Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.

IV. volební období. 6. zasedání.

1225.
Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1936 spolu
s účty státního bytového fondu a dávky z majetku (tisk 1052).

Nejvyšší účetní kontrolní úřad také
tentokráte předložil závěrečný účet za rok
1936 o plnou polovinu času dříve, než je
k tomu podle zákona povinen.

Po stránce formální anticipoval NÚKÚ

Účet pokladní

ustanovení čl. XXIX finančního zákona,
jímž se stanoví rozpočet na rok 1937. úče-
lem tohoto opatření je úplně odděliti vý-
daje a příjmy nepreliminované od účinů
rozpočtových.

vykazuje příjmy na rozpočet ............

7. 554, 266. 070'59

a státní výdaje na rozpočet .............

9. 314, 066. 497'99.

Pokladní schodek na rozpočet činí tedy .........

1. 759, 800. 427'40.

K tomu pokladní schodek nepreliminovaných položek....

265. 869'15.

Pokladní schodek úhrnem...

1. 760, 066. 296'55.

Tento schodek byl uhrazen:

   

1. příjmy z úvěr. operací a záloh ..........

1. 496, 445. 477'95,

2. kontokorentními příjmy (zálohy) ..........

148, 319. 742'35,

3. zmenšením pokladní hotovosti z minulého roku .....

115, 301. 076125.

úhrnem...

1. 760, 066. 296'55.

účtem pokladním prošly r. 1936 tyto položky:
A. Příjmové.

   

1. Převedená pokl. hotovost z r. 1935 .........

753, 415. 979'85.

2. Preliminované a nepreliminované zúčtované na rozpočet (po

   

srážce přídělů) ................

7. 554, 266. 070'59.

3. Nepreliminované příjmy, zúčtované na úhradu neprelimino-

   

vaných výdajů ................

3. 119, 414. 059'85.

4. Z úvěrních operací a záloh ............

5. 733, 516. 210'25.

úhrnem příjmy...

17. 160, 612. 320'54.


2
B. Výdajové.

   

1. Preliminované a nepreliminované zúčtované na rozpočet..

9. 314, 066. 497'99.

2. Nepreliminované podle zvláštních zmocnění ......

3. 119, 679. 929'-.

3. Z úvěrních operací ...............

4. 237, 070. 732'30.

4. Pokladní hotovost 31. 12. 1936 ...........

489, 795. 161'25.

Úhrnem výdaje...

17. 160, 612. 320'54.

Připočítáme-li k pokladní hotovosti
pasivní saldo nedoúčtovaných položek
86, 736. 095 Kč 45 hal. činí pokladní hoto-
vost koncem roku 1936 správně částku
576, 531. 256 Kč 70 hal. Kromě této hoto-
vosti vykazovaly státní pokladny hotovost
v cenných papírech Kč 1. 155, 401. 267'70.

Nedoúčtované položky proti roku 1935
značně stouply. Pasivní jsou větší o 570'2

milionů Kč (jde tu především o závazek vy-
daných dodavatelských poukázek). Aktivní
položky pak stouply o 422 mil. Kč. (Zde
působí zejména platby, konané na účet
příštího roku následkem přeložení výplat-
ního termínu státních zaměstnanců z 10.
na 1. den v měsíci, záloha na kapitálovou
účast v Akciové spol. dříve Škodovy závody
v Plzni a některé jiné. )

Výsledky účtu správního.

čl. I. finančního zákona na rok 1936 stanoveny byly:

   

státní výdaje částkou ...............

8. 032, 195. 900'-

a státní příjmy částkou ..............

8. 033, 531. 000'-.

Státní rozpočet počítal tedy s přebytkem.

1, 335. 100'-.

Náležitost výdajová (předpis) činila ..........

8. 845, 983. 956'24,

kdežto předpisy příjmové toliko ...........

6. 891, 514. 570'85,

činí tudíž schodek na náležitost ...........

1. 954, 469. 385'39.

Poněvadž jsme zde však hradili z rozpočtových předepsaných

   

příjmů ...................

361, 076. 997'15,

schodek účinů nepreliminovaných činí tedy .......

2. 315, 546. 382'54.

Počítáme-li s rozpočtovým přebytkem .........

1, 335. 100'-,

je výsledek proti rozpočtu nepříznivější o.

2. 316, 881. 482'54.

Příčiny schodku jsou tyto:

   

1. Menší příjmy proti rozpočtu ...........

1. 142, 016. 42915.

2. Překročení výdajů ...............

813, 788. 056'24.

3. úhrada nepreliminovaných výdajů z rozpočtu .....

361. 076. 99715.

Celkem...

2. 316, 881. 482'54.

Celkové překročení rozpočtových výdajů jeví se u kapitol:

   

5 - ministerstvo Národní obrany - o částku .....

 

118'7 mil. Kč,

15 - ministerstvo železnic - o částku ........

 

0'004 mil. Kč,

16 - ministerstvo sociální péče - o částku .......

 

116'0 mil. Kč,

17 - ministerstvo zdravotnictví - o částku ......

 

48'0 mil. Kč,

18 - odpočivné a zaopatř. platy - o částku ......

 

3'9 mil. Kč,

19 - ministerstvo financí - o částku .........

 

548'7 mil. Kč.

Dohromady činí tato překročení částku ....... -.

 

835'3 mil. Kč.

Naproti tomu činí úspory částku ...........

 

21'6 mil. Kč,

takže zbude čisté překročení .............

 

8137 mil. Kč.


3

Tato překročení vyžadují schválení Ná-
rodního shromáždění. Kromě toho pak
u kapitoly 6 - ministerstvo vnitra - vy-
žaduje schválení překročení osobních vý-
dajů v částce.....Kč 595. 628'30

a u kapitoly 15 - minis-
terstvo železnic - o.. Kč 45. 524'50.

Proti dřívějšímu stavu možno konstato-
vati, že všechna ministerstva po předcho-
zím upozornění NÚKú předložila předsed-
nictvu ministerské rady včas příslušná po-
dání za tím účelem, aby Národní shromáž-
dění vyslovilo s těmito překročeními svůj
souhlas. Vláda předložila Národnímu shro-
máždění návrh tisk 1103, kterým bylo Ná-
rodní shromáždění požádáno o souhlas po-
dle čl. XIV finančního zákona.

Výsledek r. 1936 nesvědčí o tom, že by
postupující zlepšení hospodářských poměrů
bylo vykonalo na státní finance zvlášť příz-
nivého vlivu. Příjmy se sice proti r. 1935
o 500'5 mil. Kč zvýšily, přes to však ka-
sovně zůstaly o 479'3 mil. Kč za rozpočtem.
Na předpis pak dokonce o 1'1 miliardy Kč
za rozpočtem. Naproti tomu výdaje na roz-
počet činily o 1'3 miliardy Kč více, nežli
byly preliminovány.

Nepříznivý výsledek státních příjmů či-
nící v náležitosti o 14'22% méně nežli bylo
rozpočtem očekáváno, byl způsoben ze-
jména menšími příjmy kapitoly 19 (minis-
terstvo financí). Za rozpočtem zůstaly pří-
mé daně o 645'3 mil. Kč, z toho daň důcho-
dová o 219 mil. Kč, všeobecná výdělková
o 57 mil. Kč (rozpočet počítal s 80 mil. Kč,
náležitost činila 23 mil. Kč), zvláštní vý-
dělková daň o 22 mil. Kč, a rentová o 78´4
mil. Kč méně. Daň z obratu byla menší
o 472 mil. Kč, cla o 48 mil. Kč, spotřební
daně o 6 mil. Kč, monopoly o 6'4 mil. Kč,
kolky a poplatky o 10 mil. Kč. Odvod stát-
ních podniků byl v celku nižší o 106'4 mil.
Kč. Neuskutečnil se příjem z příplatku na
petrolej 40 mil. Kč. Tyto schodky činí do-
hromady 1. 325´3 mil. Kč. Naproti tomu
bylo docíleno vyšších příjmů u ostatních
odvětví této kapitoly v částce 166'8 mil.
Kč. Menší příjmy vykazuje dále kapitola
10 - ministerstvo školství - o 29'3 mil.
Kč, které preliminovalo vyšší příjmy ze
školného na středních školách, ale zvýšení
sazeb neprovedlo. Vyšších příjmů proti
rozpočtu bylo dosaženo u kapitoly 18 -
odpočivné a zaopatřovací platy v částce

22´3 mil. Kč, z příspěvků zaměstnaneckých.
Zdravotnictví přijalo proti rozpočtu více
o 9'6 mil. Kč, a ministerstvo obchodu o 6'4
mil. Kč.

Zajímavé je, že náležitost příjmová roku
1936 je proti r. 1935 o 134'4 mil. KČ nižší.
Je to potvrzením předchozího tvrzení, že
v r. 1936 neprojevily se ještě nijak zlepšu-
jící se hospodářské poměry ve státním hos-
podářství. Vyšší příjmy pokladní docíleny
byly zejména daňovou depurací a poskyt-
nutím dobropisů řádným poplatníkům. De-
purací nedoplatků působilo se ovšem ne-
příznivě na výnos úroků z prodlení. Roz-
počtově se čekal příjem z tohoto titulu 210
mil. Kč. Náležitost jest však proti rozpočtu
nepříznivější o 243 mil. Kč. V celku lze
říci, že také příjmy pro rok 1936 byly od-
hadnuty se značnou porcí optimismu.

Nepreliminovaných výdajů máme dva
druhy:

1. Výdaje, které byly povoleny zvlášt-
ními zákonnými zmocněními, u kterých
o úhradu nebylo postaráno a které se proto
musely uhraditi z příjmů rozpočtových. Ty
činily v náležitosti 361'1 mil. Kč. A bylo
na ně přijato toliko 620 Kč.

2. Nepreliminované výdaje podle zvlášt-
ních zákonných zmocnění, na které byla
úhrada opatřena úvěrem. Těch bylo v r.
1936 za 3´2 miliardy Kč. Z toho připadá

na národní obranu..

. 798 mil. Kč,

na veřejné práce...

76 mil. Kč

a na finance....

 2. 290 mil. Kč.

Celkem..

 3. 164 mil. Kč.

NúKú opatřil i tentokráte státní závě-
rečný účet celou řadou tabulek, z nichž je
možno seznati stav nedoplatků veřejných
dávek v celku i v jednotlivostech, jejich
snížení nebo zvýšení číselně i v procentech
za léta 1929 až 1936. Z těchto přehledů je
zjevno, jaké částky připadají na platy i na
odpisy, ať už z důvodů úpravy náležitosti
či pro nedobytnost.

V r. 1936 provedena byla velkorysejší
depurace nedoplatků, kterou celkové nedo-
platky sníženy byly o plných 19%. žádná
depurace nepřispěje ovšem k povznesení
berní morálky, naopak touto nebezpečně
otřásá. S ohledem na stav nedoplatků a da-
nou situaci hospodářskou nebylo však vy-
hnutí. Finanční správa se musela vyrov-
nati s hříchy minulosti i za cenu obětí. De-


4

purace měla v celku dobrý vliv na výši da-
ňových nedoplatků, i když největší část
povolených odpisů dojde výrazu až v účetní
závěrce za rok 1937. Závěrka ukazuje první
fáse depurační akce.

Podle sestavy NÚKÚ bylo v roce 1936
na nedoplatcích za rok 1933 a léta před-
chozí - kteréžto nedoplatky byly předmě-
tem depurační akce - jednak odepsáno,
jednak zaplaceno:

 

Odpis:

Platba:

Na přímých daních .........

495, 063. 294'25

193, 293. 980*50.

Na dani z obratu ..........

428, 326. 108'40

113, 479. 004'60.

Na přirážkách ...........

296, 062. 000'90

280, 469. 001'60.

úhrnem...

1. 219, 451. 403'55

587, 241. 98670.

Úhrnem bylo tedy v r. 1936 zlikvidováno
depurační akcí 1. 806, 693. 390'25 Kč daňo-
vých nedoplatků za rok 1933 a léta před-
chozí.

Do dalšího roku byly přeneseny ještě
tyto nedoplatky, jichž se týká depurační
akce:

Na přímých daních

1. 062, 319. 715'05

Na dani z obratu.

831, 642. 043'45

Na přirážkách..

859, 270. 792'30

Úhrnem...

2. 753, 232. 550'80

Pasiva a aktiva.

Pasiva na rozpočet činila koncem r. 1936
částku Kč 633, 112. 941'20.

Proti roku 1935 je to přírůstek
o Kč 696. 149'25. Zvýšení spočívá v převzetí
závazků ministerstvem veřejných prací
při koupi 4 domů v Modré na Slovensku
pro hluchoněmé, dále pak bylo způsobeno
půjčkou na stavbu budovy okresního soudu
v Úpici a reálky v Pardubicích, závazky na
některé jiné veřejné stavby a konečně zá-
vazkem státní finanční správy vůči Zem-
ské bance z titulu zaplacení její pohledávky
za Svazem hospodářských družstev v Praze
částkou 11'8 mil. Kč. (Záruka podle finanč-
ního zákona z r. 1928. ) Hlavní položku
pasiv tvoří nesplacené zálohy dávky z ma-
jetku, které mají býti zaplaceny v r. 1938.
Článkem VIII finančního zákona na rok
1938 byl však ministr financí zmocněn jed-
nati s Národní bankou o odsunutí splat-
nosti na pozdější dobu.

Aktiva na státní rozpočet dostoupila již
horentní výše 16. 501, 457. 163 Kč 80 hal.
Největší položkou těchto tak zv. aktiv jsou
zálohy na učitelské platy, které dosáhly
výše 11'7 miliardy Kč. Vláda se nevyhne
- dříve či později - tomu, aby tuto zále-

žitost dala do pořádku. Až budou tyto zá-
lohy jednou zúčtovány na kapitolu 10 -
ministerstva školství - bude to slušnější
schodek v účetní závěře. Dále jsou to zá-
lohy Košicko-bohumínské dráze a místním
drahám 2. 067, 475. 672'40 Kč, vklady a zá-
půjčky různým ústavům a korporacím
v částce 1. 013, 467. 048'30 Kč. V tom je ob-
sažen vklad u čsl. reeskontního a lombard-
ního ústavu 100 mil. Kč a stálý vklad u Ná-
rodní banky 480, 291. 880'95 Kč, pohledávky
za státními fondy a samosprávnými svazky
z přídělů pětiprocentní státní investiční
půjčky a z půjčky práce částkou
922, 452. 745'90 Kč a jiné menší částky. Zde
jsou také vyúčtovány částky 60 mil. a 140
mil. Kč sanačních vkladů v Tatrabance a
Moravské bance. Mimo to obsahuje účet
aktiv další pohledávky ze záloh na učitel-
ské platy a Košicko-bohumínské dráhy a
některé jiné do r. 1923 poskytnuté v částce
2. 667, 236. 855'67 Kč. Zálohy na učitelské
platy činí dohromady tou dobou 13'3 mi-
liardy Kč. O roční přírůstek záloh na uči-
telské platy činící přes miliardu ročně jsou
vlastně personální náklady vyšší, poněvadž
lze právem pochybovati, že by země kdy
státu tuto částku zaplatily.

Státní závěrečný účet obsahuje též sou-
pis kapitálové účasti státu a jeho podniků
v různých akciových a jiných společnos-
tech. Tyto účasti státní správy činí
657, 536. 730 Kč, a státních podniků
94, 757. 332 Kč 37 hal.

Z přehledu o stavu státních nemovitostí
ide najevo, že hodnota těchto nemovitostí
činí k 31. prosinci 1936 7. 697, 027. 482'20
Kč. Naproti tomu státní záruky z různých
titulu činí 12. 214, 666. 304-04 Kč. Efek-
tivně vztahují se závazky na částku
7. 225, 148. 105'39 Kč, neboť skutečný stav
je proti zmocnění nižší. V r. 1936 zaplatil


5

stát z těchto závazků celkem 277, 145. 533
Kč. Z toho připadlo na platby ze záruk pro
Čsl. obilní společnost 162, 621. 128'90 Kč, na
zákony o stavebním ruchu 19, 590. 328 Kč,
na ústřední bratrskou pokladnu 60 mil. Kč
a na Chmelařský syndikát v Žatci 25 mi-
lionů Kč.

Státní podniky.

Pokračující oživení výroby projevilo se
u státnich podniků v celku výrazněji nežli
u vlastní státní správy. Odvod státní po-
kladně byl proti rozpočtu o 153, 994. 844'20
Kč vyšší. Proti r. 1935 jsou podnikové vý-
sledky v celku lepší o 207, 950. 103'60 Kč.
Z 21 podniků mělo proti r. 1935 14 podniků
výsledky lepší a 7 nepříznivější. Proti roz-
počtu je to obráceně. Lepší výsledky má
jenom 7 podniků, kdežto 14 podniků má
výsledky horší. K těmto poněkud přízni-
vějším výsledkům přispěla ta okolnost, že
schodek státních drah byl o 295, 216. 664'85
Kč proti rozpočtu menší. Státní pokladna
zaplatila roku 1936 za státní dráhy
401, 255. 535'15 Kč, čili celý schodek, jak jej
státní závěrečný účet vykázal.

Tabáková režie také tentokráte zůstala
s 92, 157. 341'45 Kč za rozpočtem. Její zisk
byl preliminován vysoko. Státní lesy a
statky a báňské a hutnické závody také ne-
docílily rozpočtových čísel. Každý z nich
skončil proti rozpočtu o 21 mil. Kč nepříz-
nivěji. Příznivější výsledky měly: Státní
loterie, Čs. pošta, čs. dráhy, diagnostický
ústav v Ivanovicích, školní zemědělský zá-
vod v Děčíně-Libverdě, státní lázně a ČTK.
Všechny ostatní vykázaly výsledky proti
rozpočtu nepříznivější.

Kdybychom odpočítali státní regály -
tabák, loterii a sůl - byly by ostatní pod-
niky báňské a hutnické v celku citelně pa-
sivní. Státní báňské a hutnické závody vy-
kazují v r. 1936 jednotlivě:

Ztráty:

 

Příbram .......

8'0 mil. Kč

Jáchymov .......

11. 5 mil. Kč

Báňská Štiavnica....

6'2 mil. Kč

Kremnice .......

2'0 mil. Kč

Rožnava .......

0'9 mil. Kč

železník .......

0'2 mil. Kč

Podbrezová ......

15'6 mil. Kč

Úhrnem ztráty...

44'4 mil. Kč.

Zisky:
ústředí se státní prodejnou

   

(sůl) ........

28'8 mil.

Kč.

Uhelné sklady v Praze...

0'2 mil.

Kč.

Most, uhelné doly....

17'3 mil.

Kč.

Petřvald .......

2'0 mil.

Kč.

Solivar v Prešove....

9'5 mil.

Kč.

Gbely ........

1'4 mil.

Kč.

Slatinské solné doly...

21'3 mil.

Kč.

Úhrnem zisky...

80'5 mil.

Kč,

od toho předchozí ztráty..

44'4 mil.

Kč.

Vykázané zisky .....

361 mil.

Kč.

Tyto zisky tvoří především sůl. Kdyby jí
nebylo, vykázaly by báňské a hutnické zá-
vody v celku značnou ztrátu.

Podíly na státních daních, dávkách a po-
platcích - rozpočtová skupina III. - jsou
proti rozpočtu vyšší o 27, 38-5. 604'70 Kč. Zá-
lohy na učitelské platy byly opětně překro-
čeny o částku 22, 323. 159'80 Kč. Rozpočtový
výbor navrhuje schválení tohoto překro-
čení. V důsledku vyššího výnosu daní zvý-
šily se v náležitosti také podíly státního
silničního fondu proti rozpočtu o 28'7 mil.
Kč, fondu pro vodohospodářské meliorace
při ministerstvu zemědělství o 2'5 mil. Kč
a státního vodohospodářského fondu při
ministerstvu veřejných prací o 3 mil. Kč.
Snížení zaznamenávají mimořádná opatření
přechodná v oddílu (D) o 27, 205. 190'90 Kč
v důsledku zlepšení situace Košicko-bohu-
mínské dráhy, jejíž úděl je proti rozpočtu
o 32'5 mil. Kč menší.

Zadlužení silničního fondu činí tou dobou
1'5 miliardy Kč, fondu pro vodohospodářské
meliorace při ministerstvu zemědělství 181
mil. Kč a vodohospodářského fondu při mi-
nisterstvu veř. prací 423'7 mil. Kč. Přesto
příjmy těchto fondů dosud stačí krýti svou
dluhovou službu.

Státní dluh zaznamenává v r. 1936 sku-
tečný přírůstek 5. 603, 069. 813'50 Kč. Na-
proti tomu skutečné příjmy z úvěrních ope-
rací činily jen 4. 878, 950. 510 Kč. Tato ne-
srovnalost vysvětluje se tím, že při unifi-
kaci státních půjček v r. 1936 musela se
jistá část titrů přejímati ve vyšší hodnotě
než nominální. Další příčinou je druhá de-
valvace čsl. koruny, která měla v zápětí
zvýšení zahraničního dluhu. Konečně pak
jsou to výlohy spojené s úvěrními opera-
cemi. Naproti tomu je nižší úrokové bře-
meno. Celkový státní dluh je v závěrečném


6

účtu k 31. prosinci 1936 vykázán částkou
45. 527, 384. 185'45 Kč. Z toho činí vnitřní
dluh založený 27. 767, 312. 56910 Kč, vnitřní
dluh přechodný 8. 242, 786. 482'95 Kč, dluh
zahraniční 7. 495, 304. 979'40 Kč a tak zv.
dluh státovkový, za který nikdo žádné
protihodnoty neobdržel, 2. 021, 980. 154 Kč.

Fond pro konsolidaci přechodného dluhu
státního stal se vzhledem k enormnímu
stoupnutí krátkodobého dluhu bezvý-
znamný. Jeho hotovosti stále odčerpávané
snížily se do konce roku 1936 na částku
199, 201. 438'96 Kč.

Státní bytový fond v oddílu A (pro
záruky) vykazuje podstatnější změnu
v tom, že stal se vlastníkem nemovi-
tostí v ceně 6, 098. 360'65 Kč, které mu
připadly v dražbě. V roku 1936 zvět-
šilo se jmění fondu o 1, 727. 173 Kč a ke
konci roku činilo 49'2 mil. Kč. V oddílu B
tohoto fondu (pro přímé zápůjčky) nena-
stalo žádných změn. Jmění jeho vzrostlo
o 635. 593. 20 Kč a činí úhrnem 17'5 mil. Kč.
Subsidiámí ručení za závazky fondu může
činiti nejvýše 200 mil. Kč. Koncem roku
činily zaručené hypotéky oddílu A částku
116, 703. 947'35 Kč.

Jmění hasičského fondu činí koncem r.
1936 částku 28, 699. 013'72 Kč. Fond pro po-
jišťování vývozních úvěrů činí ke konci r.
1936 částku 10, 332. 849'90 Kč. Fond elek-

trisační nemá žádných hotovostí. To, co
přijme, opětně rozpůjčí.

Účet dávky z majetku a přírůstku na ma-
jetku zaznamenává ke konci roku 1936 na
celkových platech 7. 074, 833. 695'94 Kč. Vy-
kázaný nedoplatek činí 242, 026. 447'95 Kč.
Přeplatky jsou vyčísleny částkou
20, 125. 519'95 Kč. V roku 1936 bylo na
dávku včetně úroků z prodlení zaplaceno
21, 257. 055 Kč 80 hal. Odepsáno bylo
96, 580. 03274 Kč. Dávka byla již úplně vy-
měřena. Příjmy mohou plynouti již jen
z příspěvků bývalého státního pozemkového
úřadu. Příjmy snižují se vyřizováním
opravných prostředků.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny
projednal závěrečný účet ve schůzích 8., 9.
a 10. února 1938. Poněvadž v účtu nebylo
shledáno nesprávností, tento je formálně
i věcně úplné správný a protože vláda
ohledně překročení povolených úvěrů v jed-
notlivých kapitolách splnila ustanovení fi-
nančního zákona tím, že zvláštní předlohou
požádala o souhlas Národní shromáždění,
navrhuje rozpočtový výbor, aby poslanecká
sněmovna schválila státní závěrečný účet
za rok 1936. Současně pak, aby schválila
účty Státního bytového fondu a dávky
z majetku a aby vzala na vědomí, že celý
provozní schodek státních drah byl uhrazen
ze státní pokladny, jakož i překročení zá-
lohy na učitelské platy, stanovené v čl. III.,
odst. 2. finančního zákona na rok 1936.

V P r a z e dne 10. února 1938.

Teplanský v. r.,
předseda.

Antonín Remeš v. r.,

zpravodaj.

Státní tiskárna v Praze - 945-38.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP