Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.

IV. volební období. 7. zasedání.

Překlad.

1359.

Návrh

poslanců Macouna a Tayerle

na vydání zákona, kterým se upravuje odměna zaměstnanců v živnosti hostinské a

jiných podobných podnicích.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne

kterým se upravuje odměna zaměstnanců v živnosti hostinské a jiných podobných

podnicích.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) V podnicích živnosti hostinské, jako
v hotelích, kavárnách, hostincích, pensio-
nech a v jiných podnicích, ve kterých se
podávají hostům jídla a nápoje, jest po-
vinen podnikatel vybírati pro své zaměst-
nance (§ 6) od zákazníků (hostů) přirážku
k účtu ve výši uvedené v § 3.

(2) Přirážka se nevybírá, obsluhují-li
se zákazníci (hosté) sami; také podnika-
tel, který nemá zaměstnanců (§ 6), nesmí
přirážky vybírati.


2

§ 2.

V podnicích uvedených v § 1 nesmí za-
městnavatel odměňovati zaměstnance
zpropitným, které platí zákazníci (hosté)
obsluhujícímu zaměstnanci. Ani zaměst-
nanci těchto podniků nesmí požadovati za
svůj výkon od zákazníků (hostů) zvláštní
odměny (zpropitné).

§ 3.

Přirážka k účtu činí:

a )v kavárnách, přepychových a zábav-
ních místnostech 15%;

b) v hotelích a hostincích za ubytování
20% účtu za jednu noc; 15% při delším
ubytování;

c) ve všech ostatních případech 10%.

§ 4.

Přirážka musí býti na účtech, účten-
kách nebo stvrzenkách zvláště vyznače-
na. Zaměstnavatel je povinen upozorniti
zákazníky vyhláškou v hostinské místno-
sti na zákaz zpropitného a na to, že se
k účtu připočítává přirážka.

§ 5.

Zaměstnavatel je povinen vésti účetní
záznamy o přijatých přirážkách a starati
se o to, aby přijaté přirážky byly řádně
a úplně mezi zaměstnance rozděleny.

§ 6.

(1) Zaměstnavatel je povinen rozděliti
vybrané přirážky zaměstnancům, kteří
obsluhují zákazníky (§ 7) současně s vý-
platou mzdy (platu).

(2) Zaměstnanci v odst. (1) uvedenými
rozumí se všechny osoby zaměstnané v
některém z podniků v § 1 uvedených, kte-
lým přísluší přímá obsluha zákazníků
(hostů), zejména vrchní číšník, číšník kte-
rý přijímá peníze, obvodní číšník, číšník,
číšnice, učeň, jídlonosič, pokojská, vrátný


5

(domovník), hotelový zřízenec obsluhující
Mosty.

§ 7.

Jak se mají rozděliti vybrané přirážky
zaměstnancům (§ 6), bude určeno hromad-
nou smlouvou pracovní (§ 1 vládního na-
řízení ze dne 26. června 1937, č. 141 Sb.
z. a n., o závaznosti hromadných smluv
pracovních). Nebude-li rozdělení přirážek
upraveno hromadnou smlouvou, rozhod-
ne o rozdělení ministerstvo sociální péče,
vyslechnuvše největší odborové organisa-
ce hostinského pomocnictva.

§ 8.

Zaměstnavatel není oprávněn z příjmu
zaměstnance strhnouti jiné než zákonné
srážky. Zejména jest zakázáno srážeti ze
zaměstnancova příjmu paušální odškodné
za rozbité nádobí, předplatné na časopisy,
zápalky, čištění místností a j.

§ 9.

Práva, která plynou zaměstnancům z u-
stanovení tohoto zákona, nemohou býti
smlouvou zkrácena ani zrušena.

§ 10.

Přirážky k účtu, které zaměstnavatel
od zákazníků (hostů) vybral, jsou statkem
zaměstnavateli svěřeným.

§ 11.

Přestupky ustanovení tohoto zákona
trestá okresní úřad jako přestupek poku-
tou od 200 Kč do 10. 000 Kč. Opětuje-li se
přestupek, může býti uložen vedle pokuty
i trest vězení do 6 měsíců.

§ 12.

Daň z obratu podle zákona ze dne 21.
prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n., ve znění
zákonů jej pozměňujících a doplňujících


4

nepostihuje přirážku v § 3 uvedenou a na
odměnu obsluhujícího personálu určenou.

§ 13.

Tento zákon nabude účinnosti dva mě-
síce po vyhlášení. Provede jej ministr so-
ciální péče v dohodě se zúčastněnými mi-
nistry.

Odůvodnění.

Odměna zaměstnanců v hostincích, ka-
várnách, hotelích a jiných podnicích je po-
skytována v zásadě ve dvojí formě. V ně-
kterých místech a v některých podnicích
vžívá se nový způsob a to ve formě sy-
stému přirážky k účtu, jinde zůstává stá-
le při odměně ve způsobu zpropitného.

Odměňování zaměstnanců zpropitnym
jest již drahnou dobu předmětem kritiky,
která jest prováděna netoliko s hlediska
zájmů zaměstnanců, nýbrž také s hledis-
ka zájmu na dobré funkci cizineckého ru-
chu. Nejen v západních zemích, nýbrž i
v Maďarsku, Itálii a jiných zemích s vy-
vinutým cizineckým ruchem vybírá se ať
již na základě právního předpisu nebo na
základě smluv a zvyklostí odměna pro
zaměstnance v hostinské živnosti přiráž-
kou k účtu zákazníka. Tento způsob dale-
ko lépe vyhovuje zákazníku, zejména má-
me-li na mysli zahraniční hosty, kteří z
mateřské země jsou zvyklí na tento způ-
sob.

S hlediska zaměstnanců nelze se spoko-
jiti ani se zpropitnym, ani s přirážkou
k účtu, nýbrž je třeba trvati na plně o-
právněném požadavku, aby zaměstnanec
v hostinské živnosti byl odměňován za-
městnavatelem ve formě pevného platu,
vybíraného podle časového měřítka, aby
odklizen byl dosavadní způsob odměny,
nedůstojný pro hosta, zaměstnance i za-
městnavatele. Jest proto rozhodně třeba
zabývati se tím, aby zrušeno bylo zpro-
pitné v dnešní formě poskytované. Tato
forma odměňování zaměstnanců hostin-
ské živnosti nejen že činí odměnu zaměst-

nancovu nejistou a závislou na libovůli
zákazníků, nýbrž již svojí formou je vskut-
ku ponižujícím způsobem odměňování za
vykonané práce. Kromě toho však tento
způsob odměny za práci vede k nespra-
vedlivému odměňováni zaměstnanců a
k nežádoucímu vývoji jejich mzdových
poměrů.

Proto zaměstnanci hostinských živností
po řadu let domáhají se uskutečnění své-
ho požadavku, aby na místě nespravedli-
vého a ponižujícího zpropitného byl za-
veden příplatek k účtu zákazníků, jakož-
to odměny za vykonané práce.

Tento způsob úplaty za práci doporu-
čuje se také z toho důvodu, aby mohl bý-
ti zachycen celý příjem zaměstnance pro
účet sociálního pojištění, jakož i konečné
pro spravedlivé zdanění.

Nelze přehlížeti, že cizinecký ruch jo
namnoze poškozován touto formou platu
zaměstnanců v hostinské živnosti. Také
tu jest připomenouti, že v místech čilejší-
ho cizineckého ruchu dochází namnoze
k poškozování zaměstnanců tím, že zahra-
niční hosté podle zvyklostí své země ne-
dávají buď vůbec žádné zpropitné nebo
jen velmi nepatrné, poněvadž systém
zpropitného jest v řadě států již dávno od-
straněn. Proto jest plně odůvodněn poža-
davek, aby zpropitné konečně bylo nahra-
zeno přirážkou k účtu.

Vzhledem k tomuto odůvodnění není
třeba bližšího odůvodnění jednotlivých
ustanovení. Připomíná se jen k ustanove-
ní § 13, že není jím státní pokladna dotče-
na, ježto přirážka podle návrhu bude vy-


5

bírána pro zaměstnance, nikoliv tedy pro
podnikatele podléhajícího daňové povin-
nosti podle zákona o dani z obratu. Usta-
novení to navrhuje se z toho důvodu, aby
byly již předem odstraněny jakékoliv po-
chybnosti vzhledem k tomu, že příplatek
za obsluhu, který byl v některých podni-
cích vybírán pro zaměstnavatele (podni-

katele), mohl za určitých podmínek tvoři-
ti součást základu pro daň z obratu. Kro-
mě toho nemůže býti přehlédnuto, že fi-
nanční správa získá uskutečněním předlo-
ženého návrhu, uváží-li se, že se návrhem
umožní dokonalejší a spravedlivější zjiš-
tění daňového základu.

Navrhujeme, aby tento návrh byl přikázán s o c i á l n ě-p o l i t i c k é m u výbo-
ru k projednání.

Jeho provedením nevzniknou státní pokladně nové náklady. Není proto třeba ná-
vrhu na úhradu.

V Praze dne 10. května 1938.

Macoun, Tayerle,

Srba, Taub, Jaksch, Heeger, Jurnečková-Vorlová, dr Mareš, dr Czech, Vaverka.

Krejčí, Kögler, dr Markovič, Benda, Stivin, Zischka, de Witte, Ešner, Laušman,

R. Chalupa, Jaša, Nový, Klein, Katz, Kirpal.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP