Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.

IV. volební období. 6. zasedání.

Překlad.

1215.

Návrh

poslance inž. F. Schreibra

na změnu zákona ze dne 21. března 1929, č. 43 Sb. z. a n., o státních sta-
robních podporách.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno račiž se usnésti:

Zákon

ze dne__________.............. ,

jímž se mění zákon ze dne 21. března 1929, č. 43 Sb. z. a n., o státních sta-
robních podporách.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

článek I.

§ 1 zákona se mění a zní takto:
"(1) československým státním příslušní-
kům, kteří dne 1. července 1926 dosáhli nebo
překročili 60. rok svého věku a kteří by po-
vahou svého životního povolání byli účastni
pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, in-
validity a stáří nebo pojištění osob samostat-
ně hospodařících pro případ invalidity a stáří
podle zákonů ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb.
z. a n., a ze dne 10. června 1925, č. 148 Sb. z.
a n., poskytuje se podle dalších ustanovení to-
hoto zákona ze státních prostředků starobní
podpora, jakmile tyto osoby jsou výdělku ne-
schopné nebo již nejsou výdělečně činné.


2

(2) Má-li taková osoba majetek movitý
nebo nemovitý, který přináší jistý výnos nebo
má-li jiné pravidelné peněžní nebo naturální
požitky z nějakého právního titulu, není ná-
roku na starobní podporu, přesahuje-li hod-
nota těchto výnosů a požitků 2400'- Kč
ročně.

(3) Při příjmu až do 2400'- Kč ročně při-
počítává se jeho hodnota do starobní podpory.

(4) Přesahuje-li přechodně příjem v pří-
slušném roce mez 2400'- Kč, nárok na sta-
robní podporu v této době odpočívá. "

článek II.
Body 1 a 2 § 3 zákona se mění takto:

"(1) Starobní podpora činí 2400'- Kč roč-
ně pro osobu.

(2) Poskytne-li se podpora dvěma žadate-
lům žijícím ve společné domácnosti, snižuje se
starobní podpora na 1800'- Kč ročně pro
každého z nich. Jsou-li však obě tyto osoby
trvale tak bezmocné, že stále potřebují po-
moci, ošetření a obsluhy jiné osoby, dostane
každá z nich 2400'- Kč. "

Článek III.

Bod 3 § 3 zákona a vztahující se na to místa
§ 5 se škrtají.

Článek IV.

§ 4 zákona a vztahující se na něj místa
§§ 9, 10 a 11 se škrtají.

Článek V.

§ 6 zákona se doplňuje odst. 3, jenž zní:
"(3) Proti rozhodnutí okresního úřadu jest
přípustná stížnost správní cestou. "

Článek VI.
§ 8 zákona se mění a zní:

"(1) Dostával-li někdo starobní podporu
v době, ve které měl nárok na ni podle usta-
novení tohoto zákona odpočívati, přechází ná-
rok podporovaného za tuto dobu na stát.
O sporech se rozhodne správní cestou.

(2) Vyjde-li najevo, že někdo v době, kdy
dostával starobní podporu, měl trvalý příjem
přesahující ročních 2400'- Kč, má stát právo
žádati náhradu za vyplacenou starobní pod-
poru, a to i proti pozůstalosti podporované
osoby. O povinnosti k náhradě se rozhodne
správní cestou, "


3

článek VII.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení. Provésti jej náleží ministrovi sociální
péče v dohodě se zúčastněnými ministry.

Odůvodnění:

Zákon ze dne 21. března 1929, č. 43 Sb.
z. a n., o státních starobních podporách
ustanovuje, že osobám, které nedostávají
starobních důchodů, protože překročily vě-
kovou mez podle pojišťovacích zákonů ze
dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., a ze
dne 10. června 1925, č. 148 Sb. z. a n., může
býti poskytnuta státní starobní podpora,
pokud jsou nemajetné a výdělku neschop-
né a jakmile překročily 65 rok svého věku.
Pro nedostatek právního nároku nedosáhli
četní uchazeči při přísném výkladu pojmu
"nemajetný" a jiných vylučovacích důvodů,
zvláště oněch podle § 3, odst. 3, požitku
státních starobních podpor.

Dlužno tedy pevně ustanoviti právní ná-
rok a podati definici pojmu "nemajetný",
což se navrhuje novým zněním § 1 zákona.

Podle platného zákona se určuje pro jed-
notlivé osoby 500 Kč, pro dvě osoby žijící
ve společné domácnosti po 300 Kč ročně na
starobních podporách. Nelze naprosto po-
chybovati, že dosud poskytované starobní
podpory jsou naprosto nepostačitelné. A to
tím spíše, že hospodářské poměry, které za-
tím nastaly, způsobily jak snížení kupní
síly peněz, tak i úplnou nemožnost případně
si dodatečně něco přivydělati.

Tento návrh zákona ustanovuje tedy, že
se státní starobní podpora zvyšuje s dosa-
vadních 500 Kč na 2400 Kč ročně pro jed-
notlivce a s dosavadních 300 Kč na ročních
1800 Kč, žijí-li dvě osoby mající na ni nárok
ve společné domácnosti. Jsou-li však obě

osoby odkázány na pomoc jiné osoby, má se
jim vypláceti plná částka. Již to, že s část-
kou 300 Kč nebo 500 Kč ročně nelze vysta-
čiti, činí žádané zvýšení starobní podpory
nezbytně nutným.

Navrhované zvýšení se veskrze pohybuje
v mezích možnosti. Dá se provésti tím sná-
ze, že zatím počet poživatelů státní sta-
robní podpory podstatně klesl. Tomu tak
jest i u počtu osob majících nárok. Jest
tedy se zřetelem na nově navržené znění
§ 1 odůvodněno škrnouti bod 3 § 3.

Bude-li státní starobní podpora zvýšena
v navržené míře, je možné osvoboditi obce
od jejich dosavadních příspěvků. Ulehčiti
obcím z titulu státní starobní podpory je
se zřetelem k finanční tísni, ve které jsou
tyto samosprávné sbory jednak pro účinky
zákona o obecních financích, jednak pro
nynější silné zatížení nutnými opatřeními
sociální péče všeho druhu, rovněž nezbytně
nutné. Proto se navrhuje, aby byl škrtnut
§ 4 zákona.

Doplniti § 6 a změniti § 8 zákona jest
nutné podle smyslu navržených změn a
hlavně se zřetelem k pevnému ustanovení
právního nároku na starobní podporu.

Úhradu pro vyšší výkony státu žádané
tímto návrhem lze nalézti ve zvýšeném zda-
nění obchodu s cennými papíry tím spíše,
že vyšší zatížení nebude neobyčejně vyso-
ké proto, že počet osob majících nárok stále
klesá.

Po stránce formální se navrhuje, aby tento návrh zákona byl přikázán sociál-
ně-politickému a rozpočtovému výboru poslanecké sněmovny, aby jej
co nejrychleji projednaly.

V Praze dne 15. ledna 1938.

Inž. Schreiber,

Hollube, Knöchel, Sogl, Jäkel, Stangl, E. Köhler, Wollner, Fischer, Illing, Rösler,
Hirte, May, G. Böhm, Franz Němec, Kundt, Birke, Gruber, Nickerl, dr Kellner,

Axmann.

Státní tiskárna v Praze. - 486-38.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP