Čtvrtek 22. listopadu 1945

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava odpadá.

Osnova zákona má 3 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Nebude-li námitek, budeme hlasovati o celé osnově najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Poněvadž ústavní zákon vyžaduje ke svému schválení podle §u 33 úst. listiny a §u 56, odst. 3 jedn. rádu třípětinové většiny všech poslanců a podle čl. 2 úst. dekretu presidenta republiky ze dne 25. srpna 1945, č. 47 Sb., většiny přítomných členů Prozatímního Národního shromáždění ze Slovenska, dám sečísti hlasy.

Žádám pp. zapisovatele, aby spolu s p. členy sněmovní kanceláře provedli sčítání hlasů, a to: p. posl. dr Kempný v 1. a 2. úseku, p. posl. Štětka v 3. a 4. úseku, p. posl. dr Ducháček v 5. a 6. úseku, p. posl. Smejkal na presidiální tribuně, a p. posl. Smejkal aby s panem tajemníkem PNS zjistil výsledek hlasování.

Kdo souhlasí s celou osnovou ústavního zákona, to jest s jejími 3 paragrafy, dále s nadpisem zákona a s úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku a ponechá ji zdviženu, dokud nebude provedeno sčítání. (Děje se.)

(Po sečtení hlasů:)

Pro se vyslovilo 194 hlasů, proti se nevyslovil žádný hlas.

Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu ústavního zákona ve znění zprávy výborové kvalifikovanou většinou třípětinovou z nynějšího počtu všech poslanců a podle článku 2 úst. dekretu presidenta republiky ze dne 25. srpna 1945, č. 47 Sb., většinou přítomných členů Prozatímního Národního shromáždění ze Slovenska.

Osnova zákona přijata jakožto zákon ústavní ve čtení prvém. (Potlesk.)

Předsednictvo se usneslo podle § 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Přistoupíme proto ihned ke čtení druhému.

Ad 1. Druhé čtení osnovy ústavního zákona o Zakarpatské Ukrajině a úpravě státních hranic se Svazem sovětských socialistických republik (tisk 16).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Dolanský: Nejsou.

Zpravodaj posl. Wünsch: Nemám.

Předseda: Není jich.

Než budeme hlasovati, upozorňuji, že § 33 úst. listiny a § 56, odst. 3 jedn. řádu vyžadují třípětinové většiny všech poslanců a podle čl. 2 úst. dekretu presidenta republiky ze dne 25. srpna 1945, č. 47 Sb. , většiny přítomných členů Prozatímního Národního shromáždění ze Slovenska, poněvadž ve čtení prvém osnova tato byla usnesena jako zákon ústavní.

Při hlasování dám sečísti hlasy.

Žádám tudíž tytéž pány zapisovatele jako při čtení prvém, aby spolu s pány členy sněmovní kanceláře provedli sčítání hlasů.

Jsou to pp. posl.: dr Kempný, Štětka, dr Ducháček, Smejkal.

Budeme hlasovati.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s touto osnovou ústavního zákona tak, jak ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

(Po sečtení hlasů.)

Podle provedeného sčítání hlasů vyslovilo se v druhém čtení pro osnovu 191 poslanců, proti nikdo.

Pro osnovu se tedy vyslovila kvalifikovaná třípětinová většina z nynějšího počtu všech poslanců a podle čl. 2 úst. dekretu presidenta republiky ze dne 25. srpna 1945, č. 47 Sb. , většina přítomných členů Prozatímního Národního shromáždění ze Slovenska a tím Prozatímní Národní shromáždění osnovu tuto přijalo také ve čtení druhém jako zákon ústavní.

Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání druhého odstavce pořadu, jímž je:

2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 7) o mimořádných opatřeních k účelům evidence majetku (tisk 15).

Zpravodajem je p. posl. Fürth. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Fürth: Vážené Národní shromáždění! Byl jsem pověřen rozpočtovým výborem, abych doporučil k schválení osnovu zákona o mimořádných opatřeních k účelům evidence majetku. Rozpočtový výbor ve své schůzi, konané dne 21. listopadu, projednal vládní návrh tohoto zákona ve velmi podrobné debatě, které se účastnil též referent ministerstva financí. Účelem zákona je dáti ministerstvu financí právo a možnost, aby v dohodě se zúčastněnými ministry provedlo zjištění, sepsání a přihlášení určitých majetkových hodnot, na něž se nevztahoval dekret presidenta republiky ze dne 20. října 1945, č. 95 Sb. Jak známo, zachycuje tento dekret pouze majetkové hodnoty, představované vklady a jinými peněžními pohledávkami u peněžních ústavů, životními pojistkami a cennými papíry.

Jsou však i jiné majetkové hodnoty, jejichž zjištění, sepsání a přihlášení je nutno pro všechna další zákonitá opatření, kterými má býti ozdravěno naše národní hospodářství a kterými má býti zjednána bezpečná základna pro příští hospodářský život naší republiky. Mají-li býti chystané daně a dávky z majetku rovnoměrně a spravedlivě rozvrženy, je třeba, aby všechny majetkové hodnoty, a to nejen peníze, vklady u peněžních ústavů a cenné papíry, nýbrž i všechny podstatně jiné majetkové hodnoty, jako jsou věřitelské pohledávky, úsporné vklady u jiných institucí, než u peněžních ústavů, účastí na podnicích neakciových, sklady zboží atd., byly rovněž vzaty do mimořádné evidence.

Není pochyby o tom, že předložený zákon dává ministerstvu financí, na Slovensku v dohodě s pověřencem pro finance, širokou rámcovou pravomoc. Jak diskuse v rozpočtovém výboru ukázala, byli si toho všichni členové výboru plně vědomi. Jestliže se nakonec jednomyslně shodli v tom, aby kromě jedné změny, provedené v §u 1, doporučili této plenární schůzi přijetí vládního návrhu v původním znění, učinili tak v přesvědčení, že jde o zákon a věc veliké důležitosti, která nesnese průtahu, a že také v rychlém provedení tohoto zákona je skryt úspěch vládního úsilí o ozdravění našeho hospodářského života.

Doporučuji tento zákon k přijetí ve víře, že ministerstvo financí splní svůj slib a ujištění, že tohoto rámcového zákona nebude provádějícími orgány zneužito k zbytečnému šikanování drobných majitelů, ať už z řad vrstev nepodnikatelských, nebo z řad vrstev drobných živnostníků, řemeslníků, obchodníků a menších podnikatelů. Dále že při provádění tohoto zákona bude dbáno toho, aby lhůty k přihlášení vyměřené byly takové, aby zbytečně nezatěžovaly administrativu podniků, beztak již dosavadními problémy a úkoly přetíženou. Naproti tomu se rozpočtový výbor plně ztotožnil s tím, aby zákon podchytil všechny velké majetkové hodnoty, z nichž velká část byla získána v době válečné konjunktury, a zejména pak ony neproduktivní hodnoty, do nichž byla značná část válečných a konjunkturálních zisků přelita a v nich skryta. Není pochyby o tom, ze ony musejí býti chystanými dávkami postiženy především, před majetkem střádalů a poctivých a pilných podnikatelů, produkujících důležité směnné statky.

Domnívám se, že tuto důvěru ve vládu a v ministerstvo financí míti můžeme, jsouce svědky, jak je prováděn dekret presidenta republiky č. 95. V několika uplynulých týdnech je prováděno toto dílo výměny peněz, soupisu vkladů a cenných papírů v klidu a pořádku, bez pozoruhodných poruch, a pokládám proto za svoji povinnost, abych s tohoto místa tento povznášející zjev vyzvedl a podtrhl. Ostatně se domnívám, že se nemýlím, když konstatuji, že způsob, jak naše republika vykročila do nového života v této oblasti, budí obdiv a uznání všude ve světě, a to i v kruzích, kde jinak o nedůvěru a kritiku není nouze. To vše svědčí o vyspělosti a disciplinovanosti našeho občanstva, o jeho jemně vyvinutém smyslu pro otázky hospodářské, a je významným příslibem do budoucnosti.

Jsem také přesvědčen, že najdu souhlas slavného Národního shromáždění, jestliže při této příležitosti vzpomenu oněch tisíců úředníků a pomocného personálu našeho ministerstva financí, naší Národní banky a veškerého našeho peněžnictví, kteří po řadu týdnů pracují neúnavně do pozdních hodin večerních, nehledíce na neděle a svátky, na tomto velkém díle hospodářské obnovy. Jim patří dík a uznání nás všech.

Prosím jménem rozpočtového výboru, aby slavné Národní shromáždění přijalo osnovu zákona v předloženém znění. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava odpadá a přistoupíme proto k hlasování.

Osnova zákona má 5 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 5 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona o mimořádných opatřeních k účelům evidence majetku (tisk 15).

Zpravodajem je p. posl. Fürth. Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Fürth: Nejsou.

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jako ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.

Přerušuji projednávání pořadu schůze.

*

Sdělení předsednictva.

Dovolené

podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu udělil předseda: na dnešní schůzi posl. Ulrichovi a dr Vojtěchu Erbanovi; dodatečně na včerejší schůzi posl. Janu Novotnému.

*

Předseda oznámil, že se předsednictvo usneslo, aby se příští schůze konala ve středu dne 28. listopadu 1945 o 14. hod. 30 min.

s pořadem:

Rozhodnutí o návrhu na zřízení výboru inkompatibilitního a jeho volba.

(Konec schůze v 15 hod. 30 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP