Senát Národního shromáždění R.Čs. r. 1936.

IV. volební období.

3. zasedání.

Tisk 176.

Odpověď

ministra sociální péče a ministra železnic

na interpelaci senátorů Otakara Javornického a Antonína Šolce

věci soustavného porušování zákonných nařízení o 8 hodinové době pracovní (tisk 74/1).

Ministerstvo železnic dbá toho, aby pracovní doba byla v železničním provozu upravena v duchu zákona o 8 hodinné době pracovní. Všechny případy úchylek, z nichž by mohly býti vyvozovány známky neurovnaných poměrů v úpravě pracovní doby, jsou sledovány, je zjišťován jejich podklad i jejich přípustnost. Ukazuje se, že mnohé ze stížností mívají podklad v nedorozumění na straně zaměstnanců a stávají se již pouhým vysvětlením bezpředmětnými. I když při rozsahu a různorodosti železničního provozu neschází ani takových výtek, které své oprávnění mají, nejde o soustavné porušování zákonných nařízení o 8 hodinné době pracovní.

Právě v nedávné době vydalo ministerstvo železnic po projednání různých otázek týkajících se pracovní doby s ústředním výborem důvěrníků výnos, kterým se znovu nařizuje, aby směrnice prováděcích ustanovení k zákonu o 8 hodinné době pracovní byly bezpodmínečně dodržovány, zvláště pak, aby při stanovení výměry pracovní doby bylo přihlíženo ke všem pracím zaměstnanci vykonávaným. Od tohoto opatření si státní správa železniční slibuje, že zmizí mnoho podnětů ke steskům, jak jest to i v intencích interpelace.

Po stránce všeobecné jest třeba ještě dodati, že ani při projednávání stížností zaměstnanců, ani při normativních úpravách, týkajících se otázek pracovní doby, nepostupuje železniční správa bez slyšení a bez zjištění dobrého zdání zástupců personálu. Tak tomu byla při jednání o obsahu prováděcích nařízení k zákonu o 8 hodinné době pracovní a stejně tomu bylo i při vydání výnosu č, j. 12.720/35, jímž byla upravena pracovní doba jízdního personálu u vlaků motorových a jemuž předcházely četné porady se zástupci zaměstnanců.

K jednotlivým otázkám v interpelaci dotčeným zbývá pak poznamenati toto:

Poskytování náhradního volna za zvýšený výkon, které může při mimořádných provozních poměrech v dopravě nastati, jest upraveno výnosem čís. 2.644/28 (nedopatřením se uvádí v interpelaci výnos čís. 51.410/24). Zvýšený výkon objevuje se výjimečně u některých služeben v případech krátkodobého sezonního vzrůstu dopravy. Snaha železniční správy nese se k tomu, aby tyto případy byly omezeny na míru nejmenší, když nelze je vyloučiti při fluktuaci v provozu. Prodloužení doby pracovní zpožděním vlaků vyrovnává se, pokud vůbec zvýší výkon nad 192 hodiny, automaticky častým odřeknutím pravidelných vlaků, nehledě k tomu, že jest s ním kalkulováno i při stanovení služebních příplatků.

V datech o skutečné výkonnosti zaměstnanců jízdní služby jsou obsaženy i všechny ostatní práce, které personál mima doprovod vlaků a s ním související výkony obstarává. Železniční správa má tudíž přehled o celkové výkonnosti tohoto personálu.

Otázka, má-li býti doba klidu ve vratných stanicích považována za dobu odpočinku a tudíž vyloučena ze započtení do pracovní doby, či za pohotovost podle § 7, odst. 3, zákona o 8 hodinné době pracovní, byla již vyřešena ve shodě se zástupci personálu. Stejně byla vyřešena i otázka 32 hodinového volna s přihlížením ke zvláštní povaze jízdní služby.

Pracovní doba staničního personálu upravena byla za součinnosti jeho zástupců ve smyslu § 7 zákona o 8 hodinné době pracovní prováděcím výnosem čís. 5767/19. Služební výkony posunovačů a výhybkářů jsou posuzovány podle kriterií v tamta prováděcím výnose obsažených. V něm také jsou obsaženy směrnice, za kterých předpokladů možno různé typy rozvrhů služby určovati. To platí i o výhybkářích dopravního úřadu v českých Velenicích, jejichž výkonnost byla v poslední době i při menších změnách podrobena detailnímu zkoumání.

V Praze dne 16. dubna 1936.

Ministr sociální péče:
Ing. Nečas v. r.

Ministr železnic:
Rud. Bechyně v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP