Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.

IV. volební období. 7. zasedání.

1363.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne .......

kterým se mění učitelský zákon.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon ze dne 24. června 1926, č. 104 Sb. z.
a n., o úpravě platových a služebních poměrů
učitelstva obecných a občanských škol (uči-
telský zákon), se mění a doplňuje takto:

1. Ustanovení § 7, odst. 3, 4 a 5 se mění
a zní:

(3) Literním učitelům a zvláštním učite-
lům náboženství se zkouškou učitelské způso-
bilosti pro školy měšťanské, ustanoveným de-
finitivními nebo zatímními učiteli na školách
měšťanských, se zvyšuje při přestupu služné
o ročních 2. 400 Kč; při druhém postupu do
vyššího stupně služného, který následuje po
přestupu na měšťanskou školu, a při každém
dalším postupu do vyššího stupně služného
se zvyšují příslušné postupové částky vždy
o 300 Kč, jde-li o postup až včetně do 7. stup-
ně, a vždy o 600 Kč, jde-li o postup do 8. nebo
vyššího stupně.

(4) Učitelkám ručních prací (domácích
nauk) s vysvědčením způsobilosti pro školy
měšťanské, ustanoveným definitivními nebo
zatímními učitelkami na školách měšťan-
ských, se zvyšuje při přestupu služné o roč-
ních 1. 200 Kč; při druhém postupu do vyš-
šího stupně služného, který následuje po pře-
stupu na měšťanskou školu, a při každém dal-


2

ším postupu do vyššího stupně služného se
zvyšují příslušné postupové částky vždy
o 180 Kč, jde-li o postup až včetně do 7.
stupně, a vždy o 300 Kč, jde-li o postup do 8.
nebo do vyššího stupně.

(5) Učiteli, který přestoupí ze školy měš-
ťanské na školu obecnou, byv na ni dosazen
definitivně nebo zatímně, se vyměří služební
plat tak, jako by byl od počátku své služební
doby působil na obecné škole. Při opětném
definitivním nebo zatímním ustanovení na
škole měšťanské přísluší mu zvýšení podle
odstavce 3 nebo 4 v té výši, jako by byl
přestoupil na školu měšťanskou dříve o dobu
ztrávenou na měšťanské škole po ukončení
čekatelské doby se zkouškou způsobilosti pro
školy měšťanské v poměru definitivního nebo
zatímního učitele, stalo-li se opětné ustano-
vení na měšťanské škole před dosažením 8.
stupně služného; jinak může ministerstvo
školství a národní osvěty v dohodě s minister-
stvy vnitra a financí upraviti základní zvý-
šení podle odstavce 3 nebo 4, hledíc k době
dříve již v poměru definitivního nebo zatím-
ního učitele na měšťanské škole skutečně
ztrávené.

2. K § 7 se připojuje jako odstavec 7 toto
ustanovení:

Definitivní literní učitelé (zvláštní učitelé
náboženství) obecných škol se zkouškou způ-
sobilosti pro školy měšťanské, kteří zcela za-
stupují na měšťanské škole literní učitele
(zvláštní učitele náboženství) nejméně měsíc,
mají po dobu zastupování vedle nároku na
služební plat, plynoucí z jejich definitivního
ustanovení, nárok na zvláštní, pro výměru
výslužného nezapočítatelný substituční přída-
vek ročních 1. 800 Kč, splatný v měsíčních
lhůtách pozadu.

3. K § 15 se připojuje jako odstavec 3 toto
ustanovení:

Definitivním i zatímním literním učitelům
a zvláštním učitelům náboženství měšťan-
ských nebo obecných škol s příslušnou zkouš-
kou učitelské způsobilosti, kteří jsou pověřeni
zastupováním ředitelů nebo správců škol ve
správě školy, přísluší po dobu tohoto zastupo-
vání, trvá-li aspoň měsíc, nárok na zvláštní,
pro výměru výslužného nezapočítatelnou od-
měnu ve výši 70 % ředitelského přídavku po-
dle místa, na kterém zastupují. Užívají-li ta-
koví zástupci zároveň uvolněného naturálního
bytu ředitelů nebo správců škol, odečte se
cena naturálního bytu, určená podle odstavce
2, od jejich peněžitých příjmů.


3

Čl. II.

Den přestupu na měšťanskou školu, který
byl základem pravoplatného výměru pro pře-
vod do nových platů (§§ 37 a 38 učitelského
zákona), je rozhodný i pro úpravu platů podle
tohoto zákona.

Čl. III.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. října
1938; provede jej ministr školství a národní
osvěty v dohodě s ministry financí a vnitra.

Důvodová zpráva.

K článku I.

K bodu 1, odstavcům 3 a 4:

Projevuje se trvalý nedostatek literního
učitelstva se zkouškou učitelské způsobilosti
pro školy měšťanské. V zemi České se nedo-
stává podle úředního výkazu a podle stavu
ke dni 1. října 1936 téměř 13%, v zemi Mo-
ravskoslezské přes 18%, na Podkarpatské
Rusi přes 32% a v zemi Slovenské přes 44%
literních učitelů zkoušených pro školy měš-
ťanské. V celém našem státě se nedostává
asi pětiny kvalifikovaných učitelů pro školy
měšťanské. Na některých měšťanských ško-
lách má jen ředitel předepsanou odbornou
zkoušku. Zavedením povinné docházky
školní do újezdních škol měšťanských se
ještě rozmnoží počet žactva na této kate-
gorii škol, vznikne potřeba nových tříd,
později i nových škol, a nedostatek učitelů
se zkouškou způsobilosti pro školy měšťan-
ské bude ještě citelnější, ač je učitelů pro
školy obecné nadbytek.

Hlavní příčinu nedostatku zkoušených li-
terních učitelů pro školy měšťanské je třeba
hledati v tom, že se poskytuje učitelům při
přestupu ze školy obecné na školu měšťan-
skou jen nepatrného zvýšení služného. Ně-
kteří učitelé, kteří vykonali přísnou a po-
měrně nákladnou zkoušku způsobilosti pro
školy měšťanské, zůstávají i potom raději
na místech správců škol na obecných ško-
lách, kde mají ředitelský přídavek podle
§ 15 zákona č. 104/1926 Sb. z. a n., naturální
byt a někde i užívání části školní zahrady.

Podle ustanovení § 7, odst. 3 tohoto uči-
telského zákona se zvyšuje učiteli služné při

přestupu na školu měšťanskou jen o pou-
hých ročních 780 Kč, u starších učitelů
o ročních 1. 080 Kč; tato zákonná částka se
však ještě snižuje o příspěvek pensijní,
o příspěvek Léčebnému fondu a o příslušné
srážky úsporné, takže v některých přípa-
dech nevzniká učiteli z tohoto ustanovení na
škole měšťanské vůbec žádná materiální vý-
hoda. Větší diference mezi služným učitele
školy obecné a služným učitele školy měš-
ťanské se projeví teprve na sklonku učitel-
ské služby, ale jen u těch, kteří vykonali
zkoušku učitelské způsobilosti pro školy
měšťanské hned na počátku svého učitel-
ského působení a kteří byli hned po jejím
vykonání ustanoveni zatímně nebo defini-
tivně na škole měšťanské a tuto službu ne-
přerušili návratem na školu obecnou. Nej-
vyšší možné rozpětí, jehož se však může do-
síci jen výjimečné, je ročních 4. 680 Kč; ani
toto rozpětí však ve skutečnosti nenastane,
ježto učitel na škole měšťanské dosahuje
zpravidla nejvyššího stupně služného ještě
v poměru učitelském, kdežto na škole obecné
jsou učitelé téhož služebního stáří již zpra-
vidla správci škol (s ředitelským přídav-
kem).

Za platnosti zákona ze dne 27. ledna 1903,
č. 16 čes. z. z., získal učitel v Čechách hned
při přestupu na školu měšťanskou jen na
základním služném částku ročních 400 až
600 korun, t. j. při sedminásobném valori-
sování ročních 2. 800 Kč až 4. 200 Kč, mimo
zvýšené náslužní přídavky, kdežto dnes za
platnosti zákona č. 104/26 Sb. z. a n. získává
780 Kč, resp. 1. 080 Kč. Také Osnova zákona
z r. 1913 o učitelských platech počítala


4

s přestupovým přídavkem ve výši ročních
600 korun, t. j. dnes asi 4. 200 Kč. Kromě
toho se počítalo při zvýšení učitelského
platu tehdejšího vždy s celou odslouženou
dobou i pro zvláštní zvýšení postupových
částek při službě na škole měšťanské, kdežto
pro takové zvýšení se podle § 7, odst. 3 zá-
kona č. 104/26 Sb. z. a n. (počítá jen s nepře-
rušenou služební dobou ztrávenou na škole
měšťanské, a to ještě jen, když byla ztrá-
vena v poměru definitivního nebo zatímního
odborného učitele této školy.

Přestupový přídavek předválečný (při
přestupu učitelů. II. tř. roč. 600 K) nebyl
vlastně v zákoně č. 104/26 Sb. z. a n. valori-
sován. Tato valorisace má býti provedena
teprve navrženým zákonem. V tomto ná-
vrhu jde o zvýšení roč. 1. 620 Kč (resp.
o 1. 320 Kč) u každého literního učitele měš-
ťanské školy, který již tento přestupový
přídavek podle § 7, odst. 3 učitelského zá-
kona dostává. V případech nových by byla
již přiznávána nová částka 2. 400 Kč místo
780, resp. 1. 080 Kč.

Obdobně nevýhodně jsou na tom i učitel-
ky ručních prací (dom. nauk), které při pře-
stupu na školu měšťanskou nedostanou se
zřením k ustanovením § 7, odst. 4 zákona
č. 104/26 Sb. z. a n. vůbec žádného zvýšení
a při prvém postupu do vyššího stupně
služného po ustanovení na škole měšťanské
obdrží zvláštní zvýšení roč. 120 Kč (resp.
240Kč).

Navrženou osnovou zákona se ustanovení
§ 7, odst. 3 a odst. 4 mění.

Podle návrhu zůstává znění odstavce 3
celkem beze změny, jedině se nově upravuje
přestupová částka, a to tak, že na místě pře-
stupového přídavku roč. 780 Kč, resp. 1. 080
Kč, se stanoví jednotný přestupový pří-
davek roč. 2. 400 Kč, což je zvýšení částky
780 Kč o 1. 620 Kč a částky 1. 080 Kč
o 1. 320 Kč.

Znění odstavce 4 se přizpůsobuje
znění odstavce 3, ježto v obou případech jde

o přestup učitelských osob ze školy obecné
na školu měšťanskou. Zavádí se proto nově

i pro učitelky ručních prací (domácích
nauk) přestupový přídavek, jehož doposud
tato kategorie učitelstva neměla, a to se zře-
ním k menšímu předepsanému vzdělání uči-
telek ručních prací (domácích nauk) jen
v částce poloviční, než je navrženo pro
učitele literní a pro katechety, t. j. ročně
1. 200 Kč. Jeho zvýšení nastane rovněž až
při druhém postupu do vyššího stupně

služného jako u učitelů literních a zvlášt-
ních učitelů náboženství. Při tom se na-
vrhuje zvýšení částek pro toto zvýšení, a to
o částku 60 Kč; bude se proto zvyšovati
přestupový přídavek o částku 180 Kč, resp.
o částku 300 Kč proti dosavadnímu zvýšení
o částky 120 Kč, resp. 240 Kč.

Tato nová úprava § 7, odst. 4 zákona je
odůvodněna jednak tím, že původní částky
(120 Kč, resp. 240 Kč) jsou opravdu velmi
nízké, jednak tím, že byly novým zkušeb-
ním řádem, vydaným ministerstvem škol-
ství a národní osvěty v roce 1935, podstatně
zvýšeny požadavky k úspěšnému vykonání
zkoušky způsobilosti pro vyučování dívčím
ručním pracím a domácím naukám na ško-
lách měšťanských, a dále i navrženou změ-
nou odstavce 3 téhož paragrafu.

Podle této nové platové úpravy by bylo
nejvyšší dosažitelné služné literního učitele
měšťanské školy (se středoškolskou matu-
ritou a se zvláštní zkouškou způsobilosti pro
školy měšťanské) a zvláštního učitele nábo-
ženství měšťanské školy roč. 33. 900 Kč (do-
sud je 32. 280 Kč); vyskytlo by se jen
zřídka. Nejvyšší služné učitele státní školy
odborné (se středoškolskou maturitou) je
naproti tomu podle zákona č. 103/26 Sb. z.
a n. v 1. platové stupnici se dvěma násluž-
nými přídavky roč. 36. 600 Kč.

Nejvyšší dosažitelné služné učitelky ruč-
ních prací (domácích nauk) na, měšťanské
škole bylo by podle návrhu roč. 27. 000 Kč
proti roč. 25. 440 Kč, jaké je nyní. I nejvyš-
šího služného učitelek ručních prací (domá-
cích nauk) dosahuje se jen zřídka, ježto
přestup na školu měšťanskou nastává zpra-
vidla až po víceleté službě na škole obecné.

Konečné roční služné učitelek ručních
prací (domácích nauk) na měšťanských
školách je o 600 Kč nižší než konečné služné
literních učitelů škol obecných (27. 600 Kč)
a přesahuje o 3. 000 Kč služné učitelek ruč-
ních prací (domácích nauk), ustanovených
na školách obecných (24. 000 Kč).

K bodu 1, odst. 5.

V tomto odstavci doplňuje se ustanovení
§ 7, odst. 5 učitelského zákona novou dru-
hou větou. Ustanovením této věty odstra-
ňuje se dosavadní nesrovnalost, že se při
přerušení služby na měšťanské škole ztrá-
cela při opětném ustanovení na měšťanské
škole pro zvýšení služného (§ 7, odst. 3 a 4)
doba dříve na měšťanské škole odsloužená.


5

Podle nového ustanovení přihlíží se při opět-
ném přestupu na měšťanskou školu před
dosažením 8. stupně služného ex lege k celé
době dříve na měšťanské škole odsloužené,
kdežto při přestupu po dosažení 8. stupně
služného upraví základní zvýšení minister-
stvo školství a národní osvěty v dohodě
s ministerstvy vnitra a financí. Důvod k to-
muto posléz uvedenému ustanovení jest ten,
že by jinak bylo lze při pozdním opětném
přestoupení na měšťanskou školu získati
nezaslouženě vyšší zvýšení služného (600
Kč) místo nižšího zvýšení (300 Kč), které
měl ten neb onen učitel při dřívějším půso-
bení na měšťanské škole podle zákona.

K bodům 2 a 3:

Doplňky o přídavcích substitučních

a) za zastupování odborných učitelů na
školách měšťanských,

b) za zastupování ředitelů nebo správců
škol ve správě školy jsou odůvodněny tím,
že není určitého zákonného předpisu pro od-
měnu za takové zastupování, ač existence
jejich byla při podání návrhu zákona č. 104/
26 Sb. z. a n. předpokládána.

Mělo se za to, že podle ustanovení § 41
učitelského zákona zůstanou až do vydání
vládního nařízení podle § 27 téhož zákona
v platnosti tyto předpisy:

a) čl. X. zákona z 13. července 1922, č.
251 Sb. z. a n. o zvláštní odměně za zastu-
pování učitelů,

b) § 7 Českého zemského zákona z 8. září
1899, č. 60 čes. z. z., § 6 Moravského zem-
ského zákona z 15. července 1914, č. 48 mor.
z. z., dále § 80 instrukcí pro školní inspek-
tory z 20. srpna 1905, č. 70. 000, platný pro
oblast Slovenska a Podkarpatské Rusi.

Na základě těchto předpisů se i za plat-
nosti zákona č. 104/26 Sb. z. a n. zpočátku
povolovaly substituční odměny za zastupo-
vání učitelů. Odměny za správu školy v sub-
stituci se poskytují posud, a to v Čechách
ve výši 60% (padle Osnovy z r. 1913), na
Moravě ve výši 50% a na Slovensku a na
Podkarpatské Rusi ve výši 100% přísluš-
ného ředitelského přídavku.

Nálezem nejvyššího správního soudu
(Bohuslav č. 8973) bylo však objasněno, že
čl. X. zákona z 13. července 1922, č. 251 Sb.
z. a n. neplatí ani prozatímně (podle § 41
zák. učitelského), a dalším nálezem téhož
soudu z 24. září 1936, č. 13. 307/36 bylo ju-

dikováno, že ustanovení § 6 zákona č. 48/
1914 mor. z. z. bylo již zrušeno článkem
XIV. zákona z 13. července 1922, č. 251 Sb.
z. a n. (jest míti za jisté, že totéž platí i
o uvedených normách ostatních, týkajících
se odměny na zastupování ve správě školy).
Není tudíž vůbec platného předpisu o těchto
odměnách, ač čl. 50 prováděcího výnosu mi-
nisterstva školství a národní osvěty ze 4. li-
stopadu 1927, č. 123. 439 (Věstník minister-
stva školství a národní osvěty 1927, str.
459), vydaného po dohodě s ministry vnitra
a financí, platnost těchto předpisů předpo-
kládal.

Nastala mezera, kterou je nutno v zájmu
prospěchu školství a v zájmu učitelstva vy-
plniti určitým ustanovením zákonným.

Substituční přídavek literních učitelů
(zvláštních učitelů náboženství) se stanoví
částkou ročních 1. 800 Kč (t. j. % přestu-
pového přídavku) a odměna za zastupování
ředitelů nebo správců škol se stanoví ve výši
70% ředitelského přídavku.

K článku II.

Převod do nových platů podle tohoto zá-
kona se provede pouhou záměnou přísluš-
ných částek služného v posledních pravo-
platných platových dekretech, vydaných
podle učitelského zákona. Proto zachovává
článek II. pro tento převod v platnosti den
přestupu na měšťanskou školu, který byl
základem pravoplatného výměru pro převod
do nových platů podle učitelského zákona.

Finanční dosah návrhu zákona.

Celkový náklad na navržené zvýšení by
byl asi tento:

A. Literní učitelé:

Počet kvalifikovaných liter, učitelů měšť.
škol a zvláštních učitelů náboženství je po-
dle stavu z 31. října 1936 11. 040,

nový přestupový přídavek..

2. 400 Kč,

dřívější přestupový přídavek
(780 Kč nebo 1. 080 Kč) prů-

 

měrně ........

930 Kč,

celkem vyšší náklad u 1 osoby
činí .........

1. 470 Kč.

Náklad: 1. 470 Kč X 11. 040

 

= 16, 228. 800 Kč.


6

B. Učitelky domácích nauk:

Počet kval. učitelek dom. nauk podle sta-
vu z 81. října 1936 1. 682,

nový přestupový přídavek...

1. 200 Kč,

5 zvýšení 180 Kč - 120 Kč =
60 Kč = ........

300 Kč,

3 zvýšení 300 Kč - 240 Kč =
60 Kč = ........

180 Kč,

 

1. 680 Kč,

odpadne 1 zvýšení po 120 Kč..

120 Kč,

celkem vyšší náklad u 1 osoby.

1. 560 Kč.

Náklad: 1. 560 Kč X 1. 682 = 2, 623. 920 Kč.

C. Započtení při přerušení
služby:

Případy nelze zatím zjistit; jde však
o případy zcela výjimečné a o náklad celkem
nepatrný, snad asi 50. 000 Kč.

D. Náklad na substituty:

Počet substitutů se stále mění; podle od-
hadu půjde asi o 150 osob.

1. 800 Kč X 150 = 270. 000 Kč.

E. Náklad na odměnu

za zastupování ředitelů (říd. učitelů) nově
asi nevznikne, protože se odměna již vy-
plácí, a to různě podle zemí ve výši 50%,
60°/0 a 100%.

Náklad z A .....

16, 228. 800 Kč,

" " B. .....

2, 623. 920 Kč,

 

50. 000 KČ,

" " D .....

270. 000 Kč.

Celkový náklad je tedy.

19, 172. 720 Kč.

Z toho připadá asi 1/5 na kap. 10, tit. 3
a 4/5 na skupinu III. stát. rozpočtu.

úhrada pro rok 1938 se opatří v úsporách
na položkách osobních platů kapitoly 10
stát. rozpočtu, které za tím účelem budou
vázány, a v mezích částky stanovené člán-
kem IV. finančního zákona ve skupině III.
státního rozpočtu na úhradu učitelských
platů neuhrazených dosavadními vydržova-
teli škol, pro rok 1939 a další bude pak opa-
třena rozpočtově.

V P r a z e dne 13. května 1938.

Předseda vlády:
Dr M. Hodža v. r.

Ministr školství a národní osvěty:
Dr Franke v. r.

Státní tiskárna v Praze - 3576-38


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP