Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.
IV. volební období. 6. zasedání.
1168.
Zpráva
výboru sociálně-politického a rozpočtového
k usnesení senátu Národního shromáždění republiky Československé (tisk 1151)
k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 560 a 572)
o daňových úlevách na opravy domů.
I.
Daňové úlevy na opravu starých domů
jsou u nás zavedeny od r. 1934. Vládním
nařízením č. 159 z r. 1934 byly stanoveny
úlevy pro obce s více než 15. 000 obyvateli.
Vládním nařízením č. 103 z r. 1935 byly
daňové úlevy rozšířeny na obce, které mají
více než 10. 000 obyvatel a konečně vládním
nařízením č. 1 z r. 1936 na obce s více než
5. 000 obyvateli. Platnost vládního nařízení
z r. 1936 byla prodloužena vládním naříze-
ním č. 1 z r. 1937 na rok 1937. Daňové
úlevy na opravu starých domů se osvědčily,
neboť přispěly jednak k zvýšení zaměstna-
nosti především stavebního dělnictva, jed-
nak ke zmodernisování starých domů a
k lepšímu vzhledu měst. V r. 1934 se pro-
vedlo 2554 oprav starých domů ve 26 ob-
cích nákladem 28, 665. 000 Kč, v r. 1935 po-
užilo již daňových úlev 91 obcí k provedení
8. 409 oprav nákladem 84, 916. 000 Kč, a
v r. 1936 208 obcí na provedení 12. 710
oprav nákladem 124, 830. 000 Kč. Data
o provádění oprav v r. 1937 nejsou dosud
známa, ale podle předběžných zpráv poda-
ných ministerstvu sociální péče lze očeká-
vati, že letos opravy domů za pomoci da-
ňových úlev budou provedeny v rozsahu
ještě širším než v letech minulých.
Ministerstvo sociální péče se dotázalo
koncem srpna letošního roku všech obcí
s více než 10. 000 obyvatelů, jak se opatření
o daňových úlevách osvědčilo a zda
v novém zákoně má býti zachováno dosa-
vadní odstupňování daňových úlev podle
toho, jsou-li v domě nájemní předměty
podléhající ustanovením zákona o ochraně
nájemníků či nikoliv. Ze 104 dotázaných
obcí odpovědělo 100 obcí, mezi nimi Praha
a všechna zemská města. Z tohoto počtu
78 obcí potvrdilo, že daňové úlevy se plně
osvědčily. Většina obcí je také pro dosa-
vadní odstupňování daňových úlev podle
počtu chráněných nájemních předmětů
v domě, kdežto menšina (33 obcí) je pro
novelisaci daňových úlev.
Vládní návrh zákona o daňových úlevách
na opravy domů schválený senátem Národ-
ního shromáždění, který přejímá bez věc-
ných změn text vládního nařízení č. 1
z r. 1937, je přizpůsoben přáním velké
většiny obcí.
2
Socialně politický výbor, pojednav o
tomto návrhu zákona, doporučuje plenu
poslanecké sněmovny, aby aby byl zněny
schválen ve znění níže otištěném.
V Praze dne 9. prosince 1937.
Dr. Meissner v. r.,
předseda.
František Tymeš v. r.,
zpravodaj.
II.
Rozpočtový výbor projednal v dnešní
schůzi usnesení senátu k vládnímu návrhu
zákona o daňových úlevách na opravy
domů, přijal toto usnesení senátu beze
změny a doporučuje je poslanecké sně-
movně i s dvěma resolucemi rozpočtového
výboru k ústavnímu schválení.
V Praze dne 9 prosince 1937.
Teplanský v. r.,
předseda...
Ad. Křemen v. r.,
Zpravodaj.
Zákon
ze dne..............................................______.......1937
o daňových úlevách na opravy domů.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
(1) Vlastníci domů v obci s více než 5. 000
obyvateli podle posledního sčítání lidu nebo
i v jiné obci, usnese-li se na tom její zastupi-
telstvo, po vyhlášení tohoto zákona (§ 11) a
zemský výbor toto usnesení schválí, mají
z důvodu oprav domů nárok na daňovou úlevu,
činí-li náklad na opravy u jednotlivého domu
aspoň 500 Kč a podléha-li v něm dne 1. dubna
1935 aspoň jeden nájemní předmět ustanove-
ním zákona o ochraně nájemníků.
(2) Obec, jejíž zastupitelstvo se usneslo na
zavedení daňové úlevy, jest povinna své usne-
sení, schválené zemským výborem, oznámiti
berní správě.
(3) Daňová úleva záleží v tom, že se odečte
od vyměřovacího, základu činžovní daně v ber-
3
ních letech 1940 a 1941 po 50% nákladu uči-
něného na opravy, nejvýše však
1. u domů, ve kterých dne 1. dubna 1935
byly aspoň dvě třetiny nájemních předmětů
podléhajících ustanovením zákona o ochraně
nájemníků, po 50% vyměřovacího základu
činžovní daně,
2. u domů, ve kterých dne 1. dubna 1935
byla aspoň třetina nájemních předmětů pod-
léhajících ustanovením zákona o ochraně ná-
jemníků, po 40% vyměřovacího základu čin-
žovní daně,
3. u domů, ve kterých dne 1. dubna 1935
byla méně než třetina nájemních předmětů
podléhajících ustanovením zákona o ochraně
nájemníků, po 30% vyměřovacího základu
činžovní daně.
§ 2.
(1) Vlastníci památných budov v obcích
uvedených v § 1, odst. 1 mají z důvodu oprav
těchto budov nárok na daňovou úlevu podle
§ 1, odst. 3, č. 1, činí-li náklad na opravy
u jednotlivé budovy aspoň 5. 000 Kč.
(2) Za památné budovy se považují budovy
vyznačené v plánu polohy (zastavovacím)
obce jako památkově chráněné nebo budovy,
které za takové uzná státní památkový úřad.
§ 3.
Vlastníci domů, dokončených před 1. led-
nem 1918, na které se nevztahují ustanovení
§§ 1 a 2, mají z důvodu oprav domů nárok na
daňovou úlevu záležející v tom, že se odečte od
vyměřovacího základu činžovní daně v ber-
ních letech 1940 a 1941 po 30% nákladu uči-
něného na opravy, nejvýše však po 30% vy-
měřovacího základu činžovní daně, činí-li ná-
klad na opravy u jednotlivého domu aspoň
3. 000Kč.
§ 4.
(1) Za opravu domu (budovy) jest považo-
vati opravu na domě nebo uvnitř domu a také
práce a zařízení, jimiž se trvale zlepší stav
domu, zejména po stránce zdravotní nebo
stavebně technické, a úpravy podkroví nebo
sklepů za účelem vybudování vhodných
úkrytů proti leteckým a jiným podobným úto-
kům. Za opravy nelze považovati práce a za-
řízení, podniknuté pouze ze záliby nebo pro
okrasu, a rozdělení většího bytu na menší, ne-
bude-li každý takto vytvořený byt opatřen
4
vlastním nutným příslušenstvím, a to nej-
méně předsíní a záchodem.
(2) Daňová úleva se poskytuje na opravy,
s nimiž bude začato po 1. lednu 1938 a jež
budou dokončeny do 31. prosince 1938.
(3) Daňová úleva nebude poskytnuta na
opravy domů (budov), jichž udržování není
z veřejného zájmu žádoucí.
§ 5.
Vlastník domu, který se hodlá ucházeti
o daňovou úlevu, musí oznámiti obci nejméně
15 dnů před zahájením oprav, kdy bude s nimi
začato a jaký bude jejich rozsah; jde-li o da-
ňovou úlevu podle § 2 na opravu památné bu-
dovy, která není jako památkově chráněná
vyznačena v plánu polohy (zastavovacím)
obce, je vlastník domu mimo to povinen pro-
kázati obci, že budovu za takovou uznal státní
památkový úřad. Rovněž dobu dokončení
oprav musí vlastník domu oznámiti obci ve
lhůtě 15 dnů.
§ 6.
(1) Domáhá-li se vlastník domu daňové
úlevy, musí předložiti berní správě zároveň
s přiznáním k činžovní dani na berní rok 1940
kolku prosté osvědčení, obsahující údaje
o způsobu oprav, o době, kdy s nimi bylo za-
čato a kdy byly dokončeny, o výši a přiměře-
nosti jejich nákladu a o tom, že proti poskyt-
nutí daňové úlevy není důvodu podle § 4,
odst. 3. Jde-li o daňovou úlevu podle § 2, musí
býti v osvědčení zároveň potvrzeno, že bu-
dova je jako památkově chráněná vyznačena
v plánu polohy (zastavovacím) obce nebo že
ji za takovou uznal státní památkový úřad a
že opravy budovy byly provedeny v dohodě
s tímto úřadem a bez jeho námitek. Při úlevě
podle § 3 musí býti v osvědčení také po-
tvrzeno, že dům byl dokončen před 1. lednem
1918.
(2) O osvědčení podle odstavce 1 musí
vlastník domu podati u obce do konce ledna
1939 kolku prostou žádost, doloženou účty
oprávněných živnostníků, v níž uvede, jaké
opravy byly provedeny, kdy s nimi bylo začato,
kdy byly dokončeny a jaký náklad byl na ně
vynaložen. O žádosti rozhodne obec nejpozději
do 31. října 1939, a to s konečnou platností.
Nerozhodne-li obec o žádosti v uvedené lhůtě,
může se vlastník domu domáhati daňové úlevy
u berní správy kolku prostou žádostí, poda-
5
nou zároveň s přiznáním k činžovní dani na
herní rok 1940. K žádosti jest připojiti úřední
doklad o tom, kdy u obce byla podána žádost
za vydání osvědčení podle odstavce 1, po-
tvrzení stavebního úřadu o způsobu oprav,
o tom, kdy s nimi bylo začato a kdy byly do-
končeny, a o tom, že proti poskytnutí daňové
úlevy není důvodu podle § 4, odst. 3, mimo to
pak účty oprávněných živnostníků za prove-
dené opravy, potvrzené obcí co do přiměře-
nosti nákladu. Jde-li o daňovou úlevu podle
§ 2, jest k žádosti ještě připojiti potvrzení
stavebního úřadu o tom, že budova je jako
památkově chráněná vyznačena v plánu po-
lohy (zastavovacím) obce nebo že ji za tako-
vou uznal státní památkový úřad a že opravy
budovy byly provedeny v dohodě s tímto úřa-
dem a bez jeho námitek. Při úlevě podle § 3
musí býti potvrzením stavebního úřadu také
prokázáno, že dům byl dokončen před 1. led-
nem 1918.
(3) Berní správy mohou, mají-li pochyb-
nosti, samy přezkoumati nebo dáti přezkou-
mati okolnosti podle odstavců 1 a 2, zejména
Setřením u oprávněných živnostníků, kteří
opravy prováděli nebo na ně dodávali mate-
riál.
§ 7.
Rozsahu nebo odepření daňové úlevy lze
odporovati jen odvoláním z platebního roz-
kazu na činžovní daň.
§ 8.
(1) Kde se v tomto zákoně mluví o vlast-
níku domu, rozumějí se jím také ostatní osoby
uvedené v § 119 zákona o přimých daních.
(2) Pokud není tímto zákonem jinak přede-
psáno, platí obdobně ustanovení zákona o pří-
mých daních.
§ 9.
Snížení vyměřovacího základu činžovní
daně z důvodu daňové úlevy nemá vlivu na
základ pro vyměřování obecních dávek, vy-
bíraných na podkladě nájemného (nájemní
hodnoty).
§ 10.
Nesprávné údaje o okolnostech, podmiňu-
jících daňovou úlevu, trestají se podle hlavy
VIII zákona o přímých daních.
6
§ 11.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna
1938; provede jej ministr financí v dohodě
se zúčastněnými ministry.
Resoluce.
1. Vláda se vyzývá, aby u orgánů, pověřených prováděním zákona, postarala se
o co možno nejjednodušší prováděcí forum bez složité administrativy.
2. Vláda se vyzývá, aby úlevy poskytované v § 4, odst. 2, byly včas podle po-
třeby prodlouženy i přes dobu v tomto odstavci stanovenou.
Statní tiskárna v Praze. - 6882-37.