Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen. Rozprava odpadá.
Osnova zákona má 3 paragrafy, nadpis a úvodní
formuli.
Nebude-li námitek, budeme hlasovati o celé
osnově najednou podle zprávy výborové.
(Námitek nebylo.)
Námitek není.
Poněvadž ústavní zákon vyžaduje
ke svému schválení podle §u 33 úst.
listiny a §u 56, odst. 3 jedn. rádu
třípětinové většiny všech
poslanců a podle čl. 2 úst. dekretu
presidenta republiky ze dne 25. srpna 1945, č.
47 Sb., většiny přítomných
členů Prozatímního Národního
shromáždění ze Slovenska, dám
sečísti hlasy.
Žádám pp. zapisovatele, aby spolu
s p. členy sněmovní kanceláře
provedli sčítání hlasů,
a to: p. posl. dr Kempný v 1.
a 2. úseku, p. posl. Štětka
v 3. a 4. úseku, p. posl.
dr Ducháček v 5. a 6. úseku,
p. posl. Smejkal na presidiální
tribuně, a p. posl. Smejkal aby s
panem tajemníkem PNS zjistil výsledek hlasování.
Kdo souhlasí s celou osnovou ústavního zákona,
to jest s jejími 3 paragrafy, dále s
nadpisem zákona a s úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku a ponechá ji zdviženu, dokud
nebude provedeno sčítání. (Děje
se.)
Pro se vyslovilo 194 hlasů, proti se nevyslovil
žádný hlas.
Tím Prozatímní Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu ústavního zákona
ve znění zprávy výborové kvalifikovanou
většinou třípětinovou z nynějšího
počtu všech poslanců a podle článku
2 úst. dekretu presidenta republiky ze dne 25.
srpna 1945, č. 47 Sb., většinou
přítomných členů Prozatímního
Národního shromáždění
ze Slovenska.
Osnova zákona přijata jakožto zákon
ústavní ve čtení prvém.
(Potlesk.)
Předsednictvo se usneslo podle § 54, odst.
1 jedn. řádu, aby o této
osnově bylo čtení druhé provedeno
v téže schůzi.
Přistoupíme proto ihned ke čtení druhému.
Ad 1. Druhé čtení osnovy ústavního
zákona o Zakarpatské Ukrajině a úpravě
státních hranic se Svazem sovětských
socialistických republik (tisk 16).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Dolanský: Nejsou.
Zpravodaj posl. Wünsch: Nemám.
Předseda: Není jich.
Než budeme hlasovati, upozorňuji, že
§ 33 úst. listiny a § 56, odst.
3 jedn. řádu vyžadují třípětinové
většiny všech poslanců a podle čl.
2 úst. dekretu presidenta republiky ze dne 25.
srpna 1945, č. 47 Sb. , většiny
přítomných členů Prozatímního
Národního shromáždění
ze Slovenska, poněvadž ve čtení
prvém osnova tato byla usnesena jako zákon ústavní.
Při hlasování dám sečísti
hlasy.
Žádám tudíž tytéž pány
zapisovatele jako při čtení prvém,
aby spolu s pány členy sněmovní
kanceláře provedli sčítání
hlasů.
Jsou to pp. posl.: dr Kempný, Štětka, dr
Ducháček, Smejkal.
Budeme hlasovati.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s touto
osnovou ústavního zákona tak, jak
ji Prozatímní Národní shromáždění
přijalo ve čtení prvém, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
Podle provedeného sčítání hlasů
vyslovilo se v druhém čtení pro osnovu 191
poslanců, proti nikdo.
Pro osnovu se tedy vyslovila kvalifikovaná třípětinová
většina z nynějšího počtu
všech poslanců a podle čl. 2 úst.
dekretu presidenta republiky ze dne 25. srpna 1945,
č. 47 Sb. , většina
přítomných členů Prozatímního
Národního shromáždění
ze Slovenska a tím Prozatímní Národní
shromáždění osnovu tuto přijalo
také ve čtení druhém
jako zákon ústavní.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž
je:
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 7) o mimořádných
opatřeních k účelům evidence
majetku (tisk 15).
Zpravodajem je p. posl. Fürth. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Fürth: Vážené
Národní shromáždění! Byl
jsem pověřen rozpočtovým výborem,
abych doporučil k schválení osnovu zákona
o mimořádných opatřeních k
účelům evidence majetku. Rozpočtový
výbor ve své schůzi, konané
dne 21. listopadu, projednal vládní
návrh tohoto zákona ve velmi podrobné debatě,
které se účastnil též referent
ministerstva financí. Účelem zákona
je dáti ministerstvu financí právo a možnost,
aby v dohodě se zúčastněnými
ministry provedlo zjištění, sepsání
a přihlášení určitých
majetkových hodnot, na něž se nevztahoval
dekret presidenta republiky ze dne 20. října
1945, č. 95 Sb. Jak známo,
zachycuje tento dekret pouze majetkové hodnoty,
představované vklady a jinými peněžními
pohledávkami u peněžních ústavů,
životními pojistkami a cennými papíry.
Jsou však i jiné majetkové hodnoty, jejichž
zjištění, sepsání a přihlášení
je nutno pro všechna další zákonitá
opatření, kterými má býti
ozdravěno naše národní hospodářství
a kterými má býti zjednána bezpečná
základna pro příští hospodářský
život naší republiky. Mají-li býti
chystané daně a dávky z majetku rovnoměrně
a spravedlivě rozvrženy, je třeba,
aby všechny majetkové hodnoty, a to nejen
peníze, vklady u peněžních ústavů
a cenné papíry, nýbrž i všechny
podstatně jiné majetkové hodnoty, jako
jsou věřitelské pohledávky, úsporné
vklady u jiných institucí, než u peněžních
ústavů, účastí na
podnicích neakciových, sklady zboží
atd., byly rovněž vzaty do mimořádné
evidence.
Není pochyby o tom, že předložený
zákon dává ministerstvu financí,
na Slovensku v dohodě s pověřencem pro
finance, širokou rámcovou pravomoc. Jak
diskuse v rozpočtovém výboru ukázala,
byli si toho všichni členové výboru
plně vědomi. Jestliže se nakonec jednomyslně
shodli v tom, aby kromě jedné změny,
provedené v §u 1, doporučili této
plenární schůzi přijetí vládního
návrhu v původním znění,
učinili tak v přesvědčení,
že jde o zákon a věc veliké důležitosti,
která nesnese průtahu, a že také
v rychlém provedení tohoto zákona je skryt
úspěch vládního úsilí
o ozdravění našeho hospodářského
života.
Doporučuji tento zákon k přijetí ve
víře, že ministerstvo financí
splní svůj slib a ujištění,
že tohoto rámcového zákona nebude
provádějícími orgány zneužito
k zbytečnému šikanování drobných
majitelů, ať už z řad vrstev nepodnikatelských,
nebo z řad vrstev drobných živnostníků,
řemeslníků, obchodníků
a menších podnikatelů. Dále že
při provádění tohoto zákona
bude dbáno toho, aby lhůty k přihlášení
vyměřené byly takové, aby zbytečně
nezatěžovaly administrativu podniků, beztak
již dosavadními problémy a úkoly přetíženou.
Naproti tomu se rozpočtový výbor plně
ztotožnil s tím, aby zákon podchytil
všechny velké majetkové hodnoty, z nichž
velká část byla získána v
době válečné konjunktury, a
zejména pak ony neproduktivní hodnoty, do
nichž byla značná část válečných
a konjunkturálních zisků přelita a
v nich skryta. Není pochyby o tom, ze ony
musejí býti chystanými dávkami postiženy
především, před majetkem střádalů
a poctivých a pilných podnikatelů, produkujících
důležité směnné statky.
Domnívám se, že tuto důvěru
ve vládu a v ministerstvo financí míti můžeme,
jsouce svědky, jak je prováděn
dekret presidenta republiky č. 95. V několika
uplynulých týdnech je prováděno toto
dílo výměny peněz, soupisu
vkladů a cenných papírů v klidu a
pořádku, bez pozoruhodných poruch,
a pokládám proto za svoji povinnost, abych
s tohoto místa tento povznášející
zjev vyzvedl a podtrhl. Ostatně se domnívám,
že se nemýlím, když konstatuji,
že způsob, jak naše republika vykročila
do nového života v této oblasti, budí
obdiv a uznání všude ve světě,
a to i v kruzích, kde jinak o nedůvěru
a kritiku není nouze. To vše svědčí
o vyspělosti a disciplinovanosti našeho občanstva,
o jeho jemně vyvinutém smyslu pro otázky
hospodářské, a je významným
příslibem do budoucnosti.
Jsem také přesvědčen, že
najdu souhlas slavného Národního shromáždění,
jestliže při této příležitosti
vzpomenu oněch tisíců úředníků
a pomocného personálu našeho ministerstva financí,
naší Národní banky a veškerého
našeho peněžnictví, kteří
po řadu týdnů pracují neúnavně
do pozdních hodin večerních, nehledíce
na neděle a svátky, na tomto velkém
díle hospodářské obnovy. Jim
patří dík a uznání nás
všech.
Prosím jménem rozpočtového výboru,
aby slavné Národní shromáždění
přijalo osnovu zákona v předloženém
znění. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen. Rozprava odpadá
a přistoupíme proto k hlasování.
Osnova zákona má 5 paragrafů, nadpis
a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově
hlasovati najednou podle zprávy výborové.
(Námitek nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to
jest s jejími 5 paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned
druhé čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona
o mimořádných opatřeních k
účelům evidence majetku (tisk 15).
Zpravodajem je p. posl. Fürth. Jsou nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Fürth: Nejsou.
Předseda: Kdo ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona tak, jako ji Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přerušuji projednávání pořadu
schůze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu
udělil předseda: na dnešní schůzi
posl. Ulrichovi a dr Vojtěchu Erbanovi; dodatečně
na včerejší schůzi posl. Janu
Novotnému.
Předseda oznámil, že se předsednictvo
usneslo, aby se příští schůze
konala ve středu dne 28. listopadu 1945 o 14.
hod. 30 min.
Rozhodnutí o návrhu na zřízení
výboru inkompatibilitního a jeho volba.