6

potřebné k jejímu vybudování, udržování a
provozu.

(3) Než učiní návrh vládě, zavede železniční
správní úřad šetření, zda projekt dráhy vy-
hovuje veřejnému zájmu a je ve shodě s plat-
nými předpisy, v jakém směru by bylo účelné
projekt změniti (po případě pro kterou z va-
riant se rozhodnouti), zda by se vybudování
dráhy nedotklo soukromých práv z dřívější
koncese, v jaké míře budou dotčeny jiné dů-
ležité zájmy soukromé a zda není závady
v osobě žadatele.

II. Koncesní doba. Právo nápadu a výkupu
státu.

§ 13.

Trvání koncese.

(1) Koncese se uděluje na dobu nejvíce
90 let (koncesní doba); může však zaniknouti
(§ 23) i před uplynutím této doby.

(2) Koncesní doba se počíná dnem, kdy byl
zahájen na dráze, třebas jen na její části,
provoz (§ 42).

Kdy a jak dráha napadne státu.

§ 14.

(1) Po uplynutí koncesní doby přechází
vlastnictví dráhy, vlastnictví nemovitostí a
zařízení, které dráhu doplňují, třebas by slou-
žily provozu jen nepřímo (správní budovy,
obytné budovy pro zaměstnance, pomocné
i vedlejší závody, pokud byly pořízeny ze za-
kládacího kapitálu dráhy, vlečky a pod. ),
jakož i vlastnictví pokladničních hotovostí
bezplatně a bez dluhů na stát. Co se týká za-
řízení, která budou uskutečněna po prvním
vybudování dráhy a která by byla podle usta-
novení předcházející věty předmětem práva
nápadu, může odchylky stran předmětu práva
nápadu povoliti železniční správní úřad v do-
hodě s ministerstvem financí.

(2) Koncesionář odevzdá všecko v dobrém
stavu, způsobilém k řádnému užívání.

§ 15.

(1) Právo nápadu není dotčeno tím, když
koncese zanikne před uplynutím koncesní
doby. Nová koncese může tu býti udělena, ač
nedostalo-li se státu majetkové výhody od-
povídající jeho zájmu na zachování práva na-


7

pádu z dosavadní koncese, jenom na dobu,
která nepřesahuje časovou mez určenou dnem,
kdy měla uplynouti původní koncesní doba.

(2) Jestliže po zániku koncese bude na
dráze trvale zastaven provoz, přejde na stát
vlastnictví podle § 14, odst. 1 dílem poměr-
ným době, která ve skutečnosti uplynula před
uvedenou časovou mezí.

§ 16.

Výkup dráhy.

Stát je oprávněn kdykoli před uplynutím
koncesní doby vykoupiti dráhu. Podmínky vý-
kupu stanoví koncesní listina.

Základní práva a některé povinnosti
koncesionáře.

§ 17.

K čemu opravňuje koncese.
(1) Koncesionáři přísluší:

1. Právo vystavěti dráhu podle udělené
koncese, zahrnujíc v to právo zříditi pomocné
dráhy k opatřování stavebních hmot, roz-
vážení zemin a pod. Toto právo je výhradní
potud, že v době trvání koncese (§13) není
nikomu jinému dovoleno vybudovati dráhu
jakéhokoli druhu, anebo zříditi jiné pozemní
spojení dopravním prostředkem pro veřejnou
přepravu, jestliže by dráha nebo spojení sou-
těžila koncesované dráze, aniž by se dotýkala
jiných politicky, hospodářsky nebo strate-
gicky důležitých míst.

2. Právo vyvlastňovati v rozsahu nutném
k účelům dráhy podle zákonů o tom vydaných,
aniž se vyžaduje uznání obecné prospěšnosti
neb udělení práva vyvlastňovacího ve smyslu
těchto zákonů.

3. Právo přepravovati na vybudované dráze
osoby a věci v mezích zákonných ustanovení.
V tom je též zahrnuto právo obstarávati, dá-li
k tomu železniční správní úřad předběžně po-
volení, vhodnými prostředky přepravu osob
a věcí do stanice a ze stanice, jde-li o přepravu
týkající se míst, pro něž stanice je určena.

4. Právo vykonávati neb obstarávati (třebas
ve zvláštních pomocných i vedlejších závodech
zřízených k tomu cíli) samostatně všecky
práce, které slouží k účelům železničním.

(2) Předpisem odstavce 1, č. 1, druhé věty
nejsou dotčena ustanovení zákona ze dne 12.


s

dubna 1935, č. 77 Sb. z. a n., o dopravě moto-
rovými vozidly a jich zdanění.

§ 18.

Poskytnutí úlev a uložení ně-
kterých povinností v koncesní
listině.

(1) Dopouští - li to veřejný zájem, nevzni-
kají-li z toho břemena pro stát a nejsou - li tím
dotčena práva jiných osob, mohou býti v kon-
cesní listině poskytnuty úlevy z ustanovení
tohoto zákona.

(2) V koncesní listině bude stanovena
lhůta, v níž má býti dráha, po případě její
části, vybudována. Lhůta může býti ze zá-
važných důvodů prodloužena.

(3) Žádá-li toho veřejný zájem, mohou býti
v koncesní listině uloženy zvláštní povinnosti,
zejména stran vybudování, udržování a pro-
vozu dráhy.

§ 19.

Zahájení a udržování provozu.

(1) Koncesionář je povinen, jakmile ukončí
vybudování dráhy, ihned zahájiti provoz kon-
cesované dráhy a udržovati jej po dobu trvání
koncese podle zákonných ustanovení o dra-
hách, předpisů podle nich vydaných a podle
ustanovení koncesní listiny.

(2) Dočasné omezení pravidelného provozu
je přípustné toliko tehdy, dá - li k němu želez-
niční správní úřad předem svolení.

(3) Výjimky a úlevy z povinnosti podle od-
stavce 1, které by byly odůvodněny změnou
poměrů, nastalou po udělení koncese, povoluje
železniční správní úřad; povolení výjimek
a úlev trvalé povahy stane se v dohodě s mini-
sterstvem národní obrany a bude uveřejněno
ve Sbírce zákonů a nařízení jako vyhláška mi-
nistra, jemuž přísluší dozor na dráhy.

§ 20.

Schvalování zakládací hodnoty
a zakládacího kapitálu dráhy.

Výši zakládací hodnoty a zakládacího kapi-
tálu dráhy schvaluje železniční správní úřad
v dohodě s ministerstvem financí.


9

§21.

Potřeba svolení železničního

správního úřadu pro některá

opatření.

K opatření, které by mělo v zápětí změnu
v zakládací hodnotě nebo v zakládacím kapi-
tálu dráhy (§ 20) po prvním vybudování
dráhy, nebo k ujednání jakýchkoli zápůj-
ček zajištěných zástavním právem, ať se vy-
dávají dlužní úpisy či nikoli, je potřebí, bez
újmy jiných předpisů, svolení železničního
správního úřadu.

IV. Přenesení koncese.

§ 22.

Na žádost koncesionáře, jeho dědiců nebo
nabyvatele dráhy (§ 26, odst. 1) může želez-
niční správní úřad na zbytek koncesní doby
koncesi přenésti. Ustanovení § 10, odst. 2, a
§ 11 platí obdobně.

V. Zánik koncese.

§ 23.

(1) Koncese zaniká tím,

a) že uplyne koncesní doba;

b) že stát nabude vlastnictví dráhy před
uplynutím koncesní doby;

c) že vláda k návrhu železničního správ-
ního úřadu zruší koncesi, nastane-li trvale
stav, že práva a povinnosti vyplývající z kon-
cesní listiny nemohou býti vykonávány;

d) že železniční správní úřad prohlásí kon-
cesi za zaniklou, nebyla-li dodržena lhůta
stanovená k vybudování dráhy, po případě
jejích částí (§ 18, odst. 2), anebo nastane-li
u koncesionáře některá ze skutečností, která
podle § 11, odst. 1 a 2 vylučuje udělení
koncese.

(2) Byla-li koncese prohlášena za zaniklou
vzhledem k ustanovení odstavce 1, písm. c)
a d), může stát, po případě nový koncesio-
nář dokončiti vybudování dráhy na svůj účet.

VI. Výjimečná opatření týkající se provozu.

§ 24.

(1) Výskytnou-li se okolnosti, pro které ne-
mohou býti vykonávány práva a povinnosti
vyplývající z koncesní listiny, a nestalo-li se

2


10

zavčas a v mezích zákonných ustanovení jiné
dostatečné opatření k zajištění uvedeného vý-
konu práv a povinností, může železniční
správní úřad učiniti opatření, aby byl udržen
provoz dráhy podle zákonných ustanovení
o drahách, předpisů podle nich vydaných a
ustanovení koncesní listiny, po případě k tomu
účelu zaříditi, aby státní správa železniční
nebo správa jiné dráhy pro přepravu veřejnou
vedla provoz dráhy na účet koncesionáře nebo
pozůstalosti až do doby, kdy pominou řečené
okolnosti, nebo kdy nastane změna v osobě
koncesionáře; uzná-li železniční správní úřad
další provoz dráhy za neúčelný, může také
v dohodě s ministerstvem národní obrany
učiniti opatření stran zastavení provozu.

(2) Kdo vede provoz na základě ustanovení
odstavce 1, veď jej podle zásad dobrého hos-
podáře.

VII. Ustanovení pro dráhy státní.
§ 25.

(1) O zřízení dráhy státní se rozhodne zá-
konem. Tomuto ustanovení je vyhověno, je-li
vybudování dráhy zajištěno finančním zá-
konem.

(2) Na dráhy státní se nevztahují před-
pisy tohoto dílu s výjimkou §§ 17 a 19, jichž
sluší užíti přiměřeně.

Díl třetí.

Zcizení dráhy. Opatření o vedení provozu,
když koncese zanikne. Pronájem a přene-
chání provozu.

§ 26.
Zcizení dráhy.

(1) Dráhu, pokud je knihovní jednotkou
(§ 5 zákona ze dne 22. srpna 1930, č. 132 Sb.
z. a n., o železničních knihách a zástavních
právech nabytých na drahách), lze zciziti to-
liko se svolením železničního správního úřa-
du; toto svolení se udělí s podmínkou, že na-
byvatel dráhy získá koncesi.

(2) Jednotlivou část dráhy (odstavec 1)
lze zciziti rovněž toliko se svolením železnič-
ního správního úřadu, a to je-li dotčeno právo
nápadu státu, v dohodě s ministerstvem fi-
nancí, ač neběží-li jenom o práva, jež nejsou
předmětem zápisu v železniční knize, nebo
o pohledávky. Toto svolení se neudělí, když
onu část nelze odděliti bez újmy pro provoz
dráhy.


11

§ 27.

Opatření o vedení provozu,
když koncese zanikne.

(1) Jestliže koncese zanikne pro skuteč-
nosti uvedené v § 23, odst. 1, písm. a), c) a
d), a poměry se vyvinou tak, že provoz dráhy
není zajištěn, může železniční správní úřad,
je-li provoz dráhy v naléhavém zájmu veřej-
ném, učiniti na dobu, než bude udělena kon-
cese, opatření, aby byl udržen provoz dráhy,
po případě aby státní správa železniční nebo
správa jiné dráhy pro přepravu veřejnou
vedla provoz dráhy, všecko na účet vlastníka
dráhy.

(2) Kdo vede provoz na základě ustanovení
odstavce 1, veď jej podle zásad dobrého hos-
podáře.

§ 28.

Pronájem dráhy a přenechání
provozu.

(1) Koncesionář může pronajmouti dráhu
nebo přenechati její provoz jiné osobě jen se
svolením železničního správního úřadu. Pro
osobu, které se pronajímá dráha nebo které
se přenechává provoz, platí ustanovení § 11
obdobně.

(2) Na nájemce nebo na jiného provozova-
tele dráhy přecházejí příslušné povinnosti a
práva koncesionáře.

§ 29.

Ustanovení pro dráhy státní.

Předpisy tohoto dílu se nevztahují na dráhy
státní.

Díl čtvrtý.
Vybudování a udržování dráhy.

I. Stavební povolení.

§ 30.
Potřeba stavebního povolení.

(1) Chce-li kdo začíti stavbu dráhy (její
části), potřebuje k tomu stavebního povolení,
které vydává železniční správní úřad v dohodě
s ministerstvem národní obrany.

(2) Pro jednotlivé složky prací nebo pro
pomocné dráhy (§ 17, odst. 1, č. 1) může býti


12

vydáno dílčí stavební povolení; u pomocných
drah nevyžaduje se tu dohody s minister-
stvem národní obrany.

§ 31.

Řízení. Dílčí rozhodnutí.

(1) Železniční podnik předloží železničnímu
správnímu úřadu projekt dráhy (plány dráhy,
plány staveb a zařízení podmíněných stavbou
dráhy).

(2) Podrobným šetřením se zjistí, zda pro-
jekt (trasa dráhy, poloha a pojmenování sta-
nic, zastávek a nákladišť, příjezdy a příchody
k nim, stavby, zařízení a pod. ) vyhovuje ve-
řejnému zájmu, jak budou dotčena trvající
práva a jakých opatření bude potřebí na dráze
a v jejím okolí zvláště k ochraně těchto práv
a k ochraně proti ohni. Projekt dráhy buď ve-
řejně vyložen. Místo a doba vyložení projektu,
jakož i místo a doba místního šetření buďte
vyhlášeny v obcích, jichž se dráha má do-
tknouti, s upozorněním, že zájemníci mohou
uplatniti námitky nejpozději při tomto še-
tření a že se k pozdějším námitkám nebude
hledět, šetření sluší uspořádati tak, aby jeho
výsledky byly základem i k vyvlastnění.

(3) Železniční správní úřad může o někte-
rých věcech, na které se vztahuje řízení podle
předcházejícího odstavce, rozhodnouti oddě-
leně i před vydáním stavebního povolení.

§ 32.

O součinnosti s jinými úřady.

(1) Místní šetření (§ 31, odst. 2) se děje
komisionálně. členem komise je též zástupce
vojenské správy. Jestliže se stavba dráhy do-
týká vod nebo vodních děl, které podléhají
pravomoci úřadu, báňských propůjček nebo
báňských koncesí, veřejných silnic nebo ve-
řejných prostranství, plánů polohy (upravo-
vacích) významnějších obcí, je členem komise
také orgán, jemuž bude vládním nařízením
svěřeno hájení odpovídajícího veřejného
zájmu jménem příslušného úřadu.

(2) Přednese - li tento orgán v souvislosti
s dotčením podle odstavce 1 a v mezích hájení
veřejného zájmu, o který jde, připomínky,
kterým železniční správní úřad nemíní vyho-
věti, musí býti stavební povolení, po případě
dílčí rozhodnutí podle § 31, odst. 3 vydáno
v dohodě s příslušným ministerstvem.


13

(3) Před jednáním o dohodu s minister-
stvem podle předpisu odstavce 2 má železniční
správní úřad na vůli, pokusiti se o urovnání
rozporu na ten způsob, že vejde ve styk s úřa-
dem, jehož jménem byly učiněny připomínky.

§ 33.

Co zůstává vyhrazeno úřadům
vodoprávním.

(1) úřadům vodoprávním však zůstává,
i když jde o stavbu dráhy, vyhrazeno:

a) rozhodovati o jsoucnosti a rozsahu
sporného vodního práva;

b) povolovati odběr vody, svádění odpad-
ních vod, jakož i využití vodní síly, pokud jo
k tomu potřebí podle vodních zákonů povolení
vodoprávního úřadu.

(2) Dovoluje-li to povaha věci, bud' řízení
vodoprávní spojeno s řízením podle § 31 a roz-
hodnutí vodoprávního úřadu pojato do staveb-
ního povolení (§30).

§ 34.

Lhůta.

(1) Stavební povolení stanoví lhůtu, v níž
stavba má býti dokončena. Lhůta může býti
ze závažných důvodů prodloužena.

(2) Při tom je třeba přihlížeti ke lhůtě
stanovené podle § 18, odst. 2.

§ 35.

K čemu opravňuje.

Stavební povolení opravňuje uskutečniti
stavební práce v mezích tohoto povolení.

§ 36.
Zánik.

(1) Stavební povolení zaniká, jestliže stavba
nebyla dokončena ve lhůtě podle § 34, odst. 1.
Zanikne-li koncese dříve, než uplyne tato
lhůta, zaniká stavební povolení zároveň s kon-
cesí.

(2) Zánik stavebního povolení není však,
když jde o práce již uskutečněné, na újmu
práv jiných osob, která vzešla ze stavebního
povolení.


14

Vybudování (výstavba, zařízení,
výstroj) a udržování.

§ 37.
Všeobecně.

(1) Dráha (s příslušenstvím, pomocnými
i vedlejšími závody) buď vybudována a udržo-
vána tak, aby bylo vyhověno platným před-
pisům a ustanovením koncesní listiny, jakož
i aby podle svého účelu a určení uspokojovala
dopravní potřeby.

(2) Dráhu třeba v mezích technické a hos-
podářské účelnosti vybudovati a udržovati
tak, aby provoz byl bezpečný, pravidelný a
nerušený, aby co možná nejrychleji mohly
býti odklizeny poruchy a překážky provozu
a aby mohla býti poskytnuta první pomoc
osobám postiženým nehodou (§§ 79 a 80).
Vládní nařízení může v souvislosti s tím usta-
noviti, že některá zařízení dráhy podléhají
schválení železničního správního úřadu.

(3) Jestliže zákonná ustanovení o drahách
nestanoví nic jiného nebo z nich nic jiného
nevyplývá, bud' při rozhodování, které se týká
vybudování a udržování dráhy, užito hmot-
ných ustanovení zákonů stavebních, vodních
a silničních.

(4) Železniční správní úřad může stanoviti
v oboru vybudování a udržování dráhy jed-
notnost, které se musí železniční podnik pod-
robiti. Má-li býti podle toho po prvním vybu-
dování-dráhy uložena některá povinnost, bude
železniční správní úřad, než uloží tuto povin-
nost, slyšeti dotčený železniční podnik.

(5) Při vybudování a udržování dráhy je
třeba přihlížeti k zájmu obrany státu.

(6) Při vybudování a udržování dráhy bud'
v mezích technické a hospodářské možnosti
dbáno ochrany památek historických, umělec-
kých i přírodních, jakož i ochrany léčivých
zdrojů (pramenů nebo minerálních zřídel,
emanací, plynů, ložisek rašeliny a slatiny,
vulkanického bahna a pod. ).

(7) železniční projekty třeba řešiti též se
zřetelem na jiné zájmy komunikační, na
zájmy úpravy významnějších obcí, na zájmy
zemědělské, na zájmy hornictví a na jiné
zájmy národohospodářské, pokud vyjmeno-
vané zájmy jsou význačné povahy. Jde-li
o stavbu nové dráhy, je železniční správní
úřad povinen stran těchto projektů vejíti ve
styk s příslušným ministerstvem nejpozději
před stanovením doby místního šetření (§ 31,
odst. 2). Při ukládání povinností podle ústa-


15

novení první věty nutno míti slušný zřetel
k technické a hospodářské účelnosti, jakož
i k hospodářské únosnosti železničního pod-
niku.

§ 38.
Požární prostor.

(1) Má-li býti na dráze zahájen na trvalo
nebo na delší dobu takový způsob provozu,
který způsobuje nebezpečí ohně pro předměty
v okolí dráhy, musí býti předměty v požárním
prostoru dráhy (odstavec 2) v mezích tech-
nické a hospodářské účelnosti buď zajištěny
proti ohni neb odstraněny, leč že by pro ně
vůbec nevznikalo nebezpečí ohně. Zajištěny
budou zpravidla všecky stavby a jiná důležitá
trvalá zařízení; odstraněny budou zpravidla
stohy a otevřené mlaty.

(2) Tento požární prostor je určen po obou
stranách dráhy svislými plochami ve vzdále-
nosti 30 m od osy koleje a nad drahou
střechou se sklony 1: 3, jejíž hřeben probíhá
rovnoběžně s osou koleje ve výšce 10 m svisle
nad ní, při čemž je osa koleje myšlena v úrovni
temen kolejnic. Dovolují - li to místní poměry
nebo žádájí-li toho zřetele účelnosti, mohou
býti stanoveny odchylky od požárního pro-
storu (jak co do zmenšení, tak co do zvětšení).

(3) Náklady zajištění proti ohni postihují
železniční podnik; tento podnik také nahradí
(pravidelně paušálem), oč vzrostou náklady
udržování. Nesjedná-li se o tom dohoda, roz-
hodne okresní úřad.

§ 39.

Styk s jinými drahami.

(1) Železniční podnik je povinen dovoliti,
aby trati jiného železničního podniku přeťaly
mimo úroveň jeho trati, aneb aby se k nim
připojily, a to způsobem přiměřeným doprav-
ním poměrům a potřebám obou podniků. Při-
pojení dráhy pro přepravu neveřejnou (§§ 176
a 177) však nesmí býti pro podnik, jenž je
povinen připojení dovoliti, na újmu provozu.

(2) Náklady, které z toho (z pozdějších
nutných změn příslušných staveb a zařízení)
vzejdou, postihují, zahrnujíc v to i udržování,
podnik, jehož trati přeťaly trvající trati, po
případě podnik, jenž o připojení požádal, a při
tom přispěje druhá strana, jestliže jí z toho
vyplyne prospěch, částkou úměrnou tomuto
prospěchu.

(3) Nesjedná-li se o těchto věcech dohoda,
rozhodne železniční správní úřad.


16

§ 40.
Poměr k majetku v okolí dráhy.

(1) Železniční podnik uskuteční v mezích
technické a hospodářské účelnosti potřebná
opatření a zařízení, aby neutrpěly škodu ne-
movitosti a jejich příslušenství v okolí dráhy
vybudováním, udržováním a provozem dráhy,
jakož i aby užívání pozemků v okolí dráhy ne-
bylo ztíženo nad nevyhnutelnou míru.

(2) Jestliže potom, co bylo vydáno stavební
povolení pro stavbu dráhy, vzešly z jednání
vlastníka nebo jiného uživatele nemovitosti
v okolí dráhy na této nemovitosti takové
změny, že vzhledem k nim je nutné uskuteč-
niti zařízení a opatření buď k ochraně podle
odstavce 1 nebo k zajištění dráhy, postihují
náklady z toho vzniklé, zahrnujíc v to i ná-
klady na udržování, vlastníka (uživatele)
uvedené nemovitosti; projeví-li se nutnost
uskutečniti taková opatření a zařízení jak
vzhledem ke změnám, které nastaly na dráze,
tak vzhledem k změnám na nemovitosti
v okolí dráhy, které vzešly z jednání vlastníka
(uživatele) této nemovitosti, postihují ná-
klady železniční podnik a vlastníka (uživatele)
nemovitosti, a to podle slušného uvážení pří-
padu a se zřením k poměru příčinné spoji-
tosti. O nutnosti a rozsahu takových opatření
a zařízení, jakož i o tom, kdo je má uskuteč-
niti, rozhodne železniční správní úřad; ne-
sjedná-li se dohoda o nákladech, rozhodne
okresní úřad.

Povolení k užívání dráhy.
§ 41.

Doprava na dráze ve stavbě.

Před zahájením provozu (§ 42) smí doprava
na dráze, která je ve stavbě, býti vykonávána
k účelům souvisícím s vybudováním dráhy
(na př. pro dopravu materiálu a dělníků) jen
podle povolení, které vydá železniční správní
úřad.

§ 42.

Provoz.

(1) Provoz dráhy (její části) smí býti za-
hájen jen podle povolení, které vydá želez-
niční správní úřad.

(2) Předtím bude vykonáno šetření, zda je
drahá vzhledem ke koncesní listině, staveb-
nímu povolení a platným předpisům řádně vy-
budována a zda možno předpokládati bez-
pečný, pravidelný a nerušený provoz.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP