Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1937.
IV. volební období.
4. zasedání.
Tisk 383.
Zpráva
I. technicko-dopravního výboru
II. zahraničního výboru
o vládním návrhu (tisk 316),
kterým se předkládají Národnímu shromáždění k projevu souhlasu Mezinárodní úmluva o přepravě zboží po železnicích, Mezinárodní úmluva o přepravě cestujících a zavazadel po železnicích spolu se Závěrečným aktem, jakož i se Závěrečným protokolem o návrhu dohody o zavedení nákladního listu na řad, které byly podepsány v Římě dne 23. listopadu 1933.
Schvalovací usnesení.
Národní shromáždění republiky Československé souhlasí s Mezinárodní úmluvou o přepravě zboží po železnicích a Mezinárodní úmluvou o přepravě cestujících a zavazadel po železnicích, jakož i se Závěrečným aktem a Závěrečným protokolem o návrhu dohody o zavedení nákladního listu na řad, které byly podepsány v Římě dne 23. listopadu 1933.
I.
Technicko-dopravnímu výboru senátu byla předložena k projevu souhlasu mezinárodní úmluva o přepravě zboží po železnicích. Mezinárodní úmluva o přepravě cestujících a zavazadel po železnicích spolu se závěrečným aktem jakož i se závěrečným protokolem o návrhu dohody a zavedení nákladního listu na řad, které byly podepsány v Římě dne 23. listopadu 1933.
Mezinárodní želez. úmluvy platné od 1. října 1928 byly podrobeny revisi na konferenci, která se konala v r. 1933 v Římě za účasti 25 států. Na této konferenci byly přezkoušeny dosavadní úmluvy a provedena všechna zlepšení ve prospěch přepravců a to jak při dopravě zboží, tak i při přepravě cestujících a zavazadel.
Zavedení převoditelných přepravních listů znamená důležitý krok v mezinárodní želez. přepravě a dostává se tím přepravcům cenných výhod. Výhody těchto mezinárodních úmluv dotýkají se zájmů našich při dopravě zboží a osob do ciziny. Na podkladě těchto mezinárodních úmluv bude též i u nás nutné vydání příp. úpravy nového přepravního řádu. Obě mezinárodní úmluvy vstoupí v činnost jakmile 15 států provede ratifikaci. Švýcarská vláda pak se zúčastněnými vládami zahájí jednání za tím účelem, aby zkoumala s nimi možnost vstupu v platnost nových mezinárodních železničních úmluv. Úmluvy tyto byly dosud ratifikovány 14 státy, může býti tedy Československo oním 15. státem, po jehož schválení mohou obě úmluvy vstoupiti v platnost.
Dohoda o zvláštních ustanoveních platných pro přepravu zboží, vypraveného nákladním listem na řad, je velmi užitečnou a je cennou vymožeností pro celý náš obchodní průmyslový svět. Z toho důvodu doporučuje technicko-dopravní výbor, aby slavný senát vládní návrh (tisk 316) schválila učinil schvalovací usnesení, jak svrchu je navrženo.
V Praze 21. ledna 1937.
Ing. Winter v. r.,
předseda.
Fr. Novák v. r.,
zpravodaj.
II.
Železnice, které svými kolejemi přecházejí přes hranice států a převážejí zboží bez překládání ze státu do státu, cítí od chvíle, kdy vstoupily na evropskou pevninu, potřebu mezinárodní dohody o přepravě zboží a cestujících. Jediné státy ostrovní, jako Anglie, jejíž vozidla až donedávna nepřecházela na pevninu, a Rusko se svou velkou sítí širokorozchodných kolejí na území, které zabírá 1/6 zeměkoule, nemají potřeby takové dohody, jako poměrně malé státy západní, střední a jihovýchodní Evropy, které mají velký počet pohraničních stanic přechodových. Přes to však i Anglie, která v posledních letech si zřídila trajekt přes průplav Lamancheský, blíží se takovým dohodám a proto se zúčastnila mezinárodní konference v Římě, konané r. 1933 alespoň zvláštním pozorovatelem, stejně jaké jako Společnost národů.
Změna poměrů v přepravnictví, vyvolaná autem a letadlem, vyvolala potřebu, aby mezinárodní úmluvy o přepravě zboží a cestujících byly těmto novým poměrům přizpůsobeny. Železnice, které ztratily svůj dopravní monopol a musí o přepravu soutěžiti s jinými moderními dopravními prostředky, nutí se, aby přáním přepravců vycházely více vstříc než tak činily dříve. Tyto nové potřeby byly uplatněny na revisní konferenci v Římě v říjnu a listopadu 1933.
Pokud se návrhy nových mezinárodních úmluv, které konference vypracovala, odchylují od dosavadních úmluv, jest to jen přizpůsobení se novým poměrům technickým a přepravně právním a zlepšení ve prospěch přepravců a cestujících.
Jakmile 15 států provede ratifikaci, vstoupí švýcarská vláda se zúčastněnými vládami v jednání za tím účelem, aby zkoumala s nimi možnost vstupu v platnost nových mezinárodních železničních úmluv.
Poněvadž návrh znamená zlepšení dosavadního stavu, doporučuje zahraniční výbor, aby senát vládní návrh (tisk sen. čís. 316) i s příslušným schvalovacím usnesením schválil.
V Praze dne 10. února 1937.
Donát v. r.,
předseda.
Ing. Winter v. r.,
zpravodaj.