Senát Národního shromáždění R. Č. S. r. 1938.
IV. volební období.
8. zasedání
Tisk 744.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne........................
o zřízení parlamentního úsporného a kontrolního výboru.
Národní shromáždění republiky Česko-Slovenské usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Aby bylo působeno k úspornosti ve správě a hospodářství státu, státních nebo státem spravovaných podniků, ústavů, fondů a zařízení, dále ve správě a hospodářství nositelů veřejného pojištění, jakož i jejich nebo v jejich správě jsoucích podniků, ústavů, fondů a zařízení, a ve správě a hospodářství podniků, ústavů, fondů a zařízení, na kterých jest stát zúčastněn kapitálově nebo u nichž béře účast na možných ztrátách, a aby byla kontrolována tato správa a hospodářství, zřizuje se parlamentní úsporný a kontrolní výbor (výbor).
§ 2.
(1) Výbor se skládá z devíti členů a tolikéž náhradníků zvolených ze členů Národního shromáždění. Poslanecká sněmovna volí šest členů a šest náhradníků a senát tři členy a tři náhradníky podle ustanovení §§ 61 a 62 svých jednacích řádů; poslanecká sněmovna a senát volí při tom po jednom členu a jednom náhradníku ze členů zvolených na území Slovenska a poslanecká sněmovna jednoho člena a náhradníka ze členů zvolených na území Podkarpatské Rusi. Náhradník se volí pro určitého člena.
(2) Uprázdní-li se místo člena nebo náhradníka ve výboru, zvolí příslušná sněmovna k oznámení předsednictva výboru jiného člena nebo náhradníka. Ustanovení odstavce 1 platí i pro tuto volbu.
(3) členové (náhradníci) obou sněmoven Národního shromáždění, zvolení na území Slovenska a Podkarpatské Rusi, účastní se jednání výboru jen, jedná-li se o věcech, ve kterých vládní a výkonnou moc vykonávají i na Slovensku a Podkarpatské Rusi orgány republiky (§ 11 a § 15, odst. 2 ústavního zákona ze dne 22. listopadu 1935, č. 299 Sb. z. a n., o autonomii země Slovenské) nebo orgány společné (§ 15, odst. 4 zák. č. 299/1938 Sb. z. a n.).
(4) Členové vlády nemohou býti členy výboru.
§ 3.
(1) Pokud tento zákon neustanovuje jinak, platí pro výbor obdobně předpisy jednacích řádů poslanecké sněmovny a senátu Národního shromáždění, týkající se výborů.
(2) Kde se podle těchto jednacích řádů k nějakému opatření výboru nebo předsednictva jeho vyžaduje souhlasu předsedy sněmovny (senátu), je třeba souhlasu předsedy sněmovny poslanecké.
(3) Ustanovení § 27, odst. 3 těchto jednacích řádů neplatí pro jednání výboru.
(4) Výbor je výborem permanentním (§ 4, odst. 4 jednacích řádů poslanecké sněmovny a senátu) a může jednati bez souhlasu vlády i po ukončení zasedání sněmoven a jeho práce se nepřerušují, prohlásil-li president republiky při skončení zasedání, že se práce sněmovní (senátní) přerušují.
(5) Uplynulo-li volební období sněmovny nebo byla-li sněmovna nebo obě sněmovny rozpuštěny, zůstanou členové (náhradníci) výboru ve svých funkcích a vykonávají působnost výboru do té doby, dokud se neustaví nový výbor. Příslušná sněmovna zvolí nové členy (náhradníky) do dvou měsíců po svém ustavení.
(6) Členové (náhradníci) výboru, kteří nejsou členy Stálého výboru podle § 54 ústavní listiny, mají v případě uvedeném v odstavci 5 po dobu výkonu své funkce nárok na náhradu ve výši, odpovídající výši platu členů Národního shromáždění, a požívají výhod obdobných výhradám §§ 23 až 26 ústavní listiny.
§ 4.
(1) K ustavující schůzi bude výbor svolán společným rozhodnutím předsedů obou sněmoven do 14 dnů od jeho zvolení. Schůzi tuto řídí až do zvolení předsedy výboru předseda poslanecké sněmovny.
(2) Výbor zvolí si předsedu, dva místopředsedy a dva zapisovatele; předsedou musí býti člen poslanecké sněmovny, prvním místopředsedou člen senátu, druhým jeden ze členů zvolených na území Slovenska. Předsedající má právo hlasovací.
(3) Jednání výboru, veškerý jeho listinný materiál, jakož i vyžádané úřední spisy a písemné posudky znalců jsou důvěrné.
(4) Člen výboru (náhradník), který by porušil důvěrnost tímto zákonem uloženou, může býti na návrh výboru zbaven členství (náhradnictví) sněmovnou, která ho zvolila. Návrh na zbavení členství (náhradnictví) podle tohoto ustanovení musí býti schválen nejméně dvoutřetinovou většinou členů výboru. Při tomto jednání referuje člen sněmovny, k níž patří člen výboru, o kterého jde. Příslušná sněmovna rozhodne o návrhu bez rozpravy prostým hlasováním.
§ 5.
(1) Výboru náleží, aby v součinnosti s vládou nebo s příslušnými členy vlády, jakož i s nejvyšším účetním kontrolním úřadem přihlížel bez újmy práv a odpovědnosti vlády a jejich členů, aby se ve správě a hospodářství uvedených v § 1 úsporně a účelně hospodařilo. K tomu cíli provádí také kontrolu tohoto hospodářství, spolupůsobí při přípravě a zpracování státního rozpočtu, při čemž dbá toho, aby byly zjištěny a odstraněny závady nebo nesprávnosti, zejména pokud jde o řízení dodávkové. Kontrolní činnost výboru se nevztahuje na zákonitě povolené prostředky, nepodléhající dozoru podle § 5, odst. 2 zákona ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z.. a n., o zřízení a působnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu.
(2) K zajištění součinnosti s nejvyšším účetním kontrolním úřadem může výbor žádati, aby při schůzích výboru byl nejvyšší účetní kontrolní úřad zastoupen stálým zástupcem. Výbor jest oprávněn požádati nejvyšší účetní kontrolní úřad o sdělení výsledků jeho spisového šetření nebo dohlídkové činnosti (§§ 5 a 8 zák. č. 175/1919 Sb. z. a n.), jakož i žádati o výkon dohlídky v určité věci nebo o dobré zdání ve věcech veřejného hospodaření. Dožádáním výboru a sdělení výsledků z oboru kontrolní činnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu není dotčen postup podle § 8 zák. č. 175/1919 Sb. z. a n., aniž dožádáním o dobré zdání nejvyššího účetního kontrolního úřadu porušena důvěrnost jednání (§ 4, odst. 3).
(3) Úřady, podniky, ústavy, fondy a zařízení (§ 1) jsou povinny sdělovati výboru k jeho žádosti pravdivě a úplně veškeré údaje potřebné k plnění úkolů jemu uložených. Splnění těchto povinností lze vymoci dozorčími prostředky, a pokud jich není, politickou exekucí.
§ 6.
(1) Právo podle § 28, odst. 1 jednacích řádů přísluší také výboru.
(2) Nejde-li o věc, která se vyšetřuje z usnesení sněmovny (senátu), lze ustanovení § 28, odst. 2 jednacích řádů o výslechu svědků užíti teprve tehdy, když se na tom usnese výbor dvoutřetinovou většinou svých členů.
(2) Nejde-li o výslech dožádaným soudem, vyslechne svědky zpravodaj výboru za předsednictví předsedy (místopředsedy) a v přítomnosti zapisovatele. Zpravodaje i zapisovatele určí předseda výboru. Předsedající i zapisovatel mohou výslech doplňovati vlastními otázkami. Koná-li se těsnopisecký záznam, jsou jím pověřeni úředníci těsnopisecké kanceláře Národního shromáždění.
§ 7.
(1) Výbor podává o své činnosti zprávy v poslanecké sněmovně předsedou výboru, v senátě příslušným místopředsedou. Výbor může prostou většinou rozhodnouti, mají-li tyto zprávy býti vytištěny a předloženy poslanecké sněmovně a senátu. Týká-li se zpráva věci, vyšetřované s použitím § 28, odst. 2 jednacích řádů sněmoven, může se výbor nadpoloviční většinou svých členů usnésti, aby zápisy nebo těsnopisecké záznamy o tomto šetření byly úplně nebo částečně čteny.
(2) Obsahuje-li zpráva výboru také návrh usnesení, přikáže ji předseda poslanecké sněmovny (senátu) příslušnému výboru, a další jednání Národního shromáždění postupuje podle předpisů ústavy a jednacích řádů. Týká-li se věc jedině odpovědnosti poslance nebo senátora, podává se zpráva toliko příslušné sněmovně.
§ 9.
Potřebný personál bude výboru opatřen podle zákona ze dne 9. června 1922, č. 186 Sb. z. a n., jímž se mění zákon ze dne 15. dubna 1920, č. 328 Sb. z. a n., o organisaci kanceláří sněmovny poslanecké a senátu.
§ 10.
Dokud se neustaví výbor podle tohoto zákona, vykonává dosavadní úsporný a kontrolní výbor působnost svou a působnost parlamentní úsporné a kontrolní komise podle zákona ze dne 28. prosince 1932, č. 205 Sb. z. a n., o zřízení parlamentní úsporné a kontrolní komise.
§ 11.
(1) Tento zákon platí pro území celého státu s nabývá účinnosti dnem vyhlášení; týmž dnem se - s výhradou ustanovení § 10 - zrušuje zákon č. 205/1932 Sb. z. a n.
(2) Tento zákon provedou všichni členové vlády.
Odůvodnění.
Po téměř šestileté působnosti parlamentní úsporné a kontrolní komise zvolené podle zákona č. 205/1932 Sb. z. a n. možno již přehlédnouti, v čem se zákon osvědčil a v čem potřebuje doplnění nebo změny. V celku možno říci, že se osvědčil a že praxe, která podle něho byla zvolena, vedla k úspěchu. Úsporný výbor, pověřený podle § 5 cit. zákona výkonem kontroly, postupoval tak, že úzkostlivě dbal, aby nezasahoval do výkonné moci vlády a aby jeho činnost byla vládě ku podpoře, aniž si při tom osvojoval úkoly, které mu zákonem nebyly svěřeny.
Z poměrů samých a z působnosti, kterou byl pověřen, vyplynula se souhlasem vlády každoroční spolupráce při sestavování státního rozpočtu. Právě při této příležitosti mohl úsporný výbor nejlépe vniknouti do státní správy a ji kontrolovati. Tato spolupráce se dobře osvědčila. Parlament nabyl dokonalých znalostí o podrobnostech rozpočtu a občanstvu ušetřily se velmi značné částky, neboť byly zkontrolovány celé úseky státní správy. V této tradici bude třeba soustavně pokračovati.
Ukázalo se však, že uloženou kontrolu lze vykonávati jen v menším sboru, jakým byl úsporný výbor a proto navrhuje se zrušení pléna komise, která se ve skutečnosti sešla jen třikráte a z toho dvakráte ke schůzi ustavující a jednou k volbě odstoupivšího předsedy.
K § 1. Volání po jednotě ve státě, třeba dáti výrazu i v kontrole. Není možno, aby veřejné pojištění spravující ohromný majetek, a také podniky, v nichž má stát značnou kapitálovou účast nebo má hraditi jejich možné ztráty, byly spravovány snad s jiného hlediska než zařízení státu. Proto se i na ně rozšiřuje možnost kontroly.
K § 2. Jeden člen a jeden náhradník z poslanecké sněmovny a jeden člen a jeden náhradník ze senátu bude volen ze členů zvolených na území Slovenska a jeden člen a jeden náhradník z poslanecké sněmovny ze členů zvolených na území Podkarpatské Rusi. Tito členové budou se účastniti pouze jednání o věcech celostátně spravovaných.
K § 3. Pro jednání úsporného výboru ponechávají se nadále jednací řády sněmovní.
Poněvadž jest nehospodárné, aby výbor musil přerušovati své práce při skončení zasedání nebo odročení sněmoven, čímž přichází na zmar bohatý materiál, prohlašuje se výbor za permanentní; jeho funkce se však nekončí ani rozpuštěním sněmoven, ani uplynutím volebního období, nýbrž členové i náhradníci podrží své funkce a vykonávají působnost výboru do ustavení nového výboru. Pokud členové výboru nejsou členy Stálého výboru podle § 54 ústavní listiny, mají po dobu výkonu své funkce nejen nárok na náhradu ve výši platu členů Národního shromáždění, nýbrž požívají též výhod obdobných výhodám instituce parlamentní imunity podle ustanovení ústavní listiny.
K § 4. V zájmu jednotného nazírání a postupu při kontrole také na území Slovenska a Podkarpatské Rusi bylo by účelným, aby členové úsporného výboru, zvolení na tomto území, byli zároveň také členy úsporného výboru, který bude zřízen pro toto území. Bylo by pak nejvhodnějším, aby místopředseda výboru zvolený na území Slovenska byl v čele úsporného výboru slovenského a člen zvolený na území Podkarpatské Rusi, v čele úsporného výboru podkarpatoruského.
K § 5. V tomto paragrafu vkládají se nová ustanovení, která vyplynula z praktické potřeby. Jest to vlastně statutování praxe, která se osvědčila. Zvlášť podrobně se upravuje spolupráce s nejvyšším účetním kontrolním úřadem, jak byla praxí zavedena.
K §§ 6 až 9. Ustanovení dřívějšího zákona se ponechávají a přizpůsobují se pouze novému složení.
K § 10. Tímto ustanovením se zabezpečuje kontinuita se zřetelem na dosavadní úsporný a kontrolní výbor.
K § 11. Jde o doložku účinnostní, prováděcí a zrušovací.
V Praze, dne 12. prosince 1938.
Předseda vlády:
Beran v. r.
Ministr vnitra:
Dr. Fischer v. r.