Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.

IV. volební období. 6. zasedání.

Překlad.

1204.

Návrh

poslance G. Böhma,

aby byl vydán zákon, jímž se mění a doplňují ustanovení § 112 zákona ze dne
9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 13. července 1934,
č. 143 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno račiž se usnésti:

Zákon

ze dne................................................

jímž se mění a doplňují ustanovení § 112 zákona ze dne 9. října 1924, č. 221

Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 13. července 1934, č. 143 Sb. z. a n.,

o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 112 zákona ze dne 9. října 1924, č. 221
Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 13. čer-
vence 1934, č. 143 Sb. z. a n., o pojištění za-
městnanců pro případ nemoci, invalidity a
stáří se mění a doplňuje § 112 a) takto:

Článek I.

§ 112. Důchod invalidní přísluší bez ohledu
na invaliditu jako důchod starobní:

a) pojištěnkám, dosáhly-li 55. roku svého
věku a


2

b) pojištěncům, dosáhli-li 60. roku svého
věku a nevykonávají-li prací nebo služeb po-
vinně pojištěných podle tohoto zákona nebo
podle právních předpisů o pensijním pojiš-
těni soukromých zaměstnanců neb o pojiš-
tění u báňských bratrských pokladen.

Výkon těchto prací není na závadu nároku
na výplatu starobního důchodu, nevydělává-li
pojištěnec (pojištěnka) ani polovinu toho, co
tělesně a duševně zdravý zaměstnanec téhož
odboru s podobným výcvikem v témže obvodě
obyčejně vydělává.

§ 112 a). Nedosáhl-li ještě pojištěnec, kte-
rý během jednoho roku od chvíle, kdy tato
novela nabude účinnosti, ukončil 55. nebo
60. rok svého věku nebo před účinností to-
hoto zákona ukončil 55. nebo 60. rok svého
věku, v této době 100 příspěvkových týdnů,
odkládá se věk pro připadnutí důchodu do-
tud, až zaplatí chybějící příspěvkové doby,
nejvýše však na dalších 5 let po dosažení
55. nebo 60. roku věku.

Dosáhl-li pojištěnec již před účinností této
novely stáří 55. nebo 60. let, aniž do této
chvíle zaplatil 100 příspěvkových týdnů, pro-
dlužuje se věk pro připadnutí důchodu však
jen nejvýše na 5 let po účinnosti tohoto
zákona.

článek II.
Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

článek III.

Provedení tohoto zákona přísluší mi-
nistrovi sociální péče v dohodě s ministrem
financí.

Odůvodnění:

Nynější znění zákona o sociálním po-
jištění předpisuje k dosažení starobního
důchodu vedle ostatních podmínek podle
§ 107 věk 65 let, při čemž nečiní rozdílu
mezi pojištěnci a pojištěnkami.

Tato věková hranice jest příliš vysoká
aspoň o 5 let u mužů a o 10 let u žen.

Námahy, jimž je vystaven člověk vyko-
návající zaměstnání povinně pojištěné po-
dle sociálního pojištění, jsou aspoň ták
velké a vyčerpávající, jako zaměstnání
podléhající povinnému pensijnímu pojiš-

tění, takže jeho zdraví a jeho síly jsou
v 60 nebo v 55 letech skoro úplně opotře-
bovány.

To ovšem nastává u žen dříve, než
u mužů. Proto jest veskrze odůvodněné,
aby věk pro připadnutí důchodu byl určen
odlišně, u žen na 55 let a u mužů na 60 let.

Neméně však mluví pro vydání tohoto
zákona ještě další důvod, jehož sociální
a národohospodářské pozadí má význam,
jenž se nesmí podceňovati.

Snížení nápadnického věku citelně ulehčí


3

pracovnímu trhu a tím otevře mladým, do-
sud nezaměstnaným pracovníkům cestu
k zajištěné existenci.

Zařazení těchto mladých sil znamená
však pro stát ohromně mnoho a má ko-
nečně i příznivé účinky na ústřední so-
ciální pojištění.

Nezaměstnanost mládeže je stálým
ohniskem nebezpečí pro stát. Poskytne - li
se těmto mladým lidem možnost žíti spo-
řádaně a zajištěně, umožní - li se jim zalo-
žiti rodinu, nejen že se z nich stanou pra-
covití, cenní členové lidské společnosti,
nýbrž přispěje se i ke zvýšení obratu a
odbytu.

Tato opatření budou však míti již sama
o sobě nepřímo příznivé účinky na po-
jištění.

Dále znamená zařazení těchto mladých
pracovníků i přímo zvýšení příjmů po-
jišťoven, kteréžto zvýšené příjmy jsou,
srovnáme - li je s platy dělníků ve stáří 55
až 65 let, na značně delší dobu a tedy po-
jistně matematicky příznivější a jsou
skoro výlučnou položkou příjmů na sociál-
ním pojistném.

I pro nemocenské pojištění způsobí sní-
žení nápadnického věku a spojené s tím
nové pojištění mladých pracovníků zlep-
šení jeho hospodářského stavu, jelikož mla-
dí lidé mnohem méně podléhají nemocem
nebo se mnohem dříve uzdravují, než lidé
ve věku od 55 do 60 let.

Pro skoro 40. 000 osob beroucích inva-
lidní důchod ve stáří od 60 do 65 let nebo
od 55 do 65 let znamená tento zákon pouze
přeměnu invalidního důchodu v důchod
starobní.

Vyšší výdaje, které vzniknou státu
tímto zákonem, budou vyváženy značnou
měrou již úsporami na podpoře v neza-
městnanosti.

Převedou - li se četní nezaměstnaní ve
stáří od 55 do 60 let do starobního dů-
chodu, budou vyloučeni z podpory v neza-
městnanosti.

Budou - li zároveň nové zařazeny nové
pracovní síly, vyloučí se zase značný počet
podporovaných z podpůrných akcí.

Vyšší výdaje, které vzniknou státu tímto
zákonem, budou asi - bez zřetele k tomu,
co jsme právě vyložili - následující:

Ústřední sociální pojišťovna zazname-
nává nyní asi 70. 000 pojištěnců mužského
rodu ve stáří od 60 do 65 let; pojištěných
žen ve stáří od 55 do 65 let vykazuje asi
63. 000; úhrnem tedy 133. 000 osob.

Poněvadž státní příspěvek na důchod
činí ročně 500 Kč, musil by stát přispěti
nejvýše 67 miliony Kč.

Tato částka se zmenší podle toho, co
jsme dříve vyložili, nejméně o 25%.

Potřebný peníz bude uhrazen, bude - li
v každém rozpočtovém roce zařazován do
státního rozpočtu.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přikázán výboru
iniciativnímu, výboru sociálně politickému a výboru roz-
počtovému.

V Praze, dne 15. ledna 1938.

G. Böhm,

E. Köhler, Gruber, Hirte, Knöchel, Obrlik, Franz Němec, Illing, Hollube, Franz Nitsch,
Wollner, dr Kellner, Jäkel, Knorre, Rösler, Nickerl, Birke, Fischer, inž. Karmasin,

Axmann, May.

Státní tiskárna v Praze - 366-38


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP