Středa 14. prosince 1938

Přítomni:

Předseda dr Soukup.

Místopředsedové: Donát, dr Hruban, dr Bas, dr Buday.

Zapisovatelé: Pázmán, Pichl.

Celkem přítomno 94 členů podle presenční listiny.

Z kanceláře senátní: tajemník senátu dr Bartoušek; jeho zástupce Fritsch.

Předseda dr Soukup zahájil schůzi v 17 hod. 18 min.

Sdělení předsednictva.

Dovolené

dal předseda: na dnešní schůzi sen. Vetterové-Bečvářové, na tento týden sen. Králkovi, do konce tohoto týdne sen. Stodolovi.

Rozdané tisky.

Zprávy tisky 743, 745, 747, 748.

Zápisy

o 123. a 124. schůzi senátu N. S. R. Č. S. schváleny byly podle § 72 jedn. řádu.

Předseda (zvoní): Budeme projednávati pořad schůze.

1. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 744) o zřízení parlamentního úsporného a kontrolního výboru.

Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní p. sen. dr Klouda, za výbor rozpočtový p. sen. dr Karas.

Uděluji slovo zpravodaji za výbor ústavně-právní, panu sen. dr Kloudovi.

Zpravodaj sen. dr Klouda: Slavný senáte!

Ústavně-právní výbor projednal vládní návrh tisk 744 a doporučuje, aby jej senát přijal po opravě tiskových chyb, uvedených níže, beze změny. Má pro to dobré důvody. Tato právní materie jest upravována za dobu samostatného státu nyní již po třetí a jest tedy předložený vládní návrh výsledkem dlouholeté zkušenosti, zvláště pak praxe za posledních šest let, kdy výbor konal 436 schůzí.

Struktura zákona zůstává v podstatě stejná. Avšak změny, které postihly náš stát, vyžadují zvýšenou měrou úspornosti v celém národním hospodářství a soustavné kontroly co nejširšího rozsahu všude, kde jde o hospodaření s veřejnými penězi. Proto rozšiřuje se kompetence úsporného výboru na správu a hospodářství nositelů veřejného pojištění a na správu a hospodářství všech zařízení, na kterých je stát zúčastněn kapitálově nebo u nichž béře účast na možných ztrátách. Nynější návrh vrací se k prvému zákonu č. 301 z roku 1921, pokud jde i o počet členů. Činnost úsporného výboru, která jest mu uložena v §§ 1 a 5, nelze s úspěchem vykonávati ve sboru příliš širokém a proto ruší se plenum komise jako věc, která se v praxi neosvědčila.

Podrobněji upravuje se součinnost s nejvyšším účetním kontrolním úřadem a jest to pouze statutování praxe, jak se vytvořila. Třeba zvláště zdůrazniti, že ustanovením §u 5, odst. 1 a 2 není dotčena působnost nejvyššího účetního kontrolního úřadu, pro jejíž rozsah je i nadále směrodatným pouze zákon č. 175/1919 Sb. z. a n. Zejména nerozšiřuje se jeho působnost na obor veřejného pojištění, pokud mu ovšem některé úseky již nepodléhají.

Také spolupráce při sestavování státního rozpočtu, uložená nově výboru, jest pouze kodifikováním činnosti, kterou úsporný výbor od počátku již konal jako přední svou povinnost.

Důležitým jest ustanovení o permanenci úsporného výboru, jehož činnost nekončí ani ukončením zasedání sněmoven, ani přerušením sněmovních prací prohlášením presidenta republiky, ale ani tehdy, uplynulo-li volební období sněmoven, nebo když Národní shromáždění bylo rozpuštěno. V tom případě setrvávají jeho členové ve svých funkcích až do volby výboru nového - jež má býti provedena do dvou měsíců po ustavení nové sněmovny - požívajíce plných práv členů Národního shromáždění, zvláště tedy imunity.

Členové zvolení na území Slovenska a Podkarpatské Rusi účastní se jednání jen jde-li o věci, ve kterých vládní a výkonnou moc vykonávají i na Slovensku a Podkarpatské Rusi orgány republiky nebo orgány společné.

Pokud byly při výborovém jednání vzneseny námitky, že úsporný výbor bude míti malý počet členů a že nebude snad moci zvládnouti všechnu práci jemu uloženou, třeba upozorniti, že se území, které podléhalo kontrole úsporného výboru, zmenšilo o území zabraná a z velké části také odpadne kontrola správy na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Mimo to úsporný výbor volí si jednotlivé úseky pro kontrolu podle potřeby.

Ustanovení §§ 6 až 8 jsou pouze přizpůsobena zrušení plena komise, jinak zůstávají beze změny.

Ústavní výbor senátu opravil v usnesení posl. sněmovny tisk 744 tyto tiskové chyby:

V §u 5, odst. 1, ve čtvrté řádce místo "jejich" má býti "jejích", v §u 7, odst. 2, v pátém řádku místo "řádu" má býti "řádů". § 9 přečísluje se na § 8, § 10 na § 9 a § 11 na § 10. V přečíslovaném §u 10, odst. 1 citovaný § 10 přečísluje se na § 9. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Zpravodajem za výbor rozpočtový je pan sen. dr Karas. Dávám mu slovo.

Zpravodaj sen. dr Karas: Slavný senáte!

Předloha tato je třetí předlohou, ve které se zabývá senát provedením myšlenky kontroly státní správy. Máme sice nejvyšší účetní kontrolní úřad, který ji vykonává také, ale ovšem funkce jeho jakožto státního úřadu je jiná než funkce kontrolní komise, která je vlastně orgánem parlamentu, tedy orgánem kontrolujícím přímo činnost vlády.

První kontrolní komise, zřízená tenkrát na návrh dr Kramáře, se právě neosvědčila, druhá však ano. Ale v praxi se zjistilo, že toto velké, 24členné těleso by těžko pracovalo, a proto byl zřízen užší výbor 5 až 6členný, který fakticky pracoval. Nový návrh zákona, který se nám předkládá, na základě této zkušenosti s tím počítá a snižuje počet členů na 9. Při tom je senát v poměru k posl. sněmovně zastoupen 1:2, senát třemi členy, posl. sněmovna šesti.

Dále se rozšiřuje kompetence výboru, jak už řekl zpravodaj výboru ústavně-právního a co já jako předseda rozpočtového výboru, zejména vítám, na součinnost při sestavování státních rozpočtů, které doposud patřilo výhradně ministerstvu financí. Ale poslední 3 léta se zúčastnila těchto prací úsporná komise a my dobře můžeme posouditi její záslužnou činnost, jak ve státních výdajích bylo hodně škrtáno.

Výbor rozpočtový uznávaje v oboru finančním plně odůvodněnost této komise, která mnoho uspořila státu, přimlouvá se za přijetí této osnovy. Jediné, nad čím jsme se pozastavili, je to, že se členům této komise neukládá důvěrnost, když budou kontrolovat soukromé podniky nebo banky. Na porušení důvěrnosti je nepatrná sankce, totiž zbavení členství komise. Může se však státi, že člen, který nezachoval důvěrnost, může způsobit podniku velké újmy nebo škody prozrazením obchodních tajemství, takže se nám zdálo, že trestní sankce, zbavení členství v komisi, ale neručení za škodu, je nedostatečná. Ale nezdálo se nám účelné dnes to měnit a proto rozpočtový výbor navrhuje přijetí osnovy tak, jak se na ní usnesl výbor ústavně právní. (Souhlas.).

Předseda (zvoní): Jednání je skončeno, budeme tedy hlasovat.

Podle listiny přítomných je v této chvíli zapsáno celkem 72 senátorů, z nichž je 12 senátorů z krajiny Slovenské. Je tedy senát způsobilý se usnášeti, a to i s hlediska zákona č. 299/1938 Sb. z. a n. o autonomii Slovenskej krajiny.

Upozorňuji, že jde o zákon, který vyžaduje ke svému schválení podle §u 5, odst. 3 zákona č. 299 Sb. z. a n. z r. 1938 o autonomii Slovenskej krajiny, aby většina hlasů zahrnovala v sobě i přiměřenou většinu členů senátu zvolených na území Slovenské krajiny.

Z toho důvodu dám hlasovati podle jmen, a to jak ve čtení prvém, tak i ve čtení druhém.

Podle jmen hlasuje se tak, že každý senátor odevzdá na svém místě tištěný hlasovací lístek, obsahující jeho jméno a slovo "ano" nebo,,ne".

Za tím účelem byly každému senátoru odevzdány hlasovací lístky s jeho jménem, z nichž na každém vytištěno jest jméno senátora a vedle toho slovo "ano" a na druhém stejně vybaveném slovo "ne".

Aby byla záruka správného provedení ustanovení § 5, odst. 3 zákona o autonomii Slovenskej krajiny, jsou lístky senátorů slovenských od lístků ostatních odlišeny razítkovou poznámkou "Slovenská krajina".

Žádám nyní, aby, až přikročím k hlasování, páni zapisovatelé, a to p. sen. Sehnal na straně levé, p. sen. dr Karas ve středu a p. sen. Pichl na straně pravé s urnami obešli úseky jim přidělené a sebrali hlasovací lístky.

Kdo tedy souhlasí s osnovou zákona o zřízení parlamentního úsporného a kontrolního výboru, s jeho nadpisem a úvodní formulí ve znění zprávy výborové, nechť odevzdá do urny hlasovací lístek se svým jménem a vytištěným "ano".

Kdo nesouhlasí, odevzdá lístek se svým jménem a vytištěným "ne".

Žádám nyní pp. zapisovatele, jež jsem již jmenoval, aby se ujali svých funkcí, a pány senátory, aby podle právě udělených pokynů provedli hlasování. (Děje se.)

(Po sebrání hlasovacích lístků:)

Pány zapisovatele žádám, aby s tajemníkem senátu provedli skrutinium a mně oznámili jeho výsledek.

(Po sečtení hlasů:)

Podle výsledku hlasování v prvém čtení odevzdáno bylo celkem 85 hlasů, a to: proti osnově žádný hlas, pro osnovu tedy všech 85 hlasů.

Toto číslo převyšuje požadovanou nadpoloviční většinu. Z těchto 85 hlasů je 16 hlasů senátorů zvolených na území Slovenské krajiny, čímž jest dosaženo též většiny požadované §em 5, odst. 3 ústavního zákona o autonomii Slovenskej krajiny.

Byla tedy osnova zákona s jeho nadpisem a úvodní formulí schválena ve čtení prvém podle zprávy výborové tisk 745, i s hlediska zákona č. 299 Sb. z. a n. z r. 1938 o autonomii Slovenskej krajiny.

Přerušuji jednání na dobu 1/2 hodiny.

(Schůze přerušena v 17 hod. 40 min. - znovu zahájena v 18 hod. 18 min.)

Předseda (zvoní): Zahajuji přerušenou schůzi.

Předsednictvo senátu se usneslo podle §u 54 jedn. řádu, že se bude hlasovati ještě v této schůzi o projednávané osnově zákona ve čtení druhém.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o zřízení parlamentního úsporného a kontrolního výboru (tisk 745).

Podotýkám, že hlasovací lístky jsou stejně upraveny jako ve čtení prvém.

Táži se pánů zpravodajů - za výbor ústavně-právní sen. dr Kloudy, za výbor rozpočtový sen. dr Karase - zda navrhují nějaké textové změny?

Zpravodaj sen. dr Klouda: Nemám návrhů.

Zpravodaj sen. dr Karas: Rovněž ne.

Předseda (zvoní): Žádám tedy pány zapisovatele sen. Sehnala, dr Karase a Pichla, aby stejným způsobem jako při čtení prvém obešli úseky jim přidělené a sebrali hlasovací lístky, pp. senátory žádám, aby odevzdali rovněž stejným způsobem i lístky.

Kdo tedy souhlasí s osnovou zákona o zřízení parlamentního úsporného a kontrolního výboru, s jeho nadpisem a úvodní formulí, přijatou právě ve čtení prvém podle zprávy výborové, také ve čtení druhém, nechť odevzdá do urny hlasovací lístek se svým jménem a vytištěným slovem "ano"; kdo nesouhlasí, odevzdá lístek se svým jménem a vytištěným slovem "ne". (Děje se.).

(Po sebrání hlasovacích lístků:)

Pány zapisovatele žádám, aby s p. tajemníkem senátu provedli skrutinium a mně oznámili jeho výsledek.

(Po sečtení hlasů:)

Konstatuji, že podle výsledku hlasování bylo ve čtení druhém odevzdáno celkem 85 hlasů, a to: proti osnově nebyl odevzdán žádný hlas, pro osnovu 85 hlasů. Toto číslo převyšuje požadovanou nadpoloviční většinu.

Z těchto hlasů jest 16 hlasů senátorů zvolených na území Slovenskej krajiny, čímž je dosaženo též většiny požadované §em 5, odst. 3 ústavního zákona o autonomii Slovenskej krajiny.

Byla tedy osnova zákona s jeho nadpisem a úvodní formulí schválena podle zprávy výborové tisk 745 také ve čtení druhém i s hlediska zákona č. 299/1938 Sb. z. a n. o autonomii Slovenskej krajiny.

Přerušuji jednání senátu na dobu 10 min.

(Schůze přerušena v 18 hod. 28 min. - znovu zahájena v 18 hod. 46 min.)

Místopředseda Donát (zvoní): Zahajuji přerušenou schůzi.

Přerušuji další projednávání pořadu schůze.

Mezi schůzí bylo rozdáno tištěné usnesení posl. sněmovny. Žádám o jeho přečtení.

Tajemník senátu dr Bartoušek (čte):

Usnesenie posl. snemovne (tlač 749) o vládnom návrhu ústavného zákona (tlač 1437) o zmene ústavy republiky Česko-Slovenskej a o mimoriadnej moci nariaďovacej (tlač 1438).

Místopředseda Donát (zvoní): Toto usnesení posl. sněmovny bylo z předsednictva přikázáno výboru ústavně-právnímu.

Senát je způsobilý se usnášeti.

Navrhuji, aby bylo uloženo výboru, aby o shora uvedeném usnesení posl. sněmovny tisk 749 podal zprávu do nejbližší příští schůze.

Kdo s návrhem mým souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh můj se přijímá.

Došel přípis pp. sen. Šťastného a Šolce ze dne 13. prosince 1938, kterým oznamují, že po rozchodu svého klubu vytvořili v senátě nezávislou skupinu českých národních socialistů.

Do výboru zahraničního nastupuje za sen. Rýpara sen. dr Sobota, do výboru techn.-dopravního za sen. Kotrbu sen. inž. Havlín.

Předsednictvo senátu se usneslo podle §u 40 jedn. řádu, aby se příští schůze konala zítra ve čtvrtek dne 15. prosince 1938 o 12. hod. s

pořadem:

1. Rozprava o prohlášení předsedy vlády, učiněném ve 125. schůzi senátu N. S. dne 13. prosince 1938.

2. Zpráva výboru ústavně-právního o usnesení posl. snemovne (tlač 749) k vládnemu návrhu ústavného zákona o zmene ústavy republiky Česko-Slovenskej a o mimoriadnej moci nariaďovacej (tlač 750) [podle §u 35 jedn. řádu].

3. Zpráva výborů zahraničního a národohospodářského o vládním návrhu (tisk 689), kterým se předkládá Národnímu shromáždění k projevu souhlasu obchodní dohoda mezi Československou republikou a Spojenými státy americkými, podepsaná dne 7. března 1938 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 15. dubna 1938, č. 69 Sb. z. a n., s dodatkovým protokolem (tisk 699).

4. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o návrhu sen. Pánka, dr Miloty (tisk 584) na vybudování státního léčebného ústavu, případně zřízení léčebného a studijního nemocničního oddělení pro potírání chorob srdce a cév a příbuzných nemocí se sídlem v Praze (tisk 704).

Konstatují, že žádný návrh k tomu podán nebyl.

Končím schůzi.

(Schůze skončena v 18 hod. 49 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP