Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.

IV. volební období. 6. zasedání.

1103.

Vládní návrh,

aby byl dán Národním shromážděním souhlas podle čl. XIV finančního zákona

republiky československé ze dne 21. prosince 1935, č. 245 Sb. z. a n.,

kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1936.

Návrh usnesení:

Národní shromáždění republiky Českoslo-
venské souhlasí podle čl. XIV finančního zá-
kona republiky československé ze dne 21. pro-
since 1935, č. 245 Sb. z. a n., kterým se stanoví
státní rozpočet na. rok 1936, s výdaji státního
rozpočtu na rok 1936, které nelze uhraditi pře-
sunem podle čl. XIII uvedeného zákona a to:

A.

v kapitole 5. (Minis-
terstvo národní obra-

 
 

ny) až do výše....

118, 745. 327. 95 Kč,

B.

v kapitole 6. (Minis-
terstvo vnitra) až do
výše ..........

595. 628. 30 Kč,

C.

v kapitole 15. (Minis-
terstvo železnic) až
do výše .......

45. 524. 50 Kč,

D.

V kapitole 16. (Minis-
terstvo sociální péče)
až do výše ......

115, 945. 356-05 Kč,

E.

v kapitole 17. (Mi-
nisterstvo veřejného
zdravotnictví a těles-
né výchovy) až do
výše ..........

48, 049. 531-95 Kč,

F.

v kapitole 18. (Od-
počivné a zaopatřo-
vací platy) až do
výše ..........

3. 907. 457-15 Kč,


2

G. v kapitole 19. (Mi-
nisterstvo financí)

 

až do výše ......

548, 699. 463-59 Kč.

Důvodová zpráva.

Podle státního závěrečného účtu republiky Československé za rok 1936 vyžadují
souhlasu Národního shromáždění republiky Československé podle čl. XIV finančního
zákona na rok 1936, výdaje, které nelze uhraditi ani přesunem podle čl. XIII uve-
deného finančního zákona v těchto kapitolách;

A.

v kapitole 5. (Ministerstvo národní obrany) až do výše..

118, 745. 327-95 Kč,

B.

v kapitole 6. (Ministerstvo vnitra) až do výše .....

595. 628'30 Kč,

C.

v kapitole 15. (Ministerstvo železnic) až do výše....

45. 524-50 Kč,

D.

v kapitole 16. (Ministerstvo sociální péče) až do výše..

115, 945. 356-05 Kč,

E.

v kapitole 17. (Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tě-

 
 

lesné výchovy) až do výše ............

48, 049. 531-95 Kč,

F.

v kapitole 18. (Odpočivné a zaopatřovací platy) až do výše

3, 907. 457-15 Kč,

G.

v kapitole 19. (Ministerstvo financí) až do výše....

548, 699. 463-59 Kč.

Ad A.

V kapitole 5. (Ministerstvo národní obrany) státního rozpočtu na rok 1936 vy-
žadují souhlasu Národního shromáždění vyšší výdaje 118. 745. 327 95 Kč.

Překročení v uvedené částce nastalo u vý-
dajů osobních podle platových zákonů
a nařízení celkovou částkou.... 46, 944. 990. 85 Kč,

 

která se sníží o docílené úspory v ostatních
osobních výdajích řádných v částce. 7, 142. 162'65 Kč

 

a mimořádných v částce ........ 20. 000" - Kč,
takže skutečné překročení osobních výdajů činí .....

39, 782. 828-20 Kč.

Překročení doznaly též úvěry na řádné vý-
daje věcné v celkové částce.... 79, 077. 694'80 Kč,

 

která se sníží o úspory docílené ve věcných
úvěrech mimořádných v částce... 115. 195'05 Kč,

 

takže skutečné překročení řádných výdajů věcných činí...

78, 962. 499-75 Kč.

Skutečné překročení výdajů osobních a věcných činí tudíž
úhrnem, jak předem uvedeno ...........

118, 745. 327-95 Kč.

Vyšší potřeba na osobních výdajích v celkové částce 39, 782. 828. 20 Kč vznikla
jednak přiznáním mimořádného vojenského přídavku vojenským gážistům od 1. dubna
1936 podle vládního usnesení ze dne 13. března 1936 a zvýšením prvního příspěvku
na výstroj pro nově jmenované vojenské gážisty podle téhož vládního usnesení, pak
rozmnožením počtu vojenských gážistů vzhledem k reorganisaci armády, dále inten-
sivním prováděním výcviku zejména u letectva, čímž vzrostla potřeba na příplatky
a přídavky podle platných norem.

Nutno též poznamenati, že úvěry na osobní výdaje podle platových zákonů a na-
řízení byly do rozpočtového návrhu na rok 1936 zařaděny nejnižší propočtenou a re-


3

stringovanou hranicí, která mohla býti dodržena jen za poměrů příznivých, které
však v roce 1936 nenastaly.

Větší potřeba na věcných výdajích řádných nutně vyplynula z opatření a ze
zvýšené činnosti pro přípravu obrany státu. V rámci těchto opatření sluší jmeno-
vitě uvésti reorganisaci armády a s tím související zvýšení počtu vojenských útvarů
a rozšíření centrálního úřadu, jakož i zintensivnění výcvikové činnosti a z toho vy-
plývající větší spotřebu výcvikového a jiného materiálu všeho druhu a větší po-
třebu na jeho udržování. Vyššího nákladu vyžádalo si též opatřování naturalií v dů-
sledku vzestupu jejich cen, najmě u masa. Rovněž sociální péče o válečné poško-
zence a legionáře, jejich rodiny a pozůstalé, vyžádala si v důsledku trvající tísnivé
hospodářské situace spojené s nezaměstnaností, nutně vyšších nákladů, než bylo roz-
počtem předvídáno.

Ad B.

V kapitole 6. (Ministerstvo vnitra) státního rozpočtu na rok 1936 vyžadují
souhlasu Národního shromáždění výdaje v částce 595. 628'30 Kč, o niž byly překro-
čeny pouze osobní výdaje této kapitoly, nikoli však celkový její úvěr.

Překročení v uvedené částce nastalo výplatou mimořádného četnického přídavku,
na který nemohl býti při sestavování státního rozpočtu na rok 1936 vzat zřetel. Vý-
platou tohoto přídavku byl překročen úvěr stanovený na osobní výdaje v kap. 6., tit. 3.
Četnictvo o 11, 627. 899'10 Kč. Překročení jest uhrazeno úsporami na osobních výda-
jích v ostatních titulech kap. 6. státního rozpočtu až na částku 595. 628'30 Kč.

Naproti tomu však úspory na věcných výdajích dosahují výše 2, 246. 443´30 Kč,
takže hospodaření úvěry kap. 6. za rok 1936 končí celkovou úsporou 1, 650. 815 Kč.
Souhlas Národního shromáždění k tomuto překročení osobních výdajů se vyžaduje
pouze vzhledem k ustanovení čl. XIII, odst. 2 finančního zákona na rok 1936, podle
něhož prostředků povolených pro věcné výdaje nesmí býti bez souhlasu podle čl. XIV
uvedeného finančního zákona použito k hrazení výdajů preliminovaných jako
osobní.

Ad C.

V kapitole 15. (Ministerstvo železnic) státního rozpočtu na rok 1936 vyžadují
souhlasu Národního shromáždění výdaje v částce 45. 524'50 Kč, o niž byly překro-
čeny výdaje osobní a kterou byly zároveň překročeny celkové úvěry této kapitoly
o částku 3. 741´90 Kč.

Překročení v částce 45. 524'50 Kč bylo způsobeno vyšší potřebou na osobní vý-
daje u titulu 1, § 2.

Ústřední správa o částku .............

73. 024´50 Kč,

úsporami na osobních výdajích v § 1. téhož titulu bylo uhrazeno

27. 500'- Kč,

takže zbývá vyšší výdaj ..............

45. 524´50 Kč,

jejž nebylo možno uhraditi vzhledem k ustanovení čl. XIII, odst. 2 finančního zákona
na rok 1936 (podobně jako ad B) úsporami na výdajích věcných. Proto je nutno
pro tento vyšší výdaj žádati souhlas Národního shromáždění podle čl. XIV finanč-
ního zákona. Překročení toto vzniklo zvýšením stavu zaměstnanců ministerství že-
leznic ku zdolání prací, vzniklých z důvodů celostátních, zvláště v důsledku rozšíře-
ného investičního programu.

Celkový úhrn překročení úvěru kap. 15. povoleného rozpočtem na rok 1936, do-
sahuje, přihlédne-li se současně i k celkovým úsporám téže kapitoly za totéž rozpoč-
tové období, úhrnné částky 3. 741'90 Kč, při čemž bylo již přihlédnuto k překročení
úvěru na osobní výdaje § 2.


4

V souhlasu Národního shromáždění k vyšším výdajům osobním jest obsažen zá-
roveň souhlas k překročení celkových úvěrů kap. 15. státního rozpočtu na rok 1936
o částku 3. 741'90 Kč.

Ad D,

V kap. 16. (Ministerstvo sociální péče) státního rozpočtu
na rok 1936 vyžadují souhlasu Národního shromáždění vyšší
výdaje ....................

115, 945. 356'05 Kč.

 

Překročení výdajů kap. 16. o uvedenou částku bylo způ-
sobeno vyššími výdaji při těchto titulech a paragrafech:

 
 

V titulu 1. jsou překročeny tyto paragrafy:

 

§ 2.

Ústřední správa o ..............

207. 140'30 Kč,

§ 3.

Sociální pojištění o .............

2, 953. 017-45 Kč.

 

V titulu 2. jest překročen

 

§ 2.

Podpora jinakého obecně prospěšného zprostředkování

480. 094'30 Kč.

 

V titulu 4. (Péče o válečné a poválečné poškozence) je

 
 

překročen

 

§ 2.

Všeobecné výdaje o .............

9, 669. 94915 Kč.

 

V titulu 5. je překročen

 

§ 4.

Péče o nezaměstnané o ............

126, 684. 853-20 Kč,

§ 5.

Náklad spojený s prováděním zákona ze dne 21. března
1929" č. 43 Sb. z. a n., o státních starobních podporách o

2, 948. 290-60 Kč.

Shora uvedené překročení činí celkem .........

142, 943. 345- Kč,

z toho je však kryto úsporami v ostatních paragrafech kap. 16.

26, 997. 988. 95 Kč,

takže celkové překročení této kapitoly, k němuž je třeba sou-
hlasu podle čl. XIV finančního zákona na rok 1936, činí

K odůvodnění těchto vyšších výdajů se uvádí:

115, 945. 356-05 Kč.

K tit. 1. § 2. Ústřední správa:

Vyšší výdaj vznikl ponecháním smluvních zaměstnanců ve službě k pracím
v oboru péče o nezaměstnané a honorováním prací většího, rozsahu, konaných v mimo-
úředních hodinách.

K tit. 1. § 3. Sociální pojištění:

Překročení úvěru odůvodňuje se urychlenou likvidací nedoplatků státního pří-
spěvku k pensijnímu pojištění za dobu vojenské služby za války z titulu novely čís.
117/1934 Sb. z. a n. a prodloužením platnosti čl. III, § 4, odst. 6 vládního nařízení
č. 112/1934. Sb. z. a n., o úpravě invalidního a starobního pojištění zemědělských
zaměstnanců vládním nařízením č. 216/1936 Sb. z. a n. do konce roku 1936. Překro-
čení snížilo se úsporou na státním příspěvku podle § 123 zákona č. 221/1924 Sb.
z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří, tím, že nedošlo
k poměrnému a očekávanému přírůstku důchodců a pak výplatou pouze smluveného
ročního paušálu pojistného za vojíny podle § 253 téhož zákona ve znění II. novely
č. 1, 12/1934 Sb. z. a n. Vyšší výdaj způsoben byl dále zlikvidováním pohledávky
Všeobecného pensijního ústavu, opírající se o § 124, odst. 13 zákona č. 26/1929 Sb.
z. a n., o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších, službách.


5

K tit. 2. § 2. Podpora jinakého obecně prospěšného zprostřed-
kování práce:

Překročení úvěru vzniklo prováděním vládního nařízení č. 217/1936 Sb. z. a n.
o zprostředkování práce.

K tit. 4. (Péče o válečné a poválečné poškozené e), § 2. Vše-
obecné výdaje:

Překročení úvěru má hlavní příčinu v tom, že oživly nároky na důchod váleč-
ných poškozenců, kteří v dřívějších dobách důchody nepobírali, poněvadž je z nároku
vylučoval vyšší příjem. Nárok na důchod v běžném roce zaniká totiž, docílil-li vá-
lečný poškozenec určitého vyššího příjmu v roce předcházejícím. Hospodářská krise
panující ještě v roce 1935 měla značně nepříznivý vliv i na zaměstnanost a samo-
statné podnikání válečných poškozenců, kteří pro svou zmenšenou výdělečnou schop-
nost a slabší sociální postavení spíše podlehli v zostřeném konkurenčním boji, než
osoby jiné. Příjem válečných poškozenců proto v mnohých případech klesl pod sta-
novenou hranici, takže osoby tyto mohly uplatniti a také uplatnily svůj oživlý ná-
rok na důchod po př. i za léta minulá.

K této hlavní příčině přistoupily i jiné drobnější příčiny s ní související, jako na
př. nároky rodin invalidů umístěných v ústavním léčení na poloviční důchody.

K titulu 5, § 4. Péče o nezaměstnané.

Dlouho trvající hospodářská krise nodoznala ještě v roce
1936 podstatného zlepšení a vyplývající z ní mimořádná neza-
městnanost byla i v tomto roce značného rozsahu. V důsledku
toho nebylo možno vystačiti s údělem 650, 000. 000 Kč, zařadě-
ným v článku III, odst. 4. finančního zákona na rok 1936 na
péči o nezaměstnané z důvodu mimořádných hospodářských po-
měrů. V roce 1936 bylo vydáno v rámci zákonné péče o neza-
městnané na státním příplatku k podporám, vypláceným ne-

zaměstnaným odborovými orgamsacemi ........

304, 018. 868'85 Kč,

na produktivní péči o nezaměstnané podle čl. IV zákona
č. 74/1930 Sb. z. a n ..............

75, 738. 991-30 Kč,

na pomocné akce, jež se konaly podle usnesení vlády pro neza-
městnané a omezeně pracující a byly fakultativní povahy,
bylo vydáno ...............

393, 054. 639- Kč.

Výdaje týkaly se těchto pomocných podpůrných akcí: státní
stravovací akce, mléčné akce pro děti nezaměstnaných, akce
vánoční, chlebové, uhelné, ošacovací, ochranné akce pro ne-
zaměstnaný dorost, rozšíření nouzové zimní akce (příděl
brambor a poživatin), dále vyživovací akce pro děti neza-
městnaných v zimě, mimořádného příspěvku nouzovým
okresům a průmyslovým městům na péči o nezaměstnané
a příspěvku k podporám čs. příslušníků v cizině z důvodu
nezaměstnanosti.

 

Z uvedených prostředků na péči o nezaměstnané byla prová-
děna ministerstvem veřejného zdravotnictví a tělesné vý-
chovy státní ozdravná a léčebná péče pro děti nezaměst-
naných nákladem 5, 000. 000 Kč a ministerstvem školství a
národní osvěty akce pro nezaměstnanou inteligenci nákla-
dem 150. 000 Kč.

 

Věcný náklad na péči o nezaměstnané, v němž zahrnut je též
státní režijní příspěvek odborovým organisacím, zprostřed-

 

6

kujícím výplatu státního příplatku k podpoře v nezaměst-
nanosti, za roky 1935 a 1936, činil ........

9, 942. 576- Kč.

Na dopravu osob nezaměstnaných po dráze bylo vydáno..

506. 775´45 Kč.

Na statistiku v oboru péče o nezaměstnané z úvěru 2, 000. 000 Kč,
preliminovaného jako mimořádný výdaj bylo vydáno..

471. 708'60 Kč,

takže celkový věcný náklad na péči o nezaměstnané v roce 1936
Činil .....................

783. 733. 559´20 Kč.

K tit. 5. § 5. Náklad spojený s prováděním zákona ze dne
21. března 1929, č. 43 Sb. z. a n., ostatních starobních podpo-
rách:

V roce 1936 byl počet percipientů státních starobních podpor vyšší, než bylo
v rozpočtu předpokládáno. Příčinu dlužno hledati i zde v hospodářské krisi, neboť
zhoršené výdělkové poměry způsobovaly, že o přiznání státní starobní podpory se
přihlásily a podmínky pro přiznání splňovaly i osoby, které dříve o tuto podporu se
neucházely, neboť jejich dřívější zdroje výživy v důsledku stávající krise většinou
odpadly.

Ad E.

V kapitole 17. (Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tě-
lesné výchovy) státního rozpočtu na rok 1936 vyžadují sou-
hlasu Národního shromáždění vyšší výdaje 48, 049. 531'95 Kč.
Překročení v uvedené částce vzniklo z vyšší potřeby u tit. 1,

 

§ 2. Ústřední správa o ..............

311. 297'30 Kč

a u tit. 1, § 7. Léčebné výdaje o ...........

49, 880. 34275 Kč,

celkem tudíž o .................

50, 191. 640´05 Kč.

Úsporami ve výdajích ostatních paragrafů tit. 1. a tit. 2. v cel-
kové výši .................

2, 142. 108´10 Kč

bylo sníženo toto překročení na částku ........

48, 049. 531'95 Kč,

   

k níž jest zapotřebí souhlasu Národního shromáždění, jak uvedeno shora.

Překročení vzniklo tím, že zvětšením počtu veřejných všeobecných nemocnic na
Slovensku a na Podkarpatské Rusi a rozšiřováním ústavů již stávajících vzrůstal
enormně počet ošetřovacích dnů těchto ústavů, což se obráželo ve vyšších nákladech
na léčebném právě tak, jako stále stoupající drahota životních potřeb nutně se je-
vila ve zvyšování ošetřovacích sazeb léčebných ústavů vůbec.

Dále dlužno poukázati i na tu okolnost, že hospodářská krise, jejímž důsledkem
byla velká a všeobecná nezaměstnanost několik roků trvající, přesunula hrazení lé-
čebných nákladů, k nimž v normální době byly povinny nemocenské pojišťovny, na
stát.

Tím vzrostl dluh státní správy do konce roku 1935 na obnos cca 64 milionů Kč.
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy přes veškerou úspornou snahu
nemohlo již déle nápravu odkládati, neboť neplacením léčebných nákladů beztak již
kritický stav v. v. nemocnic na Slovensku a v Podkarpatské Rusi byl by ještě dále
zvyšován.

Ad F.

V kapitole 18. (Odpočivné a zaopatřovací platy) vyžadují sou-

3, 907. 457 Kč 15 h.

hlasu Národního shromáždění vyšší výdaje celkem...


7

Překročení bylo způsobeno vyšší potřebou:

 

v titulu 1, § 1. Odpočivné a zaopatřovací platy civilní...

11, 775. 093 Kč 80 h

v titulu 5, § 3. Léčení podpůrné ...........

718. 715 Kč 60 h.

Uvedená překročení činí tedy celkem .........

12, 493. 809 Kč 40 h,

z čehož kryto je úsporami v ostatních titulech a paragrafech.

8, 586. 352 Kč 25 h.

K tit. 1, § 1. Odpočivné a zaopatřovací platy civilní.

Překročení nastalo vyšší potřebou na trvalé výslužné, ježto byl značný počet za-
městnanců dán na odpočinek po dosažení věkové hranice, při čemž přibylo příjemců
s vyššími odpočivnými platy. Většího nákladu bylo dále třeba na vdovské pense pro
veliký počet úmrtí ženatých aktivních zaměstnanců. Mimo to byly větší výdaje na
příspěvcích na výchovu a na sirotčích pensích a na darech z milosti v zemi Slovenské.

K tit. 5, § 3. Léčení podpůrné.

Podpůrná léčebná péče vyžadovala větších nákladů, poněvadž v roce 1936 byla
zlepšena po zkušenostech minulých let a poněvadž více pensistů se dožadovalo vý-
hod této péče.

Ad G.

V kapitole 19. (Ministerstvo financí) vyžadují souhlasu
Národního shromáždění vyšší výdaje celkem ......

548, 699. 463 Kč 59 h.

K překročení výdajů nedošlo v titulech 1, 2, 3 a 4 kapi-
toly 19. státního rozpočtu na rok 1936, tedy v oněch výdajích,
které týkají se především vlastní činnosti finanční správy a kde
bylo naopak docíleno z úvěrů uvedených titulů význačných úspor
v úhrnné výši 21, 068. 623 Kč 45 h, a to:

 

v titulu 1. Ministerstvo financí ...........

1, 999. 160 Kč 25 h,

v titulu 2. Podřízené úřady a orgány .........

17, 462. 068 Kč 60 h,

v titulu 3. Veřejné dávky .............

1, 592. 605 Kč 35 h,

v titulu 4. Monopoly ...............

14. 789 Kč 25 h,

úhrnem tedy v titulu 1 až 4...

21, 068. 623 Kč 45 h.

Překročeny byly jen výdaje v titulu 5. "Všeobecná pokladní správa", a to hlavně
výdaje, jako jsou závazky z převzatých záruk, případné takové výdaje, s nimiž ne-
mohlo býti při sdělávání rozpočtu počítáno.

Překročení v titulu 5. činí .............

569, 768. 087 Kč 04 h;

odečtením úspor v titulu 1 až 4....

21, 068. 623 Kč 45 h,

snižuje se celkové překročení kapitoly 19. "Ministerstvo financí"

 

na rok 1936 na ...............

548, 699. 463 Kč 59 h.

Překročení v titulu 5. ve výši ............

569, 768. 087 Kč 04 h

je způsobeno zvýšením potřeby hlavně:
1. v titulu 5, § 1, Příspěvek státní správy na úhradu stát-

 

ního dluhu o ................

198, 711. 979 Kč 55 h

2. v titulu 5, § 2, pol. 3. Nákup cenných papírů....

150, 359. 802 Kč 80 h

3. v titulu 5, § 2, pol. 3a). Výlohy spojené s regulací kursů
státních ukládacích papírů ...........

1, 446. 252 Kč 15 h

4. v titulu 5, § 2, pol. 6. Náhrady vzešlé státu Rumunskému
z vyúčtování pohledávek a závazků ze správy solných dolů
v Akně Slatině ...............

303. 780 Kč 85 h


8

5.
6.

v titulu 5, § 4, pol. 2. Závazky z přejatých záruk..
v titulu 5, § 5, pol. 4a). Výdaje pomocné akce státní na
vybudování obce Výloku ............

18, 546. 705 Kč 90 h
2, 114. 668 Kč 05 h

7.

v titulu 5, j§ 5, pol. 8. Částečná náhrada ztrát Bance čsl.
legií za záruky převzaté za splnění soudního vyrovnání
Úvěrní banky v Žilině .............

10, 000. 000 Kč - h

8.

v titulu 5, § 5, pol. 9. Vklad u Zemské banky v Praze pro
Svaz živnostenských úvěrních ústavů a družstev pro Slo-
vensko a Podkarpatskou Rus v Bratislavě .....

7 000 000 Kč - h

9.

v titulu 5, § 5, pol. 10. Státní vklad u Zemské banky
v Praze pro Ústřední jednotu živnostenských záložen a
družstev středostavovských, zapsané spol. s r. o. v Praze

3, 000. 000 Kč - h

10.

v titulu 5, § 5, pol. 11. Státní vklad Tatra- bance, uč.
spol. v Turč. Sv. Martině ............

60, 000. 000 Kč - h

11.

v titulu 5, § 5, pol. 12. Státní sanační vklad u Čsl. re-
eskontního a lombardního ústavu v Praze pro zápůjčku
ústavu Deutsche Landbank v Děčíně ........

700. 000 Kč - h

12.

v titulu 5, § 5, pol. 14. Převod vkladu z kons. fondu (do
Zemské banky v Praze pro Mor. banku) na etát...

140, 000. 000 Kč - h.

Podotýká se, ze, pokud uhrn překročení v titulu 5. přesahuje shora uvedenou
částku 569, 768. 087 Kč 04 h, je tato diference kryta úsporami v mezích samotného
titulu 5.

K 1. Tit. 5, § 1. Příspěvek státní správy na úhradu státního

dluhu.

Na úhradu potřeb státního dluhu přispěly státní podniky,
státní fondy a samosprávné svazky částkou .......

462, 611. 530 Kč 80 h.

Další příjem tvořily:

 

Úhrada ze zvláštních zdrojů příjmových ........

439, 885. 297 Kč 15 h,

úhrada z příjmů jiného druhu ...........

71, 008. 029 Kč 50 h,

výtěžek z úvěrních operací činil ...........

170, 854. 915 Kč - h.

Těmito příjmy byla opatřena úhrada ve výši .....

1. 144, 359. 772 Kč 45 h.

Proti celkové potřebě, která činila ......... !

2. 129, 085. 952 Kč - h,

zbylo uhraditi státní správě zbytek potřeby ve výši....

984, 726. 179 Kč 55 h.

Porovná-li se skutečná potřeba ...........

984, 726. 1 9 Kč 55 h

s příspěvkem státní správy na úhradu státního dluhu, prelimi-
novaným v rozpočtu kapitoly 19, tit. 5, § 1, pol. 1 částkou

786, 014. 200 Kč - h,

zbývá ve skupině IV v roce 1936 nekrytá potřeba....

198, 711. 979 Kč 55 h.

K 2. Tit. 5, § 2, pol. 3. Nákup cenných papírů.

Překročení způsobeno bylo hlavně zúčtováním kursovní hodnoty cenných papírů,
které tvořily krytí pro pohledávku Zemské banky v Praze za Ústřední bratrskou po-
kladnou, jež provedením ustanovení § 82e), odst. 3 zákona č. 200/1936 Sb. z. a n.,
o pojištění u báňských bratrských pokladen, přešly z majetku Ústřední bratrské po-
kladny do vlastnictví státu. Dále nákupem 8%ní čsl. zahraniční půjčky a zúčtováním
protihodnoty 5%ních dluhopisů půjčky práce, jichž strany použily podle ustanovení
§ 12 zákona ze dne 21. března 1933, č. 48 Sb. z. a n., o půjčce práce, k zaplacení daně
dědické a pozůstalostního poplatku nemovitostního.

Jde toliko o položku zúčtovací, jež vyjadřuje ryzí výsledek na hotovosti, který
odpovídá vzájemnému výsledku obratů v cenných papírech.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP