Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.

IV. volební období. 4. zasedání.

802.

Zpráva

výboru kulturního, sociálně-politického a rozpočtového

k návrhu poslanců Fr. Dlouhého, inž. dr. Tumlířové, Fr. Uhlíře, O. Otáhala,

K. Chalupy a I. Kirpalové

na vydání zákona o úpravě platových poměrů školních inspektorů, jakož

i školních inspektorů, ředitelů a učitelů národních škol přidělených

školním úřadům (orgánům) (tisk 512).

1.

Osnovou zákona o úpravě platových po-
měrů školních inspektorů, jakož i škol. in-
spektorů, profesorů, ředitelů a učitelů při-
dělených školním úřadům (orgánům), má
se zhodnotiti práce sice nepočetného, ale
ve školství velmi důležitého úřednictva.

Hmotné poměry okres. školních inspek-
torů nebyly doposud řešeny, poněvadž tito,
ač vykonávali funkci státního dozoru, byli
pro funkci tuto pouze zatímně ustanovo-
váni. Pokud zemské zákony v zemi české
a Moravskoslezské č. 17/1873 č. z. z. a č.
3/1870 mor. z. z..a č. 18/1870 slez. z. z.
dotýkají se jejich poměrů hmotných, řeší
jen odměny za cesty, ale nehodnotí jejich
kvalifikaci, ani práci v celku. Také zák.
292/1920 Sb. z. a n. neřeší hmotné otázky
inspektorů státních škol národních (men-
šinových).

Zvýšení počtu škol, vnitřní přerod ná-
rodní školy po státním převratu, ukládá
zvýšenou péči i práci státnímu dozoru.

Inspektoři školní mají býti znalci, vůdci,
poradci i dozorci a zvláště organisátoři
veškeré práce školské ve svých okresích.
Proto sami musí býti důkladně obeznámeni

se všemi vyučovacími a vychovávacími zá-
sadami, metodami, musí stále sledovati
i nové směry školské práce, znáti důkladně
školské zákony a předpisy. Mají-li snahy
okres. škol. inspektorů býti splněny, musí
také stále udržovati styk jak s učitelstvem,
tak i s činiteli z řad občanstva.

Tato, tak důležitá a odpovědná práce
vyžaduje tedy nejen vyšší kvalifikace, ale
i stálého studia a námahy tělesné.

Vyšší kvalifikace je také nadřízenými
úřady od r. 1932 požadována a čekatelé
musí se podrobiti přísným zkouškám
z oboru školského i právního.

Také okresní škol. inspektoři, profesoři,
ředitelé a učitelé přikázaní školním úřa-
dům ke službě školské nebo osvětové (§ 57.
vl. nař. č. 162/1928 Sb. z. a n.) musí pro-
kázati vyšší odborné i právní znalosti, po-
něvadž vykonávají práce konceptní, které
vyžadují nemalou znalost prakse školské
nebo osvětové.

Aby zákon ze 7. II. 1919 č. 67 Sb. z. a n.
mohl býti účinněji prováděn, je nutno, aby
též referenti státní služby osvětové měli
o své hmotné postavení postaráno. Refe-


2

renti státní služby osvětové jsou expono-
vanými orgány ministerstva škol. a nár.
osvěty pro službu organisační a dozorčí ve
státní péči o výchovu lidu. Vykonávají
úkoly v organisaci státní občanské výchovy
lidu k myšlence státnosti, demokracie a
brannosti na podkladě výše zmíněného zá-
kona.

I ve státní správě musí býti, tak jako
v podnikání soukromém, stanoveny od-
měny podle zásady, že čím větší kvalifi-
kace a větší zodpovědnost, tím také musí
býti větší honorář za práci.

Poněvadž cestou administrativní se slu-
žebních přídavků školním inspektorům a
silám přiděleným školské a osvětové práci
v úřadech poskytnouti nemůže, je nezbytno
tento nedostatek napraviti cestou zákon-
nou.

Cestovní paušály byly vyměřeny okres.
škol. inspektorům zemskými zákony vpře-
du uvedenými a po převratu (výnosem
Mšano z 31. VIII. 1920 č. 39.613) zvýšeny
o 150%. Byla to jen skutečná náhrada ces-
tovních výloh, která nemohla stačit, poně-
vadž poměry cestovní a význam dozoru se
podstatně změnil. I když se návrhem vy-
měřuje odměna čtyřnásobná, počítá se
pouze s jednou inspekcí na škole do roka.
Praxe však ukazuje, že na mnohé školy
musí okr. škol. inspektoři konati cest více
do roka.

Osnova řeší však nejen hmotné poměry
školských a osvětových pracovníků, ale za-
sahuje i do otázek, pokud s věcí nutně sou-
visí.

V odst. 2. § 1 vrací se osnova zákona
k ustanovení čl. VIII. zákona č. 251/1922
Sb. z. a n. tím, že místa vázaná definitivně,
nebo zatímně okr. školními inspektory a
silami přikázanými školské a osvětové
službě při školských úřadech (orgánech)
mohou se obsaditi zatímně. Ustanovení to
je ve shodě s resolucí k § 2. zák. č. 104/
1926 Sb. z. a n.

Vyčíslení služebních přídavků do pense
vpočítatelných je uvedeno v § 3. návrhu
zákona. Při stanovení těchto služebních
přídavků postupováno bylo dle potřebné
kvalifikace, upotřebení a práce. Pro školní
inspektory a jim přikázané učitele, na stát-
ních školách národních (menšinových) vy-

měřen byl služební přídavek větší, protože
jejich práce je obtížnější a zodpovědnější.

Cestovní paušály byly podle vpředu uve-
dených zemských zákonů 10 Kč za školu
a 5 Kč za třídu. Nynější návrh v § 4. při-
bližuje se čtyřnásobku paušálu předváleč-
ného.

Dle sdělení zástupců ministerstva škol-
ství a národní osvěty a ministerstva fi-
nancí bude úhrada obstarána tak, že pro
letošní rok zajištěna je v úsporách kap.
10. stát. rozpočtu na r. 1937 a pro příští
léta nebude z tohoto důvodu dílčí rozpočet
této kapitoly zvyšován.

Úprava platových poměrů týká se 642
okr. škol. inspektorů, profesorů, ředitelů a
učitelů přidělených škol. úřadům, a to:

1. a) 167 okres. škol. insp. v Čechách a

na Moravě,

b) 96 okres. škol. insp. stát. škol na
Slovensku a Podkarp. Rusi,

c) 122 přidělených učitelů (ředitelů)
okres. škol. výborům v Čechách a
na Moravě,

d) 97 přidělených učitelů inspekto-
rům státních škol národních.

e) 17 přidělených učitelů (ředitelů)
při zemských školních radách,

f) 69 přidělených okres. škol. inspek-
torů, ředitelů a učitelů při min.
škol. a nár. osv., jež vyžádá si ná-
kladu 2,002.320 Kč.

2. 58 profesorů přidělených min. škol. a
nár. osvěty a zem. škol. radám s ná-
kladem 252.160 Kč,

3. 16 referentů státní služby osvětové
s nákladem 57.960 Kč. a

4. na zvýšené paušály částkou 477.510
Kč.

Odst. 2. § 1. má za účel odstranění velmi
častého měnění učitelstva, které působí na
místech sil v odst. 1. § 1. jmenovaných.
Tím se velmi prospěje nerušenému chodu
školské práce. Náklad na toto opatření
bude činiti asi 200.000 Kč a týká se 584
učitelů a ředitelů.

Celkový náklad na provedení tohoto zá-
kona činil by tedy 2,989.950 Kč.


3

Kulturní výbor ve schůzi dne 10. února
1937 předložený návrh tisk 512 přezkou-
mal a doporučuje poslanecké sněmovně,

aby jej v připojeném pozměněném znění
schválila i se 3 přijatými resolucemi.
Současně vyřízen tisk 496.

V Praze dne 10. února 1937.

V. Jaša v. r.,

předseda.

Fr. Dlouhý v. r.,

zpravodaj.

Zákon

ze dne ...............................

o úpravě platových poměrů školních inspektorů, jakož i školních inspektorů,
profesorů, ředitelů a učitelů národních škol přidělených školním úřadům

(orgánům).

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§1.

(1) Okresní školní inspektoři, jmenovaní
podle zemských zákonů v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku, inspektoři státních národních
škol spravovaných podle § 2, odst. 1 č. 3 zá-
kona ze dne 9. dubna 1920, č. 292 Sb. z. a n.,
jímž se upravuje správa školství, profesoři,
ředitelé škol (§15 zákona ze dne 24. června
1926, č. 104 Sb. z. a n., o úpravě platových a
služebních poměrů učitelstva obecných a ob-
čanských škol) a učitelé, pověření funkcí
školních inspektorů v zemi Slovenské a Pod-
karpatoruské, jakož i školní inspektoři, pro-
fesoři, ředitelé škol a učitelé přidělení, aby
konali službu při ministerstvu školství a ná-
rodní osvěty, nebo při úřadě nebo při orgánu
jemu podřízeném, mají s výjimkami dále
uvedenými nárok na pravidelné služební
příjmy, které jim plynou z jejich profesor-
ských, pokud se týče učitelských nebo ředitel-
ských míst, na nichž jsou nebo budou zatímně
nebo definitivně ustanoveni.

(2) Za ředitele škol a učitele jmenované
školními inspektory, pokud se týče pověřené
funkcí školních inspektorů a za školní inspek-
tory, ředitele škol a učitele přidělené ke škol-
ním úřadům (orgánům) mohou býti ustano-
veni ředitelé škol nebo učitelé zatímní.


4

§2.

Pro výměru činovného (§ 76 zákona ze
dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n..
o úpravě platových a některých služebních
poměrů státních zaměstnanců, § 8 zákona
č. 104/1926 Sb. z. a n.) platí za trvalé úřední
působiště osob, vyjmenovaných v § 1, odst. 1
tohoto zákona, obec, která byla školním in-
spektorům určena za úřední sídlo, pokud se
týče obec, v níž je sídlo úřadu (orgánu),
k němuž školní inspektoři, profesoři, ředitelé
škol nebo učitelé přiděleni jsou.

§3.

(1) Osobám, vyjmenovaným v § 1, odst. 1
tohoto zákona, přísluší na dobu, po kterou
vykonávají tu nebo onu funkci, nárok na slu-
žební přídavky, započitatelné pro výměru vý-
služného.

(2) Přídavky ty činí:

a) u okresních školních inspektorů a pro-
fesorů, ředitelů škol nebo učitelů přidělených
ke státní osvětové službě, ročně 3000 Kč,

b) u inspektorů státních národních škol
nebo profesorů, pokud se týče ředitelů škol
nebo učitelů pověřených funkcí školních in-
spektorů, ročně 3600 Kč,

c) u školních inspektorů, profesorů, ředi-
telů škol nebo učitelů přidělených minister-
stvu školství a národní osvěty (jeho refe-
rátům v Bratislavě a Užhorodě) ročně
4200 Kč,

d) u školních inspektorů, profesorů, ředi-
telů škol nebo učitelů, přidělených zemským
školním radám, ročně 3600 Kč,

e) u ředitelů škol nebo učitelů, přidělených
okresním školním inspektorům, ročně 1800
Kč,

f) u ředitelů škol nebo učitelů, přidělených
inspektorům státních národních škol, pokud
se týče profesorům, ředitelům nebo učitelům,
pověřeným funkcí školních inspektorů, ročně
2400 Kč

a zvyšují se po šestileté skutečné službě
v služebním postavení školních inspektorů
nebo přidělených školních inspektorů, profe-
sorů, ředitelů škol nebo učitelů o 960 Kč
ročně.

(3) Pokud mají služební přídavek podle
tohoto paragrafu, nepřísluší osobám vyjme-
novaným v § 1, odst. 1 tohoto zákona jiný
služební přídavek podle § 148 platového zá-
kona.


5

§4.

Na stravné a čestné poskytuje se školním
inspektorům, pokud se týče profesorům, ře-
ditelům škol nebo učitelům, pověřeným
funkcí školních inspektorů, vyjmenovaným
v § 1, odst. 1 tohoto zákona, náhrada, kterou
stanoví ministr školství a národní osvěty tak,
že se počítá v zásadě na každou školu, svě-
řenou jejich dozoru, roční částka 40 Kč a na
každou takovou třídu roční částka 20 Kč;
úhrn může ministerstvo školství a národní
osvěty po dohodě s ministerstvem financí
zvýšiti se zřetelem na zvláštní obtíže služby,
zejména obtíže komunikační. Náhrada se sta-
noví v tříletých obdobích, počínajíc ode dne
účinnosti zákona podle průměru předcházejí-
cích tří let.

§ 5.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. čer-
vence 1937; provede jej ministr školství a
národní osvěty.

II.

Výbor sociálně-politický jednal o uvedeném návrhu ve dvou schůzích a projednal
jej úplně ve své schůzi dne 25. února t. r. a schválil jednomyslně předlohu zákona
ve znění usneseném kulturním výborem a přijal také resoluce, které v kulturním
výboru byly schváleny.

V Praze dne 25. února 1937.

Dr. Meissner v. r.,

předseda.

J. Dubický v. r.,

zpravodaj.

III.

Rozpočtový výbor jednal ve své schůzi dne 25. února 1937 o shora uvedeném
iniciativním návrhu, projevil souhlas s usnesením výboru kulturního a sociálně-
politického a doporučuje připojenou osnovu zákona i s resolucemi poslanecké sně-
movně k ústavnímu schválení.

V Praze dne 25. února 1937.

Bergmann v. r.,

místopředseda.

O. Otáhal v. r.,

zpravodaj.


6

Resoluce.

1. Kulturní výbor doporučuje ministerstvu školství a národní osvěty, aby upra-
vilo tituly ředitelů, učitelů a profesorů přidělených školním úřadům a státní službě
osvětové.

2. Kulturní výbor doporučuje, aby vláda uvažovala, aby výhody tohoto zákona
dostaly se také těm školním inspektorům resp. profesorům a přiděleným učitelům,
kteří před účinností zákona odešli do pense.

3. Kulturný výbor poslaneckej sněmovně sa usniesol vyzvať ministerstvo škol-
stva a národ. osvety, aby v najkratšej dobe predložilo zákonodárnému sboru návrh
na úpravu právneho pomeru školských inšpektorov.

Státní tiskárna v Praze. - 1200-37


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP