Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1936.

IV. volební období.

3. zasedání.

Tisk 256.

Zpráva

rozpočtového výboru k usnesení poslanecké sněmovny (tisk 251)
o vládním návrhu zákona,
kterým se mění finanční zákon na rok 1936.

Zákon č. 69/1935 Sb. z. a n. o finančních opatřeních v oboru územní samosprávy v čl. I, č. 12 stanovil, že na úpravu dluhů okresů a obcí podle čl. III, pokud se týká v zemi Slovenské a Podkarpatoruské též k podpoře provedení vlastních úkolů okresů a obcí, zejména v oboru národního školství a veřejných komunikací, použije se prostředků ve výši 202 milionů Kč ročně, a to:

a) 35% z přídělů, jichž se dostává zemím z daně z obratu a přepychové [podle § 10, odst. 2, písm. d) zák. č. 77/1927 Sb. z. a n. ve znění zák. č. 169/1930 Sb. z. a n.];

b) zbytek (okrouhle 151 milionů Kč) přidělí stát z výnosu daně důchodové, v prvé řadě z přechodné přirážky k této dani.

Uvedené finanční prostředky 202 milionů Kč rozděleny §em 3, čl. III cit. zák. mezi jednotlivé země v tomto poměru: pro zemi českou... 120,000.000 Kč, pro zemi Moravskoslezskou..... 44,000.000 Kč,

pro zemi Slovenskou.. 34,000.000 Kč,

pro zemi Podkarpatoruskou...... 4,000.000 Kč.

Z těchto prostředků zřízen podle § 4 cit. čl. III pro každou zemi pomocný fond jako samostatná právnická osoba, zastupovaný a spravovaný kuratoriem, kterému přísluší provésti úpravu dluhů okresů a obcí finančně slabých.

Poněvadž stát postrádal hotových prostředků, počítala finanční správa s tím, že všeobecným snížením úrokové sazby ušetří samosprávné svazky i pomocné fondy na dluhové službě. Tak došlo k snížení příspěvkové povinnosti státu, což došlo výrazu v čl. XX finančního zákona na rok 1936. Jím je ministr financí zmocněn, aby v roce 1936 místo přídělem z výnosu daně důchodové uhradil potřebný peníz úvěrovými operacemi. Potřebná částka jest vypočítána tak, že z 151,115.618,- Kč se odečtou úspory na dluhové službě, které vyplývají pomocným fondům a samosprávným svazkům (jichž dluhy budou upraveny) z obecného snížení úroků a úmoru, event. jinými opatřeními.

Těmito opatřeními míněno zejména zvýšení kvóty ze zemských přídělů na úpravu dluhů, neboť se dalo předpokládati, že v důsledku úspor okresů a obcí ze snížení úrokové sazby, budou nároky těchto svazků na příspěvky zemské (bývalý vyrovnávací fond) podle § 11 zákona č. 77/1927 Sb. z. a n. ve znění zákona č. 169/1930 Sb. z. a n. menší, a že i země ušetří pro svoje potřeby snížením úrokové sazby z vlastních dluhů zemských.

Došlo pak k vydání vládního nařízení č. 69/1936 Sb. z. a n., kterým se mění a doplňují některá ustanovení zákona č. 69/ 1935 Sb. z. a n., o finančních opatřeních v oboru územní samosprávy. Podle tohoto nařízení ve shodě s čl. XX finančního zákona na rok 1936 snižuje se částka, jež z prostředků státních je určena na úpravu dluhů okresů a obcí o úspory v dluhové službě, vyplývající pomocným fondům a samosprávným svazkům, jichž dluhy budou upraveny, z obecného snížení úroků a úmoru; dále se zvyšují citovaným nařízením zemské příspěvky t. zv. pomocným fondům z 35% na 50% (tudíž o 15%). Teprve takto snížené částky je podle čl. XX finančního zákona zmocněn ministr financí opatřiti v roce 1936 úvěrem.

Poněvadž se poukazovalo z mnohých stran k tomu, že plné odečtení úspor, kterých okresy a obce, jichž dluhy budou upraveny, dosáhnou i u ostatních neupravených dluhů, nezaručovalo by, že okresy a obce by dosáhly takových úlev v dluhové službě, jak jejich kritická hospodářská situace vyžaduje, uznala vláda za vhodné navrhnouti změnu čl. XX finančního zákona, jež by umožňovala, aby na rok 1936 nebylo třeba krátiti dotaci státní o celé tyto úspory, nýbrž jen o jejich polovinu, nejvýše však o 45 milionů Kč.

Po věcné stránce se podotýká, že nyní po všeobecné úpravě úrokové míry a splácení dluhů vládními nařízeními č. 238/1935 a č. 249/1935 není skutečně třeba, aby se "zvláště" podle čl. III. zákona č. 69/1935 Sb. z. a n. upravilo tolik dluhů okresních a obecních, kolik se původně předpokládalo a není proto zapotřebí dotace pomocných fondů v té výši, jak bylo původně stanoveno.

Všeobecnou úpravou úrokovou a úmorovou z prosince 1935 dociluje samospráva okresní a obecní celkově na dluhové službě úspor kolem 300 milionů Kč. Z toho asi polovina připadá ovšem na svazky, jež nepřicházejí v úvahu pro zvláštní pomoc úpravou dluhů podle zákona čís. 69/1935 Sb. z. a n. Druhá polovina připadá na svazky, pro něž byla právě určena pomoc podle citovaného zákona. Tato pomoc má býti ovšem poskytnuta jen, pokud je nezbytná k naléhavé konsolidaci jejich hospodaření a zadlužení. Dále možno počítati s tím, že podle nového zákona o stabilisačních bilancích a další novelou zákona o přímých daních dostane se samosprávě zvýšením daňové základny většího výnosu na přirážkách.

Státní hospodářství vykazuje v roce 1935 větší schodek a není také plně postaráno o rovnováhu státního hospodaření na rok 1936, zejména s ohledem na naléhavé výdaje na obranu státu. Nelze proto ze státní pokladny žádati vysoké dotace ve prospěch hospodářství samosprávných svazků, jimž k dobru se projevila a projeví hořejší opatření úroková a úmorová.

Navrhovaná osnova proti původnímu znění čl. XX finančního zákona umožňuje, že na rok 1936 není třeba krátiti dotaci státní na úpravu dluhů o celé úspory, kterých okresy a obce, jichž dluhy budou upraveny, dosáhnou i u ostatních neupravených dluhů, nýbrž jen o jejich polovinu, nejvýše o 45 milionů Kč. Znamená tudíž značnou výhodu a pomoc pro samosprávné svazky, jež plynouti budou ze státní pokladny.

Zároveň se také zvyšuje kvóta, která zemským pomocným fondům pro úpravu dluhů okresů a obcí přísluší z přídělů zemí na dani z obranu a přepychové a to z 35 % na 50%. Vzhledem k těmto opatřením dá se očekávati, že se s takto docílenými prostředky při úpravě dluhů okresů a obcí na rok 1935 vystačí.

Rozpočtový výbor projednal usnesení poslanecké sněmovny ve schůzi 30. června 1936 a doporučuje plenu senátu, aby přijal osnovu zákona ve znění sen. tisku č. 251 i s resolucí níže otištěnou.

Praze dne 30. června 1936.

Frant. Jan Kroiher v. r.,
místopředseda.

F. F. Plamínková v. r.,
zpravodaj.

Resoluce.

Vláda se vyzývá, aby vzhledem k tísnivé finanční situaci svazků územní samosprávy s urychlením ustavila kuratoria pomocných fondů ve smyslu čl. III zák. č. 69 Sb. z. a n. z r. 1935 tak, aby tato kuratoria provedla s urychlením úpravu dluhů finančně slabých okresů a obcí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP