Čtvrtek 13. prosince 1945

Předseda: Vykonáme nyní oddělené hlasování o každé ze společně projednávaných předloh.

Prozatímní Národní shromáždění je způsobilé se usnášeti. Budeme hlasovati nejprve o prvém odstavci pořadu.

Ad 1. Hlasování o osnově zákona o zvýšení státních starobních podpor (tisk 30).

Zpravodajem za výbor soc.-politický je posl. Jungman, za výbor rozpočtový posl. dr Chytil.

Osnova zákona má 2 články, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je s jejími 2 články, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o zvýšení státních starobních podpor (tisk 30).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Jungman: Nejsou.

Zpravodaj posl. dr Chytil: Nejsou.

Předseda: Není jich.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.

Nyní budeme hlasovati o druhém odstavci pořadu.

Ad 2. Hlasování o osnově zákona o přídavcích k důchodům z veřejnoprávního sociálního pojištění (tisk 33).

Zpravodajem za výbor soc.-politický je p. posl. Cipro za posl. Skaunice, za výbor rozpočtový p. posl. inž. dr Ješ.

Osnova zákona má 5 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 5 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona o přídavcích k důchodům z veřejnoprávního sociálního pojištění (tisk 33).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Cipro: Nejsou.

Zpravodaj posl. inž. dr Ješ: Nikoliv.

Předseda: Kdo tedy ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Zbývá ještě hlasovati o resoluci, otištěné ve zprávě výborové.

Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce jest přijata.

Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.

Nyní budeme hlasovati o třetím odstavci pořadu.

Ad 3. Hlasování o osnově zákona o jednorázových prídavkoch k dôchodom z verejnoprávneho sociálneho poistenia (tlač 31).

Zpravodajem za výbor sociálně-politický je p. posl. Dvorín, za výbor rozpočtový p. posl. inž. dr Ješ.

Osnova zákona má 4 paragrafy, nadpis a uvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona o jednorázových prídavkoch k dôchodom z verejnoprávneho sociálneho poistenia (tlač 31).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Dvorín: Nejsou.

Zpravodaj posl. inž. dr Ješ: Nikoliv.

Předseda: Kdo tedy ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.

Dále budeme hlasovati o čtvrtém odstavci pořadu.

Ad 4. Hlasování o osnově zákona o úpravě a rozšíření tříd ve veřejnoprávním sociálním pojištění (tisk 34).

Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl. Cipro za posl. Skaunice, za výbor rozpočtový p. posl. Štětka.

Osnova má 7 článků, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou, t. j. s jejími 7 články, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 4. Druhé čtení osnovy zákona o úpravě a rozšíření tříd ve veřejnoprávním sociálním pojištění (tisk 34).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Cipro: Nejsou.

Zpravodaj posl. Štětka: Nikoliv.

Předseda: Kdo tedy ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Nyní budeme hlasovati o trojdílném resolučním návrhu posl. Štětky, Vandrovce, Cipro, Skaunice, Petra, Valo a druhů, podaném ke všem právě projednaným osnovám zákonů.

Žádám o jeho přečtení.

Zástupce tajemníka PNS dr Záděra (čte):

Resoluce k vládním návrhům zákonů č. 22-25.

I. díl. Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé přijalo vládní návrhy zákonů č. 22, 23, 24 a 25, kterými se vedle státních starobních podpor zvyšují důchody z veřejnoprávního soc. pojištění a rozšiřují ve všech odvětvích stejným způsobem třídy za účelem zachycení zvýšení mezd a platů do pojištění, jakož i sblížení systému dávkového a příspěvkového v celém oboru našeho soc. pojištění. Přijetí uvedených návrhů aktualisuje obsáhlou a pronikavou reformu našeho soc. pojištění, která je součástí vládního programu a požadavkem celé naší veřejnosti a vytváří prvý závažný krok na cestě směřující k vybudování našeho jednotného národního pojištění. Přejeme si, aby naše národní pojištění bylo vybudováno na zásadách, že právo na ochranu zdraví, na ochranu práce a na sociální zabezpečení je nedílnou součástí základních práv občanských jakožto výraz nového poměru člověka k práci a lidské společnosti k pracujícímu člověku.

Je proto nezbytně nutno:

1. sloučiti dosavadní nositele sociálního pojištění a vytvořit organisační základnu národního pojištění;

2. rozšířiti pojištění na všechny pracující, tedy i na zemědělce, řemeslníky a svobodná povolání;

3. zlepšiti dávky tak, aby při zachování výhodnějších nároků pro určité skupiny pracujících, vystavené zvláštním nebezpečím práce, zejména pro horníky, bylo dosaženo jednotné a vyšší úrovně dávek; je třeba přihlédnout k tomu, aby sjednocení přineslo též vyrovnání některých dosud nižších dávek na Slovensku.

Dělnictvo a úřednictvo vybudovalo v těžkých bojích celé naše sociální pojištění, dává výsledky své práce všem pracujícím vrstvám národa a dokazuje svou solidaritu s nimi. Tím se národní pojištění stane symbolem jednoty našeho národa.

II. díl: Resoluce k zákonu o úpravě a rozšíření tříd ve veřejnoprávním sociálním pojištění (vládní návrh č. 25)

Tento zákon upravuje ve svých několika článcích společné otázky jednotlivých sociálně-pojišťovacích odvětví tak, aby nebylo neodůvodněných rozdílů třídních a stavovských.

Po stránce materielně-právní zvyšují se dávky ve všech odvětvích nemocenského pojištění, takže ve všech odvětvích se přidává a dociluje se tím jednotné vyšší úrovně hlavních dávek nemocenského pojištění. Tím se sbližují jednotlivá odvětví sociálně-pojišťovacího zákonodárství. Je to tedy první závažný krok na cestě směřující k vybudování jednotného národního pojištění.

Za neméně závažné opatření považujeme vybudování jednotné zdravotní a lékařské služby nemocenského pojištění na stejném základě; je to věc více administrativní než legislativní povahy a její provádění doporučujeme i za dnešního zákonného stavu.

Vyzdvihujeme také skutečnost, že zákon upravuje podle stejných zásad pojištění v zemích českých i na Slovensku, tedy v celé republice jednotně.

Zkušenosti jasně prokázaly potřebu nejužší spolupráce a vzájemné podpory všech nositelů sociálního pojištění. Veliké úkoly, které naše sociální pojištění v nejbližší době očekávají, mohou býti s úspěchem splněny pouze v jednotné organisaci, která je nutným předpokladem národního pojištění.

Vyzýváme proto vládu, aby předložila v době co nejkratší osnovu zákona o sjednocení dosavadního sociálního pojištění k projednání Prozatímnímu Národnímu shromáždění.

III. díl: Resoluce k zákonu o rodinných přídavcích:

Zákon o rodinných přídavcích vyplynul ze snahy vlády o spravedlivou úpravu mezd a platů v důsledku měnové reformy a zvýšení hospodářských čísel.

Jsme si vědomi, že každý občan našeho státu musí přinášeti oběti při budování hospodářských základů naší lidové republiky. Je jistě jenom spravedlivé, aby zejména početné rodiny nebyly postiženy větším zatížením. Vítáme proto zákon o rodinných přídavcích jakožto spravedlivý doplněk k mzdovým a platovým úpravám.

Po stránce administrativní ukládá tento zákon nové značné úkoly nositelům nemocenského pojištění, jež s vlastním jejich posláním přímo nesouvisí. Při tom zdolávají dnes sociálně-pojišťovací ústavy pouze se vzepětím všech sil zcela mimořádně zvýšenou vlastní agendu, spojenou zejména se vzrůstem onemocnění v důsledku válečných útrap, persekuce a podvýživy i s dočasným pohybem obyvatelstva.

Doporučujeme proto usnadniti nemocenskému pojištění plnění zejména nových úkolů na ně vznesených v tom směru, aby nemocenské pojišťovny při provádění tohoto zákona mohly v nejširší míře použíti spolupráce a podpory závodních rad, které mají všechny předpoklady k tomu, aby byly účinně nápomocny při uplatňování, zjišťování a ověřování nároků, jakož i při výplatě a kontrole přiznaných rodinných příspěvků.

Od závodních rad očekáváme, že dají své zkušenosti a místní znalosti plně do služeb při provádění tohoto sociálně důležitého zákona a že se ochotně a účelně této spolupráce zúčastní.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP