Předseda Josef David.
Místopředsedové Gottier, Tymeš, Hodinová-Spurná,
Cvinček.
Zapisovatelé Smejkal, dr Kempný.
Členové vlády: předseda vlády
Fierlinger; náměstkové předsedy
vlády Klement Gottwald, dr Stránský,
Široký, dr Šrámek, Ursíny;
ministři dr Drtina, Ďuris, Hála, arm.
gen. Hasal, Kopecký, Laušman, Majer, Masaryk,
Nosek, dr Pietor, dr Procházka, dr Ripka,
dr Šoltész, dr Šrobár; státní
tajemníci dr Clementis, gen. dr Ferjenčík,
Lichner.
251 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře sněmovní: tajemník
PNS dr Madar, jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Josef David zahájil schůzi
v 10 hod. 25 min. a konstatoval, že
sněmovna je způsobilá jednati.
Klub československé strany národně
socialistické oznámil, že jednatelem
klubu je místo posl. dr Drtiny posl. Žáčková-Batková.
Předseda (zvoní): Slovo si vyžádal
pan předseda vlády Fierlinger prohlášení
podle §u 64 jedn. řádu.
Dávám mu slovo.
Předseda vlády Fierlinger (uvítán
potleskem): Slavné Národní shromáždění!
Nová vláda se představuje v stejném
politickém, a až na jednu výjimku v
témže osobním složení jako vláda
první. Na místo náměstka předsedy
vlády Josefa Davida, jenž resignoval
na svou funkci, byl presidentem republiky jmenován
náměstkem předsedy vlády ministr dr
Jaroslav Stránský. Ministrem spravedlnosti
byl jmenován posl. dr Prokop Drtina. Oba pány
tímto slavnému Prozatímnímu Národnímu
shromáždění představuji. (Potlesk.)
Vládní program z dubna t. r. praví,
že po ustavení Prozatímního Národního
shromáždění, "president
jmenuje novou vládu s ohledem na přiměřené
zastoupení všech složek našeho národního
odboje doma i za hranicemi".
Ustavení nové vlády tomuto bodu vládního
programu vyhovuje. Strany Národní fronty,
v nichž v každé jsou spojeny domácí
i zahraniční složky našeho národního
odboje, se dohodly, vytvořiti novou vládu
na stejné politické základně a při
stejném politickém rozvrstvení, jako
tomu bylo u vlády staré. Mimo to měla
každá strana právo vyměniti své
představitele ve vládě a vyslati tam eventuelně
osobnosti vyšlé z domácího odboje,
kteréhož práva žádná
strana nepoužila. Takovýto přechod od
první vlády osvobozené republiky k vládě
druhé lze ostatně považovati za důkaz
pokračující konsolidace a stabilizace našich
vnitropolitických poměrů, což
je zjevem zajisté zdravým.
Nová vláda v součinnosti s Prozatímním
Národním shromážděním
připraví a provede ve lhůtě co možno
nejkratší volby do Ústavodárného
Národního shromáždění
(Potlesk.) Na podkladě všeobecného,
tajného, rovného a přímého
hlasovacího práva při poměrném
zastoupení. (Potlesk.) Teprve složení
takto vzniklého Ústavodárného shromáždění
ukáže, nakolik bude nutno měniti politické
rozvrstvení ve vládě.
Nedochází také ani k žádným
změnám programatickým. Košický
program bude dále rozvíjen a doplňován
úkoly, které vyplývají z provedených
již nebo prováděných postulátů
košického programu.
Jaké jsou v tomto smyslu nejnaléhavější
úkoly nové vlády a jak se vláda hodlá
jich zhostiti?
Především zůstává zakončit
veledůležité dílo, jehož
základ byl položen dekretem o obnovení československé
měny, které má být doplněno
souborem norem, týkajících se majetkových
dávek, což vše tvoří teprve
předpoklad k tomu, abychom vnesli pořádek
do veřejných financí, zajistili banky
a peněžní ústavy a přivedli též
státní finanční hospodářství
do rovnováhy a nakonec dosáhli i vyrovnaného
rozpočtu.
Je to úkol obrovský, který bude vyžadovat
mnoho úsilí. Již v předchozí
zprávě Národnímu shromáždění
jsem zdůraznil rozsáhlost našeho vnitřního
zadlužení, dědictví to nacistického
válečného hospodářství
a vykořisťujícího okupačního
režimu. Nebude tak snadné tyto značné
škody v dohledné době napravit a bude to vyžadovat
se strany veškerého obyvatelstva značných
obětí, na něž musíme býti
připraveni. Nesmíme přehlížeti
ani to, že i dnešní mimořádné
úkoly sociální péče, budování
armády a organizace nového státního
aparátu budou znamenat mimořádné výdaje,
což značně ztíží v první
době úkol vyrovnat státní rozpočet.
Na druhé straně jsme si vědomi, že
úspěch našeho úsilí o konečnou
rovnováhu státního rozpočtu závisí
na tom, aby už teď kdy této rovnováhy
není možno dosáhnouti byla nastoupena cesta
nejpřísnější úspornosti
jak ve veřejné správě, tak
v celém hospodářství a zejména
také v hospodářství znárodněném.
(Potlesk.)
Chci zde při této příležitosti
zdůraznit, že obnovu naší měny
a uspořádání našeho státního
finančního hospodářství chceme
provést v duchu co největší sociální
spravedlnosti. Nechceme přes únosnou míru
zdaňovat poctivě nastřádané
úspory a majetek poctivě nabytý, při
čemž v každém případě
občané sociálně slabí a hospodářsky
nezajištěni budou s to čerpati ze svých
dosavadních zdrojů v míře zajišťující
jejich existenci. Jsou tedy obavy v tom směru pronášené
a šířené bezpodstatné.
Sluší snad při této příležitosti
se zmíniti o tom, že jsme dosud přispívali
spravedlivým dílem k vydržování
spojeneckých armád, jež jsou na našem
území. V té věci měli
jsme vůči Rudé armádě již
od dřívějška smluvní závazky.
Šlo tedy, pokud jde o Rudou armádu,
o smluvně sjednané služby a dodávky
potravinových dávek a materiálů,
jednak též o hrazení části
výdajů osobních, což vše
představovalo úměrnou a spravedlivou část
našich celkových výdajů a prostředků,
takže třeba odmítnout tvrzení šířené
neodpovědnými živly, jakoby pobyt spojeneckých
oddílů na našem území mohl snížiti
životní úroveň našeho obyvatelstva.
(Potlesk.) Oproti tomu jsme se dohodli s vládou
Sovětského svazu, že nám nebudou
připočteny k tíži výlohy za výstroj,
výzbroj a vydržování naší
armády na území SSSR během války.
(Potlesk.) Kromě toho vláda Sovětského
svazu dodává nám bezplatně moderní
výzbroj pro naši novou armádu, která
se organizuje. (Potlesk.) Jde o miliardové
hodnoty, které znamenají podstatný
příspěvek k budování našeho
státu. Nyní nám sovětská
vláda oznámila, že sovětské
jednotky, nacházející se na našem
území, co nejdříve odejdou.
Současně oznamuje též vláda
Spojených států amerických, že
odvolává své jednotky, které
jsou na našem území. Je to zajisté
důkaz, že se nám plně důvěřuje
a že se též důvěřuje našim
schopnostem pokračovati jako dosud ve zdárném
budování našeho státu.
S obnovením naší sjednocené československé
měny souvisí též důležitý
úkol vyrovnání cenové hladiny v zemích
českých a na Slovensku a spravedlivé vyrovnání
hladiny mzdové a cenové, při čemž
musíme dbáti toho, abychom nenastoupili nebezpečnou
cestu nekontrolovatelné inflace. Musíme samozřejmě
dbáti jednak toho, aby úspory a finanční
kapitál, pokud nebudou zdaněny, nebyly
neúměrným zvýšením cen
znehodnoceny, aby reálná hodnota mezd nezůstala
za zvýšením cenovým a aby odpovídající
úpravou cenovou byl výrobci zaručen přiměřený
a spravedlivý zisk a tím výroba a obchod
stimulovány. Jde o jakousi střední
cestu, která nám má nakonec dovolit
plně rozvinout výrobu a uvolnit obchod, což
prospěje spotřebiteli a širokým vrstvám
pracujícího lidu.
Vyrovnání mezd a cen je třeba provést
co nejrychleji, aby hospodářský život
netrpěl nejistotou, plynoucí ze zbytečných
průtahů. Je to jeden z nejnaléhavějších
našich úkolů, jehož úspěšné
splnění vyžaduje naprosté vzájemné
důvěry a klidného a objektivního posouzení.
Naše politika cenová a mzdová musí
míti na zřeteli všeobecné zájmy
našeho hospodářství, avšak
musí býti současně zaměřena
k hlavnímu cíli, to jest k největšímu
vystupňování naší výroby
a k zajištění blahobytu nejširších
vrstev pracujícího lidu měst a venkova.
Obtíže, s nimiž se setkáváme
při nákupu v cizině a při dovozu nedostávajících
se nám poživatin z ciziny, hlavně masa
a tuku, nutí nás, abychom trvali na
přísném dodržování platných
předpisů, týkajících
se povinného odvádění kontingentů,
abychom všemi prostředky zamezili obchod na černém
trhu, porážení dobytka na černo
a aby zásobování obyvatelstva potravinovými
příděly bylo v praxi prováděno
všude spravedlivě a nejhospodárněji.
Nelze trpěti, aby soustava potravinových
přídělů byla svévolně
a neodpovědným postupem kýmkoliv porušována,
neboť na její bezvadné funkci závisí,
zda vydržíme do nových žní
bez větších poruch v zásobování
obyvatelstva a v jakém rozsahu se nám podaří
zachránit živou podstatu dobytka a tím zajistit
nový vzestupný vývoj jeho chovu. Všude
bude třeba největší ukázněnosti
a přísného dodržování
předpisů.
Vláda neopomine žádné příležitosti
k doplnění našich zásob dovozem z ciziny
a navázala v tomto směru jednání.
Vůči našim zemědělcům
chceme prováděti spravedlivou cenovou politiku,
která by podnítila jistě co největší
výrobu a svědomitější odvádění
předepsaných kontingentů. vláda
apeluje též na UNRRU o urychlení dodávek.
Široké vrstvy našich zemědělců
získaly nesporně urychleným prováděním
konfiskace půdy našich nepřátel a kolaborantů
a záborem jejich majetku, jakož i dalším
úspěšným prováděním
osidlovacího plánu. Tyto značné
zisky, kterých se zemědělským
vrstvám dostalo, ukládají jim na druhé
straně též mravní povinnost, aby
postupovaly v každém ohledu se zvýšeným
vědomím své odpovědnosti vůči
státu.
Noví majitelé, kterým v pohraničním
pásmu byly svěřeny zemědělské
usedlosti, musí věnovati co největší
péči řádnému hospodaření
na získané půdě. Naše
úřady budou s veškerou důsledností
pokračovati v provádění osidlovacího
plánu a v transferu té části německého
obyvatelstva, respektive výměny maďarského
obyvatelstva, jehož vystěhování
bude po stránce materielní a též mezinárodně
řádně připraveno. Jsme přesvědčeni,
že náš spravedlivý požadavek
zajištění národního charakteru
našeho státu bude v dohledné době splněn.
Budeme postupovat důsledně a neochvějně
v duchu své dosavadní politiky.
Chceme všemi prostředky rozvinouti náš
zahraniční obchod se všemi státy,
abychom získali směnné a platební
prostředky k zajištění dovozu nezbytných
surovin z ciziny. Po podepsání naší
předběžné dodávkové úmluvy
s SSSR, k níž došlo nedávno,
chceme připravit novou obdobnou rámcovou úmluvu
na rok 1946. Abych znázornil důležitost
našich jednání s naším východním
partnerem, chci zde uvésti několik čísel,
která již na první pohled ukazují
slibné perspektivy dalšího vývoje.
Podle výkazů bývalého Sdružení
pro obchod s SSSR, které existovalo po 4 roky a
zaniklo v červenci 1941, činila hodnota objednávek,
poskytnutých nám Sovětským svazem
za celou dobu trvání Sdružení, 620
milionů korun, kteréžto částky
bylo použito k nákupu surovin a zboží
v Sovětském svazu. Činil tedy celkový
obrat za celou dobu 4 let zhruba 1.200 milionů korun.
Oproti tomu již první naše zde vzpomenutá
dodávková úmluva předvídá
naše dodávky do SSSR v hodnotě 25 až 30
milionů dolarů, t. j. asi 1,
5 miliardy korun. Sovětský svaz pak se
své strany nám již dodal některé
suroviny, jako železnou rudu, bavlnu, len,
koudel, benzin a minerální oleje a pokračuje
v dodávkách surovin celkem podle naší
dohody. Nepochybuji, že se nám podaří
v příštím roce náš obchod
s SSSR ještě dále rozvinout a využít
při tom všech nabytých zkušeností
k lepší organizaci vzájemné výměny
zboží a surovin a k dosažení největší
účelnosti a hospodárnosti, pokud se
týče dopravy a dopravních tarifů a
kalkulovaných cen.
Samozřejmě chceme při tom rozvinouti co nejšíře
hospodářské styky s ostatními státy,
zejména s Britskou říší,
Francií a Spojenými státy severoamerickými,
jak jsem již ve své poslední zprávě
Národnímu shromáždění
naznačil.
Při tom nám napomáhá skutečnost,
že bylo možno obnoviti řadu starých
obchodních smluv ještě z doby před okupací,
které některé státy, jak
již oznámily, ještě uznávají.
Chceme tím co nejrychleji dospěti k intensivní
výměně zboží mezi ČSR
a ostatním světem, případně
i na podkladě kompensačních dohod o výměně
zboží. Překážky našeho
zahraničního obchodu postupně odstraňujeme,
a to jak po stránce dopravní, tak měnové.
Úspěšně vyřešení
těchto otázek vyžaduje dále důkladnou
organizaci dovozní a vývozní činnosti
a jejího účelného plánování.
Tím bude pak čeleno škodlivému,
roztříštěnému postupu na
zahraničních trzích. Budeme usilovati
o to, aby se tak dělo organizací hospodářských
misí v cizině a informováním jak ciziny,
tak zdejších dovozců a vývozců
o hospodářských poměrech u nás
i za hranicemi.
Konstatuji se zadostiučiněním, že
těžba uhlí slibně se rozvíjí,
a to přes počáteční obtíže,
které jsem již hlásil, a to dík
pochopení, s nímž se úsilí
vlády setkalo u našich horníku. (Potlesk.)
Nicméně těžkým problémem
zůstává dále naše doprava,
a to hlavně pro nedostatek železničního
materiálu, především nákladních
vozů a lokomotiv. Proto zásobování
našeho průmyslu uhlím je ohroženo a hrozí
nám v tom ohledu skutečná kalamita. Po
zvýšení těžby v poslední
době byla uvedena do provozu postupně většina
našich průmyslových podniků, k
čemuž přistoupily zvýšené
dodávky uhlí pro sezónní průmysl
cukrovarnický, sladařský a lihovarnický,
a tu hrozí nebezpečí, že
v důsledku nedostatku transportních prostředků
mohlo by další pravidelné zásobování
veškerého průmyslu uhlím být
nesmírně ztíženo. Zastavil by
se tak další slibný rozvoj hospodářského
života, k němuž od květnové
revoluce bylo vynaloženo tolik práce a energie.
Proto středem naší pozornosti musí
být v nejbližší době doprava.
Naše úsilí bude směřovati
k přísné evidenci vozů a budeme se
energicky domáhati vrácení našeho vozového
parku do provozu v tuzemsku. Dále bude energicky
prováděna oprava vozů a lokomotiv. Apelujeme
pak na naše železničáře, aby
všude a všemi prostředky zvyšovali výkonnost
našich drah.
S povděkem konstatuji, že se nám podařilo
otevřít pro náš dovoz ze zámoří
důležitou naši dopravní magistrálu,
kterou je Labe, začež vděčíme
hlavně úsilí vrchního velení
spojeneckých armád v okupované zóně
Německa. Lze se nadíti, že též
Dunaje lépe využijeme, a to aspoň v
míře, v jaké se nám podaří
obdržeti zpět část našich z provozu
vyřaděných plavidel, o čemž
se dále jedná.
Dekrety o znárodnění našeho těžkého
a klíčového průmyslu, akciových
bank a pojišťoven položily teprve právní
základy našeho nového znárodněného
průmyslu a peněžnictví a bude nyní
naším nejpřednějším úkolem
dekrety v praxi úspěšně provádět.
K tomu bude zapotřebí postavit na vedoucí
místa odborníky s odpovídajícími
praktickými zkušenostmi, kteří
by byli proniknuti vědomím své velké
odpovědnosti před státem a snahou sloužiti
oddaně a nezištně velké myšlence
znárodněné výroby, postavené
cele do služeb lidu a jeho zájmů. Budeme
potřebovat charaktery pevné a lidi nezištné.
Musíme se snažit v míře co největší
vyloučit ze správy národních podniků
byrokratické metody a podřídit podniky v
každém směru hospodářské
účelnosti. Musíme jednak rychle a
rozhodně, vyloučit osobní a stranické
spory a konflikty, které by mohly být na
újmu podnikání. Musíme dobudovat
co nejdříve státní plánovací
úřad, aby se naše výroba mohla
vyvíjeti již podle předem promyšleného
plánu, abychom se mohli vyhnout hospodářským
ztrátám a novým krizím, abychom
využili co nejlépe všech svých přírodních
zdrojů a technických možností a aby
do výrobního procesu mohly býti co nejrychleji
a co nejúčelněji včleněny naše
pracovní sily. V povaze plánového
hospodářství je, že třeba
posuzovati každý podnik především
s hlediska jeho hospodářské funkce a účelnosti
v rámci celku, čímž dospějeme
nakonec k nejvyšší produktivitě celého
hospodářství. K dosažení
co největších hospodářských
zisků musíme se snažit vystupňovati
všude výrobu důslednou racionalizací
a plným využitím všech technických
možností.
Ke správnému pochopení zcela nové
úlohy, která připadne našemu
dělnictvu a všem zaměstnancům v novém
našem plánovitém hospodářství,
je třeba všude důsledné výchovy.
Naše dělnictvo se dnes už nemusí obávat
nezaměstnanosti. Musí si uvědomiti,
že zvýšením pracovní výkonnosti
a utužením pracovní kázně poslouží
nejlépe sobě. Na výsledku jeho práce
bude záviset zlepšení jeho existenčních
podmínek. V této souvislosti chce vláda
těsně spolupracovati s odborovými organizacemi
a se závodními radami, které se stávají
důležitými orgány hospodářské
kontroly a jsou s to státi se po stránce organisační
a výchovné nesmírně důležitým
činitelem. Jsme přesvědčeni,
že politická vyspělost našeho dělnictva
dovolí nám také ono těsné souručenství
všech zaměstnanců a podnikových správ,
které bude zárukou úspěchu našeho
nového demokratického hospodářství.
(Potlesk.)