Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.

IV. volební období. 6. zasedání.

1212.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne................................................................1938

o dopravních značkách pro silniční dopravu.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.
Dopravní značky.

(1) Veřejné silnice a veřejné cesty, jakož
i ulice (náměstí) podle stavebních řádů (sta-
tutů) buďtež opatřeny dopravními značkami.

(2) Správy veřejných silnic a veřejných
cest a - pokud jde o ulice (náměstí) - obce
jsou povinny dopravní značky na svůj náklad
umístiti na vhodných místech a udržovati
v řádném stavu.

(3) Vlastníci a uživatelé nemovitostí při
veřejných silnicích, veřejných cestách a uli-
cích (náměstích) jsou povinni trpěti bez úpla-
ty omezení svých práv, pokud toho vyžaduje
umístění a udržování dopravních značek nebo
pokud je toho třeba k dosažení jejich účelu.
Vlastníci a uživatelé těchto nemovitostí mají
nárok na náhradu škody, která jim bude způ-
sobena postavením a udržováním dopravních
značek. O povinnosti trpěti takováto omezení
a o žádané náhradě škody rozhoduje v pří-
padě sporu okresní úřad.

(4) Vládním nařízením bude stanoveno, ja-
kých dopravních značek (odstavec 1) jest
užívati, čeho jest vzhledem k úpravě dopravy
těmito značkami dbáti, jak má býti zajištěno
dosaženi jejich účelu a jaká opatření jest


2

učiniti, neoplní-li správy veřejných silnic a ve-
řejných cest, pokud se týče obce, povinnosti
podle odstavce 2.

§ 2.

Trestní ustanovení.

(1) Přestupky tohoto zákona a vládních
nařízení podle něho vydaných trestají, pokud
nejde o činy soudně trestné, okresní úřady
(státní policejní úřady, pokud vykonávají pů-
sobnost ve věcech silniční dopravy) pokutou
do 2. 000 Kč nebo vězením (uzamčením) do 5
dnů, za okolností zvláště přitěžujících pokutou
do 5. 000 Kč nebo vězením (uzamčením) do
14 dnů. Pro případ nedobytnosti uložené po-
kuty budiž zároveň uložen náhradní trest na
svobodě podle míry zavinění v mezích sazby
trestu na svobodě.

(2) Za přestupky podle odstavce 1 se ne-
pokládá, nesplní-li správa veřejné silnice neb
veřejné cesty, pokud se týče obec, některou
z povinností podle § 1.

(3) Ustanovení všeobecných trestních zá-
konů vztahující se k železnicím platí obdobně
i o dopravních značkách podle tohoto zákona,
pokud slouží veřejné bezpečnosti.

(4) Byly-li trestným činem poškozeny do-
pravní značky, provede opravu správa veřejné
silnice nebo veřejné cesty, pokud se týče obec,
na náklad pachatelů.

§ 3.

Úřady a orgány.

(1) Bdíti nad zachováváním předpisů tohoto
zákona a vládních nařízení podle něho vyda-
ných náleží okresním úřadům (státním poli-
cejním úřadům, pokud vykonávají působnost
ve věcech silniční dopravy).

(2) Orgánové úřadů uvedených v odstavci
1, orgánové správ veřejných silnic a veřej-
ných cest, kteří obstarávají nižší výkonnou
službu při správě veřejných silnic a veřej-
ných cest (cestmistři, cestáři a pod. ) a orgá-
nové obcí vykonávající dozor na dopravu, jsou
povinni bezodkladně oznámiti úřadu uvedené-
mu v odstavci 1 každý zjištěný přestupek
(§ 2). Byly-li přestupkem poškozeny dopravní
značky, jest opis oznámení zaslati správě sil-
nice nebo cesty, pokud se týče obci. Pokynům
těchto orgánů, dávaným v mezích tohoto zá-
kona a vládních nařízení podle něho vyda-
ných, jest povinen každý vyhověti.


3

§ 4.
Příslušnost.

Pokud ve věcech upravených tímto zákonem
nebo předpisy podle něho vydanými náleží
rozhodovati nebo činiti opatření ministerstvu,
je k tomu příslušné, jde-li o otázky povahy
technické, ministerstvo veřejných prací, a to
v případech předpisů nebo pokynů rázu vše-
obecného v dohodě s ministerstvem vnitra,
jde-li pak o otázky jiné, ministerstvo vnitra.

§ 5.
Závěrečná ustanovení.

(1) Tento zákon nabude účinnosti dnou,
který bude určen vládním nařízením.

(2) Dnem účinnosti tohoto zákona pozbý-
vají platnosti všechna ustanovení, obsažená
v jiných předpisech o věcech, které jsou upra-
veny v tomto zákoně, pokud tento zákon jinak
nestanoví nebo z něho něco jiného nevyplývá,
zejména ustanovení §§ 68 až 71 zákona ze dne
26. března 1935, č. 81 Sb. z. a o., o jízdě
motorovými vozidly, a §§ 123 až 129 vládního
nařízení ze dne 19. října 1935, č. 203 Sb. z.
a n., kterým se provádí zákon č. 81/1935 Sb.
z. a n.

(3) Nedotčeny zůstávají předpisy železnič-
ní, týkající se zabezpečení dopravy, zákon ze
dne 13. května 1936, č. 131 Sb. z. a n., o obra-
ně státu, a předpisy podle něho vydané, zá-
kon ze dne 14. dubna 1920, č. 266 Sb. z. a n.,
o názvech měst, obcí, osad a ulic, jakož i ozm-
čování obcí místními tabulkami a číslování
domů, a vládní nařízení ze dne 25. srpna 1921,
č. 324 Sb. z. a n., jímž se provádí zákon
č. 266/1920 Sb. z. a n., jakož i předpisy o po-
vinnostech obcí, vyplývajících z péče o bez-
pečnou a snadnou jízdu po silnicích v mezích
místní policie.

(4) Tento zákon provede ministr veřejných
prací a ministr vnitra.

Důvodová zpráva.

Osnova zákona o veřejných silnicích a
veřejných cestách (silničního zákona; dává
ve své II. části zákonný podklad pro vy-

dání silničního policejního řádu vládním
nařízením a pamatuje tu při stanovení ob-
sahu tohoto řádu též na normativní úpravu.


4

dopravních značek, jež mají sloužiti k úpra-
vě dopravy po veřejných silnicích a veřej-
ných cestách.

Dosud platné předpisy silniční postrá-
dají těchto ustanovení a s normativní úpra-
vou výstražných značek se setkáváme do-
sud jen v zákoně č. 81/1935 Sb. z. a n.

o jízdě motorovými vozidly a v jeho prová-
děcím nařízení č. 203/1935 Sb. z. a n.

Vzrůstající význam dopravy po veřej-
ných silnicích a veřejných cestách, zejména
pak vývoj dopravy dálkové, kategoricky
žádá, aby orientace dopravy byla náležitě
upravena nejen s hlediska účelnosti a pro-
spěšnosti věci, nýbrž též - a snad přede-
vším - s hlediska dopravní bezpečnosti.

Důležitost a obsáhlost osnovy silničního
zákona si pochopitelně vyžádá ještě určité
doby k jejímu ústavnímu projednání. Proto
osnova zákona o dopravních značkách před-
bíhá osnovu silničního zákona a chce tak
přinésti naší silniční dopravě to, co té doby
je jednou z jejích nejcitelnějších potřeb.

Úkolem dopravních značek (§ 1) je
upravovati dopravu, a to nejen
na veřejných silnicích, nýbrž i na veřej-
ných cestách. Osnova vychází z úvahy, že

i u veřejných cest může míti jejich značko-
vání svůj význam, zejména tam, kde se
cesta stýká se silnicí nebo s železnicí. Bude
ovšem na vládním nařízení, které má pro-
vésti podrobnou úpravu navrhovaného zá-
kona, aby netrvalo na značkování cest tam,
kde toho úprava dopravy nebude vyžado-
vati.

Upravování dopravy, podléhající značně
dobovému vývoji, nesnášelo by dobře jeho
podrobné provedení přímo v zákoně. Proto
se návrh zákona o dopravních značkách
omezil v § 1 jen na vyslovení zásadní myš-
lenky o označování veřejných silnic a ve-
řejných cest, jakož i na stanovení povin-
ností jejich správ a povinností vlastníků a
uživatelů nemovitostí při silnicích a cestách
(na př. trpěti umístění dopravních značek
na jejich nemovitostech, zdržeti se zřizo-
vání reklam, které by mohly vésti k záměně
s dopravními značkami), ponechav podrob-
né zpracování věci pružnějšímu vládnímu
nařízení, které také snadněji může přizpů-
sobovati úpravu označování veřejných sil-
nic a veřejných cest mezinárodním úmlu-
vám v této věci sjednaným.

Systém značkování silnic a cest byl by
porušen a účelu osnovou sledovaného by ne-

bylo zcela dosaženo, kdyby se předpisy zá-
kona o dopravních značkách nevztahovaly
také na ulice (náměstí) podle stavebních
řádů (statutů).

Pro vládní nařízení se počítá s normativ-
ní úpravou značek výstražných, jež
upozorňují na nebezpečí pro dopravu, zna-
ček vyjadřujících zákazy a příkazy,
jimž se každý uživatel veřejné silnice nebo
veřejné cesty musí podrobiti, a značek vy-
jadřujících dopravní pokyny a
všeobecné informační údaje,
prospěšné uživatelům silnice nebo cesty.
Rovněž tu budou normována opatření, jež
je třeba provésti při přerušení dopravy,
konají - li se na silnici takové práce, které
si přerušení dopravy vyžadují.

Trestání přestupků navrhovaného záko-
na a vládních nařízení podle něho vyda-
ných upravuje § 2, který svěřuje výkon
trestní pravomoci okresním úřadům resp.
státním policejním úřadům, pokud vykoná-
vají působnost ve věcech silniční dopravy.
Jejich pravomoc přestává tam, kde jde
o činy soudně trestné. S hlediska soudní
trestnosti byla dána osnovou dopravním
značkám, pokud slouží veřejné bezpečnosti,
důrazná ochrana v odstavci 3 podle analo-
gie § 71 zák. č. 81/1935 Sb. z. a n.; osnova
má tu na mysli § 85, písm. c), § 86 a § 318
obec. trest. zákona č. 117/1852 ř. z. a §§ 434
a 435 zák. čl. V/1878, jakož i §§ 362, 363
a 575 voj. trest. zák. č. 19/1855 ř. z.

Odstavec 4 upravuje otázku opravy po-
škozených dopravních značek na náklad pa-
chatelů. Jinaké řešení otázek civilně - právní
odpovědnosti za případné škody způsobené
trestními činy ponechává osnova právu ob-
čanskému v přesvědčení, že navrhovaný zá-
kon a vládní nařízení k němu se pojící jsou
zde právě oním zákonem, který je invoko-
ván v § 1311 vš. obč. zák. (v zemích Slo-
venské a Podkarpatoruské v obdobném
ustanovení platného tam práva obyčejo-
vého), totiž zákonem, který se snaží pře-
dejíti náhodným poškozením. Předpisy od-
dílu VIII zák. č. 81/1935 Sb. z. a n. o od-
povědnosti za škody způsobené provozem
motorových vozidel zůstávají nedotčeny.

Předpisy o zkráceném trestním řízení
(t. zv. řízení mandátním) obsahuje § 19 vl.
nař. č. 51/1936 Sb. z. a n. o organisaci po-
litické správy a služby a o některých ji-
ných opatřeních v oboru vnitřní správy.

Okresním úřadům, jakož i státním poli-
cejním úřadům vykonávajícím působnost


5

ve věcech silniční dopravy je podle § 3 vů-
bec svěřeno bdíti nad zachováváním před-
pisů zákona o dopravních značkách a vlád-
ních nařízeních podle něho vydaných, a to
za pomoci orgánů, o nichž mluví odstavec 2
téhož paragrafu.

Příslušnost ministerstev upravuje § 4.
Osnova přidržuje se tu kompetenční do-
hody mezi ministerstvy veřejných prací a
vnitra podle § 90 osnovy silničního zákona,
který v oboru předpisů o silniční a čestní
policii dává ve věcech povahy technické
kompetenci ministerstvu veřejných prací,
jež má v případech předpisů nebo pokynů
rázu všeobecného postupovati v dohodě
s ministerstvem vnitra: sluší podotknouti,
že podle zákona o jízdě motorovými vo-
zidly č. 81/1935 Sb. z. a n. náleží minister-
stvu veřejných prací, pokud jde o předpisy
o výstražných značkách, kompetence vý-
lučná.

Nebylo by účelné, aby vedle navrhova-
ného zákona platila i nadále paralelně usta-
novení o výstražných značkách obsažená
v zákoně o jízdě motorovými vozidly a
v jeho prováděcím nařízení. Proto § 5,
odst. 2 osnovy obsahuje vedle všeobecné
dorogační klausule výslovnou derogaci
§§ 68 až 71 zák. č. 81/1935 Sb. z. a n. a
§§ 125 až 129 vl. nař. č. 203/1935 Sb. z. a n.

V § 5, odst. 3, který jedná o platnosti ji-
ných předpisů, bylo zejména zdůrazněno,
že zůstávají nedotčeny předpisy železniční,
týkající se zabezpečení dopravy (srov.
zejm. § 50 železničního zákona č. 86/1937
Sb. z. a n. ). Pokud jde o zákon k obraně

státu, nedotýká se osnova nijak všeobec-
ných tendencí tohoto zákona.

Investiční a udržovací náklady na znač-
kování veřejných silnic a veřejných cest
budou asi tyto:

1. značkování silnic státních bude v době,
kdy zákon nabude účinnosti, téměř plně
provedeno podle smlouvy státní silniční
správy s Autoklubem KČS, a to s investič-
ním nákladem asi 5, 800. 000 Kč;

2. investiční náklad spojený se značko-
váním silnic nestátních v délce asi 70. 000
km lze odhadnouti výší cca 21, 000. 000 Kč;

3. značení průjezdných tratí ve větších
obcích si vyžádá nákladu asi 2, 000. 000 Kč.

Podle zkušeností nabytých z udržování
dopravních značek na silnicích státních
činí udržovací náklady asi 25% nákladů
investičních; nutno ovšem zdůrazniti, že
v tomto procentu jsou obsaženy i náklady
na obnovování značek svévolně poškoze-
ných, zničených a odcizených. Možno počí-
tati pro budoucno s nižším procentem
udržovacích nákladů, bude-li náležitě pro-
váděna ochrana dopravních značek, zajiště-
ná navrženým zákonem.

Náklad, jehož si vyžádá značkování ulic
(náměstí), bude určován místní potřebou
značek jednotlivých obcí a nelze jej předem
přesně odhadnouti.

Třeba podotknouti, že v prováděcím na-
řízení bude k provedení značkování stano-
vena taková lhůta, která by umožnila sprá-
vám veřejných silnic a veřejných cest, po-
kud se týče obcím, zajištění potřebné roz-
počtové úhrady.

V Praze dne 21. ledna 1938.

Předseda vlády:
Dr M. Hodža v. r.

Ministr vnitra:
Dr Černý v. r.

Ministr veřejných prací:
Inž. Dostálek v. r.

Státní tiskárna v Praze. - 480-38.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP