všeobecnou výdělkovou budou vyměřovati
nikoliv daňové komise, nýbrž finanční
úřady a že rovněž o odvolání
nebudou rozhodovati komise. Tohoto opatření jest
třeba, ježto sestavení komisí si vyžádá
delší doby.
Čl. 20 má za účel umožniti
finanční správě technická opatření,
jichž je pro vyměření daní a
vrácení přeplatků nezbytně
třeba, jako na př. potvrzení zaměstnavatelů
o výši vyplacených požitků a sražené
daně důchodové a pod.
Dosavadní čl. 19 byl přečíslován
na čl. 21.
Rozpočtový výbor se usnesl doporučiti
Prozatímnímu Národnímu shromáždění,
aby osnovu přijalo ve znění se změnami,
jak se na nich usnesl výbor rozpočtový, a
aby byla přijata resoluce, ve které se vládě
ukládá, aby v době pokud možno nejkratší
předložila Prozatímnímu Národnímu
shromáždění návrh zákona
o přímých daních, zpracovaný
na základě změněných politických
i hospodářských poměrů v Československu.
(Souhlas.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo zpravodaji o odst. 2, p. posl. Fürthovi.
Zpravodaj posl. Fürth: Slavná sněmovno!
Jménem rozpočtového výboru dovoluji
si vám navrhnout ke schválení návrh
zákona tisk 69 o zatímním vedení státního
hospodářství Československé
republiky v r. 1946.
Rozpočtový výbor projednal tento návrh
ve své schůzi, konané dne 19. prosince, a
dříve než se usnesl, aby byl doporučen
plenu ke schválení v původním znění,
projevil přání, aby vláda přihlédla
k žádostem, které byly výborem již
několikráte tlumočeny, t. j. aby předlohy
zákonů nebyly předkládány rozpočtovému
výboru v poslední chvíli, kdy je nutno projednávat
návrhy zákonů s takovým urychlením.
Věc státních financí je věcí
příliš vážnou a rozpočtový
výbor - a s ním jistě i celé Národní
shromáždění - bude souhlasit, aby vláda
předkládala předlohy své včas,
a to tak, aby bylo dosti času k jejich řádnému
uvážení a projednání. (Potlesk.)
Jinak rozpočtový výbor uznává,
že vládě není možno, aby ještě
před ukončením starého roku předložila
návrh rozpočtu tak, jak bývalo zvykem v dobách
prvé republiky, a že je nutno, aby Prozatímní
Národní shromáždění prodloužilo
ve formě zákona dekret presidenta republiky, kterým
byla vláda zmocněna, aby hospodařila v posledních
měsících r. 1945 bez řádného
rozpočtu. Předloha zákona je s menšími
obměnami vlastně prodloužením tohoto
dekretu, kteréžto opatření jest nutné,
aby ministerstvo financí a vláda získaly
dosti času k tomu, aby mohly předložit Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
řádný rozpočet na r. 1946.
Rozpočtový výbor se proto usnesl doporučiti
schválení zákona ve znění navrženém
vládou, doplňuje však své usnesení
resolucemi. První resoluce ukládá vládě,
která je zmocněna hospodařit bez rozpočtu,
aby po dobu platnosti tohoto zákona předkládala
Národnímu shromáždění
měsíční výkazy očekávaných
peněžních výdajů a příjmů.
Druhá resoluce žádá, aby vláda
pro nejbližší schůzi rozpočtového
výboru předložila zprávu o všech
úvěrech zmíněných v §u
4; jde o záruky úvěrů a o úvěry,
které byly povoleny vládou na nákup potravin
a surovin v období od 5. května do 31. prosince.
Třetí resolucí se vláda vyzývá,
aby ve lhůtě co nejkratší předkládala
Národnímu shromáždění
výsledky státního hospodářství
za jednotlivé měsíce r. 1945, neboť
se rozpočtový výbor domnívá,
že Prozatímní Národní shromáždění
má právo a také povinnost znát, jak
vláda v r. 1945 hospodařila a jaký je dnešní
stav našeho finančního hospodářství.
Tím jsem domnívám se splnil úkol,
který mi rozpočtový výbor uložil,
a prosím, aby slavné Národní shromáždění
předlohu zákona schválilo v navrženém
znění. (Potlesk.)