Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.
IV. volební období. 4. zasedání.
761.
Návrh
poslanců L. Vaverky a Jar. Hladkého
na změnu zákona o dani z obratu a dani přepychové se zřetelem na dodávky a
výkony sloužící branné nebo tělesné výchově.
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti na tomto zákoně:
Zákon
ze dne............,
jímž se mění zákon o dani z obratu a dani přepychové ze dne 21. prosince 1923,
č. 268 Sb. z. a n. ve zněni zákonů ze dne 16. prosince 1926, č. 246 Sb. z. a n., ze
dne 19. prosince 1930, č. 188 Sb. z. a n., ze dne 28. dubna 1932, č. 56 Sb. z. a n.
a ze dne 21. prosince 1935, č. 265 Sb. z. a n.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Čl. 1.
§ 4 zákona ze dne 21. prosince 1923,
č. 268 Sb. z. a n. a ve znění zákonů ze
dne 16. prosince 1926, č. 246 Sb. z. a n.,
ze dne 19. prosince 1930, č. 188 Sb. z. a
n., ze dne 28. dubna 1932, č. 56 Sb. z.
a n. a ze dne 21. prosince 1935, č. 265
Sb. z. a n. se doplňuje novým odstavcem
20. takto:
20. dodávky nebo výkony sloužící vý-
hradně a přímo branné nebo tělesné vý-
chově u organisací celostátního významu
a jejich spolků. Osvobození platí pro
2
všechny obory činnosti směřující podle
úředně schválených stanov k branné ne-
bo tělesné výchově, dále pro podniky, ji-
miž se předvádějí veřejnosti výsledky
práce v branné nebo tělesné výchově
(veřejná cvičení, tělocvičné slavnosti,
sportovní závody, tělocvičné akademie,
večery a besídky), jakož i pro osvětovou
činnost a podniky těchto organisací a je-
jich spolků, pokud ve smyslu stanov slou-
ží výchově a vzdělání.
Čl. II.
Provedením tohoto zákona pověřuje se
ministr financí.
Odůvodnění.
Dosavadní předpisy o dani z obratu by-
ly změněny výnosem ministerstva finan-
cí č. 30.256 ze dne 30. září 1936 v tom
smyslu, že bylo přiznáno osvobození od
obratové daně vzdělávacím dodávkám a
výkonům osvětových organisací (osvě-
tových sborů), zřízených na základě zá-
kona č. 67 z roku 1919. Tento krok mi-
nisterstva financí nutno vítat jako vý-
znamnou pomoc lidovýchově v době, kdy
se klade mimořádný důraz na zvýšení je-
jí činnosti v zájmu státu a jeho demokra-
tických základů.
Ale zůstala úplně opominuta druhá ve-
liká složka celostátního lidovýchovného
působení - spolkově organisovaná tělo-
výchova. A přece tělesná výchova je jed-
ním z nejdůležitějších činitelů v péči o
tělesnou, mravní zdatnost a zdraví lidu a
tím v péči o zvýšení brannosti občanstva.
Tato práce leží z velké části na bedrech
tělovýchovných organisací a spolků, kte-
ré zejména pokud se svým obětavým úsi-
lím starají o mládež ohroženou zhoubný-
mi tělesnými a mravními důsledky dneš-
ního hospodářského vyčerpám a bídy, za-
chraňují státu nejdrahocennější statky pro
přítomnost i do budoucna. Je to obecně
chápáno a oceňováno.
Mluvíme-li o brannosti, tu je rovněž
známo, že tělovýchovné organisace se
Staly vedle školy hlavním nositelem mi-
movojenské branné přípravy a že zůsta-
nou stejně důležitým činitelem této pří-
pravy až bude branná výchova uzákoně-
na, a tak vykonávají a budou konat úko-
ly, které by jinak musily obstarávati stát-
ní orgány s vynaložením nákladů, jejichž
výši si nelze ani představit.
Stát však přispívá na podporu tělový-
chovných a branných snah způsobem na-
prosto nedostatečném. Místo náležité
podpory podrobuje pak ještě tělovýchov-
né organisace daňovým povinnostem do
té míry, že podlamuje jejich činnost, bez-
toho již závažně ztíženou svízelnými po-
měry. Ochuzení členstva následkem dlou-
hotrvající nezaměstnanosti postihlo nejví-
ce tělovýchovné spolky, které podchycu-
jí pro tělesnou výchovu a brannou zdat-
nost právě nejširší lidové vrstvy. Není
tedy divu, že mnohé spolky zápasí těžce
o svou existenci a mnohé z nich jsou ho-
spodářsky úplně zničeny, když normálně
musí si opatřovat dosti prostředků, aby
mohly přinášeti v tělovýchovné práci, co
je třeba. Jak budou moci plnit ještě nové
velké závazky, které jim bude ukládati
chystaný zákon o branné výchově i po
stránce hospodářské, nedostane-li se jim
včas aspoň částečné pomoci?
Touto osnovou se žádá, aby jim byla
poskytnuta tato pomoc osvobozením do-
dávek a úkonů, sloužících jejich branně
výchovné a tělovýchovné činnosti, od da-
ně z obratu, dále osvobozením od obra-
tové daně u těchže podniků, pro které by-
lo přiznáno osvobození od obratové daně
osvětovým sborům.
Oproti osvobození uvedených dodávek
a výkonů obecně užitečných jest plně o-
důvodněno vyšší postižení dodávek a vý-
konů, při nichž zdánlivé cíle tělesné kul-
tury slouží pouze soukromému výděleč-
nému zájmu. Proto budiž získána úhrada
pro úbytek státních příjmů v důsledku
zavedení požadovaného daňového osvo-
bození jednak zvýšením daňových povin-
ností ze sportovních profesionálních pod-
niků, dále z dodávek a výkonů výděleč-
ných podniků, které pod rouškou tělesné
výchovy provádějí tělocvik, rytmiku a
gymnastiku pro úzký kruh účastníků a to
za poměrně vysokou úplatu opět pouze
ve prospěch zájmů soukromě výděleč-
ných, konečně budiž získána úhrada ú-
pravou daně ze hry v karty.
Návrh tento budiž přikázán k projednání výborům: brannému, kulturní-
mu a rozpočtovému.
V Praze dne 19. ledna 1937.
Vaverka, Hladký,
Brožík, Jurnečková-Vorlová, Srba, dr. Markovič, Stivín, J. Kučera, Tymeš, dr.
Mareš, Schulcz, Polach, Nový, R. Chalupa, Bečko, Laušman, Jaša, Ešner, Klein,
F. Kučera, Benda, Révay, Al. Langer.