Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.

IV. volební období. 6. zasedání.

1289.

Návrh

poslance Frant. Michálka

na změnu a doplnění §§ 1, 13a a 38 zákona ze dne 5. února 1907, č. 26 ř. z.
(živnostenského řádu) a §§ 1, 14 a 53 živnostenského zákona pře územie Slo-
venska a Podkarpatskej Rusi zo dňa 10. októbra 1924, č. 259 Sb. z. a n.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne ................................ 1938,

jímž se mění a doplňují §§ 1, 13a a 38 zákona ze dne 5. února 1907, č. 26
ř. z. (živnostenského rádu) a §§ 1, 14 a 53 živnostenského zákona pře územie
Slovenska a Podkarpatskej Rusi zo dňa 10. októbra 1924, č. 259 Sb. z. a n.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. 1.

§ 1, odst. 4 živnostenského řádu ve znění
vyhlášeném zákonem ze dne 5. února 1907,
č. 26 ř. z. (§1 živnostenského zákona pře úze-
mie Slovenska a Podkarpatskej Rusi zo dňa
10. októbra 1924, č. 259 Sb. z. a n. ) se mění
a doplňuje takto:

"(4) Obchodní živnosti prodávající v drob-
ném jsou takové, při nichž se jeví potřeba
zvláštních znalostí obchodních, kterých lze
nabýti jen vyučením a delším zaměstnáním.
(Průkaz obchodní způsobilosti). "


2

Čl. 2.

§ 13 a) ž. ř. (§ 14 ž. z. ) se mění a bude
zníti:

"(1) K nastoupení obchodních živností pro-
dávajících v drobném [§§ 38, 59 c) ž. ř., §§
53, 77 ž. z. ) jest kromě splnění všeobecných
požadavků (§§ 2 až 10 ž. ř., §§ 2 až 10 ž. z. )
třeba ještě průkazu způsobilosti.

(2) Průkaz způsobilosti se podává:

a) vysvědčením o řádně ukončeném po-
měru učebním (výučním listem) v živnosti
obchodní,

b) vysvědčením o návštěvě příslušné školy
pokračovací (učňovské), odbyté s prospě-
chem, nebo vysvědčením o náhradní zkoušce
z učiva škol pokračovacích; vládním naříze-
ním bude stanoven obsah této zkoušky a slo-
žení zkušební komise, ve které budou zastou-
pena také společenstva,

c) vysvědčením o řádně ukončeném zaměst-
nání pomocnickém (služebním vysvědčením)
v živnosti obchodní, o době nejméně dvou let,
přičemž však celkové zaměstnání i s učebním
poměrem má trvati aspoň pět let.

(3) Poměru učebnímu v živnosti obchodní
rovná se trvalé zaměstnání praktikantské při
kancelářské práci v živnostenském podniku
výrobním neb v živnosti speditérské, pomoc-
nické době v obchodní živnosti pak rovná se
pomocnická doba při prodeji zboží živnosti
výrobní neb živnosti speditérské, počítajíc
k ní i práci v kanceláři, při čemž celkové za-
městnání má trvati alespoň 5 let.

(4) Průkaz vedený v odst. 2. může býti
zcela neb z části nahrazen vysvědčením o od-
byté s prospěchem návštěvě učiliště, které
bylo k tomu uznáno za způsobilé. Vládním na-
řízením po vyslechnutí obchodních a živnos-
tenských komor, jež slyšeti mají zřízené spo-
lečenstevní jednoty a společenstva pro živ-
nosti obchodní, označí se příslušné ústavy a
též se určí, do jaké míry se nahrazuje průkaz
učebné doby návštěvou učilišť těch. Tímto na-
řízením může býti pomocnická doba v před-
cházejících odstavcích předepsaná snížena
o 1 rok absolventům veřejné dvouleté ob-
chodní školy neb odborné školy drogistické,
kteří nabyli před vstupem do školy výučného
listu v živnosti obchodní a na 1 rok pak ab-
solventům obchodních akademií. Absolven-
tům vysokých škol, kteří vykonali s prospě-
chem příslušné státní zkoušky, po případě


3

přísné zkoušky doktorské a magistrům phar-
macie se promíjí úplně průkaz způsobilosti.

(5) Vzhledem k veřejným obchodním spo-
lečnostem a společnostem komanditním budiž,
pokud se týče průkazu způsobilosti, užito ob-
dobně ustanovení § 14 e) ž. ř. (§ 20 ž. z. ).
Těchto ustanovení nutno použíti také o jedna-
telích společností s ručením obmezeným podle
zákona ze dne 6. března 1906, č. 58 ř. z.

(6) Aby bylo možno přejíti ze živnosti vý-
robní, z obchodní živnosti svobodné nebo kon-
cesované nebo z povolání obchodně tržebního,
které není podrobeno předpisům živnosten-
ského řádu (živnostenského zákona), (banky,
spořitelny, pojišťovny, záložny, zastavárny a
jiné úvěrní ústavy, veřejná skladiště, pod-
niky železniční, paroplavební, poštovní, te-
legrafní a telefonní, podniky letecké dopra-
vy, podniky horní a monopolové, výdělková a
hospodářská družstva, kanceláře výdělkových
odvětví a pod. ) k obchodní živnosti prodáva-
jící v drobném, může okresní úřad, vyslech"-
na obchodní a živnostenskou komoru, jakož
i příslušné společenstvo, výjimečně promi-
nouti průkaz způsobilosti tehdy, byl-li žada-
tel aspoň 7 let přiměřeně činný v příslušných
zaměstnáních a složí-li s prospěchem zvláštní
odbornou zkoušku. Bližší předpisy o této
zkoušce, jakož i o tom, které osoby vzhledem
k svému předchozímu vzdělání (odst. 4. ) jsou
osvobozeny od složení odborné zkoušky,
upraví vládní nařízení. Před udělením dispen-
se od průkazu způsobilosti nesmí se s provo-
zováním živnosti započíti.

(7) Československým státním příslušníkům,
kteří nabyli průkazu způsobilosti pro živnosti
obchodní v cizině, jakož i těm, kdož svých do-
kladů ztratili, může býti udělena dispens od
průkazu způsobilosti obdobně podle ustano-
vení § 14 c) ž. ř. (§ 18 ž. z. ). Před udělením
dispense od průkazu způsobilosti nesmí se
s provozováním živnosti započíti.

(8) O potvrzování vysvědčení učebních a
služebních platí stejné ustanovení jako při
živnostech řemeslných. (§ 14 ž. ř., § 15 ž. z. )

(9) Dříve než živnostenský úřad vyhotoví
živnostenský list na živnost obchodní vázanou
průkazem způsobilosti, vybídne příslušné spo-
lečenstvo, aby do 3 týdnů u úřadu nahlédlo
v doklady, které strana předložila na průkaz
své způsobilosti. Společenstvo má právo po-
dati v téže lhůtě o předloženém průkazu způ-
sobilosti své dobrozdání. Průkazní listiny
zfalšované, nepravé nebo jinak neplatné, ne-
buďtež straně vráceny. "


4

Čl. 3.

Za § 13 a) ž. ř. (§ 14 ž. z. ) budiž vsunut
nový paragraf 13 b) ž. ř. [§ 14 a) ž. z. ] tohoto
znění:

"(1 Průkaz způsobilosti nemusí předložiti
osoby, jež opovídají:

a) živnost trhoveckou (§ 63 ž. ř., § 91 ž. z. ),

b) některou z ambulantních živností (§60
ž. ř., § 80 ž. z. ),

c) obchod s drobnými živými zvířaty,

d) prodej uhlí, koksu a palivového dříví
v drobném,

e) prodej odpadků,

f) drobný prodej ovoce, zeleniny a cu-
kroví na přenosných stáncích,

g) prodej pohlednic v drobném.

(2) Na základě podané žádosti mohou
býti dále osvobozeny od průkazu způsobilosti
osoby, které opovídají některou obchodní živ-
nost v obcích neb osadách do 500 obyvatel
podle posledního úředního sčítání obyvatel-
stva rozhodnutím příslušného živnostenského
úřadu I. stolice po vyslechnutí obchodní a živ-
nostenské komory a příslušného společenstva
s přihlédnutím k místním poměrům.

Zemský úřad však může stanoviti po sly-
šení příslušné obchodní a živnostenské ko-
mory podobnou úlevu též pro další obce a
osady. Při přesídlení do obce nebo osady
s větším počtem obyvatel jest ovšem prů-
kaz způsobilosti podati podle §u 13 a) ž. ř.
(§ 14 ž. z. )

(3) Prodej cukru, čaje, kávy, koření, mine-
rálních olejů, zboží materiálního, barviv a pá-
lených lihových nápojů, vína a piva nemůže
býti předmětem provozování živnosti trho-
vecké [odst. 1, písm. a)] ani ambulantní
[odst. 1, písm. b)]. Seznam materiálního
zboží bude obsažen ve vládním nařízení. "

čl. 4.

V § 13 a) ž. ř. (§ 14 ž. z. ) vsunuje se za
nový § 13 b) ž. ř. [§ 14 a) ž. z. ] další § 13 c)
ž. ř. [§ 14 b) ž. z. ]:

,, (1) Od podání průkazu způsobilosti jsou
dále osvobozeny osoby, které provozovaly již
před účinností zákona svobodnou živnost
obchodní prodeje v drobném (§ 38, ž. ř.,
§ 53 ž. z. ), které nepatří k živnostem uvede-


5

ným v § 13 b), odstavci 1 ž. z. [§ 14 a), od-
stavci 1 ž. z. ] pro ten případ, že chtějí svůj
podnik rozšířiti o další druhy zboží, jehož
prodej nepodléhal až dosud průkazu způso-
bilosti, jestliže svoji dosavadní obchodní živ-
nost opověděly nejméně 5 let před účinností
tohoto zákona.

(2) Osobám, které v době vydání tohoto
zákona jsou již zaměstnány (jako učňové,
praktikanti, pomocníci a pod. ) způsobem,
který podle dosavadních předpisů se včítal
do průkazu způsobilosti, dostačí k získáni
tohoto průkazu, dokončí-li svoji činnost podle
předpisu do vydání tohoto zákona platných.

(3) Kdo podle předpisů platných před účin-
ností tohoto zákona nabyl průkazu způsobi-
losti podle dřívějšího § 13 a) ž. ř. (§ 14 ž. z. ),
jest osvobozen od podání nového průkazu.

(4) Výrobci živnostníci, kteří opoví ob-
chodní živnost s výrobky téhož výrobního
oboru, jsou od podání průkazu způsobilosti
pro živnost obchodní osvobozeni. "

Čl. 5.

§ 38 z. r. (§ 53 ž. z. ) se mění a bude zníti:

"(1) Opověď živnosti obchodili, není-li
omezena na určitý druh zboží, zavírá v sobě
právo vésti obchod s velikym zbožím, které
jest povoleno volně prodávati a jehož prodej
není vázán na zvláštní povolení (koncesi).

(2) Opověď živnosti obchodní omezená
na určitý druh zboží nebo na určité zboží
opravňuje obchodovati pouze se zbožím pří-
slušným.

(3) Ustanovením o průkazu způsobilosti
v živnosti obchodní nejsou dotčena nabytá
již práva obchodníků a prodejní práva vý-
robců (§ 37, odst. 3 ž. ř., § 52, odst. 3 ž. z. )
ani v případě přesídlení živnosti (§ 43 ž. ř..
§ 59 ž. z. ). Rozšíření dosavadních prodejních
oprávnění obchodníků jest však považovati za
novou opověď. "

Čl. 6.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení a provedení jeho se ukládá ministru prů-
myslu, obchodu a živností v dohodě se zúčast-
něnými ministry.


6

Důvodová zpráva.

Pro průkaz způsobilosti v živnosti ob-
chodní přijata byla zásada průkazu gene-
rálního, jež odůvodněna byla jeho zastánci
takto:

Vedení knih, účetnictví, kalkulace, ob-
chodní korespondence, zbožíznalství, jest
podkladem pro vedení živnosti obchodní, ať
má za předmět zboží koloniální či železné,
papírové nebo textilní atd. A jedině poža-
davek tohoto všeobecného obchodního vzdě-
lání může býti a je základním kamenem
pro nutnost rozšíření a vybudování dneš-
ního průkazu způsobilosti kupecké. V ob-
chodě nerozhoduje manuální zručnost, roz-
hodující v řemeslech, jež zcela přirozeně
u různých řemesel je různá, nýbrž osvojení
si odborných obchodně-technických vědo-
mostí, jež jest všeobecné a jednotné pro
obchody všeho druhu.

Nejlepším dokladem správnosti tohoto
názoru je i obchodní školství samo. Jsou
kupecké školy pokračovací, obchodní školy
a akademie. Všechny jsou jednotné pro
veškeré obory živnosti obchodní. Nevytvo-
řily se - a obchodnictvo si jich ani nepřeje
- speciální obchodní-školy koloniální, že-
leznické, papírnické, textilní atd. Konečně
průkaz kupecké způsobilosti má na druhé
straně zabrániti, aby se na obchodování ne-
vrhali lidé, kteří v jiných povoláních ztro-
skotali, aby se lehkomyslně jako obchodníci
neusazovali ti, kdož nemají obchodně-tech-
nických vědomostí, kdož prodávají bez kal-
kulace, levněji než nakupovali a směřují ke
konkursu, kdož lehkovážně, poskytujíce
úvěr konsumentům, odnímají řádnému ob-
chodníkovi odběratele a diskreditují celý
stav. Pro ochranu v naznačeném směru po-
stačí obchodní živnosti generální průkaz
způsobilosti, aniž by současně snad zabra-
ňoval všeobecně obchodně vzdělaným pře-
cházeti od jednoho oboru obchodního k dru-
hému, aniž by v tom či onom oboru vy-
volával parciální krise a otřesy, působící
dalekosáhlé škody hospodářské.

Při řešení této otázky nutno míti na zře-
teli i zájem venkova. Specialisace se pro
venkov nehodí, poněvadž venkovský detai-
lista musí býti zařízen a zásoben, by mohl
všem přáním konsumentů vyhověti. Prakse
jde právě opačným směrem. V poslední
době rozšiřují se obchody na různé druhy
zboží, dosud v tom neb onom obchodě ne-

vedené. Při dnešní rozvrstvenosti našich
obchodů podle jednotlivých druhů zboží se
obchody organisačně tak prostupují a mají
vůbec tolik příbuzných zájmů, že o něja-
kých závodech vskutku speciálních, pro něž
by měl býti také budován zvláštní předpis
o speciálním průkazu způsobilosti, nelze
skoro ani dobře mluviti.

Speciální obchody byly by na venkově
odkázány na zcela malý okruh zákaznictva,
jen by živořily. K specialisaci ve větších
městech dojde se přirozeným vývojem věci,
do něhož zasahovati zákonnými ustanove-
ními není vhodné. Kromě toho nelze též
přehlédnouti, že zavádění průkazu t. zv.
speciálního není možné již též proto, poně-
vadž nikdo nemůže předvídati, jaký druh
zboží může se v budoucnosti na trhu obje-
viti, jako se to stalo ku př. v oboru potřeb
radiotechnických.

Za princip generálního průkazu způso-
bilosti postavila se i ústředna čsl. obchod-
ních a živnostenských komor a Státní rada
živnostenská.

Od organisací řemeslných živností byly
sice proti generálnímu průkazu způsobi-
losti učiněny námitky hlavně v tom směru,
že prý byl by jím poškozen požadavek ře-
meslnictva po speciálních průkazech způ-
sobilosti. V tom směru jde o určité nedo-
rozumění. Průkaz řemeslné způsobilosti
spočívá převážně v požadavku technické
manuální zručnosti. Musí proto býti různý,
speciální u různých řemesel. Naproti tomu
u obchodníků jde především o povznesení
všeobecného obchodního (komerčního)
vzdělání u těch, kdo chtějí nastoupiti ob-
chodní živnost. Je zde tedy velký rozdíl
mezi charakterem průkazu pro řemeslné a
pro obchodní živnosti, třebaže snad po
stránce formální daly by se sjednotiti v je-
diný předpis.

Obory obchodní nelze tak ohraničiti, jako
jsou rozhraničeny živnosti řemeslné. Zboží
se vzájemně prostupuje, mnohé lze dostati
u všech obchodníků, jiné zas jen u určitých.

Všeobecný průkaz způsobilosti zavádí se
pouze pro obchodní živnosti v drobném.
Velkoobchod tomuto průkazu způsobilosti
podroben nebude. Vyloučením velkoobchodu
z průkazu způsobilosti vychází se vstříc
přání velkoobchodnictva i potřebám hospo-


7

dářským. Stanovisko toto jest odůvodněno
hlavně tím, že úroveň vzdělání velko-
obchodníků jest ve věcech obchodně-odbor-
ných tak vysoká, že není zapotřebí nastou-
pení velkoobchodních živností vázati na
průkaz způsobilosti. Vznikání příliš veli-
kého počtu velkoobchodníků jest také re-
gulováno potřebou většího kapitálu, který
jest pravidelně předpokladem pro zřízení
velkoobchodu. Rovněž ohledy na naše zá-
jmy exportní nepřipouštějí, aby velko-
obchodní živnosti byly vázány průkazem
způsobilosti.

Byly pochybnosti, zdali nebude třeba
buď v zákoně, nebo ve vládním nařízeni
vymeziti pojem velkoobchodu proti obchodu
v drobném. K tomu dlužno poznamenati,
že pojem obchodu v drobném přichází již
v živnostenské novele z roku 1907, kde
v §u 38, odst. 3 ž. ř. jest výslovně uvedeno,
že jenom drobný prodej jest vázán na prů-
kaz způsobilosti. Přes to, že dosud nikde
v zákoně nebyla uvedena definice velko-
obchodu ani obchodu v drobném, nečinily
pojmy tyto obtíže, neboť prakse živnosten-
ských úřadů i nejvyššího správního soudu
sjednotila se na tom, že pod velkoobcho-
dem rozumí se prodej zboží překupníkům
ve velkém, kdežto prodej přímým konsu-
mentům, i když se jedná o větší množství
zboží, zůstává vždycky obchodem detail-
ním. Rozdíl mezi velkoobchodem a malo-
obchodem nespočívá tudíž v rozsahu ob-
chodní živnosti ani ve velikosti odbytu
zboží, nýbrž právě v tom, že při velko-
obchodu dodává se zboží ve velkém, t. j.
prodavačům druhé ruky, kdežto při malo-
obchodu se dodává v malém, t. j. přímo
konsumentům. S tímto rozlišením, jež se
osvědčilo a bylo potvrzeno praksí, bude
možno i v budoucnu vystačiti.

živnostenský list, znějící na velkoob-
chod, neopravňuje ku provozování obchodu
v drobném. Bude-li chtíti velkoobchodník
provozovati také obchod detailní, bude po-
vinen tak, jako dosud i napříště u průka-
zových obchodních živností podati pří-
slušný průkaz způsobilosti.

Je-li velkoobchod spojen s obchodem
v drobném, bude sice vyžadovati průkazu
způsobilosti, avšak celek bude tvořiti jednu
obchodní živnost vázanou průkazem způ-
sobilosti a nebude tudíž zapotřebí dvou
samostatných živnostenských listů.

Pokud se týče obchodu komisionářského,
dlužno jej považovati pouze za jednu z pod-

nikatelských obchodních forem, jež jest
upravena po stránce soukromoprávní před-
pisy čl. 360 a násl. obch. zák. S hlediska
živnostensko-právního klade dosavadní
prakse obchod komisionářský, není-li vý-
slovně omezen na obchod ve velkém, na
roven obchodu detailnímu, poněvadž ob-
chod komisionářský spočívá v prodeji zboží
ze skladu komisionářského, t. j. zboží, které
komitent přenechal majiteli živnosti k pro-
deji ve vlastním jméně, avšak na účet ko-
mitenta. Komisionář není tudíž pojmově
omezen na velkoobchod se zbožím, nýbrž
může svůj obchod komisionářský provozo-
vati i v drobném.

Průkaz způsobilosti bude potřebovati
i obchodní jednatel, jehož činnost podle
§ 59 c) ž. ř. (§ 77 ž. z. ) záleží výhradně
ve vyhledávání objednávek na zboží u ta-
kových osob, v jejichž živnosti se upotře-
buje zboží nabízeného druhu.

V odstavci 2 upraven jest normální prů-
kaz způsobilosti pro všechny obchodní živ-
nosti. Tento průkaz podává se stejnými
doklady jako dosud, t. j. výučným listem
a vysvědčením o pomocnickém zaměstnání,
k nimž přistupuje nově jako samostatný
doklad vysvědčení o náhradní zkoušce
z učiva školy pokračovací.

Není zapotřebí, aby zákon na tomto místě
předpisoval délku učební doby, ježto učební
doba určuje se stanovami společenstva
v mezích § 98 a) ž. ř. (§ 136 ž. z. ). Nesmí
trvati méně než 2 a déle než 4 roky.

Učební doba i pomocnické zaměstnání
musí býti ztráveno v obchodní živnosti.
Tím se rozumí nejen drobné obchodní živ-
nosti, jež dosud byly na průkaz způsobi-
losti vázány, rovněž drobné obchodní živ-
nosti, na něž bude teprve nyní průkaz způ-
sobilosti rozšířen, nýbrž i volné obchodní
živnosti, jež z průkazu způsobilosti zůsta-
nou i nadále vyňaty, zejména pak velko-
obchod a pod. Otázku, zdali nutno uznati
také dobu učební a pomocnické zaměstnání
ztrávené v obchodní živnosti koncesované,
na př. v knihkupectví, v obchodu zbraněmi
a pod., dlužno zodpověděti kladně.

Zbývá ještě rozřešiti pochybnost, zda
nutno uznati dobu učební a pomocnické
zaměstnání, jež bylo odbyto v pomocné
obchodní živnosti jako jest po případě spe-
ditérství, reklamní podnik, po příp. i do-
pravní podnik. Podle dosavadní prakse do-
poručuje se, aby takové zaměstnám ztrá-


8

vené v pomocné obchodní živnosti, jako
jest speditérství (což ostatně uvedeno jest
v zákoně), reklamním podniku a pod., bylo
rovněž uznáno za průkaz způsobilosti; proti
tomu však takové zaměstnání v podniku
dopravním nebylo by možno do průkazu
způsobilosti započítati.

I v novém průkazu způsobilosti zůstává
v platnosti zásada, vyplývající logicky
z principu všeobecného průkazu způsobi-
losti, že doba učební i zaměstnání pomoc-
nické může býti ztráveno v jakékoliv ob-
chodní živnosti.

Jak již uvedeno, novou součástí průkazu
způsobilosti jest vysvědčení o návštěvě pří-
slušné školy pokračovací odbyté s prospě-
chem. Pro ty, kdož dosud nenavštěvovali
pokračovací školu nebo ji nenavštěvovali
s prospěchem, jest nezbytné zavedení ná-
hradní zkoušky z učiva školy pokračovací,
jež by se vykonala na pokračovacích ško-
lách, při čemž předměty její budou upra-
veny vládním nařízením.

Proti dosavadnímu znění odst. 3, § 13 a)
ž. ř. činí se v textu změna jen v tom směru,
že klade se na roven zaměstnání učňov-
skému zaměstnání praktikantské při kan-
celářské práci nejenom v podniku továr-
ním, nýbrž v každém podniku výrobním.
Existuje dnes řada podniků výrobních,
které mají své zvláštní obchodní kanceláře,
aniž by rozsah jich byl tovární anebo aniž
by měly opovězenu výslovně živnost po
továrnicku provozovanou. Dosavadní usta-
novení znamenalo tedy újmu pro zaměst-
nance, která se novým textem napravuje.

Odstavec 4 obsahuje ustanovení o ná-
hradním průkazu způsobilosti. Hlavní zá-
sady přejímá z dosavadního ustanovení
§ 13, odst. 4 ž. ř. a rozšiřuje je, pokud jde
o absolventy vysokých škol a magistry
pharmacie.

Ustanovení odstavce 5 převzato jest
z dosud platného předpisu § 13 a), odst. 5
ž. ř. (§ 14 ž. z. ). Platnost jeho jest pak
dalším výslovným ustanovením rozšířena
na jednatele společnosti s ručením obmeze-
ným, jak to odpovídá přáním obchodnictva.
Tím se zabrání obcházení předpisů o prů-
kazu způsobilosti, ježto dosud náměstek
podávající průkaz způsobilosti při opovědi
obchodu společnosti s ručením obmezeným
nemusil býti zároveň jednatelem společ-
nosti ani jejím náhradníkem.

Ustanovení odstavce 6 vychází z dneš-
ního právního stavu, jak jest upraven
v § u 13 a), odst. 6 ž. ř. Změna spočívá
především v tom, že se požaduje nyní 7leté
zaměstnání, kdežto dosud stačilo zaměst-
nání 5lete. Změna tato jest odůvodněna,
ježto jest třeba, aby při udělování dispensí
v tomto směru byly podmínky upraveny
způsobem přísnějším.

Další změna proti dosavadnímu právní-
mu stavu jest ta, že se předpisuje kromě
ostatních náležitostí ještě úspěšné vykonání
zvláštní odborné zkoušky, o níž budou vy-
dány bližší předpisy cestou nařizovací.

Při tom jest pamatováno na to, aby vlád-
ním nařízením mohlo býti stanoveno, za
kterých podmínek může býti žadatel od
této odborné zkoušky za účelem dosažení
dispense osvobozen, ať již vzhledem k před-
běžnému školnímu vzdělání nebo vzhledem
k předchozí činnosti obchodní.

Dlužno podotknouti, že tuto odbornou
zkoušku předepsanou pro udělení dispense
jest rozlišovati od zkoušky, jež má býti za-
vedena při podávání řádného průkazu způ-
sobilosti podle odst. 2.

Účelem odstavce 7 jest umožniti čsl. stát-
ním příslušníkům, kteří v cizině nabyli po-
třebných odborných zkušeností a znalostí,
založení samostatné obchodní živnosti. Pa-
matováno jest tu i na případy, kdy žadatel
potřebuje dispens proto, že nemůže splniti
předpisy rázu formálního, t. j. nemůže se
vykázati doklady, jimiž má potřebné mate-
rielní předpoklady k dosažení živnosten-
ského listu nutně prokázati.

Ježto předpisy o potvrzování učební a
služební doby příslušným společenstvem
nebyly v dosavadním ustanovení § 13 a)
ž. ř. (§ 14 ž. z. ) obsaženy, vznikla v praksi
často pochybnost, zda vysvědčení tato
nutno společenstvem ověřovati. Při tom
poukazovalo se na to, že § 14 ž. ř. (§ 15
ž. z. ), pokud se týče řemeslných živností,
má v tomto ohledu výslovné ustanovení,
kdežto v § 13 a) ž. ř. (§ 14 ž. z. ) předpisy
tyto chybí.

Nejistota tato se zvyšovala, když usta-
novení § 79 ž. ř. o pracovním výkaze a
o pracovních knížkách zrušena byla záko-
nem ze dne 17. října 1919, č. 571 Sb. z. a n.

Požadavek, aby učební a pomocnická vy-
svědčení byla potvrzována příslušným spo-


9

lečenstvem, jest proto plně odůvodněný,
ježto ověření toto poskytuje těmto vysvěd-
čením zvýšené průkaznosti.

Poněvadž se nyní průkaz způsobilosti
pro obchodní živnosti rozšiřuje téměř na
všechny kategorie obchodního podnikání,
nutno přiznati také obchodním společen-
stvům právo, aby směla do dokladů o prů-
kazu způsobilosti nahlédnouti a o nich se
vyjádřiti, a to ve stejném rozsahu, jak
toto právo přísluší již dnes živnostenským
společenstvům při nastupování živností
řemeslných.

Jednou z nejdůležitějších otázek noveli-
sace § 13 a) ž. ř. jest, které obchodní živ-
nosti mají i nadále zůstati svobodnými.
V tomto směru podány byly různé návrhy.
Vzhledem k těmto návrhům přijato bylo
stanovisko, aby na základě podané žádosti
bylo možno promíjeti průkaz způsobilosti
osobám opovídajícím obchodní živnost pro-
dávající v drobném v obcích a osadách do
500 obyvatel. Zemský úřad je však zmoc-
něn rozšířiti tuto úlevu i v dalších obcích
a osadách, čítajících větší počet obyvatel,
ovšem musí předem o tom slyšeti obchodní
a živnostenskou komoru.

Průkazu způsobilosti nevyžaduje se
vůbec pro živnost trhoveckou, obchodní
živnosti ambulantní, pro obchod drobnými
živými zvířaty (vzhledem k zemědělství).
Praksi se ponechává, aby určila, která zví-
řata budou považována za drobná. Jistě
to bude především obchod drůbeží, holuby,
králíky, kůzlaty, jehňaty, selaty a snad
i jiným jatečným dobytkem vyjma dobytek
hovězí a koně. Dále by sem spadal obchod
rybami, psy, kočkami, zpěvným ptactvem,
pokud jest dovoleno je prodávati, dále ryb-
kami a jinými živočichy, určenými pro
akvária. Dále pro prodej uhlí, koksu a pali-
vového dříví v drobném, pro prodej od-
padků (kostí, peří, drobné kůže) nikoliv
kůže z hovězího dobytka a koní (štětiny,
střeva, odpadky kovů, textilií, koží, papírů
atd. ) a pro drobný prodej ovoce, zeleniny,
cukroví na přenosných stáncích a drobný
prodej pohlednic. (Bylo by totiž příliš
mnoho žádati od majitelů trafik průkaz
způsobilosti pro vedlejší prodej pohlednic,
který nekryje povolení monopolní. )

Stanoví se dále, kdo jest osvobozen od
průkazu způsobilosti. Pamatuje se tu na pří-
pady, kdy jest třeba rozšířiti obchod o další
druhy zboží, jichž prodej až dosud ne-
podléhal průkazu způsobilosti. Aby nebylo
třeba podávati průkaz způsobilosti, jest
nutno, aby dotyčný provozoval svoji dosa-
vadní obchodní živnost aspoň 5 let.

V odstavci 2 jest přechodné ustanovení
pro osoby dosud v obchodní živnosti za-
městnané (jako učňové, praktikanti, po-
mocníci a pod. ).

Odstavec 4 zaručuje osvobození od prů-
kazu způsobilosti těm výrobcům, kteří
opoví obchodní živnost omezenou na vý-
robky téhož výrobního oboru, na př. obuv-
ník - obchod obuví, truhlář - obchod nábyt-
kem, krejčí - obchod konfekcí.

Nová úprava průkazu způsobilosti pro
obchodní živnosti a jeho rozšíření na další
obory obchodního podnikání vyžaduje, aby
pozměněn byl také předpis § 38 ž. ř. (§53
ž. z. ), pojednávající o rozsahu a výkonu
živnostenského oprávnění, pokud jde o ob-
chodní živnosti.

I nadále bude možno opověděti obchodní
živnost buď s omezením na určitý druh
zboží anebo bez tohoto omezení.

Naproti tomu odpadnou zvláštní před-
pisy o drobném obchodu se zbožím smíše-
ným, koloniálním, materiálním a specerej-
ním, předpisy o zboží, jehož prodej je
těmto živnostem obchodním vyhrazen,
jakož i předpisy o tom, v kterých místech
tato výhrada neplatí.

Nabytá již práva obchodníků nebudou
novou úpravou dotčena ani v případě pře-
sídlení živnosti, jak výslovně je podo-
tknuto. Rovněž tak nebudou dotčena pro-
dejní práva výrobců, což je nutno obzvláště
zdůrazniti.

Rozšíření nabytých již práv prodejních
obchodů bude však považováno za novou
opověď.

Připojením těchto ustanovení odstraňuje
se příčina k možným odchylným výkladům
a event. sporům.

Návrhem tímto státní finance zatíženy
nejsou, pročež netřeba navrhovati úhrady.


10

Po stránce formální budiž návrh přikázán výboru iniciativnímu
a živnostensko-obchodnímu k urychlenému projednání.

V Praze dne 22. února 1938.

Michálek,

Mašata, Mrskošová, Musil, Haupt, Topolí, Pekárek, Oliva, Habarta, Haninger, Kejmar,
Ostrý, Liška, Jiráček, Šedý, Rodovský, Slavíček, Beneš, K. Chalupa, Luka, Lichner,

Standa, Děvečka.

T1289_00-1.jpg

Státní tiskárna v Praze. - 1913-38.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP