Část všeobecná.

(Rozprava povšechná.)

Státní rozpočet na rok 1937 započal projednávati rozpočtový výbor senátu Národního shromáždění dne 7. prosince 1936. Povšechnou zprávu přednesl senátor Zeman, který v ní výstižně podal celkový rozbor a kritiku státního rozpočtu, nastínil obraz hospodářské a finanční situace státní, za které byl státní rozpočet na rok 1937 sestavován a dotkl se všech důležitějších problémů, které na sestavování tohoto rozpočtu měly vliv a uvedl hlavní okolnosti, které jsou předpokladem pro jeho dodržení,

Státní rozpočet na rok 1937 byl předložen v době, kdy neblahé zahraniční poměry položily na bedra státu těžké povinnosti, při čemž však stát také nemůže opustit své úkony, jež již dříve započal a v nichž byl nucen pokračovati i tehdy, když krise vyšinula hospodářské poměry z. normálních kolejí.

Potřeby tedy nejen zůstaly, avšak stále jich přibývá, kdežto zdroje úhradové jsou ohraničené, takže nutno s uznáním kvitovati, byl-li i za těchto okolností předložen rozpočet vyrovnaný. Lze doufati, že nenastanou-li nepředvídané okolnosti, že vyrovnanost státního rozpočtu na rok 1937 bude též dosažena, čemuž nasvědčuje jednak to, že v uplynulých měsících roku 1936 bylo docíleno lepších výsledků při státních příjmech (zejména daních a dávkách) a jednak pokrokem lepšící se hospodářské situace, jak vnitřní, tak i světové, kteréžto zlepšení se u nás projevuje též značným poklesem neumístěných uchazečů o práci proti letům minulým.

Počet uchazečů o práci koncem měsíce září 1933 činil 622.561 osob, v roce 1934 pak 576.267 osob, v roce 1935 již 573.362 osob a koncem měsíce září r. 1936 pouze 479.268 osob. V měsíci říjnu 1936 nastal podle předběžných výsledků další pokles na 439.322 osob. V měsíci listopadu sice nezaměstnanost poněkud stoupla, avšak tato okolnost se objevuje každoročně v zimních měsících pro všeobecný pokles investičních prací a hlavně návratem sezónního dělnictva z práce.

Počet uchazečů o práci v měsíci září 1936 je skutečně nejnižší ze všech měsíců od roku 1932. Je naděje na zlepšení na trhu práce i z toho důvodu, že byla poskytnuta možnost zaměstnání velkému počtu dělnictva v celé řadě oblasti výrobní a též i stavební ruch sám vykazuje podstatné zlepšení, o čemž svědčí i data státního úřadu statistického.

Zlepšení na pracovním trhu je též možno konstatovat z toho, že během roku 1936 podstatněji klesal počet podporovaných prostřednictvím odborových organisací a sice tak, že proti počtu 203.787 osob podporovaných v červenci 1935 zmenšil se počet na 185.259 osob v červenci 1936. Z těchto zjevů možno očekávati, že i příjmy státní se proti posledním rokům podstatně zlepší.

Víru v lepší hospodářskou budoucnost odůvodňují též i světové hospodářské poměry a naděje v měnový mír po poslední úpravě měnových poměrů. Obnoví-li tato úprava světové trhy a světovou hospodářskou konjunkturu, musíme doufat, že též i naše hospodářství, především naše výroba, se zúčastní v tomto procesu, že se bude moci zařadit do světového hospodářství a využije všech světových možností. Známky pro tento obrat jsou již v mnohých výrobních odvětvích patrné i u nás, byť by ne tou měrou, jako v některých státech jiných. Tak projevuje se podle hospodářských zpráv a zpráv Národní banky československé lepší odbyt do ciziny našeho dřeva, cukru, textilu, skla a porculánu. I když musíme na poli výroby vývozní podchytávat a pomáhat našemu odbytu, budou se přinášené oběti zmenšovat v té míře, jak budeme překračovat těžké roky hospodářské krise a přibližovat se konsolidovaným normálním hospodářským i politickým poměrům.

Byť bylo k těmto okolnostem při sestavování státního rozpočtu přihlédnuto, přesto zůstává vodítkem zásada úspornosti ve státní správě.

Hlavní zpravodaj zmíniv se o vzrůstajících schodcích v letech minulých zdůraznil, že tyto schodky, jež zvyšují státní dluh, nejsou snad důsledkem lehkomyslného hospodaření se státním majetkem, nýbrž jsou důsledkem toho, že byly splněny úkoly nutné s hlediska celostátního, jichž splnění stát nemohl opominouti.

S povděkem kvitoval hlavní zpravodaj okolnost, že návrh státního rozpočtu na rok 1937 byl v poslanecké sněmovně předložen již 18. října 1936, takže zákonodárné sbory mají možnost věnovati projednávání rozpočtu mnohem více času, než v letech minulých.

Na to zmíniv se o formálních změnách ve státním rozpočtu na rok 1937 proti rozpočtu na rok 1936, přistoupil hlavní zpravodaj k rozboru a kritice vlastního státního rozpočtu a když podal referát o výdajích skupiny I. "Vlastní státní správa", kdež u jednotlivých kapitol též uvedl změny, na nichž se usnesl rozpočtový výbor poslanecké sněmovny a jež byly poslaneckou sněmovnou přijaty, přešel ke skupině II. "Správa státních podniků". Zde uvedl, že celkové očekávané zlepšení provozní v státních podnicích odhadnuté na 134,300.000 Kč nemůže celé připadnout ve prospěch státní pokladny a to proto, že jednak čsl. státní dráhy mohou přispět na úhradu své provozní ztráty v roce 1937 částkou daleko nižší, než roku 1936 a kromě toho, že celý zisk Vojenských lesních podniků se jim ponechává na úhradu investičních výdajů. Očekávaný odvod státní pokladně by byl ještě nižší, kdyby nebyly odpadly v důsledku ustanovení zákona č. 128/1936 Sb. za n. úmorové splátky z investičních dluhů. Největší odvod pro státní pokladnu se očekává od Tabákové režie.

Při skupině III. "Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích" hlavní zpravodaj konstatoval, že zvýšení podílů zemské samosprávy spolu s provedenou úpravou dluhovou a jinými opatřeními přispěje ke zmírnění těžké finanční situace jednotlivých zemí a dále zdůraznil nutnost definitivního zákonného vyřešení otázky učitelských platů.

Pokud se týče státního dluhu projevil hlavní zpravodaj starost z jeho vzrůstu konstatovav, že v roce 1937 dostoupí výše 46.784.5 mil. Kč, což je proti roku 1936 vzrůst celkem o 5.850.8 mil. Kč. Výdaje na službu státního dluhu jsou uhrazovány především státními podniky a fondy, samosprávnými svazky, dále ze zvláštních zdrojů příjmových a konečně ze státní pokladny.

Na konci své obšírné zprávy generální zpravodaj projevil naději, že společnému úsilí se podaří v hospodaření státním na rok 1937 zachovati rovnováhu tak, jak ji rozpočet na tento rok vyčísluje.

Po zprávě hlavního zpravodaje byla zahájena všeobecná debata, která byla na vysoké úrovni. Debaty se súčastnilo celkem 10 senátorů.

Jednotliví řečníci se zabývali v této debatě zejména otázkami státní politiky. Pokud jde o rozpočet, projevovali obavy, zda optimismus, s nímž se na vyvíjející se hospodářskou situaci nahlíží, není předčasný.

Naproti tomu generální zpravodaj v doslovu podepřel cifernými doklady předpoklady, s nimiž se při sestavování státního rozpočtu na rok 1937 pracovalo.

Část zvláštní.

(Rozprava podrobná.)

Kapitola 1. President republiky a kancelář presidenta republiky.

Zpravodaj sen. Jos. Hubka.

Celková vydání preliminují se na rok 1937 částkou 16,732.700 Kč. V roce 1936 činila 14,941.900 Kč. Oproti roku 1936 zvyšují se tedy o 1,790.800 Kč, z čehož připadá na * osobní vydání 696.800 Kč a věcné 1,094.000 Kč.

Částky, určené na věcné výdaje bude použito zejména na dokončení úpravy tereziánského přístavku ve starém hradě, na počáteční práce spojené s výstavbou t. zv. vstupní síně do španělského sálu a na rekonstrukci renesanční zahrady před letohrádkem Belvedere.

Příjmy preliminují se ve výši 2,731.700 Kč, t. j. jen o 4.900 Kč méně než v roce 1936. Toto snížení příjmů se odůvodňuje tím, že některé místnosti v Praze a v Lánech, dříve pronajaté, byly zabrány pro vlastní úřední účely a tím poklesl příjem z nájmu a že v zámeckém parku lánském bude se káceti jen v případech nutných, zaviněných větrnými nebo sněhovými bouřemi.

Kapitola 2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven.

Zpravodaj sen. Jos. Hubka.

Celková potřeba na rok 1937 je preliminována částkou

36,052.700 Kč,

takže proti rozpočtu schválenému na rok 1936

36,102.800 Kč,

je snížena o

50.100 Kč.



Při osobních položkách zvyšují se interkaláře tak jako na rok 1936 nad pravidelná 2 % a tím bylo i upraveno zvýšení osobních nákladů přes to, že jsou v nich zahrnuty všechny normované postupy zaměstnanců a úprava srážek z platů členů zákonodárných sborů na částku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5.900 Kč.

Pokud se týče snížení věcných výdajů o . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56.000 Kč,

mohlo býti dosaženo i když byly zvýšeny položky na udržení a doplnění inventáře jen podstatným snížením pol. 10 a 12, § 2, tit. 1 a 2.

Příjmy rozpočteny jsou při tit. 2 částkou o . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.000 Kč

vyšší vzhledem k výsledku posledních let a při tit. 3 o . . . . . . . . 14.000 Kč

nižší, ježto některé časopisy přestaly odebírati sněmovní korespondenci.

Kapitola 3. Předsednictvo ministerské rady

a ze skupiny II. § 13. Státní tiskárny a), § 14. Úřední noviny v Praze a Bratislavě a §

15, Československá tisková kancelář.

Zpravodaj sen. Dr. J. Karas.

Zpravodaj poukázal na změnu rozpočtové základny kapitoly, způsobenou jednak vsunutím nových nákladů (výdaje na plat guvernéra Podkarpatské Rusi a jeho kancelář a výdaje s aktivováním druhého ministra bez oboru), jednak vyloučením dřívější položky na úhradu úředních cest presidenta republiky.

V dalším věnoval zpravodaj pozornost činnosti komise pověřené prováděním úsporných opatření ve veřejné správě a v souvislosti s tím i otázce reformy veřejné správy, zejména ve směru decentralisace. Dotkl se nutnosti unifikace právního řádu, činnosti právní rady a doporučil úpravu otázky správního soudnictví. Poté podrobil zevrubné kritice činnost státních tiskových podniků, u nichž zejména zdůraznil potřebu úpravy otázek personálních.

Pokud se týče Státního úřadu statistického, pravil zpravodaj, že Státní úřad statistický trpí nepřízní poměrů. Mnoho statistického materiálu zůstává nezpracováno. Mají-li tato cenná data přinésti žádoucí užitek, je nutné je zveřejniti a zpřístupniti. K tomu je ovšem třeba rozmnožiti síly a upraviti služební místa Státního úřadu statistického. Zpravodaj konstatoval, že pan ministerský předseda má pro tuto záležitost pochopení a že již učinil v té věci příslušné kroky. Druhou nesnází Státního úřadu statistického je nedostatek vlastní budovy. Palác úrazové pojišťovny dělnické, kde je Státní úřad statistický umístěn, není stavebně dosti masivní pro ohromnou váhu statistického materiálu. Zpravodaj doporučuje jako loni pro Státní úřad statistický Toskánský palác, kde jsou zdi až dva metry silné.

V rozpravě vystřídali se 4 řečníci. Jejich vývody dotkly se všech důležitých aktuálních otázek státního života rázu politického, hospodářského, kulturního a sociálního. V debatě byla vyzdvižena nutnost spotřební statistiky pro odhadování saturace (a kapacity) domácího trhu. Takovouto spotřební statistiku u nás dosud nemáme.

Po skončené debatě odpověděl předseda vlády na přednesené dotazy a náměty. Pojednal velmi obšírně o reformě veřejné správy, o decentralisaci pravomoci a v souvislosti s tím o vyřešení otázky autonomie Podkarpatské Rusi a rozšíření pravomoci presidenta země Slovenské a o otázkách státně-zaměstnaneckých, zejména o resystemisaci, o výměně generace v organismu veřejné správy. Zdůraznil vládní úsilí o stabilitu cen, zmínil se o úsilí o nový politicko-obchodní systém a pojednal obšírně o přípravách hospodářské spolupráce středoevropských států. Zdůraznil, že rozhodnutí řešiti domácí problémy, pokud nejsou ještě vyřešeny, jest pevným odhodláním zodpovědných činitelů. Dále poukázal na naléhavou nutnost pronikavé reorganisace poměrů v našem motorismu a to nejen s hlediska vojenského, ale i s hlediska technického pokroku. Konečně konstatoval předseda vlády nutnost zintensivniti činnost Státního úřadu statistického v různých pracovních oborech. Uznal potřebu příslušného opatření po stránce vybavení personálem a prohlásil, že chce v tom směru provésti reorganisaci.

Kapitola 4. Ministerstvo zahraničních věcí.

Zpravodaj sen. Dr. J. Karas.

Rozpočet ministerstva zahraničních věcí na rok 1937 vykazuje po úpravě provedené poslaneckou sněmovnou Národního shromáždění celkovou potřebu 131,918.100 Kč a jest proti rozpočtu na rok 1936 nižší o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 812.000 Kč.

Příjmy jsou preliminovány částkou 7,101.000 Kč, která jest o 1,021.000 Kč vyšší než celkové příjmy preliminované na rok 1936.

V rozpočtovém výboru senátu bylo zpravodajem při podrobném rozboru rozpočtu kapitoly 4. zdůrazněno, že je nutné rozšířiti síť zastupitelských úřadů. Zpravodaj upozornil dále na nebezpečí, které hrozí ze stálého snižování a omezování úvěrů určených na propagaci v době, kdy světové poměry politické vyžadují nejvyšší ostražitosti. Závěrem se tázal, proč nedošla ještě papežská bulla, potvrzující sjednaný modus vivendi.

V obsáhlé debatě dotkli se řečníci mezinárodních otázek politických a národohospodářských, vnitřní organisace resortu, problémů propagačních a informačních, jakož i otázek menšinových.

Ministr zahraničních věcí odpověděl krátkým doslovem na otázky nadhozené v debatě, zejména na dotaz, pokud se týkal směrnic zahraniční politiky a dobrého vztahu k velké sousední říši.

Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany

a ze skupiny II. § 10. Vojenská továrna na letadla, § 11. Vojenské lesní podniky a §

13. b) Státní tiskárna v působnosti ministerstva národní obrany.

Zpravodaj sen. Dr. J. Karas.

Rozpočet ministerstva národní obrany na rok 1937 po úpravě provedené poslaneckou sněmovnou Národního shromáždění preliminuje se ve výdajích částkou 1.359,457.000 Kč. Bude tedy v roce 1937 rozpočet zvýšen oproti roku předešlému o 19,457.000 Kč.

Kromě toho obsahuje článek XVII. finančního zákona zmocnění, aby na doplnění, obměnu a zajištění materiálu a některých zařízení nezbytných pro obranu státu bylo použito doplňkem k prostředkům rozpočteným v kap. 5 výtěžku půjčky obrany státu podle zákona č. 142/1936 Sb. z. a n. až do výše 438,000.000 Kč. Za to však "Fond pro věcné potřeby národní obrany", jemuž podle § 2, odst. 2 zákona č. 240/1926 Sb. z. a n. měla v roce 1937 připadnouti poslední splátka v částce 315,000.000 Kč, nebude touto částkou dotován, a mimořádné výdaje na technickou obranu státu, jak jsou výše naznačeny, budou vesměs kryty z uvedené částky výnosu právě zmíněné půjčky obrany státu.

Rozpočet dělí se jako v letech předešlých na rozpočet ústřední správy (tit. 1), rozpočet armády (tit. 2), rozpočet francouzské vojenské mise (tit. 3) a rozpočet určený pro sociální péči o vojenské poškozence a legionáře, jejich rodiny a pozůstalé (tit. 4).

Do působnosti ministerstva národní obrany náleží dále tři státní podniky a to: Vojenská továrna na letadla, Vojenské lesní podniky a Tiskárna ministerstva národní obrany.

Celkové výdaje titulu 1 na rok 1937 jsou rozpočteny částkou 47,420.000 Kč a jsou tudíž zvýšeny oproti rozpočtu na rok 1936 o 4,065.100 Kč.

Celkové výdaje titulu 2, určeného pro národní obranu, jsou preliminovány částkou 1.299,342.000 Kč a jsou tudíž o 15,491.000 Kč větší než roku loňského.

Výdaje titulu 3 na francouzskou vojenskou misi na rok 1937 preliminují se částkou 815.000 Kč a jsou tudíž nižší o 20.000 Kč oproti loňskému roku.

Výdaje titulu 4, určené na sociální péči o vojenské poškozence a legionáře, jakož i jejich rodiny a pozůstalé, jsou stanoveny částkou 11,880.000 Kč a jsou tudíž o 79.100 Kč nižší než v roce minulém.

Rozpočet kapitoly 5 byl projednáván v rozpočtovém výboru senátu dne 9. prosince 1936. O rozpočtu podal nejprve obsáhlý referát rozpočtový zpravodaj senátor Dr. Karas. Pojednav o struktuře rozpočtu, zabýval se především. půjčkou obrany státu a pravil, že nutno oceňovati pravý význam této půjčky, který tkví v tom, že bude sloužiti nejen vlastním potřebám armády, nýbrž skoro výhradně i občanstvu, neboť z jejího výnosu budou věnovány značné částky na produktivní investice a snížení nezaměstnanosti. Zpravodaj upozornil na příznivé výsledky zdravotní péče vojen. správy o vojíny a její snahu vybudovati nové vhodné nemocnice a léčebné ústavy. Právě v poslední době byl otevřen v Praze "Ústav pro válečnou chirurgii", který již v době míru má odborně a plánovitě organisovati chirurgickou péči o raněné.

Zdůraznil důležitý význam technického a leteckého výzkumnictví soustředěného ve Vojenském technickém leteckém ústavu". Doporučil zvýšení počtu odborných pracovníků v tomto ústavu a jejich lepší honorování. Velmi významnou práci vykonává též Vojenský zeměpisný ústav", kde se rovněž jeví potřeba lepší systemisace a úpravy platů.

Poměry vyžadují, aby podobně jako v jiných státech, které nás již předstihly, byla s urychlením uzákoněna branná výchova.

Vřelými slovy přimlouval se zpravodaj za plné zhodnocení vojenské služby vysloužilým vojínům.

Upozornil na velkou péči vojenské správy o vojenské gážisty po stránce jejich dalšího vzdělávání. Důstojníci jsou podle platných předpisů povinni, aby se stále pilně vzdělávali a skládali předepsané zkoušky a to i v hodnostech nejvyšších a ve věku pokročilém. Při tom zdůraznil zpravodaj velký význam Vojenského vědeckého ústavu, který společně s civilními vědeckými pracovníky spolupracuje po praktické i teoretické stránce na věcech národní obrany.

Zpravodaj upozornil též na vážné úkoly, které v organisaci armády náleží civilním zaměstnancům vojenské správy zejména v oboru vojenské legislativy.

Příčinu k častým a důvodným steskům zavdává otázka překládání branců do náhradní zálohy. Bylo by třeba umožniti poskytování této výhody všem brancům, kteří ji opravdu naléhavě potřebují.

Pojednav ještě o vojenských podnicích a francouzské vojenské misi a zdůrazniv, že naše armáda je budována toliko na ochranu míru a neohrožuje nikoho, kdo nemá útočného úmyslu, doporučil zpravodaj schválení rozpočtu ve znění přijatém poslaneckou sněmovnou.

Na to byla zahájena rozpočtová rozprava, které se zúčastnilo celkem li řečníků. Všichni podrobili rozpočet ministerstva národní obrany podrobnému rozboru a pojednali o řadě aktuelních problémů branné moci.

Všeobecně možno říci, že rozprava byla vedena naprosto věcně a odborně. Řečníci shodovali se v tom, že jest třeba, aby v nynějších vážných dobách armádě dostalo se všeho, čeho potřebuje k tomu, aby byla záštitou míru a zabezpečení státu.

Nutno zvláště vyzdvihnouti, že němečtí řečníci i z oposičních stran konstatovali, že není stížností na zacházení s německými vojíny v es. armádě.

Bylo opětně vřele plaidováno pro náležité zhodnocení vojenské presenční služby pro to, aby vysloužilí vojíni nebyli hůře postaveni po stránce přijímání do zaměstnání ve službě civilní i státní, i po stránce hodnocení státní a veřejné služby než ti, kdo vojenské služby nekonali. Řada řečníků konstatovala stálý značný pokrok ve výcviku armády. Bylo žádáno urychlené uzákonění branné výchovy, zestátnění zbrojního průmyslu, zlepšení poměrů civilního zaměstnanectva a dělnictva vojenské správy, benevolentnější rozhodování ve věcech náhradní zálohy a mnohé jiné.

V závěru ujal se slova ministr národní obrany, který odpověděl na dotazy během debaty přednesené.

Ve věci překládání branců do náhradní zálohy, prohlásil ministr, že příslušné úřady i ministerstvo národní obrany byly letos postaveny do těžké situace, poněvadž letos následkem změněných poměrů bylo možno přeložiti do náhradní zálohy daleko menší počet branců, než tomu bylo v předešlých letech a nebylo možno vyhověti ani všem žádostem skutečně zřetelehodným. MNO. nemá v této věci žádných jiných zájmů, než aby oprávněným žádostem mohlo se vyhovovati a na druhé straně bylo znemožněno každé zneužívání zákona. V tom směru poprosil ministr o podporu zákonodárných sborů.

Ke stížnostem na poměry dělnictva na opevňovacích pracích prohlásil ministr, že již dříve měl příležitost touto věcí se zabývati a že uložil již ŘOP., aby této věci věnovalo zcela mimořádnou pozornost. Jest snahou vojenské správy, aby byla zjednána náprava všude, kde bude třeba.

Ke stížnosti, že vojenská správa dala sestaviti zvláštní seznam důstojníků demokraticky smýšlejících, prohlásil ministr, že podobné stížnosti jsou zcela bezpodstatné, jak bylo již konstatováno v tiskové zprávě MNO. Všichni čs. důstojníci i rotmistři mají poctivě demokratické a republikánské smýšlení, na které přísahali a které svým vojenským životem denně dosvědčují.

Ve věci zestátnění zbrojařského průmyslu. pravil ministr, že ministerstvo národní obrany nemůže v této věci učiniti resortního rozhodnutí, poněvadž věc spadá do kompetence celé vlády. Pokud byl tento problém již studován, možno říci, že byly zjištěny důvody pro i proti.

Pokud bylo vytýkáno, že vojenské statky nevykazují stejných výnosů jako statky jiné, upozornil ministr na zvláštní povahu těchto nemovitostí, které slouží především vojenským úkolům jako je výcvik vojska, ostrá střelba a jiné, takže není možno požadovati normální katastrální výnos z těchto pozemků, když způsobené škody se nikterak nehradí.

Ku předložené resoluci ve věci zlepšení poměrů civilních zaměstnanců přislíbil ministr věnovati předneseným požadavkům mimořádnou pozornost, prohlásil však, že i při nejlepší snaze vyhověti této kategorii zaměstnanců naráží provedení na určité potíže rázu organisačního. Dokladem toho, že jest snahou vojenské správy podstatně zlepšiti postavení občanských zaměstnanců, jest návrh na revisi systemisace služebních míst této kategorie, který byl podán vládě.

Pokud se týče dodávek obuvi, přihlíží MNO. i k nabídkám drobných živnostníků a zadává jim 40% celkové potřeby obuvi. Při tom postupuje vojenská správa s největší pečlivostí a podle platných směrnic zadávacího řádu.

Ke stížnosti sudetskoněmeckých senátorů na zkoušky ve školách pro záložní důstojníky, prohlásil ministr, že jsou to zkoušky ryze jazykové, jež vojenská správa musela zavésti, protože němečtí aspiranti neznali vyučovacího jazyka. Vojenská správa nevychází tu ze žádné předpojatosti, nýbrž žádá toliko, aby si aspiranti osvojili státní jazyk V té míry, aby mohli s úspěchem sledovati vyučování.

Ke stížnostem na zákazy fotografování v pohraničním pásmu, prohlásil ministr, že dotyčný výnos bude v nejbližší době revidován.

Poděkovav rozpočtovému zpravodaji za jeho vřelý a upřímný referát, jakož i ostatním řečníkům za slova uznání armádě, požádal za schválení rozpočtu.

Kapitola 6. Ministerstvo vnitra.

Zpravodaj sen. Ferd. Foit.

Úhrn výdajů kapitoly 6 preliminuje se na rok 1937 podle vládního návrhu

částkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 773,719.000 Kč.

V ústavně schváleném státním rozpočtu na rok 1936 byl

úhrn výdajů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 714,740.100 Kč,

takže celková potřeba jest vyšší o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58,978.900 Kč.

Tento rozdíl vyplývá jednak ze zvýšení osobních výdajů o . . . . . . . . . 47,413.600 Kč,

jednak ze zvýšení věcných výdajů o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11,565.300 Kč.

Úhrn příjmů na rok 1937 se předpokládá částkou . . . . . . . . . . . . . . . . 9,965.900 Kč,

což je proti obdobnému úhrnu v roce 1936 více o . . . . . . . . . . . . . . . . 5,972.600 Kč.

Po obsáhlém referátu zpravodaje, v němž byla oceněna intensivní resortní činnost ministerstva vnitra, zejména na poli bezpečnostní služby, byla přednesena v debatě řada námětů, dotazů a připomínek k agendě ministerstva vnitra.

Na tyto náměty odpověděl ministr vnitra dr Černý, který pojednávaje o různých aktuelních předmětech svého resortu, se zabýval nejmarkantnější složkou činnosti resortu ministerstva vnitra, jejímž cílem je dokonalé zabezpečení veřejného klidu a pořádku a spořádaného vývoje státního života a zároveň i trvalého zajištění bezpečnosti státu proti všem možným poruchám a úkladným snahám. Situace, jež nyní zavládla, zvláště v celém politickém životě mezinárodním, i některé momenty, jež vyvěrají především z nynější tísnivé situace hospodářské, způsobují, že správný a naprosto spolehlivý výkon bezpečnostní služby je přímo životním zájmem státu a tím i všech spořádaných složek obyvatelstva. Je to nejenom vnější obrana republiky, zajištěná dobrou a spolehlivou armádou, nýbrž i vnitřní zabezpečení veškerého veřejného a státního života silným a spolehlivým aparátem bezpečnostním, jenž může býti vždy a za všech okolností plnou zárukou míru a vnitřního pořádku. V dobách dřívějších zůstali jsme v této organisaci bezpečnostní služby poněkud pozadu; objevilo se to nyní, kdy úkoly v tomto směru vzrostly nad míru danou normálními poměry a situací. Bylo proto nutno, aby státní správa, resp. ministerstvo vnitra, jež je v tom směru příslušným a také především odpovědným činitelem, vyplnilo se vším urychlením všechny mezery a nedostatky ve státní bezpečnostní správě. Především bylo třeba opatřiti právní podklad pro to, aby mohla vláda volně zřizovati státní policejní úřady všude tam, kde se toho objeví potřeba. Vládní nařízení č. 51 z roku 1936 o organisaci policejní správy a služby a o některých jiných opatřeních v oboru vnitřní správy dalo vládě tuto pravomoc. Ministerstvo vnitra připravilo pro zestátňovací akci obsáhlý program, podle něhož budou obsáhnuty souvislou sítí státních policejních úřadů a expositur především exponované oblasti pohraniční obou historických zemí a vedle toho l některá další, s hlediska veřejné a státní bezpečnosti obzvláště důležitá místa uvnitř státního území.

Prvá část tohoto programu byla aktivována na jaře letošního roku. Dnem 14. prosince t. r. bude uskutečněna další etapa. Uskutečňování etap následujících bude pokračovati podle toho, jak to budou dovolovati prostředky personální a prostředky věcné, hlavně pokud jde o potřebné místnosti, jejichž opatření jde podle zmíněného vládního nařízení na účet obcí. Při tomto mimořádném rozšíření sítě státních policejních úřadů nebude se sice možno vyhnouti v samém počátku některým přechodným nedostatkům, zvláště pokud jde o počet plně kvalifikovaných a zkušených sil a náležité umístění úřadů a ubytování všech zaměstnanců, avšak bude učiněno vše, aby tyto závady byly co nejmenší a skutečně jen přechodné. Po stránce technického vybavení policie je rovněž činěno vše, aby toto vybavení odpovídalo všem požadavkům jaké klade moderní doba na účinný a úspěšný výkon policejní služby. Je to nejen doplňování náležité výzbroje a výstroje bezpečnostních orgánů, ale především i opatřování všech prostředků a pomůcek, jež mohou sloužiti k nejrychlejšímu spojení s policejními orgány a umožnění jejich okamžitého zásahu všude, kde toho třeba.

Dále ministr vnitra vyzvedl zvláště důležité opatření v zájmu obrany státu, jež bylo provedeno vládním nařízením č. 270/36 Sb. z. a n. o stráži obrany státu, kterýžto obor, pro jehož složení budou vedle četnictva přicházeti především v úvahu příslušníci obou policejních strážních sborů a finanční stráže, bude míti za úkol prováděti první obranu hranic a státního území.

Pokud jde o politickou správu, prohlásil ministr vnitra, že z veřejnosti a zvláště i z kruhů byv. okresní samosprávy jsou stále vznášeny požadavky o zřizování nových okresních úřadů. Ministerstvo vnitra neuzavírá se dalšímu rozšiřování počtu politických úřadů, ovšem z důvodů finančních a pro nedostatek potřebného personálu nelze zatím přikročiti v nějakém širokém měřítku k provedení této akce. Tím tedy není řečeno, že by ministerstvo vnitra nemělo pochopení pro zřizování nových okresních úřadů. Je přesvědčen, že v mnohých případech je toho nutně zapotřebí a že nebude lze tento problém odkládati do nekonečna. Aby aspoň zčásti bylo vyhověno potřebám obyvatelstva, budou tam, kde je to odůvodněno potřebou, zřizovány expositury okresních úřadů, čímž vlastně bude dosaženo ve značné míře toho, co by mohl dát okresní úřad. Záleží na tom, jak dotčená expositura bude vypravena. Jest snaha, aby expositury měly působnost co možná nejširší a nejobsáhlejší.

Náměty, jež se projevily v debatě rozpočtového výboru, byly ihned vzaty do úředního projednávání resortních úřadů.

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Zpravodaj sen. Frant. Jan Kroiher.

Výdaje kapitoly 7. byly proti rozpočtu letošnímu zvýšeny o 3,360.000 Kč, z úhrnu na osobní výdaje připadá částka 225,410.100 Kč, na výdaje věcné 56,582.800 Kč. Zvýšení výdajů vzchází, nehledě k pravidelnému platovému postupu zaměstnanců, zejména z rozšíření stavu zaměstnanců v zájmu řádného provedení zemědělských vyrovnám v celé republice i zakládání pozemkových knih na Slovensku a Podkarpatské Rusi. U nejvyššího soudu jest pamatováno na lepší obsazení, aby mohl zdolati své úkoly. Nové úkoly při provádění zemědělských vyrovnání a při zakládání pozemkových knih, zvýšený náklad na stravování vězňů a na výdaje zakládané za chudé strany zvýšily zejména i náklady věcných vydání.

Náklad vězeňské správy na trestnice a věznice i stravování vězňů jest poněkud zmírněn výtěžkem z jejich práce.

Zpravodaj upozornil na to, jak následkem nedostatečné systemisace u soudů trpí celé soudní řízení průtahy a tím všechny strany, odkázané na jednání u soudu. Připomíná, že nelze připustiti, aby občanstvo si stěžovalo na obtíže při domáhání se práva. Zneužívání práva chudých ztěžuje řízení i poškozuje strany druhé. Doplňkem k legislativní činnosti ministerstva spravedlnosti i legislativní činnosti vůbec vyslovuje přání, aby byla prováděcí nařízení vypracována již současně s osnovou zákonů. V trestnicích nutno dbáti toho, aby byli vězňové zaměstnáni. Náklad na udržování vězňů jest přiměřený, pouze u ústavů polepšovacích a výchovných vyšší. Vyslovil politování nad snížením úvěru na telefony u soudů, jelikož jest jich zejména na venkově velmi potřebí. Dále projevil naléhavé přání, aby byly zlepšeny podmínky umístění soudů v pokračování projevené již snahy.

Pí. sen. Plamínková vyslovila ohledně zákonodárné činnosti přání, aby byla věnována vyšší pozornost právu žen.

Ministr v závěru debaty konstatuje, že krise soudnictví vzešla z toho, že úkol soudů vzrostl nepoměrně více než stav soudců a zaměstnanců u soudů, kteří zvýšený úkol mají zdolávati. Ministerstvu spravedlnosti zdařilo se již částečně systemisovaný stav soudců zvýšiti, o další zlepšení stavu usiluje nadále. Ve věci zneužívání práva chudých přinese další nápravu poslední novela k civilnímu řádu soudnímu. Reagoval na některá přání ohledně legislativních návrhů ministerstva spravedlnosti a sdělil stav dalších prací legislativních, zejména na advokátním řádu, exekučním řádu a organisačním zákoně i na trestním zákoníku. Vězeňství naše přes nedostatek prostředků jest na výši doby. Uvítal živý zájem o snahu resortu o zlepšené vybavení soudů. K některým žádostem řečníků z řad menšinových národností poukázal k tomu, že jest brán zřetel na to, aby bylo dbáno práv a odůvodněných přání menšin.

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Zpravodaj sen. Frant. Zimák.

V kapitole 8. státního rozpočtu na rok 1937 jsou navrženy výdaje v částce 2,605.300 Kč, t. j. proti roku 1936 více o 709.200 Kč.

Příjmů kapitola 8. nevykazuje.

Zvýšenou dotací rozpočtovou v kapitole 8. má býti pro vládu vytvořena možnost, aby ve věcech právního sjednocení odpomohla různým nedostatkům, které se zde vyskytují a byly vytýkány, aby vyhověla odůvodněným přáním, která - pokud jde o právní sjednocení - vyslovily zvláště loňské resoluce ústavně-právních výborů obou sněmoven a uvedla ve skutek návrhy ministra pro sjednocení, které loňského roku byly ohlášeny a jsou vtěleny do předloh podaných vládě koncem roku 1935 a počátkem roku 1936, t. j. do předlohy o republikaci, předlohy o působnosti ministerstva pro sjednocení, a předlohy systemisační. Předlohami má býti docíleno, aby sjednocovací práce byly řízeny celkovým účelně sestaveným plánem, terminovaným a kontrole parlamentu podrobeným, aby tyto práce byly urychleny, aby pro ně a pro zjednání právního pořádku byla volena cesta podle okolností nejvhodnější a aby autentické texty platného práva byly sepsány v jazyku státním.

Letošního roku dokončilo ministerstvo pro sjednocení svoji největší samostatnou práci legislativní, osnovy sjednocených zákonů civilně procesních. Vláda schválila tyto osnovy a předkládá je sborům zákonodárným. Osnovy nových sjednocených zákonů civilně procesních připravilo ministerstvo pro sjednocení v úzké součinnosti s ministerstvem spravedlnosti, dbajíc toho, aby pomocí odborných poradních komisí zůstalo při této práci ve stálém styku s veřejností odbornou a vědeckou.

Stejným způsobem byla připravena osnova nového čsl. zákoníka občanského, kterou přichystalo ministerstvo spravedlnosti v úzké součinnosti s ministerstvem pro sjednocení, pečujícím o to, aby ze slovenských poradních komisí dodán byl pro práci potřebný materiál i kritické jeho zpracování.

Práce na všeobecném zákonu poplatkovém bude postupovati rychleji po uzákonění osnov nového civilního soudního řádu a zákoníka občanského.

Také sjednocení pracovního práva je podmíněno ujasněním různých otázek, řešených zákoníkem občanským.

Prostá recepce práva urychlila by sjednocení právního řádu, je možnou však jen v ojedinělých případech.

Kde názory o způsobu žádoucí právní úpravy se rozcházejí, nebude možno vyhověti všem, zvlášť když u jednotlivých otázek se střetnou. někdy i světové názory propastně rozdílné. Je tomu tak u některých úprav práva občanského a také v oboru předpisů o státním občanství.

Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Zpravodaj sen. Frant. Jan Kroiher.

Dnešní hranici výkonnosti nejvyššího správního soudu bude lze sotva již znatelně překročiti, ač ovšem stane se vše, aby se, pokud je to ještě možno, výkonnost soudu ještě zvýšila. Nelze ovšem pouštěti se zřetele, že při judikatuře nejvyššího správního soudu je v prvé řadě důležitá kvalita nálezů, která vyžaduje značné práce a času. Tím lze ovšem také do jisté míry vysvětliti i značný počet nedodělků, který během let u soudu vznikl. Lze však míti za to, že i tento nepříznivý stav, pokud jde o výši nedodělků, je menším. zlem, nežli pokles kvality soudního rozhodování, kterou se podařilo dosud udržeti a která získala soudu důvěru občanstva.

V r. 1936 je možno pozorovati určitý pokles v počtu došlých stížností, což je nutno přičísti v prvé řadě finanční správě, která se přizpůsobila ve větší míře, nežli dříve, ustálené judikatuře. Za prvých 10 měsíců v r. 1936 byl zpracován větší počet stížností, nežli kolik jich došlo, což samo o sobě opravňuje k naději, že počet nedodělků alespoň v budoucnosti neporoste.

Podstatnou nápravu může ovšem přinésti jedině novela k platnému zákonu, která je již úplně připravena.

Počet stížností příznivých pro stěžovatele byl v r. 1935 ve věcech administrativních asi 37%, ve věcech finančních asi 40%. Více nežli polovina stížností nemá tedy úspěch u soudu.

Vzhledem ke kvalifikačním požadavkům, které jsou kladeny na členy nejvyššího správního soudu, i vzhledem na žádoucí jednotnost judikatury, není snadno rozhodnouti se pro zvětšení počtu soudcovského personálu. Přes to bude asi spravedlivé přikročiti k určitému zvýšení systemisovaného stavu, a to jak v řadách senátních presidentů, tak i radů i sekretářů nejvyššího správního soudu.

Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty

a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8. Školní závod

zemědělský v Děčíně-Libverdě, § 16. Žabčický školní závod zemědělský a § 17.

Kuřimský školní závod vysoké školy zemědělské v Brně.

Zpravodaj sen. F. F. Plaménková.

Výdaje kapitoly 10 preliminují se pro rok 1937 částkou . . . . . . . . . . 997,835.000 Kč,

což je proti prelimináři pro rok 1936 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 944,766.600 Kč

---------------------------

více o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53,068.400 Kč.

Příjmy kapitoly 10 preliminují se na rok 1937 částkou . . . . . . . . . . . . .40,811.000 Kč,

což je proti rozpočtu na rok 1936 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77,486.900 Kč

--------------------------

méně o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36,675.900 Kč.

Návrh rozpočtů kapitoly 10 a školních závodů zemědělských v Uhříněvsi, Děčíně-Libverdě, Žabčicích a Kuřimi (skupina II, oddíl IV, §§ 7, 8, 16 a 17) pro rok 1937 byly předmětem podrobného jednání rozpočtového výboru v dopolední schůzi dne 10. prosince 1936.

Referentka podala podrobný číselný i věcný rozbor těchto rozpočtových návrhů a při jednotlivých oborech činnosti ministerstva školství a národní osvěty upozornila především na toto:

V oboru školství národního jsou tu ještě stále velké organisační a stavební úkoly, především, na Slovensku a na Podkarpatské Rusi. Je však naléhavě třeba státní pomoci i při budování veřejných škol národních v zemích českých.

Mnoho potřebných škol v chudých obcích dalo by se vystavěti tak, že by stát vzal záruku za půjčky obcí a min. školství pomohlo při službě úrokové.

Aktuálním úkolem je provedení zákona o újezdních měšťanských školách, zejména úprava finančních poměrů samosprávy.

Otázka. jednotné úpravy učitelského vzdělání je krajně naléhavá.

Instituce učitelských praktikantů měla své výhody, avšak neměla zákonného podkladu; účinnou pomocí by byla instituce honorovaných hospitantů.

Je třeba provésti systemisaci míst učitelek domácích nauk a obsazování konkursním řízením. Naléhavé je řešení otázky řádného honorování všeho učitelstva škol měšťanských zvýšením přestupových přídavků. Znepokojujícímu úsilí učitelstva státních škol o odchod z národnostně smíšeného území nutno věnovati pozornost.

Ve středním školství je vítáno zvýšení úvěrů na vnitřní zařízení a úsilí o řádné umístění škol. Naléhavým problémem je postátnění zemských středních škol na Moravě a postátnění spolkových dívčích středních škol.

Je třeba i ve středním školství věnovati pozornost novým směrům výchovy a výučby.

Odborné školství vykazuje silný příliv žactva, jemuž se, pokud možno, vychází vstříc. školství to se stále živě přizpůsobuje novým potřebám praktického života, což lze zjistiti ve všech jeho druzích, zvláště též v odborném školství pro ženská povolání. Postátňování učitelských sil odborných škol pro ženská povolání třeba urychliti.

Důležité jsou různé kursy na odborných školách, sloužící účinně dalšímu školení praktiků.

Bude ovšem naléhavě třeba usilovati o další zvyšování zejména úvěrů věcných na odborné školství.

Učňovské školy pokračovací potřebují zákonného podkladu. Zodborňování tohoto školství je velmi důležité; s tím souvisí i potřeba zvýšeného dotování fondu na budování těchto škol.

V oboru školství vysokého je velmi vítáno zvýšení zejména úvěrů na vyučovací a vědecké potřeby, na podporu vědeckých ústavů a na stipendia pro vědecké pomocné síly.

Pokud jde o kulturní styky s cizinou, bylo by usilovati zejména též o náležitou účast našich vědeckých pracovníků na mezinárodních institucích a sjezdech. Pozornosti zasluhuje stavba školy slovanských a východoevropských studií v Londýně. Bolestí je nevyhovující stavební umístění angl. reál. gymnasia v Praze. žádá soustředění zatím aspoň v jediné budově.

Zvýšení úvěru na sociální péči o studentstvo bylo velmi potřebí vzhledem na naléhavé úkoly této péče. V těžké situaci jsou vysokoškolské koleje, stejně jako mensy; velmi neutěšený je zdravotní stav studentstva. Bylo by třeba provésti statistické šetření o sociálních poměrech studentstva. Vítáno musí býti rozpočtové zajištění příspěvku na podporu nezaměstnané inteligence. žádá zdravotní sledování všeho žactva od mateřských škol do opuštění university tak, aby -každý člověk měl jasný obraz o svých fysických možnostech.

Potěšitelná je zpráva, že v příštím roce má býti počato se stavbou státní galerie. Nedostatečným je subvencování ochrany památek. Péče o nestátní divadla dostává se na linii řádných preliminářů.

Potěšitelné je rozřešení umístění pražské stát. konservatoře hudby a zahájení přípravných prací pro stavbu stát. konservatoře brněnské.

Zvýšení úvěru na lidovou výchovu přijímá se velmi vděčně, stále však ovšem rozsáhlým. úkolům nepostačí. Důležitými jsou školský rozhlas a školní film.

Referentka konečně upozornila též na potřebu úpravy pensijních poměrů soukromého učitelstva a věnovala pozornost též otázce parity učitelek s učiteli a otázce zákona o mateřských školách.

Na to si vyžádal slovo ministr školství a národní osvěty Dr. Franke, který v rozsáhlém exposé přednesl zprávu o činnosti svého resortu v posledním období a plán prací a úkolů pro příští rozpočtové období.

Podal především povšechný rozbor rozpočtového zvýšení kapitoly 10 pro příští rok a konstatoval na něm, že stát se snaží dáti kultuře, co nezbytně na hmotných prostředcích potřebuje. Zvýšení to jest upřímně uvítati jako počátečný vážný krok ke zlepšení hmotných podmínek naší školské a osvětové péče po posledních několika letech citelné tísně.

Ve vzrůstu úvěru národního školství jako vůbec ve všech oddílech tohoto rozpočtu, je spravedlivě pamatováno na všecky národnosti v našem státě. Podařilo se v něm zabezpečiti další budování tohoto školství na Slovensku a na Podkarpatské Rusi, a vedle toho zařaditi aspoň počáteční částku na podporu těchto úkolů i v zemích českých.

Je pamatováno na podpory vydržovatelům jednoročních učebných kursů při školách. měšťanských, na školský rozhlas a film i na brannou výchovu.

Dále ministr uvádí, co bylo za minulé období vykonáno a prohlašuje, pokud jde o učitelské praktikanty, že se bude snažiti, aby osvědčivší se instituci, i když v pozměněné formě, pro školství národní uchoval.

Z dalších úkolů resortu zdůrazňuje zejména péči o opatření dostatečného počtu zkoušeného učitelstva škol měšťanských a náležité hodnocení jeho práce, o úpravu vydržování čtvrtých tříd těchto škol, o úpravu dozoru na školy národní, snahu o unifikaci národního školství a řešení otázky úhrady osobního nákladu na národní školství a otázky školství mateřského.

V oboru středního školství uvedl ministr jeho organisační vzrůst a upozornil na úkoly vznikající ze stále vzrůstajícího počtu žactva na těchto školách. Velké ústavy bude nutno děliti. Zvláštní pozornost věnuje ministr otázce regulování učebnic, a to na všech druzích škol.

Velmi roste zájem o školství odborné, což je jedním z potěšitelných příznaků naší hospodářské obnovy.

Zájem o školství obchodní vyvolává i zájem o přeměnu nižších obchodních škol ve vyšší školy (akademie).

Zlepšení hospodářských poměrů je velmi dobře patrno též v přílivu žactva na vyšší školy průmyslové, i na školy textilní, což vše si ovšem vyžádá dalších zvýšených úvěrů na věcné vybavení těchto škol, stejně jako přizpůsobování zmodernisované výrobě. V tom směru také školy se stále ve vnitřní organisaci vyrovnávají s novými potřebami; tak došlo ke zřízení betonářské školy při III. průmyslové škole v Brně, k provádění diferenciace vyšších průmyslových škol strojnických směrem provozním a leteckým a j. Pro školení ve výrobě papíru došlo k zřízení odborných oddělení při živnostenských školách pokračovacích v Mohelnici na Moravě a v Hostinném.

Značné oblibě se těší odborné školy pro ženská povolání, které poskytují praktické vzdělání a navazují také, jak jen možno, stálý styk s příslušnými zařízeními prakse.

Ministr upozorňuje v této souvislosti na potřebu povinného odborného školení pomocnic v domácnosti.

Živnostenské pokračovací (učňovské) školy prodělávají důležitou přeměnu ve školství odborné. To si vyžaduje ovšem koncentraci ve školách obvodových. Vydržování celého tohoto školství bude muset býti vyřešeno zákonem.

V rozpočtu ministerstva školství a národní osvěty je v mezích daných možností pamatováno na umožnění dojíždění učňů do obvodových škol.

Pokud jde o školy vysoké a vědecké instituce, snažil se ministr o zlepšení hlavně úvěrů na vlastní vědeckou práci, kteréžto úvěry v tísni minulých let nejvíce utrpěly, a o zvýšení úvěru na vědecké síly pomocné.

Činnost resortu školského ve vysokém školství je velmi rušná. Ministr zde přednesl velkou řadu dat jak v oboru činnosti legislativní, tak v oboru činnosti organisační, a zejména též v oboru snahy o náležité umístění a vybavení tohoto školství v Praze, v Brně a zejména i v Bratislavě.

Na školské a kulturní styky s cizinou klade ministr velkou váhu, neboť jde tu pro náš stát o kulturně propagační velmi důležitý instrument. Rovněž zde přednesl ministr řadu dat o činnosti svého resortu.

Hospodářská krise těžce postihla i studentstvo, neboť převážná jeho část vychází z vrstev sociálně slabých. Sociální péče o studentstvo je tedy velmi důležitou částí péče ministerstva školství a národní osvěty. Ministr je proto šťasten, že se podařilo úvěr v tom směru zvýšiti. Umožní to pamatovati též na větší počet nově o pomoc se ucházejících studentů jiných národností, jako německých, maďarských a z Podkarpatské Rusi.

Zařazení 1 mil. Kč na péči o nezaměstnanou inteligenci je zatím jen pouhým uznáním fakta, že je tu velmi ožehavý a naléhavý tento problém.

Ochrana památek má býti postavena zákonem, který je v připomínkovém řízení, na novou normativní basi. Provádění administrativní péče památkové bylo zabezpečeno jmenováním 300 konservátorů pro jednotlivé polit. okresy. Na Podkarp. Rusi byli ustanoveni zvláštní konservatoři pro památky knihovnické a přírodní.

Pomýšlí se na zřízení zvláštních musejních inspektorů, na vydávání Zpráv památkové služby a Soupisu památek podle zemí.

Zákonem č. 127/36 byly zestátněny sbírky Společnosti vlasteneckých přátel umění v Praze. V důsledku tohoto zákona byl také preliminován na nákupy starého umění pro stát. galerii 1 mil. Kč. Lze očekávati, že k budování státní galerie dojde v příští jarní sezóně.

Péče o umění stále není úvěrově zabezpečena tak, jak v nezbytném zájmu kulturní vyspělosti národa a státu by si ministr přál. Přece však se podařilo učiniti zásadní obrat k lepšímu i zde. Rozpočet příštího roku zabezpečuje aspoň dosavadní rozsah péče o stálá divadla, připouštěje zároveň sporadicky jisté zlepšení.

Podařilo se také zabezpečiti důstojnou účast republiky na mezinárodní výstavě v Paříži v roce 1937. Jinak se ministerstvo snaží provádění péče o umění co nejvíce zintensivněti a vybudovati tak, aby byla skutečně účinnou a prospěšnou.

Z nejpotěšitelnějších zjevů v rozpočtu je preliminář lidové výchovy, který vzrůstá o 612.000 Kč. Tím se umožní prohloubení této výchovy a zvláště též aspoň částečné vyhovění požadavkům jinonárodního občanstva, k nimž bylo ostatně již nyní stále přihlíženo.

Pak přednesl ministr řadu srovnávacích dat o školství a kulturních institucích, z nichž vyplývá, že naše školství a osvětová péče je vůči všem národnostem naší republiky plně ekvitní a snese srovnání nejen v československém parlamentě, nýbrž i na každém mezinárodním foru.

Na to bylo přikročeno k rozpravě, které se účastnilo 9 senátorů.

Rozprava se dotkla všech oborů působnosti min. školství a národní osvěty a byly v ní kromě otázek v referátu zpravodajky a v exposé ministra již zmíněných, zdůrazňovány zejména potřeby zřizování školství mateřského, zvýšeného úsilí o vybudování školství národního, vyřešení jednotné správy všeho školství, a j.

Na všecky tyto podněty odpověděl ministr školství a národní osvěty závěrečnou řečí, ve které především poděkoval za uznání své činnosti a činnosti spolupracujícího úřednictva. Reaguje na podněty o revisi vyučovacích a výchovných metod, odkázal především na své vývody v této věci v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny a poznamenal, že jde o problém, který zajímal na př. již Komenského a Pestalozziho a který zaměstnává současně nejen nás, nýbrž i státy ostatní. Z toho je již zřejmo, že tento problém, při němž jde též o to, jak nejlépe školu uspořádati, aby žactvo nepřetěžovala a aby zároveň vychovávala řádné občany naší republiky, nelze řešiti rázem.

Pokud jde o otázku správy školské, prohlašuje ministr, že musí trvati na tom, že veškeré školství bude jen tenkráte dobře 'zaopatřeno, když bude patřiti jen jedinému resortu ministerstva školství a národní osvěty. Veškeré školství musí býti vedeno jednotným hlediskem, musí míti jediný základní ráz, a ten musí dávati jediné ministerstvo odpovědné parlamentu.

Zvláště prohlásil ministr, že Maďarům se dostane tolik, kolik se dostane Slovákům, jejichž potřeby se řeší s největším úsilím a péčí. Stejně jako slovenské se řeší i věci maďarské.

Na další výtky národnostní povahy pak ministr odpověděl v podstatě, že není nerovnosti, a že pokud jsou nějaké nedostatky, jsou tyto stejně na Slovensku, jako na Podkarpatské Rusi a jako v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, resp. i ve školství s vyučovacím jazykem československým.

Ministr pak skončil tím, že považuje resort ministerstva školství a národní osvěty za nejdůležitější, a že je přesvědčen, že, až budou překonány všechny potíže, každý stát se zcela přirozeně bude vraceti ke hlavnímu a základnímu svému resortu, to jest k tomu, který spravuje školství a kulturu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP