Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.

IV. volební období. 7. zasedání.

1314.

Zpráva

výboru ústavně-právního a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 800),

jímž se doplňuje ustanovení § 5, odst. 1 zákona o ochraně a obraně proti

leteckým útokům.

1.

účelem vládního návrhu zákona, jímž se
novelisuje § 5 zákona z 11. dubna 1935,
čís. 82 Sb. z. a n., je umožniti obcím
splnění povinností, které jim citovaný zá-
kon ukládá a které jim ukládají i jiné
předpisy, týkající se ochrany a obrany
proti leteckým útokům, otevřením no-
vých možností příjmových.

Podle odůvodnění vládního návrhu je
nutno při dávkách, které tvoří finanční
podklad pro opatření obcí na protileteckou
obranu, pamatovati, aby dávky k tomu cíli
určené postihovaly nejširší okruh osob a
aby byly spravedlivým rozdělením bře-
mene. S těmito názory nutno souhlasiti.
Při tom vládní návrh uvažuje v zásadě
o dvou možnostech. Základem dávky by
mohla býti buď výše důchodová, anebo
spotřeba bytová. Poněvadž však důchod je
vyhrazen jako daňový zdroj pokladně
státní, uvažuje vládní předloha pouze
o druhé možnosti a sice zatížení spotřeby
bytové. Třeba si byl ústavně-právní výbor
vědom obtíží, které budou způsobeny oby-
vatelstvu novým zatížením důležité životní
potřeby, jako je potřeba bydlení, přiklonil
se k vládnímu návrhu, poněvadž úvahy
o jiných možnostech příjmových nevedly
k praktickému resultátu. Uvažovalo se

o postihu vysokých zisků, plynoucích ze
zbrojní konjunktury, ale tyto možnosti
byly už zabrány státem známými daňo-
vými předlohami z roku loňského. Mož-
nost získati prostředky pro obranu proti-
leteckou zvýšením dávky na přírůstku ne-
movitosti nebo dávkou z nezastavěných po-
zemků a pod., byly rovněž diskutovány.
Vzhledem k nové stylisaci první věty od-
stavce (1) §u 5 nejsou tyto možnosti vy-
loučeny.

Naproti námitkám proti zatížení spo-
třeby bytové možno uvést na druhé straně,
že zde zájem obyvatelů na řádných opatře-
ních pro případ leteckých útoků je jasný
a že tedy je zde souvislost mezi zájmem
stran, které v místě bydlí, a povinností,
která je stíhá. Ostatně v anketě, která byla
uspořádána z popudu ústavně-právního
výboru mezi četnými městy naší repub-
liky, nebyl nalezen žádný jiný účinný zdroj
příjmů pro tyto účely a naopak celá řada
měst se vyslovila kladně o předpokládané
dávce z bytové spotřeby, jakožto jedině
možné a ve výsledcích účinné. Z ankety
také vychází, že při minimálních nárocích
obcí zvýšení dávky z nájemného nebude
nijak přepiaté.

Doplňující ustanovení paragrafu 5, odst.


2

1 zákona 82/1935 se vztahuje na nynější
zákonný stav, který by vylučoval z dávky
na ochranu proti leteckým útokům všecky
ty nové byty, které byly stavěny podle zá-
konů na podporu stavebního ruchu a které
požívají podle těchto zákonů daňových
osvobození. Zákon pro dávku na ochranu
proti leteckým útokům, a jenom pro
tuto dávku, zrušuje tato v zákonech
o stavebním ruchu obsažená osvobození.
Ovšem nesmí býti z tohoto titulu vůči sta-
rým bytům tyto nové byty nijak diskrimi-
novány. Nepotřebuje zvláštního odůvod-
nění, že zákony o stavebním ruchu ne-
mohly předpokládati zvláštní potřebu, vy-
volanou mezinárodní nejistotou a že by
byly nemohly v sobě zahrnouti i osvobo-
zení od takovéto dávky, jejíž universálnost
jest zřejmá, ústavně-právní výbor pova-
žoval za nutné, aby vyloučení osvobození
podle zákonů o stavebním ruchu bylo obsa-
ženo přímo v zákoně a nepřenášeno ve
formě zmocnění na vládu, a to z důvodů
účelnosti i z důvodů ústavních, poněvadž
zákonná ustanovení mohou býti rušena je-
nom zákonem.

Ústavně-právní výbor upravil také od-
chylně od vládního návrhu stylisaci prvé

věty prvého odstavce novelisovaného para-
grafu 5. V dosavadním znění je povinnost
obcí k obraně protiletecké příliš těsně spo-
jena s dávkou na ochranu proti leteckým
útokům. Mohlo by se z toho vyvozovati, že
k splnění těchto účelů obec musí zavésti
tuto dávku a že jenom její výtěžek určuje
hranice opatření, která proti leteckým úto-
kům obec má konati. Z nového znění vy-
chází, že je právem obcí užíti všech dosa-
vadních příjmových pramenů, aby hradila
náklady, spojené s protileteckou obranou
a že může a má sáhnouti i k zamýšlené
dávce, je-li toho potřebí. Tím je dána
i možnost zkoumati účelnost zavedení této
dávky ze spotřeby bytové, když jsou jiné
možnosti úhradové.

ústavně-právní výbor nakonec přijal re-
soluci, jejíž význam jest z obsahu jasný.
Zabezpečiti se proti možnostem leteckých
útoků jest potřeba časová a nemůže býti
odkládána do doby, kdy účinnost zákona a
jeho provádění se projeví.

Předloha budiž přijata ve znění, jak ji
předkládá ústavně-právní výbor s nad-
pisem a uvozovací formulí, jak jsou uve-
deny ve vládním návrhu.

V Praze dne 31. března 1938.

Dr Patejdl v. r.,

předseda.

F. Richter v. r.,

zpravodaj.

II.

Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi dne 5. dubna 1938 shora uvedený
vládní návrh zákona, připojil se k usnesení
výboru ústavně-právního a doporučuje
poslanecké sněmovně připojenou osnovu
zákona i s resolucí k ústavnímu schválení.

Dále rozpočtový výbor vyslovil přání,
aby prováděcí nařízení k tomuto zákonu
bylo mu před vydáním předloženo vzhle-
dem k tomu, že zásadní otázka rozložení
břemene řeší se zákonem pouze rámcově.

V P r a z e dne 5. dubna 1938.

Teplanský v. r.,

předseda.

Martinásek v. r.,

zpravodaj.


3

Zákon

ze dne...... ....... 1938,

jímž se doplňuje ustanovení § 5, odst. 1 zákona o ochraně a obraně proti

leteckým útokům.

Národní shromážděni republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

čl. I.

Ustanovení § 5, odst. 1 zákona ze dne
11. dubna 1935, č. 82 Sb. z. a n., o ochraně
a obraně proti leteckým útokům, se mění a
doplňuje a bude zníti takto:

(1) K úhradě nákladů vzniklých obci pro-
váděním tohoto zákona a ustanovení podle
něho vydaných jest obec oprávněna použí-
vati úhradových prostředků podle všeobec-
ných předpisů o finančním hospodářství obcí,
nebo též výtěžku dávky, o níž bližší předpisy
budou vydány vládním nařízením (dávka na
ochranu proti leteckým útokům). Bude-li tato
dávka vybírána na podkladě nájemného nebo
nájemní hodnoty nebo podle počtu a účelu po-
užívaných místností, neplatí pro ni osvobození
podle zákonů o stavebním ruchu od dávky
z nájemného nebo z používaných místností
nebo od jiných dávek, vybíraných na podkladě
nájemného (nájemní hodnoty); při tom ne-
smějí objekty, osvobozené podle těchto zákonů,
touto dávkou býti více zatíženy než objekty
ostatní. Vláda může nařízením stanoviti
vhodná osvobození od dávky na ochranu proti
leteckým útokům z důvodů zvláště význam-
ných, zejména v zájmu bytové péče o osoby
chudé. K výstavbě veřejných úkrytů mohou
obce požadovati služby ruční, potahy nebo
motorovými vozidly podle všeobecných před-
pisů.

čl. II.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provede jej ministr vnitra v dohodě
s ministrem financí a ostatními zúčastněnými
ministry.

Resoluce.

Vláda se žádá, aby umožnila obcím urychlené provádění opatření protiletadlové
obrany poskytnutím záloh na přirážky obecní, které by byly spláceny během dvou
roků.

Státní tiskárna v Praze. - 2291-38.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP