Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1938.

IV. volební období.

7. zasedání.

Tisk 703.

Zpráva

branného výboru

o usnesení poslanecké sněmovny (tisk 701)

k vládnímu návrhu zákona,

jimž se mění a doplňuje zákon o umisťování déle sloužících poddůstojníků.

Vládní návrh tohoto zákona doprovozen byl důvodovou zprávou, jejíž obsah lze shrnouti následovně:

Vládní návrh zákona, jímž se mění a doplňuje zákon o umísťování déle sloužících (č. tisku 1313/1938) jest jedním z oněch opatření, jejichž účelem je zvýšiti brannou pohotovost státu. Mimořádná opatření v tomto směru vykonaná vyžadují mezi jiným i značné zvýšení počtu déle sloužících. Nejvyšší rada obrany státu uložila roku 1937 ministerstvu národní obrany, aby podala vládě jednak návrh na zvýšení počtu déle sloužících, jednak návrh na změnu zákona č. 54/127 Sb. z. a n. o umísťování déle sloužících poddůstojníků.

Oba tyto návrhy jsou v nerozlučitelné spojitosti. Počet déle sloužících nelze nadekretovati. Služba déle sloužících je vojenskou činnou službou, k níž se dobrovolně zavazují vojenské osoby ukončivši zákonnou službu presenční. Jejich hlavní povinností je býti instruktory presenčně sloužícího mužstva. Těžká vojenská služba sama o sobě by byla sotva lákadlem pro presenčně sloužící mužstvo k setrvání v další činné službě. Vojenská správa má pak zájem toliko na těch, kteří jsou ochotni setrvati v další činné službě po určitou delší dobu, neboť jen tak může využíti jejich zkušeností a instruktorské způsobilosti.

Naproti tomu nemůže vojenská správa k úkolu instruktora, presenčně sloužícího mužstva použíti osob věkově starších a tím fysicky méně způsobilých.

Doba 10 roků od ukončení presenční služby nejlépe vyhovuje oběma uvedeným požadavkům.

Doba ta spadá však do nejlepších let života a zabírá mladému muži onu část věku, v němž každý buduje svou existenci a rodinný život. Jestliže má mladý muž právě tato a jen tato léta věnovati vojenské službě, musí mu býti zajištěná jeho existence po odchodu z této služby.

Na těchto zásadách spočíval již rakouský zákon z r: 3,872 o tak zv. certifikatistech, který vysloužilým poddůstojníkům vyhrazoval všechna místa zřízenecká a zaručoval jim přednostní právo na místa kancelářských úředníků u státních úřadů, soudů, ústavů a podniků.

Náš československý zákon z r. 1927, č. 54 Sb. z. a n. o umísťování déle sloužících poddůstojníků vyhradil těmto ve státní a jiné veřejné službě místa zřízenecká a místa v pomocné kancelářské službě a to následujícími kvotami:

a) služební místa vojenských gážistů mimo služební třídy a služební místa civilních zaměstnanců vojenské správy plným počtem.

b) služební místa četnických gážistů mimo služební třídy strážníků uniformované stráže bezpečnosti a podúředníků pohraniční finanční stráže nejméně jednou polovinou a

c) služební místa ostatní jednou třetinou volných míst.

Podmínkou pro propůjčení vyhrazeného služebního místa, podle zákona č. 54/1927 Sb. z. a n. bylo mezi jiným, že déle sloužící sloužil v československé branné moci nejméně 8 roků jako déle sloužící poddůstojník a byl dobře kvalifikován. Pokud se týká četnictva, pohraniční stráže finanční a stráže bezpečnosti, byla tato doba snížena na 5 let.

Místa úřednická jsou podle tohoto zákona déle sloužícími dostupna jen nepřímo přes pomocnou kancelářskou službu, ačkoliv náš déle sloužící co do předběžného školního vzdělání stojí zajisté výše, nežli déle sloužící poddůstojník v bývalé říši Rakousko-uherské.

Zákon č. 54/1927 Sb. z. a n. o umísťovaní déle sloužících poddůstojníků nebyl ovšem dosud úveden v činnost, neboť situace v náboru déle sloužících nutila vojenskou správu k tomu, aby umožňovala tento odchod do civilních povolání dříve, než podle zákona byli by nabyli nároků na umístění. Toto umísťování dálo se na základě t. zv. administrativních dohod, které sjednalo ministerstvo národní obrany s některými resorty státní správy.

Vládním usnesením ze dne 21. května 1937 zvýšen byl počet déle sloužících více než dvojnásobně. Tohoto počtu déle sloužících musí pak vojenská správa dosáhnouti v nejbližší době, má-li splniti vytčené úkoly.

Dosavadní zkušenosti dostatečně prokazují, že zvýšeného náboru déle sloužících bude možno dosáhnouti jen tím, že bude jim zaručeno, že každý déle sloužící po určité době ztrávené v tomto poměru bude umístěn v trvalém povolání ve státní nebo jiné veřejné, po případě podle přání déle sloužícího i v soukromé službě a že doba ztrávená v poměru déle sloužícího bude mu v novém služebním poměru zhodnocena tak, aby - pokud jen lze - nebyl na tom hůře, nežli zaměstnanec, který místo nastoupil v době, kdy déle sloužící vzal na sebe závazek k další činné službě vojenské.

Těmto požadavkům vyhovuje pak předložený návrh zákona, jímž se mění a doplňuje zákon o umísťování déle sloužících poddůstojníků č. 54/1921 Sb. z. a n.

§ 2 původního zákona doplňuje se ustanovením, že každý déle sloužící, který vyhovuje ustanovením tohoto zákona, bude umístěn ve vyhrazených službách.Má to býti manifestací vůle státní správy, že postará se o umístění všech déle sloužících, aby snad neměli obav o svoji budoucí existenci, když nastupují do další činné služby, anebo během této služby.

Jednotlivé druhy míst, jež jsou déle sloužícím vyhrazeny, zůstávají bez podstatné změny. Jejich výpočet byl po stránce terminologické přizpůsoben dnešnímu právnímu stavu.

Mezi soukromé podniky zařaďují se nově i registrované podniky důležité pro obranu státu. Místa v soukromých podnicích, jakož i v registrovaných podnicích důležitých pro obranu státu budou stanovena dohodou blíže naznačenou v § 2, odst. 2 III.

Počet vyhrazených míst v jednotlivých kategoriích zaměstnaneckých se oproti dosavadním kvotám zvyšuje a to u četnictva,finanční a vězeňské stráže z jedné poloviny na dvě třetiny, u ostatních míst z jedné třetiny na polovinu. U policejní stráže zůstává kvota dosavadní.

Nutno zdůrazniti, že propůjčovatelům míst, jichž vyhrazená kvota se zvyšuje, zůstává ještě dosti volnosti při jejich obsazování, neboť není-li oprávněných uchazečů, nejsou propůjčovatelé míst v obsazení místa nijak vázáni.

V oboru ministerstva národní obrany je nutno uvolniti jednu pětinu zaměstnanců kancelářské služby pro ženy a to hlavně pro psaní na stroji. V ostatních kategoriích zaměstnaneckých v oboru vojenské správy jsou všechna místa, vyhrazena déle sloužícím.

Proti dosavadnímu stavu prodlužuje se doba z 8mi let na 10 let. Pro ozbrojené sbory bylo však nutno učiniti potřebné výjimky a místa u těchto sborů mohou býti déle sloužícím propůjčena již po 6ti letech.

Otázka hodnocení další činné služby ve služebním poměru, v němž budou déle sloužící umístěni, jest jedna z nejdůležitějších otázek, na jejichž kladném vyřešení má vojenská správa eminentní zájem. Tato otázka bude vyřešena navrženým novým zněním § 7.

Poslanecká sněmovna v celku schválila vládou předložený návrh, vypustivší jen v čl. I, č. 1, § 2, odst. 2, č. III písmeno d), jednající o registrovaných podnicích důležitých pro obranu státu a připojivší pak část tohoto odstavce ve znění "Služební místa, jež budou určena dohodou mezi ministerstvem národní obrany a ministerstvem, jehož dozorčí pravomoci dotyčný podnik podléhá k předcházejícímu odstavci c).

A mimo to provedla ještě pozměnění ve čl. I, č. 8, § 14, odst. 1 jednajícím o propuštění osoby, jíž byla místo propůjčeno proti ustanovením tohoto zákona.

Branný výbor senátu zabýval se předlohou ve, své schůzi dne 17. května 1938, schválil tuto předlohu a usnesl se doporučiti váženému senátu schválení předlohy podle usnesení poslanecké sněmovny ve znění, jak jest v tisku sen. č. 701 vytištěna.

Zároveň doporučuje přijetí 5 resolucí, schválených poslaneckou sněmovnou, níže otištěných.

V Praze dne 17. května 1938.

Nejezchleb-Marcha v. r.;
místopředseda.

V. Sehnal v. r.,
zpravodaj.

Resoluce.

1. Vládě se ukládá, aby se postarala vhodným opatřením o to, aby při provádění tohoto zákona nepoškodila zájmy zaměstnanců již ustanovených a postavila dosavadní zaměstnance z řad déle sloužících a legionářů v jejich právech na roveň déle sloužícím, umístěným podle novelisovaného zákona o umisťování déle sloužících.

2.Vládě se ukládá, aby při provádění zákona o umisťování déle sloužících přihlížela k zásadám platícím pro přijímání nových sil do státních a jiných veřejných služeb za účelem zachování stanoveného poměru v národnostní příslušnosti zaměstnanců.

3. Vláda se vybízí, aby v souvislosti s intencemi tohoto zákona připravila vládní zákonnou osnovu o usnadnění příslušníkům živnostenského, obchodního a zemědělského stavu, opouštějícím vojenskou službu jako déle sloužící, dosažení samostatného povolání.

4. Vláda se vybízí, aby s urychlením předložila osnovu zákona o ochraně pracovního poměru zaměstnanců povinných vojenskou presenční službou.

Ministerstvo národní obraný nechť v souvislosti s novým zákonem o umisťování déle sloužících poddůstojníků připraví osnovu zákona, kterou by byla vyřešena otázka umisťování důstojníků odcházejících i z několikaleté dobrovolné další činné služby.

5. Dále se vláda vybízí, aby přikročila v době nejbližší k požadované celkové úpravě služebních a pracovních poměrů civilních zaměstnanců vojenské správy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP